Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianon soitto omatoimisesti?
1 2
Vessajono
08.03.2012 22:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mun "huonot tavat" oli kyllä sellaisia että niitten poiskitkeminen kyllä välittömästi paransi soittoa eli ei tippakaan turhauttavaa.
(Esim olin tottunut ottamaan vas kädellä soinnun aina perusmuodossa!)

 
Mulla oli sama ongelma kummallakin kädellä. Oon enemmän tai vähemmän aktiivisesti opetellut pianonsoittoa omatoimisesti jostain 2000-luvun alusta asti ja nyt kun viime syksynä viimein menin konsalla pianotunneille niin kyllä oli melkoisen turhauttavaa huomata että on menty aivan täysin perse edellä puuhun ja nyt pitäis opetella kaikki uudestaan.
 
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
AleksiL
09.03.2012 10:12:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mun "huonot tavat" oli kyllä sellaisia että niitten poiskitkeminen kyllä välittömästi paransi soittoa eli ei tippakaan turhauttavaa.
(Esim olin tottunut ottamaan vas kädellä soinnun aina perusmuodossa!)

 
No mä ainaki soitan soinnut perusmuodossa, ainaki jos itekseni soittelen, eikä nuotteihin erikseen oo merkitty sitä pohjasäveltä :D
 
Mut vielä tohon koskettimistoon: ehdottomasti minäkin suosittelisin alottaamaan painotetulla, oppiipahan senkin samalla kun opettelee muut perusjutut.
 
Feline
09.03.2012 10:26:03 (muokattu 09.03.2012 10:28:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miks soitatte ne perusmuodossa? Paljo helepompi soitella silleen että ottaa sen lähimmän käännöksen ja useimmiten kuulostaakin paremmalta. :P Varsinkin sitten jos oikeella soittelee sointuin lisäksi melodiaa, on huomattavasti helpompaa kun jo valmiiksi osaa erilaiset käännökset :P Tai emmie tiijä, ehkä mie oon taas tajunnu jotain väärin teijjän kirjotteluista. Ite suosittelisin kyllä opettelemaan kaikenlaisia erilaisia käännöksiä.
 
Mie vaihoin ei syntsani, jossa rempulat, mutta painotetut koskettimet vasarapainotettuun digipianoon. Meni n. kuukaus totutellessa (eli painamisen opettelussa, alussa painoin oikein hellästi eikä sieltä sitten tietenkään kuulunut mitään :D ), nyt osaan kyllä jo aika kivasti hyödyntää tuota toiminnallisuutta.
 
baron
09.03.2012 15:09:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Feline: Miks soitatte ne perusmuodossa?
 
Enhän mä enää soita kun ope opetti sujuvat vaihdot soinnusta sointuun!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KanttoriPiiparinen
10.03.2012 10:28:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli vähän huono mäihä soitonopettajan suhteen. 50-luku ja tiukkapipoinen vanhapiika. En edistynyt Aaroneita kahlaamalla oikein mihinkään ja niinpä sitten rupesin soittelemaan iskelmiä korvakuulolta. Se oli virheratkaisu. Melodiat oli kyllä tunnistettavissa, mutta harmoniapuoli olikin sitten täyttä huttua. Tämä laiminlyönti kostautuikin kokeillessani soittoa ammattilaisten kanssa. Soinnutuksissani ei ollut mitään johdonmukaisuutta, koska ne muodostuivat mutu menetelmällä. Piti ruveta opiskelemaan.
 
Joku pidemmälle ehtinyt harrastaja neuvoikin minulle sointumerkit ja vähitellen aloin päästä jyvälle kurinalaisista sointukierroista, mutta kupletin juoni alkoi valjeta vasta Sibiksen kesäkurssilla. Oli melko rankkaa ryhtyä korjaamaan lapsuudessa opittuja virheitä, mutta pakkohan se oli, mikäli mieli oppia soittamaan oikein. Siellä kurssilla sitten piirrettiin ja soitettiin kadensseja kaikissa sävellajeissa. Opeteltiin sointu-analyysi ja oikeat bassokuljetukset. Vasta silloin kaksvitosena aloin kelvata ihan oikeisiin bändeihin. Eikkä itselläni yksinharjoittelu oli ollut ajanhukkaa.
 
Oma vastaukseni säikeen aloittajan kysymykseen onkin: Hakeudu koulutukseen. Itseoppineita hyvin soittavia Viljo Vesterisiä en ole koskaan tavannut. Sen sijaan olen tavannut koko leegion sinnepäin soittajia, jotka käyttävät mielellään ammattinimikettä: MUUSIKKO.
 
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
Zabijak
10.03.2012 13:02:37 (muokattu 10.03.2012 13:09:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittajalle: oon varmaan hyvä esimerkki tälläsestä. 4 vuotta nyt tullu soitettua, ei tunteja koskaan, ihan vaan kokeilun kautta ja mikä kuulostaa hyvältä omaan korvaan. Tästä linkki jossa on muutamia pianoimprovisaatioita, saa vähän suuntaa että mihin sitä pääsee ilman opettajaa:
http://soundcloud.com/colasola (skippaa suosiolla se ambielectron, ei oo pianoa)
 
Varmasti ois paljon paremmat taidot hallussa jos oisin tunneilla käyny, mut kyllä sitä perusasiat oppii ilman opeakin.
 
- Tiko
 
Morphia
10.03.2012 14:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Toimii futiksen kanssa, jos tietää mitä potkaiseminen tarkoittaa. Pianon kanssa tuo metodi voi olla pahimmillaan yhtä hyödyllistä kuin jalkapallon läpsiminen käsillä...
 
Täysin itseoppineena kosketinsoittajana voin sanoa, että kyllä se "minkä tahansa pimputtaminen" treenaa esim. korvaa; ainakin siinä mielessä mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei. Varsinkin, jos ei (vielä) osaa skaaloja.
 
Kyllä pianotunneista voi jollekin olla jotain hyötyä, mutta perusasiat voi oppia itsenäisestikin. Riippuu pitkälti omasta asenteesta ja halusta oppimista kohtaan. Paljon vaikuttaa myös se, miten opiskelee.
 
Lisäksi mukavaa vaihtelua tuo se, jos saat kaveriksi jonkun soittamaan kanssasi toista instrumenttia. Yksin treenaaminen voi alkaa pidemmän päälle tympimään. :)
 
MUT EN MÄ VOINU TIETÄÄ
baron
10.03.2012 21:48:22 (muokattu 10.03.2012 21:51:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä nyt vielä jankutan:
Jos vain yksin aikoo soitella niin joteskin sama miten ne perusasiat on tai ei ole handussa.
Mutta jos aikoo bändissä soitella niin tietysti jos olet tosi lahjakas niin saat ne yksinkin haltuusi mutta mun mielestä kannattaa ottaa oikotie ja oppia perusasiat maikalta, riittävästi itsenäisesti opiskeltavaa jää vielä senkin jälkeen jäljelle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
10.03.2012 22:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä nyt vielä jankutan:
Jos vain yksin aikoo soitella niin joteskin sama miten ne perusasiat on tai ei ole handussa.

 
Mun mielestä ei ole "ihan sama" edes silloin, jos nimittäin sormijärjestykset, käden asento/paino/kosketus, soittoasento jne. lähtevät alusta saakka väärille raiteille, niin kehitys pysähtyy jossain kohtaa, vääjäämättä. Helpot kuviot nyt voi soittaa, paremman vertauksen puutteessa, vaikka kynsillä kämmenet ylöspäin, mutta silloin jää 99% saavuttamatta siitä, mitä soittimella on mahdollisuus tehdä.
 
Tuulikello
10.03.2012 22:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen omatoimisesti opetellut nuotit ja pimputellu syntikkaa reilut 20 vuotta. Välillä on ollu taukoja, pitkiäkin mutta aina vaan soittaminen on kiinnostanut.
 
Kolmisen vuotta sitten ostin pianon ja se oli soittamisen kannalta hyvin eteenpäin heittävä juttu. Pääasiassa olen soittanut iskelmää ja pop-musiikkia.
 
Nyt on alkanut kiinnostamaan klassinen musiikki, mutta mutta en ole vielä sujuvasti oppinut soittamaan bassoavaimen nuotteja. Olen opetellut soinnuilla soittamisen ja tuntuu hankalalta soittaa bassonuotit erikseen.
 
Kiinnostaisi kovasti mennä pianotunneille. Nappasin sitten itseäni niskasta kiinni ja pyysin opastusta ja minun taitojeni arviointia eräältä tutulta musiikki-ihmiseltä. No, tulipa sellainen tietopläjäys että menee vähän aikaa sulatteluun. Henkilö kertoi että huomaa kyllä että olen soittanut, mutta minä oion nuotteja (siis nämä Cm7:t ja sellaiset olen ottanut kaksi c:tä, siis ei voi soittaa väärin mutta sais kyllä soittoon väriä jos opettelisi nämä sussit ym s.).
 
Suositteli kyllä pianotunteja, sanoi että voisi opetella klassista mutta mukana ehdottamasti vapaata soittoa ettei tule liian raskaaksi opettelu.
 
Onko täällä klassisen soittajia, kertokaa kokemuksia kuinka opettelu sujuu. Itselläni tosiaan vasen käsi ei suostu mukaan tähän leikkiin, ainakaan vielä, mutta harjoittelulla kuullemma oppisi. Ja toinen juttu on juurikin nämä 7-soinnut joihin ei meinaa sormet riittää millään. Tuntuu vaan helpommalta oikoa, mennä sieltä mistä aita on matalin...
 
pekka montin
10.03.2012 23:18:08 (muokattu 10.03.2012 23:18:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan 10 vuoden takaa kansanopiston ajoilta erään pianistin jolla oli puutteita sormituksissa sekä tekniikassa. Soitti helvetin hyvin oikeastaan kaikkea jazzista humppaan. Hänen salaisuus perustui todella hyvään rytmitajuun sekä leikittelevään soittotyyliin. Rytmissä/Polyrytmiikassa hänen soittotapa kuitenkin makasi täysin ja ne jutut mitkä ei taittanut tekniikalla, korvasi hän rytmiikalla sekä rytmiikkaa muuntelemalla. Toimi hyvin musiikissa missä groove ja swingi tärkeetä. Jäykemmässä ja kurinalaisemmassa musassa voipi sitten taas tulla ehkä ongelmia.
 
baron
11.03.2012 01:56:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Muistan 10 vuoden takaa kansanopiston ajoilta erään pianistin jolla oli puutteita sormituksissa sekä tekniikassa. Soitti helvetin hyvin oikeastaan kaikkea jazzista humppaan.
 
Bill Evans jossain Suomen television haastattelussa sanoi että hänkin soittaa sormiharjoituksia ja klasareita jotta "musiikki veisi sormia eikä sormet musiikkia"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
staggiato
23.03.2012 10:52:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zabijak: Aloittajalle: oon varmaan hyvä esimerkki tälläsestä. 4 vuotta nyt tullu soitettua, ei tunteja koskaan, ihan vaan kokeilun kautta ja mikä kuulostaa hyvältä omaan korvaan. Tästä linkki jossa on muutamia pianoimprovisaatioita, saa vähän suuntaa että mihin sitä pääsee ilman opettajaa:
http://soundcloud.com/colasola (skippaa suosiolla se ambielectron, ei oo pianoa)
 
Varmasti ois paljon paremmat taidot hallussa jos oisin tunneilla käyny, mut kyllä sitä perusasiat oppii ilman opeakin.
 
- Tiko

 
WAU!!! kuuntelin impro ykkosen. Mikä piano sulla on? Kuullostaa laatusoittimelta.
 
Sekin täytyy muistaa että vaikka sinä soitat hyvin impron niin osaatko soittaa oikein nuoteista, esim. jonkun klassisen tai muun ihan oikein? Minäkin luulin osaavani jotain kun olin 20 vuotta hakannut ominpäin koskettimia mutta pianotunneille meno muuttikin sillä tavalla kaiken että olin osittain soittanut väärin ja monissa nuoteissa on sellaisia merkkejä ja muita ohjeita joita en osannut tulkita ja opettaja on kertonut sitten että miten niitä soitetaan. Olen muutamassa kuukaudessa edennyt opettajan avulla enemmän kuin kahdessa vuodessa.
 
Toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta jos olet 10-20 vuotta soittanut omin päin ja sitten tulee seinä vastaa ja on pakko mennä tunneille niin se voi olla aika tuskainen sessio sekä opettajalle että oppilaalle, kun ne itseopitut tavat täytyy ensin kitkeä pois ennen kuin oikea oppi menee perille. Siksi jokainen tällainen oppilas kannattaa mennä pianotunneille isolla nöyryydellä ja laittaa oma ego taskuun, sillä tavalla saa eniten irti opetuksesta ja myös rahoilleen vastinetta. Sitä varten ei kantsi mennä pianotunneille että voi näyttää opelle mitä on itse omatoimisesti oppinut; sitä varten ei kannata maksaa 200 euroa per lukuvuosi.
 
Zabijak
23.03.2012 11:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

staggiato: WAU!!! kuuntelin impro ykkosen. Mikä piano sulla on? Kuullostaa laatusoittimelta.
 
Sekin täytyy muistaa että vaikka sinä soitat hyvin impron niin osaatko soittaa oikein nuoteista, esim. jonkun klassisen tai muun ihan oikein? Minäkin luulin osaavani jotain kun olin 20 vuotta hakannut ominpäin koskettimia mutta pianotunneille meno muuttikin sillä tavalla kaiken että olin osittain soittanut väärin ja monissa nuoteissa on sellaisia merkkejä ja muita ohjeita joita en osannut tulkita ja opettaja on kertonut sitten että miten niitä soitetaan. Olen muutamassa kuukaudessa edennyt opettajan avulla enemmän kuin kahdessa vuodessa.
 
Toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta jos olet 10-20 vuotta soittanut omin päin ja sitten tulee seinä vastaa ja on pakko mennä tunneille niin se voi olla aika tuskainen sessio sekä opettajalle että oppilaalle, kun ne itseopitut tavat täytyy ensin kitkeä pois ennen kuin oikea oppi menee perille. Siksi jokainen tällainen oppilas kannattaa mennä pianotunneille isolla nöyryydellä ja laittaa oma ego taskuun, sillä tavalla saa eniten irti opetuksesta ja myös rahoilleen vastinetta. Sitä varten ei kantsi mennä pianotunneille että voi näyttää opelle mitä on itse omatoimisesti oppinut; sitä varten ei kannata maksaa 200 euroa per lukuvuosi.

 
Synthogyn Ivory jota soittelen Kurzweilin PC3x:llä. Nuotteja en oo hirveesti harjotellu, hitaasti osaan lukea. Klassista ei hirveesti tuu soitettua, enemmänkin progea. Eli prima vista ei onnistu todellakaan mutta kohta kerrallaan mieleen painaen ahkeralla treenillä taipuu varmaan semmonen Rondo a capriccio & moonlight sonata 3rd movement tasonen meininki. Chopiniin en ihan heti lähtis koskemaan... :D
 
Tosiaan soitan progebändissä joten se genre on pistänyt treenaamaan tekniikkaa jonkin verran, esim viime keväänä tuli varmaan sellanen 150 tuntia naputeltua skaaloja ja arpeggioita ym metronomiin (minimi 1h/päivä).
 
Tällä hetkellä etsin sopivaa jazz-piano-opea tuomaan monipuolisuutta soittoon :)
 
www.youtube.com/mctipi
ptpt88
23.03.2012 11:19:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Mun mielestä ei ole "ihan sama" edes silloin, jos nimittäin sormijärjestykset, käden asento/paino/kosketus, soittoasento jne. lähtevät alusta saakka väärille raiteille, niin kehitys pysähtyy jossain kohtaa, vääjäämättä. Helpot kuviot nyt voi soittaa, paremman vertauksen puutteessa, vaikka kynsillä kämmenet ylöspäin, mutta silloin jää 99% saavuttamatta siitä, mitä soittimella on mahdollisuus tehdä.
 
Kerropa se sama tälle ukolle:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Sv8O7bUgyoc
 
http://www.youtube.com/watch?v=Tk1cSqRsJtw
 
Tästä ehkä se kuuluisin http://www.youtube.com/watch?v=TYJzcUvS_NU
 
Ei ole ikinä käynyt soittotunneilla eikä osaa nuotteja minkään vertaa. Kaiken on täysin itseoppinut. Sanoi jotain "There are things that you can never learn, just like there are things you can never teach."
 
One thing that I would like to see happen with films is for music not to be treated as just one more ingredient, but as an integral and fundamental part, due to its fatal capacity to affect the mood of the movie. -- Vangelis
staggiato
23.03.2012 11:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ptpt88: Kerropa se sama tälle ukolle:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Sv8O7bUgyoc
 
http://www.youtube.com/watch?v=Tk1cSqRsJtw
 
Tästä ehkä se kuuluisin http://www.youtube.com/watch?v=TYJzcUvS_NU
 
Ei ole ikinä käynyt soittotunneilla eikä osaa nuotteja minkään vertaa. Kaiken on täysin itseoppinut. Sanoi jotain "There are things that you can never learn, just like there are things you can never teach."

 
Siis äijä vetää steinway&sons flyygelillä ihan pokkana vaan eikä osaa nuotteja ja itseoppinut! Aivan crazy suoritus! kiitos sulle näistä videoista ja tiedoista! Onhan se toki mahdolista että itse oppii kaiken paremmin kuin muiden opettamana. Justiin itse pääsin todistamaan erään miehen soittoa joka on ollut elämänsä aikan yhdellä soittotunnilla ja soitti aivan upeasti!
 
ptpt88
23.03.2012 12:19:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

staggiato: Siis äijä vetää steinway&sons flyygelillä ihan pokkana vaan eikä osaa nuotteja ja itseoppinut! Aivan crazy suoritus! kiitos sulle näistä videoista ja tiedoista! Onhan se toki mahdolista että itse oppii kaiken paremmin kuin muiden opettamana. Justiin itse pääsin todistamaan erään miehen soittoa joka on ollut elämänsä aikan yhdellä soittotunnilla ja soitti aivan upeasti!
 
Niin ja unohdin sanoa että jokainen musiikinpätkä mitä hän tekee tai on tehnyt... se kaikki on puhtaasti improvisointia. Muuta hän ei osaakaan tehdä!
 
One thing that I would like to see happen with films is for music not to be treated as just one more ingredient, but as an integral and fundamental part, due to its fatal capacity to affect the mood of the movie. -- Vangelis
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «