Muusikoiden.net
03.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustinen piano ja huonekosteus
1
Kaanma
16.05.2013 22:54:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten paljon kosteus saa maksimissaan vaihdella ettei piano mene epävireeseen? Siis kun meillä kosteus seilaa eestaas 35-48 % välillä,saattaa päivän sisään vaihtua moneen kertaan laidasta laitaan. Onko tuo liian suuri vaihtelu? Auttakaa nyt tyhmää jos joku tietää.

Kaanma
16.05.2013 22:56:21

vai onko meillä kosteusmittarissa vika ? :D

outoniemi
17.05.2013 00:26:30

Kyllä se pianon vire tahtoo vaihdella kosteuden ja lämpötilan mukaan. Minulla on kosteuttava automaattinen ilmapuhdistin ja kosteuden saan pysymään aika tasaisesti 40% kieppeillä (paitsi kun olen pois ja vesisäiliö talvella tyhjenee nopeasti). mutta silti vire vaihtelee kun en saa huoneen lämpötilaa pysymään tasaisena. Mutta ei kauhean pahasti, vuosi sitten viimeksi viritetty ja ihan ok on pääsääntöisesti ollut.

Kaanma
17.05.2013 08:12:12

Meillä lämpötila pysyy melko vakiona mutta kosteus vaihtelee. Pitänee ensi talveksi ostaa sellainen kalliimpi kostutin jossa on sellainen säätö että se pitää kosteuden tietyllä tasolla. Ei siinä muuta mutta sävelkorvaa raastaa kun piano tuntuu joka päivä olevan eri vireessä,riippuen kosteudesta. Kyllä digipiano on tässä kohtaa parempi vaihtoehto. Se kun on aina vireessä.

KanttoriPiiparinen
20.05.2013 10:11:06

Asiakkaat kyselevät joskus, että miten niin epävireessä? Eihän sillä ole soitettu moneen vuoteen? Kukaan ei näille ole vaivautunut kertomaan kosteuden ja lämpötilojen muutosten vaikutuksesta vireen pitävyyteen. Vire muuttuu jo vuorokauden sisällä. Tämän olen huomannut jazz-teltoissa.

Nuotin vieressä on aina tilaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti