Muusikoiden.net
11.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kiippareiden ja -tarvikkeiden designratkaisut
1
Synastikki
06.02.2013 15:16:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kohta tässä jo n. viikon verran pohtinut (erityisesti NAMM jälkeen), että mistä tietyt kiipparimaailman designratkaisut oikeen juontavat juurensa. Isoimmat kompastuskivet allekirjoittaneelle ovat aina olleet standit ja nyt tässä lähiaikoina tiettyjen komponenttien/kontrollereiden asettelu kosketinsoittimissa.
Alotetaanpa niistä standeista:
Minkä kokoisille ihmisille yleensä noita standejä suunnitellaan? Itse olen n. 174cm pitkä mieshenkilö (eli siis jonkin verran alle ainakin suomalaisten miesten keskipituuden tosin siis pidempi kuin keskimääräinen suomalainen nainen) ja minulla on klassinen pianotausta. Tämä vaikuttaa soittoasentooni siinä määrin, että vaikka metallia tulee soitettua niin tahdon soittimen sellaiselle korkeudelle että saan kyynärpäät 90 asteen kulmaan ja ranteet suoriksi (niin kuin pianon ääressä istuessa ja mikä on muutoinkin ergonomisesti fiksua). Kuitenkin kaikki X-ständit ja monet muunkin tyyppiset ständit (yhdelle koskettimistolle suunnitellut) ovat tähän liian matalia tai sitten eivät tarpeeksi korkealle nostettuna anna tarpeeksi tukea kiipparille. Nykyään käytän K&M Baby Spideria, joka juuri ja juuri riittää ylimmässä asennossa ilman kenkiä ja kenkien kanssa on jo 3-4 senttiä liian matala (ei nyt niin suuri ongelma), mutta erityisesti kun minuakin pidempiä ihmisiä on vaikka kuinka niin eihän tuo heille sitten enää riitä.
Sitten muita design-asioita:
Törmäsin melko isoon ongelmaan, kun aloin etsiä korvaajaa nykyiselle setupille (Korg Triton masterina + korg nanopad2) ja havahduin siihen, että jostain aivan käsittämättömästä syystä lähes kaikki valmistajat laittavat usb-kontrollereissaan padit kiipparit oikeaan reunaan. Minulle tämä muodostaa ongelman sillä käytän nykyisellään padejä saundien vaihtoon joihin on aikaa yleensä kappaleen kohdasta riippuen muutama tahti tai sitten vaihdon pitää tapahtua yhdessä iskussa. Bändimme musiikissa suurinosa soittamastani materiaalista on oikealla kädellä soiteltavaa liidimateriaalia, jolloin luonnollista on tehdä vaihdot vasurilla.

Keskustelua, omia vastaavia ongelmia ja muuta semmoista, GO!

Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
Murgo
07.02.2013 05:29:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon ständien mataluuden seisten soittavalle olen myös huomannut, itselläni on keikkakäyttöön sellainen perus X-mallinen Quiklok lisävarsilla ja sopivalle korkeudelle asetettuna on jo turhan kapea ja siten aika hutera, pysyy kumminkin erillisellä remmillä tuettuna jotenkin ryhdissä jos ei kukaan nojaa. Yläkoskettimiston varsiin tein puusta korotuspalat kun oli muuten liian matalalla.

Olisiko sitten niin että telineet on tehty lähinnä istuen soittaville tai ainakin kompromissiksi että pystyy välttävästi käyttämään sekä että?

Itse ratkaisin ständiongelman aikoinani hitsaamalla sopivista jämäraudoista itselleni sopivankorkuisen "pominkestävän" telineen, näkyy jotenkuten tuossa kuvassa: http://muusikoiden.net/dyn/users/47782.jpg . Kestää jopa tehdä dippejä eikä haittaa vaikka satakiloinen basisti horjahtaisi päälle. Haittapuolena suuri koko ja paino (purettavissa kahteen osaan mutta silti aika kookas) minkä takia hommasin liikkuvaan käyttöön sitten tuon Quiklokin.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
18is9
07.02.2013 08:05:10

Joo, kyllähän nuo ständit on /c:stä. Ite olen yhtä koskettimistoa käyttäessä käyttänyt quick lockin x-ständiä ja siihen liitettävää toiselle koskettimistolle tarkoitettua lisäosaa. Sitten vaan jumalattomasti roudarinteippiä jolla teipataan koko komeus lattiaan ettei kaadu kesken keikan.

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Haipuma
07.02.2013 11:55:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon käyttänyt motiffin ja nordelectron kanssa tota K&M spider prota ja olen ollut kyllä tosi tyytyväinen ständiin. Ei heilu ja hytky kuten aiempi tuplaXständi samalta valmistajalta. Eipä tuotakaan liene kyllä suunniteltu 190cm pitkille soittajille.

Hieno homma on myös, että tohon saa ostettua lisä-/varaosia jos tulee tarve. K&M:ltä löytyy mm.iPad-teline, jonka saa kiinni ständin keskitolppaan.

"Älkää soittako enää tätä paskaa, soittakaa jotain hyvää välillä."
18is9
07.02.2013 12:08:12

Hei, miten tossa Spider prossa, voiko noita kiippareitten kallistuskulmia säätää miten haluaa, kun kuvissa ja videoissa on aina alempi taso vaakasuorassa ja ylempi kallellaan alaspäin. Voisiko kulman laittaa Jens-tyyliin jopa ylöspäin, ja säätyvätkö molemmat tasot?

Janus
07.02.2013 12:41:14

18is9: Hei, miten tossa Spider prossa, voiko noita kiippareitten kallistuskulmia säätää miten haluaa, kun kuvissa ja videoissa on aina alempi taso vaakasuorassa ja ylempi kallellaan alaspäin. Voisiko kulman laittaa Jens-tyyliin jopa ylöspäin, ja säätyvätkö molemmat tasot?

Mulla on molemmissa Spider Pro-ständeissä kahdet suorat rimat, en diggaa kallisteluista yhtään. Ne pitää tilata lisä-/varaosina, tukkiin menevä kiinnitysmekanismi on muistaakseni myös erilainen (josta rimojen tilttaus tulee) ja vaihtaa itse ylempien rimojen paikalle. (Aika pain-in-the-ass -systeemi, koko ständi pitää käytännössä purkaa jalkoja lukuunottamatta, ja paljon pieniä osia... mutta kun sen kerran tekee, ei tarvitse enää huolehtia, mitä nyt kiristelee ruuveja aina silloin tällöin).

Ilman modaamista/hitsaamista rimojen kulmaa ei voi laittaa osoittamaan ylöspäin.

18is9
07.02.2013 12:48:35

Kiitos, eli ei ole tämäkään vehjes ihan sitä mitä pitäisi. Periaatteessa, jos tuossa prossa riittää korkeus, niin vaaka-asento ja alaspäintilttauskin passaa. Pääasia ettei tarvi soittaa ranteet kovasti taivutettuina, sitä ei paikat kestä.

ppcw
07.02.2013 13:06:13

Spider Pron laatu ei välttämättä ole K&M-merkin korkean tason mukainen. Minulla on kaksi yksilöä ollut ja molemmissa ylempi kannatinpari oli toimitettaessa eri paria eli toinen suora, toinen kallistettu. Thomann kyllä korjasi asian ilmaiseksi. Nykyisessä oikeanpuolista alakannatinta ei saa enää kirveelläkään pois ständin varresta, on yritetty työkaluilla ja bändin parhaat loogiset ja käytännölliset voimat ovat yrittäneet mutta siellä on ja pysyy. Onneksi jumahdus ei tapahtunut keikalle mennessä. Aina eniten pelkää että keikalla joku hajoaa. Nyt ständi on enää varakäytössä ylempine käyttökelpoisine tasoineen.

Varustelin ensimmäisen Spider Pron, joka varastettiin myöhemmin (X), kolmitasoiseksi ja siihen ständin pituus ei ainakaan riitä, soittimet olivat liian lähekkäin. Mutta kaksitasoisena pidettäessä suosittelen minäkin normaalikokoiselle miehelle suoraa kulmaa ylemmällekin tasolle kallistettujen sijaan.

T. Mustakorppi

(X) Jos näette tällaisen hirveän hankalan hässäkän kanssa koottavan härvelin keikalla, niin saattaa olla minulta pöllitty yksilö kyseessä :-) Toivottavasti varkaalla on helvetilliset ajat sen kanssa rimpuillessa.

== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
Zabijak
09.02.2013 22:26:14

Pituutta löytyy semmoset 191cm ja oon ollu Spider Pron kanssa tyytyväinen.

www.youtube.com/mctipi
ganesha
10.02.2013 20:23:59

itse oon sen "perus" 180cm pitkä, joten mitään ergonomia-ongelmia ei ole karvalakkimallin quicklok-ständien kanssa ollut. Sen sijaan olen huomannut, että noiden halvimpien valmistajien tupla-x-ständeistä menee kiristimistä todella helposti jengat vaikkei niitä vääntäisikään kovin tiukalle, K&M on toistaiseksi kestänyt roudaamista ja keikkailua hyvin. Spideriakin olen testannut mutta en oikein digannut siitä, vaikka se toki on kaikista kätevin roudattava. Kun diggaan, että ylätaso on kallistettu (enkä oo tiennyt että se on Spiderissa mahdollista), jo siksi että näkee noista lcd-näytöistä mitä niissä lukee.

Tällä hetkellä mulla on pienissä mestoissa K&M-ständi, ja isommilla stageilla sitten lisäksi vielä Jaspersin 2-taso: se on muuten ihan tarpeeksi jämäkkä, mutta ylätason stopparit ovat hitsattu vain kahdesta kohtaa kiinni, ja vaikka ständi onkin jo kestänyt keikkailua 7 vuotta niin aina sitä jotenkin alitajuisesti hieman stressaa, että vielä joku kaunis päivä ne stopparit kosahtaa...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti