Muusikoiden.net
08.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Syntetisaattorien kytkeminen päälle ja pois
1
Thomas Häggblom
31.10.2012 18:42:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on nykyisessä studiosetupissani useita syntetisaattoreita, joiden kaikkien virtapiuhat menevät jatkojohtoon, jonka saa päälle ja pois (niitä perus-valkoisia joissa on se oranssi kytkin).

Kysyisin teiltä paremmin elektroniikan päälle ymmärtäviltä, että voiko siitä olla jotakin haittaa jos pitää jatkuvasti synien omaa virtakytkintä päällä ja laittaa kaikki synat aina kerralla päälle ja pois tuosta jatkojohdosta? Onko tuolla jokin vaikutus? Ja eroaako asia kun on kyse digitaali/analogisyntikoista?

Loistava Polku: www.soundcloud.com/loistava-polku // The Modulation Wheel: www.soundcloud.com/themodulationwheel
EP
31.10.2012 20:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Minulla on nykyisessä studiosetupissani useita syntetisaattoreita, joiden kaikkien virtapiuhat menevät jatkojohtoon, jonka saa päälle ja pois (niitä perus-valkoisia joissa on se oranssi kytkin).

Kysyisin teiltä paremmin elektroniikan päälle ymmärtäviltä, että voiko siitä olla jotakin haittaa jos pitää jatkuvasti synien omaa virtakytkintä päällä ja laittaa kaikki synat aina kerralla päälle ja pois tuosta jatkojohdosta? Onko tuolla jokin vaikutus? Ja eroaako asia kun on kyse digitaali/analogisyntikoista?

Hyvä kysymys, oon itse miettinyt samaa asiaa, mitenkähän on ja muissakin eletronisissa soittimissa?
Olis hauska kuulla jonkun tietävän kertomana.

cyberiad2001
31.10.2012 21:27:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Hyvä kysymys, oon itse miettinyt samaa asiaa, mitenkähän on ja muissakin eletronisissa soittimissa?
Olis hauska kuulla jonkun tietävän kertomana.

Minäkin olen tätä kysellyt asiantuntijoilta ja yksi vanha elektroniikkakorjaaja oli sitä mieltä, että kaikki 80/90-luvun laitteet, joissa on muisti, eivät tästä oikein tykkäisi. Uudemmissa kuulemma on verkkolaitteet yleensä jo rakennettu siten, että tasoittavat itse käynnistymisen yhteydessä niitä syntyviä virtapiikkejä. Näin ainakin kodin viihde-elektroniikassa, joten varmaan myös kiippareissa???

mack the knife
01.11.2012 03:39:56

En kannata tuommosta jakorasiaa, jonka katkaisijasta räpsähtää kaikki päälle.

COVS n:o 1.
Murgo
01.11.2012 05:01:36 (muokattu 01.11.2012 05:12:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samanlaista systeemiä olen myös käyttänyt treenikämpällä n. 5 vuotta eikä mitään vielä ole hajonnut/tiltannut. Kalusto 90-lukuisia digitaalivehkeitä paitsi Nord Electro taitaa olla uudempi. Samoin kotona katkaisen tietokonesysteemistä virrat tuollaisella jakorasialla, toki sammutetuani tietokoneen ensin normaalisti. Treenikämpällä käyttämässäni jakorasiassa on myös jonkinlainen piikki/ylijännitesuojaus.

Teoreettinen haitan mahdollisuus riippunee virtalähteen rakenteesta eli lähinnä virtakytkimen sijainnista ennen/jälkeen varsinaisen virtalähteen, ainakin avaamissani laitteissa on tähän asti virtakytkin ollut verkkojännitteen puolella eli ennen virtalähdettä jolloin nähdäkseni asialla ei edes teoriassa voi olla mitään väliä, se virtalähde/laite kun ei tiedä katkotaanko sitä piuhaa 10 cm vai 1,5 metrin päässä kun se kuitenkin tapahtuu ennen itse muuntajaa.

Jos virtalähde on jatkuvasti jännitteinen ja kytkin katkoo matalaa käyttöjännitettä voi TEORIASSA olla mahdollista että virtalähde antaa käynnistyessään jotain piikkejä jotka kytkimen päällä ollessa pääsevät laitteeseen tms. Toisaalta kaikissa virtalähteissä lienee jonkinlainen suodatuskonkka imemässä mahdolliset piikit.

Toinen teoreettinen haittamahdollisuus liittyy muistiin eli JOS laitteen rakenne olisi sellainen että muisti saa virtaa virtalähteen kautta silloinkin kun laite on sammutettu virtakytkimestä mutta johto seinässä niin johdon pitäminen seinässä tietysti säästäisi muistipatteria. Mutta kuten sanottu, ainakin omissa vehkeissäni virtakytkin katkaisee kaikki sähköt jo ennen virtalähdettä jolloin muisti on joka tapauksessa patterin varassa.

Uudemmissa, flash-muistilla varustetuissa laitteissa ei ole tätäkään juttua, niissä kun muisti pysyy "hengissä" ilman patteria. Vanhemmissakin taitaa muistin virrankulutus olla niin pientä että patteri kypsyy ihan vanhuuttaan joka tapauksessa ennen kuin musiti kuluttaa sen tyhjäksi.

Eli riippuu laitteesta mutta vaikea uskoa että mitään hajoaisi, pahin edes jotenkin realistinen haitta lienee muistipatterin MAHDOLLISESTI lyhentyvä käyttöikä.

Mutta kukin tekee niinkuin hyväksi näkee. Kytkimellistä jakorasiaa puoltaa ainakin se (jälleen teoreettinen, joskin kodinelektroniikassa on hajonneita virtakytkimiä kyllä tullut vastaan, samoin eräässä 70-luvun sähköurussa) seikka että laitteiden omat virtakytkimet eivät kulu kun niitä ei tarvitse napsutella, se jakorasia on kuitenkin paljon helpompi/halvempi uusia kuin laitteiden virtakytkimet.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
JPQ
01.11.2012 10:21:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mack the knife: En kannata tuommosta jakorasiaa, jonka katkaisijasta räpsähtää kaikki päälle.

En minäkään vaikka mukavaa olisikin.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Simulator
06.11.2012 17:52:18

Minulla oli midi-studiossa myös pari tuommoista katkaisijalla varustettua jatkoroikkaa. Kytkin silti aina laitteisiin virrat niiden omista kytkimistä, naps, naps, naps jne . . sama napsuttelu sitten jälleen kun virrat pantiin poikki.
Lopuksi sitten jatkoroikan kytkimestä vielä virrat pois. Tämä senvuoksi etten luottanut niihin erillisiin verkkolaitteisiin joita muuten jäisi jännitteellisiksi röykkiöittäin laitteistojen taakse hurisemaan ja kuumenemaan paksun pölykerroksen ja johtosalaatin alle.
Joskus saattoi myös tulla vetorasituksia laitteiden virtajohtoihin ja liittimiin, milloin mistäkin syystä eikä niitä aina heti huomannut. Eli lopuksi virrat pois roikan katkaisijasta ihan vaan mahdollisen palovaaran ja oman mielenrauhan vuoksi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti