Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Erikoinen sointukuvio
1
reaktor
28.10.2012 10:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku hieman avata teoriaa näiden sointujen takaa, kun itse hädintuskin osaan perussointujakaan pianolla:
 
G# Major,7M - > D# Major,7M
 
Lisäsin siis Cm:iin "bassosoinnuksi" G# (kahdella koskettimella, keskimmäinen ääni pois) , jolloin sain aikaan mukavan "balladisoinnun", ja kun hieman toistin samaa kuviota muille soinnuille (esim. yllämainittu siirtymä) niin ne tuntuvat soivan hienosti yhteen. Mihin tuo kahden soinnun "puhdas päällekkäin soiminen" perustuu ja mistä syystä nuo samalla kaavalla muodostetut muut soinnut soi niin hyvin yhteen?
 
Osaisko joku lisäksi heittää samantapaisia erikoisempia "väritettyjä" sointuja jotka toimii esim. pop-balladeissa / bluesissa / jazzissa?
 
mack the knife
28.10.2012 10:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Osaisiko joku hieman avata teoriaa näiden sointujen takaa, kun itse hädintuskin osaan perussointujakaan pianolla:
 
G# Major,7M - > D# Major,7M
 
Lisäsin siis Cm:iin "bassosoinnuksi" G# (kahdella koskettimella, keskimmäinen ääni pois) , jolloin sain aikaan mukavan "balladisoinnun", ja kun hieman toistin samaa kuviota muille soinnuille (esim. yllämainittu siirtymä) niin ne tuntuvat soivan hienosti yhteen. Mihin tuo kahden soinnun "puhdas päällekkäin soiminen" perustuu ja mistä syystä nuo samalla kaavalla muodostetut muut soinnut soi niin hyvin yhteen?
 
Osaisko joku lisäksi heittää samantapaisia erikoisempia "väritettyjä" sointuja jotka toimii esim. pop-balladeissa / bluesissa / jazzissa?

 
Pari selvennystä voisit laittaa. Mitä on "keskimmäinen ääni pois"? Mitä nuo sointumerkkien viimeiset M:t tarkoittaa?
 
COVS n:o 1.
KoskPaavo
28.10.2012 11:12:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tutumpi olis Ab maj7 ja Db maj7. Siinä ikäänkuin soi päällekkäin Ab-duuri ja C-molli , samoin Db-duuri ja F-molli. Tuo "keskimmäinen ääni" tarkoittanee alemman soinnun terssiääntä, ehkä, turhaanhan se siinä soisikaan.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
EP
28.10.2012 11:14:46 (muokattu 28.10.2012 11:16:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Osaisiko joku hieman avata teoriaa näiden sointujen takaa, kun itse hädintuskin osaan perussointujakaan pianolla:
 
Lisäsin siis Cm:iin "bassosoinnuksi" G# ..

 
Toihan on siis G# maj 7 !
Kitaralla varsinkin tuota Cm -> G# maj7 siirtymää tulee usein harrastettua.
 
E: Toi muu, ei ihan auennu mulle, heräsinkin kyllä ihan äsken.. : )
 
ganesha
28.10.2012 13:13:54 (muokattu 28.10.2012 13:17:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ketjun aloittajan kannattanee perehtyä hieman sointujen muodostamisen teoriaan...tottakai 4- ja 5-ääniset soinnut voi pilkkoa kahteen päällekäiseen sointuun...tulisi aika pitkä lista jos niitä tähän alkaisi luetella :D
 
Kitaralla kovin kummoisiin päällekkäisiin sointuviritelmiin ei mahdottomiksi muotoutuvien sormitusten vuoksi oikein pääse, mutta pianollahan on mahdollisia vaikka minkälaiset äänikudelmat.
 
Duurikolmisointuja kun soittelee päällekkäin niin toisinaan löytyy hauskoja sointivärejä, jopa ihan käyttökelpoisia - itse diggaan ehkä eniten niistä vähän dissonoivimmista, kyllä niillekin aina välillä käyttöä löytyy!
 
reaktor
28.10.2012 14:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvasin että merkinnät aiheuttavat ihmetystä, enkä itsekään olisi näiksi kyseisiä sointuja arvannu, mutta paremman tiedon puutteessa nojasin netistä löytyneen reverse finderin vastaukseen. Tässä malliksi siis mainitsemani soinnut:
 
http://valuesearch.info/chordfind/D … o-o-o-o-o-o-i-o-o-o-o-o-o-i-o-o-o-o
 
http://valuesearch.info/chordfind/D … o-i-o-o-o-o-o-o-i-o-o-o-o-o-o-o-o-o
 
Omat taustani on todellakin kitaran puolelta, joten periaatteessa "sävytetyt" soinnut ovat tuttuja, mutta pianon puolelta ne saa vaan näemmä kokonaisvaltaisemmin esille. Kitaran puolella yksittäisen kielen sävyttämät soinnut ei kovin voimakkaasti tule esille, vaan se lisää vaan hieman tunnelmaa pohjasoinnun seuraksi. Pianolla kahden soinnun yhdistelmä kuulostaa kokonaisvaltaisemmalta.
 
Toki tiesin että sointuja voi soittaa myös päällekkäin, mutta aiemmin ei ole itselleni avautunu juuri noiden kahden sointujen yhdistäminen ja se että samalla kaavalla/skaalalla soitettuna myös muut soinnut soivat suorilta yhteen todella makiasti. Tuli vaan sellainen fiilis kuin pianosta olisi löytynyt kokonaan uusi ulottuvuus vanhojen ylisoitettujen maj/min/7/add9 sointujen seuraksi.
 
Ohimennen kysymys teoriasta: Onko terssiääni siis se ääni joka määrittää joko soinnulle joko duurin tai mollin? Tarkoitin "keskimmäisellä" äänellä siis omasta näkökulmastani sitä että jätän pianolla kolmella sormella soitetusta perussoinnusta sen keskimmäisen koskettimen pois, jolloin jäljelle jäävä "sointu" soi yhteen niin duuri- kuin mollisoinnuille.
 
EP
28.10.2012 16:57:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://valuesearch.info/chordfind/D … o-o-o-o-o-o-i-o-o-o-o-o-o-i-o-o-o-o
 
Huh huh.. :/
 
Arkka
28.10.2012 17:12:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Ohimennen kysymys teoriasta: Onko terssiääni siis se ääni joka määrittää joko soinnulle joko duurin tai mollin?
 
Joo.
 
täyterölöm
 
baron
28.10.2012 22:09:24 (muokattu 29.10.2012 10:22:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaktor: Lisäsin siis Cm:iin "bassosoinnuksi" G# (kahdella koskettimella, keskimmäinen ääni pois)
 
Sulla siis oli Cm (C - Eb - G) ja lisäsit siihen G# ja D# eli enharmonisesti Ab ja Eb.
 
Sävelet siis Ab C Eb ja G eli Abmaj7.
Ei tässä mitään taikaa eikä suurta keksintöä ole, ensimmäisen asteen nelisointu.
 
Mille tahansa kolmen/neljän/viiden sävelen yhdistelmälle voidaan nimetä sointu jonka ne muodostavat.
Jos pianolla ottaa kahden käden voicingin mistä tahansa soinnusta niin jos haluaa voi vasemman ja oikean käden nimetä eri soinnuksi, mutta ei siinä ole mitään järkeä.
Jos ottaa vasemmalla kädellä C7 soinnun ja oikealla kädellä D7 soinnun niin se on C13#11!
 
G# Major,7M - > D# Major,7M
 
Paremmin toimisi jos viidennen asteen soinnuksi D# Major,7M ottaisi dominanttisoinnun eli simppeli Eb7 (Eb G Bb Db)
 
Tarkoitin "keskimmäisellä" äänellä siis omasta näkökulmastani sitä että jätän pianolla kolmella sormella soitetusta perussoinnusta sen keskimmäisen koskettimen pois, jolloin jäljelle jäävä "sointu" soi yhteen niin duuri- kuin mollisoinnuille
 
Saat power chordin (voimasoinnun) joka särökitaralle on järkevä, ei niinkään pianolle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kiippariippa
30.10.2012 08:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et mee koskettimistolla kauheen alas ni noi kaks sointua toimii näppärästi myös Fm9 ja Cm9 -sointuina (vaiks basisti hoitamassa sen äffän tai ceen). Sitte ku vaihtaa bassosävelen ekassa soinnussa Bb:lle ja tokassa F:lle ni saa jännän sussan.
 
- balanssit täysille -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti