Muusikoiden.net
05.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkälainen kosketinsoitin kouluikäiselle aloittelijalle ?
1
Kaanma
09.07.2013 08:10:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä siis kotona akustinen piano ja digipiano. Minä ja pari lasta soittaa pianoa. Nyt meillä kuitenkin vanhempi soittavista lapsista (täyttää 9v syksyllä) on alkanut kiinnostua yhä enemmän keyboardista/syntikasta, haluaisi siis alkaa soittamaan sellaista ja hinkuaa bändiopetukseen (täällä meidän kaupungissa on bändisoiton opetusta jo hänen ikäisilleen). Olen ajatellut että yritän syksyllä saada hänelle paikan kyseisetä puljusta kun se kerran kiinnostaa. Ja olen ajatellut että vaihtaisiko tuon digipianon (joka on jo aika vanha eikä mikään superhuippu) johonkin laadukkaaseen keyboardiin tai syntikkaan.

Mietin vain minkä merkkinen, hintainen jne. olis järkevä ostos tuon ikäiselle joka soitossa on kuitenkin vielä alkumetreillä? Meillä on sellanen 4 oktaavin casio pimputin, mutta se on mielestäni ihan lelu ja leluksi se oikeastaan onkin ostettu silloin kun tämä samainen lapsi oli pieni. Sen varaan en voi ajatella jättäväni lapsen soittamista.

Onko kenelläkään suosituksia?Musiikkiliikkeistä kun käy kysymässä niin tietenkin jokainen liike suosittelee juuri sitä omaa merkkiänsä :D

KanttoriPiiparinen
09.07.2013 10:22:11

Kaanma: Meillä siis kotona akustinen piano ja digipiano. Minä ja pari lasta soittaa pianoa. Nyt meillä kuitenkin vanhempi soittavista lapsista (täyttää 9v syksyllä) on alkanut kiinnostua yhä enemmän keyboardista/syntikasta, haluaisi siis alkaa soittamaan sellaista ja hinkuaa bändiopetukseen (täällä meidän kaupungissa on bändisoiton opetusta jo hänen ikäisilleen). Olen ajatellut että yritän syksyllä saada hänelle paikan kyseisetä puljusta kun se kerran kiinnostaa. Ja olen ajatellut että vaihtaisiko tuon digipianon (joka on jo aika vanha eikä mikään superhuippu) johonkin laadukkaaseen keyboardiin tai syntikkaan.

Mietin vain minkä merkkinen, hintainen jne. olis järkevä ostos tuon ikäiselle joka soitossa on kuitenkin vielä alkumetreillä? Meillä on sellanen 4 oktaavin casio pimputin, mutta se on mielestäni ihan lelu ja leluksi se oikeastaan onkin ostettu silloin kun tämä samainen lapsi oli pieni. Sen varaan en voi ajatella jättäväni lapsen soittamista.

Onko kenelläkään suosituksia?Musiikkiliikkeistä kun käy kysymässä niin tietenkin jokainen liike suosittelee juuri sitä omaa merkkiänsä :D

No piilota nyt ainakin se Casio lelu pois ja anna lapselle mahdollisuus opetella soittamaan. Hommaa on paljon. Aluksi oikeat sormitus ja kosketustekniikat. Kannattaa aloittaa oikealla pianolla ja kun tatsi alkaa onnistua voi kokeilla, mukulan mieltymysten mukaan, eri syntukoita/keyboarda. Lopultakin sen lapsen mieltymykset ovat ratkaisevassa asemassa, ei meidän kunnianhimomme uudesta Rubinsteinista.

Nuotin vieressä on aina tilaa...
musamies
09.07.2013 12:18:51

Kaanma:Olen ajatellut että yritän syksyllä saada hänelle paikan kyseisetä puljusta kun se kerran kiinnostaa. Ja olen ajatellut että vaihtaisiko tuon digipianon (joka on jo aika vanha eikä mikään superhuippu) johonkin laadukkaaseen keyboardiin tai syntikkaan.

Vastauksessani on huomioitu jos halutaan joku laadukas vehje, erikseen on olemassa vaihtelevalla laadulla varustettuja käytettyjä:

Joissain digipianoissa etenkin keikkakäyttöön tarkoitetuissa on aika hyviä muitakin kuin pianolle tyypillisiä saundeja. Kuten Roland RD 700 NX, Yamaha CP5 ja Nord Stage. Näihin pitää liittää kaiuttimet tai kuulokkeet. Ainoa huono puoli ettei ole ihan halpoja.

Minun mielestä ikä ei vaikuta oleellisesti muuten soittimen valintaan kuin korkeintaan siihen mitkä on edellytykset kuljettaa sitä.

Omasta mielestä digipianoissa on tapahtunut aika paljon kehitystä, minkälainen se mahtaa olla malliltaan mikä teillä nyt on?

tarmo
09.07.2013 12:40:54

KanttoriPiiparinen: No piilota nyt ainakin se Casio lelu pois ja anna lapselle mahdollisuus opetella soittamaan. Hommaa on paljon. Aluksi oikeat sormitus ja kosketustekniikat. Kannattaa aloittaa oikealla pianolla ja kun tatsi alkaa onnistua voi kokeilla, mukulan mieltymysten mukaan, eri syntukoita/keyboarda. Lopultakin sen lapsen mieltymykset ovat ratkaisevassa asemassa, ei meidän kunnianhimomme uudesta Rubinsteinista.

Olettaisin tuosta aloittajan tekstistä, että sitä soittamista on jo opeteltu akustisella pianolla.... Pakko kuitenkin digata tästä mnetin holhousmentaliteetista.

Itse kysymykseen: itsekin puoltaisin alkuun monipuolisempaa digipianoa (Rolandin RD -sarja, Yamahat, Korgit, ym). Toki joku kevennetty työasemakin voisi toimia, esim. Korgilta, etenkin jos soitin tulee bändiharrastusta varten.

Suosittelisin kuitenkin kiertämään soitinliikkeitä, joissa on eri valmistajien edustus,äkkiseltään nuo em. merkit (ja aina voi lisätä joukkoon Claviat ja Kurzweilit) antavat kattavan kuvan markkinoilla olevista laitteista. Harvalla liikkeellä, jos millään, on kaikkien merkkien edustus.

Musta selkeä käyttöliittymä on nuorelle soittajalle kaiken a ja o. Joku sinänsä hyvinkin laadukas työasema, jollaisia saattaa löytää mnetin torilta käytettynä kohtuulliseen hintaan,voi olla turhan monimutkainen alkavassa syntikkaharrastuksessa.

musamies
09.07.2013 12:45:05

Selkeitä käyttöliittymältään on omasta mielestä ainakin Rolandin RD sarja (joka on kotilaitteita selkeäkäyttöisempi) ja Nord Stage tai Nord Piano.

Ilmeisesti Kurzweililtä on tulossa pikkuhiljaa uusi malli Kurzweil Artis, jonka idea on hyvien piano-omainaisuuksien lisäksi monikäyttöisyys.

Janus
09.07.2013 12:55:36

musamies: Ilmeisesti Kurzweililtä on tulossa pikkuhiljaa uusi malli Kurzweil Artis, jonka idea on hyvien piano-omainaisuuksien lisäksi monikäyttöisyys.

Artis olisi munkin mielestä tsekkaamisen arvoinen, hinta vain mennee sinne 3000 € kieppeille. Siinä on ilmeisesti vihdoin 2010-luvulle päivitetty käyttöliittymä, vanha merkkipohjainen K2000-mallista lähtöisin muuttumattomana säilynyt käyttis oli siis käytössä vielä viimeisessä lippulaivamallissa (PC3K8). Helppokäyttöisyys tai ainakin selkeys on mun mielestä tässä kohtaa ihan olennainen asia.

Hieman halvemmasta päästä voisin omien kokemusten perusteella suositella jotain Korgin mallia (M50 tai Krome), paljon laadukkaita soundeja ja selkeä kosketusnäytöllinen käyttöliittymä. Vanhasta digipianosta ei välttämättä heti kannata luopua, vaan ostaa "synamaailmaan" siirryttäessä 61-koskettiminen laite. Monet kosketinsoundit vain ovat omimmillaan ilman raskasta pianokosketusta (lead-sooloäänet, urut, jne.). Lisäksi pehmeässä casessa reilu 10-vuotiaskin saa jo yksin siirrettyä 61-koskettimista laitetta pieniä matkoja - 88-pianon kanssa voi olla vähän hankalampaa.

musamies
09.07.2013 14:39:48

Janus: Artis olisi munkin mielestä tsekkaamisen arvoinen, hinta vain mennee sinne 3000 € kieppeille. Siinä on ilmeisesti vihdoin 2010-luvulle päivitetty käyttöliittymä, vanha merkkipohjainen K2000-mallista lähtöisin muuttumattomana säilynyt käyttis oli siis käytössä vielä viimeisessä lippulaivamallissa (PC3K8). Helppokäyttöisyys tai ainakin selkeys on mun mielestä tässä kohtaa ihan olennainen asia.

Onko noin kallis kun muilta osin Kurtsi on viimeaikoina tehnyt edullisia laitteita, itse en ole luotettavaa käsitystä saanut netistä, olisiko joissain spekuloitu, että tulee halvempaan hintaluokkaan...

Janus
09.07.2013 14:44:36

musamies: Onko noin kallis kun muilta osin Kurtsi on viimeaikoina tehnyt edullisia laitteita, itse en ole luotettavaa käsitystä saanut netistä, olisiko joissain spekuloitu, että tulee halvempaan hintaluokkaan...

Voi olla arvio yläkanttiin, myönnetään, jossain varhaisessa nettiesittelyvideossa Kurzweilin esittelijä tais puhua "about 3 grand"-hintaluokasta, kun laite oli vielä softaltaankin prototyyppivaiheessa. PC3K8 on tällä hetkenä uutena jotain 2400€ kieppeillä (nyt en jaksa edes avata thomannia tai soundtoolsin sivuja, muistelen vain) ja veikkaukseni on, että Artis ei ole tuosta ainakaan halvempi? Se Kurzin melko uusi edullinen keikkapiano omilla kajareilla oli itseasiassa myös todella hyvä, mutta veikkaan, että SP- ja PC3LE-sarjat ovat tällä hetkellä enemmän "halpismallistoa" ja Artis taas enemmän ammattilaisille.

Teollisuuskadun Soundtoolsilta saa PK-seudulla kyllä parasta palvelua (mm.) Kurzeihin liittyen. Sinne kannattaa olla yhteydessä, jos laite kiinnostaa.

Casse
10.07.2013 18:26:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Hieman halvemmasta päästä voisin omien kokemusten perusteella suositella jotain Korgin mallia (M50 tai Krome), paljon laadukkaita soundeja ja selkeä kosketusnäytöllinen käyttöliittymä. Vanhasta digipianosta ei välttämättä heti kannata luopua, vaan ostaa "synamaailmaan" siirryttäessä 61-koskettiminen laite. Monet kosketinsoundit vain ovat omimmillaan ilman raskasta pianokosketusta (lead-sooloäänet, urut, jne.). Lisäksi pehmeässä casessa reilu 10-vuotiaskin saa jo yksin siirrettyä 61-koskettimista laitetta pieniä matkoja - 88-pianon kanssa voi olla vähän hankalampaa.

Komppaan tätä. M50 liikkuu käytettyinä Torilla suhteellisen usein ja Krome on liikkeissä siinä 1000 euron pintaan. Krome on siis hieman päivitetty ja ehostettu versio M50:stä. Näissä molemmissa tuo suuri kosketusnäyttö on todella suuri plussa verrattuna moniin muihin ko. hintaluokan vehkeisiin. Lisää käyttömukavuutta aivan mielettömästi. Lisäksi tosiaan jos kiinnostusta on nimenomaan synamaailmaan niin kannattaa hommata soitin jossa on "synakoskettimet", eli painotetuilla koskettimilla varustettu digipiano jääköön sitte niihin pianojuttuihin.

kosmonautti5000
10.07.2013 19:47:50

Casse: Komppaan tätä. M50 liikkuu käytettyinä Torilla suhteellisen usein ja Krome on liikkeissä siinä 1000 euron pintaan. Krome on siis hieman päivitetty ja ehostettu versio M50:stä. Näissä molemmissa tuo suuri kosketusnäyttö on todella suuri plussa verrattuna moniin muihin ko. hintaluokan vehkeisiin. Lisää käyttömukavuutta aivan mielettömästi. Lisäksi tosiaan jos kiinnostusta on nimenomaan synamaailmaan niin kannattaa hommata soitin jossa on "synakoskettimet", eli painotetuilla koskettimilla varustettu digipiano jääköön sitte niihin pianojuttuihin.

jos soittaja on tottunut pianoon niin saattaa noi korgin rimpulakoskettimet säikäyttää aika pahasti. jos ne tietty ei haittaa niin komppaan muuten yllä olevaa.

Kaanma
10.07.2013 19:53:32

musamies: Vastauksessani on huomioitu jos halutaan joku laadukas vehje, erikseen on olemassa vaihtelevalla laadulla varustettuja käytettyjä:

Joissain digipianoissa etenkin keikkakäyttöön tarkoitetuissa on aika hyviä muitakin kuin pianolle tyypillisiä saundeja. Kuten Roland RD 700 NX, Yamaha CP5 ja Nord Stage. Näihin pitää liittää kaiuttimet tai kuulokkeet. Ainoa huono puoli ettei ole ihan halpoja.

Minun mielestä ikä ei vaikuta oleellisesti muuten soittimen valintaan kuin korkeintaan siihen mitkä on edellytykset kuljettaa sitä.

Omasta mielestä digipianoissa on tapahtunut aika paljon kehitystä, minkälainen se mahtaa olla malliltaan mikä teillä nyt on?

Meillä on kohta 9 vuotta vanha digipiano, ei todellakaan mikään helmi. maksoi sillon aikanaan tonnin verran.

Kaanma
10.07.2013 19:57:39

tarmo: Olettaisin tuosta aloittajan tekstistä, että sitä soittamista on jo opeteltu akustisella pianolla.... Pakko kuitenkin digata tästä mnetin holhousmentaliteetista.

Itse kysymykseen: itsekin puoltaisin alkuun monipuolisempaa digipianoa (Rolandin RD -sarja, Yamahat, Korgit, ym). Toki joku kevennetty työasemakin voisi toimia, esim. Korgilta, etenkin jos soitin tulee bändiharrastusta varten.

Suosittelisin kuitenkin kiertämään soitinliikkeitä, joissa on eri valmistajien edustus,äkkiseltään nuo em. merkit (ja aina voi lisätä joukkoon Claviat ja Kurzweilit) antavat kattavan kuvan markkinoilla olevista laitteista. Harvalla liikkeellä, jos millään, on kaikkien merkkien edustus.

Musta selkeä käyttöliittymä on nuorelle soittajalle kaiken a ja o. Joku sinänsä hyvinkin laadukas työasema, jollaisia saattaa löytää mnetin torilta käytettynä kohtuulliseen hintaan,voi olla turhan monimutkainen alkavassa syntikkaharrastuksessa.

SOittamista on kyllä juu opeteltu akustisella pianolla. Mutta tätä meidän 9vuotiasta ei oikein kiinnosta akustinen piano vaan haluaisi soittaa keyboardia tai syntikkaa. Meillä soittaa myös toinen lapsi, joka on "vasta" 6v (mutta ikäisekseen pitkälle edennyt jo ja varsin lahjakas) ja hän taas on nimenomaan kiinnostunut ns. klassisesta pianonsoitosta eikä häntä kiinnosta pätkääkään minkäänlainen sähkövehje. Mutta pitäisikö yrittää saada poika vielä soittamaan akustista pianoa? Jos hän menee sinne bändikouluun, tai millä lie nimellä se nyt onkaan, niin sielä kuitenkin soitetaan keyboardia, ei akustista pianoa. Mutta ehkä pitää vielä kysyä sieltä että mitä mieltä he ovat soittimesta, siis siitä, mikä se pitäisi kotona olla.

Niin ja sen Casion olen tosiaan piilottanut jo :D meidän 3vuotias kuopuskin soittelee akustisella pianolla (osaa soittaa "leijonaa mä metsästän", jossa käytetään tasan kahta kosketinta :D :D )

Kaanma
10.07.2013 20:02:33

Casse: Komppaan tätä. M50 liikkuu käytettyinä Torilla suhteellisen usein ja Krome on liikkeissä siinä 1000 euron pintaan. Krome on siis hieman päivitetty ja ehostettu versio M50:stä. Näissä molemmissa tuo suuri kosketusnäyttö on todella suuri plussa verrattuna moniin muihin ko. hintaluokan vehkeisiin. Lisää käyttömukavuutta aivan mielettömästi. Lisäksi tosiaan jos kiinnostusta on nimenomaan synamaailmaan niin kannattaa hommata soitin jossa on "synakoskettimet", eli painotetuilla koskettimilla varustettu digipiano jääköön sitte niihin pianojuttuihin.

Poikaa kiinnostaa nimenomaan "synamaailma", siis haluais soittaa ja tehdä syntikkamusaa/konemusaa, miten se nyt ilmaistaan. Aihe on itselleni uusi enkä oikein tiedä sanoa siihen mitään. Mietin pitäiskö itsekin vähän perehtyä aiheeseen vai opettaisko ne sielä bändikoulussa asiasta? Tuntuu jotenkin vaikealta ajatukselta että lapsi alkaa soittaa jotain mitä itse ei hallitse, miten lasta sillon ohjataan kun kotona treenaa? keskimmäinen aloittaa viulun musiikkiopistossa nyt syksyllä (pianoa opetan hänelle itse tytön omien motiivien mukaan joka kyllä tällä hetkellä on korkea) ja olen miettinyt että miten vaikuttaa kotiharjoitteluun se kun mulla ei oo hajuakaan miten sitä soitinta pidetään ja miten sillä soitetaan :D pianon kanssa oli jotenkin helppoa kun tyttö viime keväänä kävi pianotunneilla, kun itse hallitsee homman niin pystyi valvoa että harjoittelee oikein. Mutta miten valvon soitinta jota itse en hallitse? NO, kai siitä selviää? :D

Thothmes
10.07.2013 20:21:04

Jo nyt on kumma jos pelottaa ostaa jälkikasvulle soitinta jota ei itse osaa soittaa. Tuolla logiikalla maailmasta loppuvat nopeasti muusikot ja niilläkin harvoilla kulkee instrumenttivalinta sukupolvelta toiselle kuin sepän ammatti ennen wanhaan.

Jos lapsi haluaa opetella vääntämään synasoundeja ja konekomppeja niin opetelkoon, innostus saattaa loppua tai sitten ei. Olen kyllä sitä mieltä että piano on kosketinsoitinten yleiseen treenailuun aika hyvä vehje, mielestäni saman asian ajaa laadukas digipiano, ja pianosta saa parhaan pohjan yleisesti kosketinsoittimiin, mutta jos piano ei kiinnosta niin ei kiinnosta ja musiikkia on turha harrastaa sillä tapaa mikä ei kiinnosta.

Janus
10.07.2013 21:02:12

Kaanma: Mutta miten valvon soitinta jota itse en hallitse? NO, kai siitä selviää? :D

Et valvo. Lapsen ja etenkin nuoren suurin motivaatio johonkin harrastukseen (omaehtoiseen treenaamiseen ja kehittymiseen) voi olla nimenomaan se, että on joku "oma juttu" josta vanhemmat eivät ymmärrä mitään.

9-vuotiaalle "kosketinsoitintunnit" eivät muutenkaan ole kovin ajankohtaisia, mielestäni, piano-opetuksella pärjää ihan hyvin ja sama perustekniikka siirtyy myös sähköisiin kosketinsoittimiin, eri soundeihin jne. Osta helppokäyttöinen, inspiroiva kosketinsoitin (jota tietokoneaikakauden skidit osaavat käyttää minuuteissa paremmin kuin vanhempansa) ja anna lapsen kokeilla erilaisia soundeja, äänimaailmoja, jne - kaikkea mikä erottaa kosketinsoittimen pianosta. Älä ole tiellä. Jos intoa bändisoittamiseen löytyy, bändikoulun/tuntien myötä tyylinmukaiseen soittoon ja instrumentin ominaisuuksiin voi perehtyä vähän vanhempana tarkemmin.

tarmo
11.07.2013 02:05:07

Janus: Et valvo. Lapsen ja etenkin nuoren suurin motivaatio johonkin harrastukseen (omaehtoiseen treenaamiseen ja kehittymiseen) voi olla nimenomaan se, että on joku "oma juttu" josta vanhemmat eivät ymmärrä mitään.

9-vuotiaalle "kosketinsoitintunnit" eivät muutenkaan ole kovin ajankohtaisia, mielestäni, piano-opetuksella pärjää ihan hyvin ja sama perustekniikka siirtyy myös sähköisiin kosketinsoittimiin, eri soundeihin jne. Osta helppokäyttöinen, inspiroiva kosketinsoitin (jota tietokoneaikakauden skidit osaavat käyttää minuuteissa paremmin kuin vanhempansa) ja anna lapsen kokeilla erilaisia soundeja, äänimaailmoja, jne - kaikkea mikä erottaa kosketinsoittimen pianosta. Älä ole tiellä. Jos intoa bändisoittamiseen löytyy, bändikoulun/tuntien myötä tyylinmukaiseen soittoon ja instrumentin ominaisuuksiin voi perehtyä vähän vanhempana tarkemmin.

Tässäpä kiteytettynä kaikki mitä olisin itsekin katsonut tarpeelliseksi saoa. Nykyään inspiroivat ja kohtuu helposti käytettävissä olevaia soittimia löytyy paljon ja edullisesti. Nyt ei kannata vielä ostaa sitä kalleinta ja hienointa vaan satsata siihen monipuoliseen ja järkihintaiseen soittimeen, josta lapsi ymmärtää perusteet.

Kaanma
11.07.2013 22:28:48

Janus: Et valvo. Lapsen ja etenkin nuoren suurin motivaatio johonkin harrastukseen (omaehtoiseen treenaamiseen ja kehittymiseen) voi olla nimenomaan se, että on joku "oma juttu" josta vanhemmat eivät ymmärrä mitään.

Ilmaisin ehkä hieman väärin asian,en tarkoita valvomisella sitä että kyylään että treenaavat prikulleen oikein mutta ainakin pianon kanssa on niin että lapsi kysyy neuvoa multa jos läksyissä on jotain mitä ei muista tai osaa. Ja tyttömme vaatii aina minut iatumaan pianon lähelle kun hän harjoittelee. Mietin vain että jos tyttö sitte viulun kanssa tekee samoin niin en osaa kyllä neuvoa :D pitänee konsultoida sitten mun viulua soittavaa siskoani. En tiedä osasinko vieläkään selittäö ymmärrettävästä.

Soittaminen sinänsä on lasten oma idea,itse en oo heitä laittanu soittamaan vaan he itse ovat tehneet aloitteen asiassa ja toistaiseksi on edetty "lapsentahtisesti" eli siten kuin lapsella on mielenkiintoa ja halua.

Olen miettinyt että hankkisin juurikin jonkun hyvän perussoittimen,jolla vois kokeilla erilaisia juttuja.poika tuon tuosta tekee pianolla omia sävellyksiään (jotka muuten on yllättävän hyviä) ja hänestä olis hienoa voida kokeilla niitä erilaisilla äänillä ja tehosteilla varustettuna,siis mitä keyboardeissa ja syntikassa ois. On päässy eräässä paikassa kokeilemaan syntikkaa ja hurahti samantien.

Kiitos vinkeistä ja saa antaa lisääkin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti