Muusikoiden.net
06.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: lapsen oppimistahti pianotunneillat
1
Kaanma
19.05.2013 22:30:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos 5 vuotias aloittelija on oppinut 6 pianotuntia käytyään nuotit c-g oikealla ja c-F vasemmalla(siis niin että osaa soittaa suoraan nuoteista),osaa soittaa sujuvasti lähes kaiken noihin raameihin osuvat laulut heti ensi kerralla,pysyy rytmissä lähes täydellisesti(kappaleissa koko-, puoli-, neljäsosa- ja kahdeksasosanuotteja sekä neljäsosataukoja ja puoli-ja kokotaukija sekä pisteellisiä nuotteja) ja osaa soittaa lastenlauluja kahdella kädellä niin että oikea soittaa melodiaa ja vasemmalla soittaa soinnun pohjasävelet, niin onko tämä jotenkin erityisen nopeaan opittu?
itselläni ei oikein ole vertailupohjaa(en oo mikään ope) niin en oikein hahmota asiaa. Lapsen pianonsoiton opettaja on ollut ihmeissään lapsen edistymistahdista,siis hänen mielestään on poikkeuksellisen lahjakas. Itse olin ajatellut että tuo on ihan normaalivauhti 5 vuotiaalle. On käynyt siis nyt kuusi kertaa pianotunnilla ja edennyt lähes nollasta siihen että osaa soittaa suoraan nuoteista c duurista helppoja kappaleita säestäen vasemmalla ja niin ikään myös klassisia alkeiskappaleita.

Olen siis jossain määrin hämmentynyt opettajan kommenteista.

Onko täällä ketään joka osaa kertoa mikä se keskimääräinen tahti oppimisessa on 5 vuotiaiden aloittelijoiden keskuydessa? Lapsen opettaja sanoo että hänen oppilailla keskimäärin menee puolesta vuodesta vuoteen oppia tuo määrä mitä lapsemme on oppinut 6 viikossa,siis tarkoittaen alle kouluikäisiä piano-oppilaitaan.

Kaanma
19.05.2013 22:33:37

Siis kun aattelin että onko kyseisellä opettajalla sitte keskimääräistä "heikompia" oppilaita kun noin kauan menee tuolle tasolle pääsemiseen? Itse opin samaa tahtia kuin lapseni(itse olin myös 5v kun aloitin) enkä ole kylläkään mikään erityisen lahjakas,innokas kyllä.

Janus
19.05.2013 22:56:50

Kaanma: innokas kyllä.

Toi on avainsana. Oppimistahti ei ole välttämättä poikkeuksellinen, mutta poikkeuksellista taitaa olla lapsen suhtautuminen pianonsoittoon ja harjoitteluun. Läheskään kaikki tuon ikäiset eivät hakeudu pianotunneille omasta halustaan, vaan vanhempien laittamana, ja jos kotiharjoittelua ei tapahdu niin ei kyllä kehitystäkään. 6-vuotias voi olla myös edistymättä lainkaan, jos kotona ei ole pianoa ja vanhemmat ajattelevat "harjoitteluksi" riittävän, jos lapsi näkee pianon silloin tällöin tarhassa tai kavereiden luona käydessään, tuntien lisäksi.

musamies
21.05.2013 22:48:11 (muokattu 21.05.2013 22:48:49)

Jos ajatellaan, että meikäläinenkin on varmaan pianoon koskenut aika nuorena ensimmäisen kerran, oma tavoitteeni pikemminkin, että joskus 50 vuotiaana osaisi nuotit ainakin paremmin kuin ihan alussa...

En ollenkaan ymmärrä miksi 5 vuotiaiden pitäisi niin hirveästi osatakaan, itse soisin heille senkaltaista osaamista, että saisivat olla ihan vaan hyvällä ja turvallisella mielellä pieniä lapsia.

Niin ja kotonahan mulla ei todellakaan ole pianoa :D

Kaanma
22.05.2013 21:53:52

musamies: Jos ajatellaan, että meikäläinenkin on varmaan pianoon koskenut aika nuorena ensimmäisen kerran, oma tavoitteeni pikemminkin, että joskus 50 vuotiaana osaisi nuotit ainakin paremmin kuin ihan alussa...

En ollenkaan ymmärrä miksi 5 vuotiaiden pitäisi niin hirveästi osatakaan, itse soisin heille senkaltaista osaamista, että saisivat olla ihan vaan hyvällä ja turvallisella mielellä pieniä lapsia.

Niin ja kotonahan mulla ei todellakaan ole pianoa :D

meillä on kaksi pianoa (digi ja akustinen) koska itse soitan,olen soittanut alle kouluikäisestä. Tyttömme itse halusi oppia pianonsoittoa,noin 3vuotiaasta asti on hokenut että haluaa oppia. Lykkäsin kuitenkin pianotuntien alkua 5v synttäreiden korville.

Tytöllä on ihan käsittämätön intohimo pianoa kohtaan, hän hyppää ensimmäisenä aamulla pianon ääreen ja illalla joudunaina karhaamaan hänet pianon äärestä nukkumaan. Mielestäni noin pienelle (ja toki isommillekin) tärkeintä on säilyttää soittamisen ilo ja sekä tunneilla käyminen että kaikki harjoittelu tapahtuu tytön ehdoilla. Hän soittaa silloin kun huvitta ja niin paljon kuin huvittaa. Saa myös lopettaa koko soittamisen jos haluaa. Tällä hetkellä kuitenkin tämä 5v on koko ajan soittimen kimpussa ja vaatii oppia lisää. Pianotunnit jatkuvat vasta syksyllä mutta neiti vaatii että hänelle on opetettava lisää. Sanoin että soita nyt ensin noilla nuoteilla mitä on käyty tunnilla, neiti sanoo siihen että jos et opeta niin hän ottaa itse selvää. Alkoi soitella oppimiaan kappaleita eri sävellajeissa ja alkoi ottaa soittoon nuotteja joita ei ole vielä käyty läpi. Totesin että järkevintä lienee opettaa sitten uutta koska jos omin päin opettelee niin voi tekniikka kärsiä. Nyt on sitte jo käyty nuotit 2 oktaavin alalta ja otettu joitain alennuksia ja ylennyksiäkin mukaan.

muetin vaan edelleen opettajan lausahdusta lahjakkuudesta. Eikö kuitenkin into ja suuri harjoittelumäärä vaikuta enemmän?

Janus
22.05.2013 21:56:39

Kaanma: Eikö kuitenkin into ja suuri harjoittelumäärä vaikuta enemmän?

Iästä riippumatta.

Kaanma
22.05.2013 21:59:14

Enkä siis tarkoita ettenkö pitäisi tyttöä musikaalisesti lahjakkaana. Varmaankin hän on sitä mutta en oikein usko että mikään huippulahjakkuus olisi, huippuinnokas kylläkin. Tuntuu että piano on hönelle ystävä jonka kanssa voi pitää hauskaa. Hän soittaa paljon oppimiaan kappaleita eri sävellajeista ja leikittelee soinnuilla ja melodioilla.

musamies
23.05.2013 06:58:44

Kaanma: Enkä siis tarkoita ettenkö pitäisi tyttöä musikaalisesti lahjakkaana. Varmaankin hän on sitä mutta en oikein usko että mikään huippulahjakkuus olisi, huippuinnokas kylläkin. Tuntuu että piano on hönelle ystävä jonka kanssa voi pitää hauskaa. Hän soittaa paljon oppimiaan kappaleita eri sävellajeista ja leikittelee soinnuilla ja melodioilla.

Tilanne vaikuttaa hyvältä.

Jos into pysyy yllä, melko todennäköiseltä tuntuisi, että lapsestasi voi tulla ihan hyväkin pianisti! Mielestäni asia kannattaa nähdä mahdollisuutena, eikä tehdä pianosta jotenkin liian vakavaa. Jos se pysyy iloisena tapana toteuttaa itseään, oppiminen jatkuu.

Kaanma
23.05.2013 08:52:03

musamies: Tilanne vaikuttaa hyvältä.

Jos into pysyy yllä, melko todennäköiseltä tuntuisi, että lapsestasi voi tulla ihan hyväkin pianisti! Mielestäni asia kannattaa nähdä mahdollisuutena, eikä tehdä pianosta jotenkin liian vakavaa. Jos se pysyy iloisena tapana toteuttaa itseään, oppiminen jatkuu.

Noin minäkin asian ajattelen ja vaikka itse olen intohimoinen pianisti niin ei ole koskaan ollut ajatuksena että väen väkisin tekisin lapsistani muusikkoja. Jos lapsi haluaa soittaa niin hän saa soittaa ja luomme mahdollisimman hyvät puitteet sille että voi edetä niin pitkälle kuin haluaa ja kykyjä riittää - mutta vain jos lapsi itse haluaa. Meillä ei kukaan lapsia ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan millään soittotunnilla vain koska vanhemmat haluavat, kaikki lähtee lasten omasta halusta. VAnhin lapsemme ei ole halunnut soittaa mitään soitinta, siis harjoitella systemaattisesti, soittelee kyllä satunnaisesti pianolla helppoja lauluja mutta siis ei käy tunneilla koska ei halua käydä. Hänen intohimonsa on toisessa harrastuksessa.

Tämä tyttö sen sijaan on tällä hetkellä sitä mieltä että hänestä tulee konserttipianisti ja aikoo isona soittaa flyygelillä isolle yleisölle :D pitää kotona meille konsertteja ja on käynyt (omasta halustaan) vanhainkodissa esiintymässä vanhuksille. Ja minne tahansa menemme niin jos siellä on piano niin tämä tyttö on samantien sen kimpussa.

Mutta mietin edelleen pianonsoiton opettajan kommenttia lahjakkuudesta, siis sain sen käsityksen että hän pitää tyttöä jotenkin erityisen lahjakkaana. Itse olen pitänyt tuota etenemisvauhtia noin suurella soittomäärällä ihan sellaisena keskimääräisenä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti