Muusikoiden.net
09.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tubon
1 2
Karwin
02.11.2012 08:53:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tubon on yksi varhaisimpia keytareita (suom. "kiittara"?):
http://www.musikmuseet.se/samlingar/detalj.php?l=sv&iid=1021&str=
Se soi näin:
http://www.youtube.com/watch?v=OgKu1AaUPBA
Sitä valmistettiin Göteborgissa noin vuonna 1966 tiettävästi puolensataa kappaletta. Matrixsynthin mukaan useat ruotsalaiset ja suomalaiset popparit käyttivät laitetta aikoinaan (ruotsalaisen musiikkimuseon koneessa tosin on sarjanumero 332..).
http://m.matrixsynth.com/2005/08/bergman-tubon-klavinette.html
http://www.youtube.com/watch?v=B_BKzxAR7sE
Onko kellään tietoa ketkä suomalaiset ovat Tubonilla soittaneet ja kuuluuko laitetta millään levytyksillä? Kraftwerkin kalustoon Tubon on myös kuulunut - soiko Tubon jollakin Kraftwerkin levyllä?

Tässä vielä Tubonin ruumiinavausloki:
http://tubonism.blogspot.fi/

Elämä on nakki.
JPQ
02.11.2012 09:41:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä linkistä löysin kun pengoin Tubon ja kraftwerk sanoilla:
http://books.google.fi/books?id=ZVD … onepage&q=kraftwerk%20tubon&f=false
ps. kiinnostava kirjakin tuon saa paperillakin ilmeisesti sopivista paikoista.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sir Henry
11.11.2012 16:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoja linkkejä laitteesta, omaani olen yrittänyt kaupata, mutta toi 200E,mitä yleisemmin on tarjottu, on mielestäni kohtuullisen vähän esineestä, mitä ei ole maailmassa enää monta.

Soittimena Tubon on "tumppu", vanhanaikainen ja kaameasaundinen, esineenä sen arvo on käsittääkseni se mikä on. Huuto-taulu maksoi viime keväävä jossakin taidehuutokaupassa 91000000E, tämä tuuobooo on kyllä halvempi, heh.

Pihassa mulla on Merseedes Benz, ja kaikki asiat mulla perseelles mens.
ganesha
11.11.2012 19:08:58

Sir Henry: Hienoja linkkejä laitteesta, omaani olen yrittänyt kaupata, mutta toi 200E,mitä yleisemmin on tarjottu, on mielestäni kohtuullisen vähän esineestä, mitä ei ole maailmassa enää monta.

Soittimena Tubon on "tumppu", vanhanaikainen ja kaameasaundinen, esineenä sen arvo on käsittääkseni se mikä on. Huuto-taulu maksoi viime keväävä jossakin taidehuutokaupassa 91000000E, tämä tuuobooo on kyllä halvempi, heh.

Soittimen harvinaisuus ei vielä riitä. Jos joku legendaarinen, mieluiten jo kuollut muusikko olisi sillä veivannut, niin sittenhän siitä varmaan maksettaisi miljoonia - mikä sekin on ihan järjetöntä.

Sir Henry
11.11.2012 20:16:59

ganesha: Soittimen harvinaisuus ei vielä riitä. Jos joku legendaarinen, mieluiten jo kuollut muusikko olisi sillä veivannut, niin sittenhän siitä varmaan maksettaisi miljoonia - mikä sekin on ihan järjetöntä.

Totta puhut, en toki tästä muoviputkesta omaisuuksia pyydä, mutta mielestäni nämä 200e tarjoukset on silti vähän alakantiin.

Eihän se soittajan henki sen soittimen mukana siirry eteenpäin seuraavalle vetäjälle, tai sitten täytyy olla erikoinen "usko"; mitähän muuta siirtyisi eteenpäin, jos vaikka legendan kalsareita saisi ostettua.

Joo, asiaan, Tuubonista omasta mielestäni annoin vinkin, kun jossain USA:n sivuilla yksi oli myyty 2011 tohon 1100$, eli ei nyt ihan 91000000e.

Karwin
11.11.2012 22:39:49 (muokattu 11.11.2012 23:17:33)

JPQ: Tästä linkistä löysin kun pengoin Tubon ja kraftwerk sanoilla:
http://books.google.fi/books?id=ZVD … onepage&q=kraftwerk%20tubon&f=false
ps. kiinnostava kirjakin tuon saa paperillakin ilmeisesti sopivista paikoista.

Zum Teufel! Olin haalinut antologian hyllyyni keväisellä Lontoonreissulla, mutten vielä lukenut. Yksi kirjoittajista on suomalainen (Pertti Gröholm); tuon Tubon-kohdan on ylöskirjannut saksalainen Carsten Brocker - ja todentotta: heinä-elokuussa 1970 äänitetyn Kraftwerkin kannessa on Ralf Hutterin soittimiksi kirjattu urut & Tubon. Täytyypä ottaa Kraftwerkin alkupään levyt uudelleenopiskeluun - tähän asti olen pitänyt niitä, kuten muuan 70-luvun levyarvostelija kirjoitti, "vainoharhaisina sekoiluina", mutta ilmeisesti ne eivät olekaan pelkkää tuubaa.
Bongattu (0:32):
https://www.youtube.com/watch?v=06xM48aNlZw

Elämä on nakki.
tepposal
12.11.2012 15:04:00

Aika makee vehje:)

the-wsproject.com
Sir Henry
12.11.2012 18:20:07

tepposal: Aika makee vehje:)

Harvinainen muovinen purkki, ei soittimena kaksinen, mutta muuten, kuuntelin ton "King of The Groove (Funktion), hyvä biisi, kerrankin toimivaa konemusaa missä ei liikaa tavaraa, USA:ssa olisi vähintään leffojen tunnarimusaa. Tyylikästä soittoa, hieno pasuunasaundi.

JPQ
13.11.2012 00:26:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millainen ääni otsikon laitteesta lähtee tai no rajat jos sointiin voi vaikuttaa sillä itsellään?

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sir Henry
13.11.2012 10:20:26

JPQ: Millainen ääni otsikon laitteesta lähtee tai no rajat jos sointiin voi vaikuttaa sillä itsellään?

Muistini mukaan yt:ssä on ääninäytteitä, sanoilla voisi kuvata, vähän niinkuin laitteen nimikin kertoo, "tuuubooo"; vanhan halvan urun matalien äänien pruuttausta.

Jos ajattelen viimeisen 30 vuoden aikana kuulemaani musaa, ja siinä on n.13vuotta kellaripajaäänitystä, en ole niin karua ja erikoista bassosaundia kuullut kuin tämän laitteen. Oikein pahan pierun sämpläämällä saattaisi päästä lähelle myös Tubonin saundia.

Siitä huolimatta, että laitetta myyn, hinta ei ole halpa vaan suolanen.

KoskPaavo
13.11.2012 10:44:58

Esim. STP:n (joht Holger Horola )esittämä "Terveisiä perseestä" toimisi erinomaisesti ko. instrumentilla.

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Sir Henry
13.11.2012 14:48:36

KoskPaavo: Esim. STP:n (joht Holger Horola )esittämä "Terveisiä perseestä" toimisi erinomaisesti ko. instrumentilla.

Totanoin, semmonen atakki jää vähän puuttumaan, eli Horolan ryhmähän vetää tunteella varsin räväköitä, jopa jonkin verran compressoria käyttäen musituttaen saatua ääntä. Tubon on enemmän sellaista pitkää ja pehmeänvetelää, heh.

"Ollos tervehditty". Kyllä Innaset on kuunneltu ja parhaat osasin aikoinaan lähes ulkoa, nyt en muista kaikkea enää, kun vaimon ja kersojen kuullen ei pokeri kestä niitä lausua ja lauleskella. Innanen on harvoja suomalaisia sanankäytön ja kuvataiteen neroja, sano.

holmjan
15.11.2012 21:20:04

Karwin: ...http://www.youtube.com/watch?v=B_BKzxAR7sE.../
Ruotsin huumori-nerot Tage Danielsson (banjo) ja Hasse Alfredsson (tubon) ja pari muuta näyttelijää.

Kyllä tiesin, että kyseiset herrat olivat loistavia kirjoittajia ja paljon muutakin, mutten että myös jonkinlaisia soittajia. Monica Zetterlund oli muuten mukana niiden produktioissa usein, ja taisi Danielsson sanoittaa hänelle tuon "Sakta vi går genom stan" (Walking my baby back home).

Tage Danielsson oli sitä paitsi myös ruotsin radion (SR) P3-kanavan ensimmäinen johtaja. Ja P3 lienee ensimmäinen poppahtava radiokanava pohjoismaissa, joskus 60-luvun alussa.

Karwin
15.11.2012 21:53:30 (muokattu 15.11.2012 21:54:16)

holmjan: Ruotsin huumori-nerot Tage Danielsson (banjo) ja Hasse Alfredsson (tubon) ja pari muuta näyttelijää.

Kyllä tiesin, että kyseiset herrat olivat loistavia kirjoittajia ja paljon muutakin

Laativat maailman parhaan komediaelokuvan myös, josta tässä suomalaislegendaarisin kohtaus:
https://www.youtube.com/watch?v=Bgt4A2XNzDg

Elämä on nakki.
Sir Henry
15.11.2012 22:09:57

holmjan: Ruotsin huumori-nerot Tage Danielsson (banjo) ja Hasse Alfredsson (tubon) ja pari muuta näyttelijää.

Kyllä tiesin, että kyseiset herrat olivat loistavia kirjoittajia ja paljon muutakin, mutten että myös jonkinlaisia soittajia. Monica Zetterlund oli muuten mukana niiden produktioissa usein, ja taisi Danielsson sanoittaa hänelle tuon "Sakta vi går genom stan" (Walking my baby back home).

Tage Danielsson oli sitä paitsi myös ruotsin radion (SR) P3-kanavan ensimmäinen johtaja. Ja P3 lienee ensimmäinen poppahtava radiokanava pohjoismaissa, joskus 60-luvun alussa.

Heh, kiitos linkistä, nythän pelin hinta nousi sanoisinko kraftfullt. Onneksi Tubonin saundia ei juuri erota, muuten voisi hinta mennä ner.

Täytynee nyt viikonloppuna ladata laite 9v paristolla, ja kokeilla, hönkiikö mitään lähes 35 vuoden levon jälkeen.

KoskPaavo
16.11.2012 00:19:08

Sir Henry: Heh, kiitos linkistä, nythän pelin hinta nousi sanoisinko kraftfullt. Onneksi Tubonin saundia ei juuri erota, muuten voisi hinta mennä ner.

Täytynee nyt viikonloppuna ladata laite 9v paristolla, ja kokeilla, hönkiikö mitään lähes 35 vuoden levon jälkeen.

Heh, jossei hönkää löydy, kyllä mä kotikorjaamossa puhallan , ei voi olla ylivaikeaa tekniikkaa. Toisaalta ... 60-luvun laite 9V paristolla, ko. pattereita ei edes tehty tuolloin.

"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Sir Henry
16.11.2012 13:34:24

KoskPaavo: Heh, jossei hönkää löydy, kyllä mä kotikorjaamossa puhallan , ei voi olla ylivaikeaa tekniikkaa. Toisaalta ... 60-luvun laite 9V paristolla, ko. pattereita ei edes tehty tuolloin.

En ole vielä kurkannut sisälle, taitaa olla sähkölampun pötköjä.

holmjan
17.11.2012 15:14:56

Karwin: Laativat maailman parhaan komediaelokuvan myös, josta tässä suomalaislegendaarisin kohtaus:
https://www.youtube.com/watch?v=Bgt4A2XNzDg

Jep, hyvä elokuva, kuten myös "Mannen som slutade röka" (Mies joka lopetti tupakanpolton)

Elokuva "Att angöra en brygga" taas synnytti yhden hienoimmista jazzvalsseista, trumpetisti Lars Färnlöfin samannimisen kappaleen.

Noh, meni taas hieman OT.

Sir Henry
17.11.2012 15:49:15

holmjan: Jep, hyvä elokuva, kuten myös "Mannen som slutade röka" (Mies joka lopetti tupakanpolton)

Elokuva "Att angöra en brygga" taas synnytti yhden hienoimmista jazzvalsseista, trumpetisti Lars Färnlöfin samannimisen kappaleen.

Noh, meni taas hieman OT.

Ei mitään, hyviä vinkkejä joista kiitos, tohon Ruotsin meininkiin olen tykästynyt jo kolvinä 60-70 luvun vaihteessa, pop-ja rock mitä siihenaikaan sweduilta tuli oli kiletämättä ainakin 10 vuotta suomalaisia edellä. Taitaa olla nytkin?

70-luvun puolenvälin aikoihin pääsin Tamperelaisissa tanssibändeissä legendaarisille keikoille suomalaisten tansseihin Ruotsiin. Perheen kera Tukholmassa ja Gröna Lundissa tuli käytyä vuosisadan vaihteessa muutaman kerran. Paria autoa olen myös ostanut, myös kolmannen aion. Olen siis harras Ruotsin diggari, mutta suomalaisten pakkoruotsista en tykkää.

Karwin
28.03.2014 11:36:08

Ralf Hutter vetää keikan ensimmäisen kappaleen Tubonilla vuonna 1970:
https://www.youtube.com/watch?v=A9R6bqcBPfc

Elämä on nakki.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti