Muusikoiden.net
08.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko synalla aloittaa pianonsoiton?
1
Stag
14.02.2012 19:08:59 (muokattu 14.02.2012 19:44:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olisi kiinnostusta aloittaa pianonsoitto ja jos mitenkään mahdollista aloittaisin heti syntikalla. Syna olisi hyvä vaihtoehto myös siksi, että tällä hetkellä kämpässä ei ole oikein tilaa "kunnon" pianolle. Elikkäs, jos aloitan pianonsoiton niin onko sillä mitään väliä aloittaako sen syntikalla vai akustisella?

Ja toinen kysymys tähän samalla: onko Korg M50 liian hyvä syna aloittelijalle? Se olisi meinaan se minkä haluaisin. Tosin rahallisesti tämä olisi toinen mieleinen vaihtoehto: http://www.thomann.de/fi/casio_ctk1100.htm.

"All that great heart lying still and slowly dying. All that great heart lying still on an angelwing."
baron
14.02.2012 19:58:52 (muokattu 14.02.2012 19:59:13)

Mä oon sitä mieltä että millaisia kiippareita tahansa aikookin loppuelämässään soittaa niin akustinen piano on paras mahdollinen aloitusvaihtoehto.
Mutta realiteetit on realiteetteja, jos aikoo synansoittajaksi niin voi synallakin aloittaa mutta ei jos aikoo klasaripianistiksi.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JPQ
14.02.2012 22:51:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä oon sitä mieltä että millaisia kiippareita tahansa aikookin loppuelämässään soittaa niin akustinen piano on paras mahdollinen aloitusvaihtoehto.
Mutta realiteetit on realiteetteja, jos aikoo synansoittajaksi niin voi synallakin aloittaa mutta ei jos aikoo klasaripianistiksi.

Minusta piano ei ole parasaloitus jos syniä aikoo soittaa tai urkuja jne. myönnettäköön että hyvä olisi osata montaa erilaista ala jotkut muusikot että hammond,piano jne. menee kaikki.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
karuus
15.02.2012 00:19:04 (muokattu 15.02.2012 02:13:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai synalla voi aloittaa pianonsoiton! Ensimmäisen vuoden aikana on ihan sama millä casion lelulla soittaa, kuhan jaksaa vaan soittaa! Yhtä paskalta ne Kevätrenkutukset ja Lokkilaulut kuulostaa soitti ne sitten flyygelillä tai marketin Casiolla. Synissa on vain akustiseen pianoon nähden se etu, että sitä jaksaa enemmän soittaa, kun siinä on mielenkiintoa ylläpitämässä soundien muokkailut ja monipuoliset soundivaihtoehdot.

Painotetut vasarakoskettimet ovat kuitenkin luksusta, ja kerran olet soitinta hommaamassa, niin kehotan tutkimaan lähimusakaupan digipianovalikoimat. Viidellä sadalla saa jo hyviä Korgin, Yamahan tai Casion Privian digipianoja, joissa on vähintäänkin hyvät pianosoundit viuluineen. Joissain taitaa olla jotain alkeellisia synasoundejakin. Vasarakoskettimilla soittaessa sormet vahvistuvat ja hyppäys akustiseen pianoon ei ole niin suuri.

ngo
15.02.2012 01:56:36 (muokattu 15.02.2012 01:59:37)

Itse en missään tapauksessa ostaisi synatatsin koskettimilla varustettua vehjettä *pianonsoiton* aloitteluun. Sanon näin oman kohtuupitkän pianonsoittohistorian perusteella, joku toinen voi olla eri mieltä.

Synakoskettimilla on todella paljon vaikeampi hallita soiton dynamiikkaa ja soitto kuulostaa helposti paljon epätasaisemmalta. Lisäksi tatsiin tottunut järkyttyy kun ensi kertaa joutuu oikean vasarakoskettimiston kanssa tekemisiin eikä sormissa riitä voimaa sen hallitsemiseen. Lisäksi synaa soittaessa oppii helposti laiskan soittotavan koska siinä ei tarvitse paljonkaan lihaksia (kättä pitää helposti huomaamattaankin laiskasti eikä kuppimaisesti kaarella).

Siedettävänlaatuisia vasarakoskettimia saa jo muutamalla sadalla kestävät käytössä sen verran että jos harrastus jatkuu voi parin vuoden sisällä harkita jo parempaa koskettimistoa. Jos ostaa jonkun syntikan soundeineen luritteluun niin tuolla vasarakiipparilla hoitelee helposti pianoharjoitukset ja synan omilla koskettimilla voi sitten "vapaa-ajalla" heitellä leaditilutuksia.

Ja kuten tossa ylempänäkin sanottiin, painotettujakin synia on, sekä digipianoja. Itse kuitenkin suosittelisin hommaamaan sen synan joka hotsittaa eniten soundien puolesta ja kaveriksi painotetun midikiipparin semihalvalla vaikka käytettynä. Joku studiologic tai m-audio hoitaa homman ihan näppärästi.

spoimala
15.02.2012 12:19:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karuus: Ensimmäisen vuoden aikana on ihan sama millä casion lelulla soittaa, kuhan jaksaa vaan soittaa! Yhtä paskalta ne Kevätrenkutukset ja Lokkilaulut kuulostaa soitti ne sitten flyygelillä tai marketin Casiolla. Synissa on vain akustiseen pianoon nähden se etu, että sitä jaksaa enemmän soittaa, kun siinä on mielenkiintoa ylläpitämässä soundien muokkailut ja monipuoliset soundivaihtoehdot.

Olen vahvasti eri mieltä. Koska:
- Casion leluissa on se vika, että ne kuulostaa paskalta, ihan sama kuka niillä soittaa, siispä niillä ei jaksa soittaa
- Kunnon flyygelillä ei tartte soittaa kun "plonk" ja sitä soundia kuuntelee - ja TUNTEE - ilokseen!
- Synissa nuo soundien muokkailut sitten helposti vievät huomion pääasialta, soittamiselta

Toinen huomionarvoinen seikka on se, että jos haluaa oikeasti oppia soittamaan, kannattaa pysyä erossa kaiken maailman arrangereista, arpeggiaattoreista ja muista one-man-band-style-hirvityksistä.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että jos haluat pianistiksi, osta ehdottomasti piano (tai vähintään sähköpiano). Jos haluat kosketinsoittajaksi, valinta ei ole niin kriittistä. Sähköpianoa ehkä itse suosittelisin, mutta kyllä tuolla M50:lläkin hyvin alkuun pääsee. Niin ja en pitäisi M50:stä "liian hyvänä aloittelijalle", kunhan muistaa keskittyä siihen soittamiseen :)

http://samipoimala.com
karuus
15.02.2012 15:24:46 (muokattu 15.02.2012 16:15:41)

Mikäli kysymyksenä on "Voiko synalla aloittaa pianonsoiton?", niin vastaus on aina kyllä.

Musiikin harrastaminen ei ole välineurheilua! Ullakolta kaivettu vanha Yamaha käy aloittamiseen ihan mainiosti. Kuka tahansa joka on joskus aloittanut pianonsoiton, tietää että ensimmäinen vuosi menee oikeastaan käsien motoriikan harjoittamiseen. Samalla omaksutaan musiikinteoriaa, skaalat ja sointukulut. Tähän ei kummempaa soitinta tarvita. Tärkeintä on vain soittaminen, ja pahinta on nostaa kynnystä soittamiseen. Vuoden päästä tiedät tarkemmin mihin haluat panostaa eniten. Mikäli huomaat että olet pianisti, panosta siihen. Jos taas huomaat olevasi synamies tai kanttori, hyvä juttu.

Aloita sillä soittimella minkä vain saat käteesi helpoiten. Mikäli kysymystä taas tarkastellaan ideaalitasolla; rahasta ei ole kiinni ja mahdollisuutena on valita mikä tahansa instrumentti, sekä itse tiedät mitä haluat soittaa, niin sitten suosittelen tietenkin pianistille akustista pianoa. Tämä on kuitenkin valtaosalle poissuljettu vaihtoehto ja on tyydyttävä digipianoon. Synassa on omat edellämainitut hyvät puolensa, ja niin on kaikissa muissakin kosketinsoittimissa. Kaikki kuitenkin noudattavat samaa käyttöliittymää, joten sillä ei ole suurta merkitystä mitä soitinta soittaa ensimmäisen vuoden.

Edit: Mikäli sinulla on aikaisempaa taustaa esim kitaransoitosta, niin sitten asia on hieman erilainen. Tällöin et aloita ihan nollasta, kädet liikkuvat erikseen ja musan teoria on edes hitusen tuttu. Mikäli tahdot panostaa nimenomaan pianonsoittoon, niin digipiano on oiva. Jos haluat olla synasankari niin valitse ehdottomasti syna. Yksi helppo ratkaisu on syna painotetuilla koskettimilla. Esim torin Yamaha S80 550€ on erittäin hyvä ratkaisu. Näin saat molemmat.

Stag
15.02.2012 18:26:09

Kiitoksia kaikille vastauksista! :)

karuus: Painotetut vasarakoskettimet ovat kuitenkin luksusta, ja kerran olet soitinta hommaamassa, niin kehotan tutkimaan lähimusakaupan digipianovalikoimat. Viidellä sadalla saa jo hyviä Korgin, Yamahan tai Casion Privian digipianoja, joissa on vähintäänkin hyvät pianosoundit viuluineen. Joissain taitaa olla jotain alkeellisia synasoundejakin. Vasarakoskettimilla soittaessa sormet vahvistuvat ja hyppäys akustiseen pianoon ei ole niin suuri.

Olisiko sulla tähän heittää mitään tiettyä mallia noilta valmistajilta? Jos vaikka Thomannilta löytyisi joku?

"All that great heart lying still and slowly dying. All that great heart lying still on an angelwing."
karuus
15.02.2012 18:52:30 (muokattu 15.02.2012 19:09:40)

Stag: Kiitoksia kaikille vastauksista! :)

Olisiko sulla tähän heittää mitään tiettyä mallia noilta valmistajilta? Jos vaikka Thomannilta löytyisi joku?

Niinkuin aina: viiden sadan budjetilla mä suosittelen ehdottomasti Casio Privia -sarjan digipianoja joissa on AIF-äänilähde.
Esim: http://www.topsound.fi/casio-privia-px-130-bk.html

Mulla on tuon sarjan kaikkein karuin malli, jossa on vain pianosoundi sekä viulut. Hyvä tuntuma, hyvä pianosoundi, kevyt ja pieni sekä halpa. Plussana noissa on omat kajarit, jotka ovat kuitenkin vain ok tasoa. Paremman soundin saat erillisillä kajareilla tai hyvillä kuulokkeilla. Casiolla on monia eri malleja eri hintaluokissa, mutta niissä on kaikissa Aif-äänilähde, joten soundi on niissä ihan sama. Valitse siksi niistä halvin.

Mä en oo uusimpia Korgin ja Yamahan 500 euron stagepianoja vielä kokeillut; varmasti hyviä soittimia nekin. Tärkeintä on kuitenkin se, miltä soitin tuntuu ja kuulostaa omasta mielestä.

Edit:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=606841
Tuo lienee silti kaikkein paras vaihtoehto.

Ritsku
16.02.2012 18:06:42

Parastahan olisi, jos pystyisi harjoittelemaan soittoa sekä synalla että pianolla. Itse soitin monta, monta vuotta pelkkää pianoa ja nyt joskus kun joutuu synalla soittamaan, niin tulee virheitä, koska kosketus pianon ja synan välillä on niin erilainen. Mielestäni synassa on ärsyttävän löperöt koskettimet :D Harvoinhan on mahdollista hankkia molempia, joten kannattaa valita se, mikä itsestä tuntuu käteen parhaalta. Käy musiikkiliikkeissä kokeilemassa esim. sähköpianoa ja synaa ja vertaile, miten ne tuntuu sun soitossa jne.

Syö hyvin niin jaksat tapella.
Abendspiel
16.02.2012 23:25:30

En tiedä, millaista olis aloittaa pianonsoitto aikuisena, itse aloitin 8-vuotiaana ja koulussa aina inhosin syntetisaattoreita vaikka bändissä soitinkin koskettimia. Älkää käsittäkö väärin: en inhonnut bändisoittoa, mutta synan koskettimien vaatimaa kosketusta en koskaan ilmeisesti oppinut oikein.

Nyt aikuisena olen joillekin pianonsoittoa aloittaville suositellut laadukkaita sähköpianoja, jos akustisen soittaminen on mahdotonta. Hyvissä sähköpianoissa on kuitenkin aidon tuntuinen kosketus. Klassisen musiikin soittamiseen nekin kuitenkin tuntuvat kolkoilta, äänen syttyminen ja kesto ovat erilaisia ja joidenkin nyanssien aikaansaaminen (esimerkiksi pedaalin avulla) eivät kertakaikkiaan onnistu yhtä hyvin. Ne siis onnistuvat, mutta eivät aivan tyydyttävällä tavalla. Sähköinen soitin vie hieman erilaista tekniikkaa kohti kuin akustinen soitin. En väitä, että se olisi huonompi tekniikka mutta erilainen.

Joidenkin mielestä näillä sointiasioilla alkaa olla merkitystä vasta kun harrastus etenee pitemmälle. Itse ajattelisin, että jo lapsi pystyy soittamaan akustisella soittimella kauniita, tasapainoisia ja musikaalisia ääniä ja koska oman soiton kuuntelun opettelu alkaa samalla kun soiton opettelu, on soittimella merkitystä heti alusta lähtien.

JPQ
17.02.2012 02:09:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synissä vielä koskettimisto eroja toinen tuntuu olevan kyllä joskus outoa tuuripeliä täällä esim. tiedän että välillä käsien hallinnan ongelmien takia tulee hiljaisia nuotteja tulee hiljaisinta mahdollistaa. Ja vaikka kuinka varovainen olisin tietoisesti en pääse sinnepäinkään. Koskettimet on paljon koskettimistaan parjaton Juno-Geen sääli että soundit on hyviä tai no tykkään. ja toisella taas saan hyvin tasaista kun kerran kokeeksi yritin tehdä mahdollisimman tasaista samaa nuottia peräkkäin.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti