Muusikoiden.net
05.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vasarakoskettimien tärkeydestä
1
sub zero
27.12.2011 19:07:13 (muokattu 27.12.2011 19:08:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on tuollainen täysverinen, joskin ominaisuuksiltaan riisuttu Rolandin digipiano HP-136. Soitan lähinnä omaksi ilokseni klasaria ja bluesia.

Mietin, että kuinka tärkeä tuo vasaramekanismi nyt lopulta on. Jos vaihtaisin johonkin vähän kevyempään soittimeen (joka veisi vähemmän tilaa, helpompi siirtää jne.), niin vasaramekanismista luopuminen antais ainakin pelivaraa vähän valinnan suhteen, eikö?

Toisaalta oktaaveja pitäisi olla kai melkein yhtä paljon, että jotain boogieta voi soitella...

Onko se vain siitä kiinni, että tykkääkö soitella vasaramekanismilla vai onko se pianotreenin kannalta muuten kuinka tärkeää ei-niin-vakavan amatöörin tasolla?

Heräsikö tämän pohjalta jotain ajatuksia?

KanttoriPiiparinen
27.12.2011 19:24:53

sub zero: Itselläni on tuollainen täysverinen, joskin ominaisuuksiltaan riisuttu Rolandin digipiano HP-136. Soitan lähinnä omaksi ilokseni klasaria ja bluesia.

Mietin, että kuinka tärkeä tuo vasaramekanismi nyt lopulta on. Jos vaihtaisin johonkin vähän kevyempään soittimeen (joka veisi vähemmän tilaa, helpompi siirtää jne.), niin vasaramekanismista luopuminen antais ainakin pelivaraa vähän valinnan suhteen, eikö?

Toisaalta oktaaveja pitäisi olla kai melkein yhtä paljon, että jotain boogieta voi soitella...

Onko se vain siitä kiinni, että tykkääkö soitella vasaramekanismilla vai onko se pianotreenin kannalta muuten kuinka tärkeää ei-niin-vakavan amatöörin tasolla?

Heräsikö tämän pohjalta jotain ajatuksia?

Tämä on niitä kysymyksiä joihin ei ole oikeaa vastausta. Kyseessä on mielestäni pitkälti makuasia. Vasarakoneistolla on puolensa. Saa annettua kullekin yksittäiselle sävelelle juuri niin paljon potkua, kuin tarvitsee. Kaikilla digikoskettimilla ei siihen pysty. Toisia taas miellyttää digikoneiston lähes olematon voiman tarve. Itse en hävittäisi vasaroita, vaan hommaisin rinnalle jonkun suht. laadukkaan kokonaan digitalisoidun soittimen.

Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
ngo
27.12.2011 20:58:13 (muokattu 27.12.2011 20:58:32)

Jos valitsee hyvän puolipainotetun mekanismin niin sillä saa ihan siedettävän hallinnan dynamiikkaan vasaroihin verrattuna. Hyvä puolipainotettu voi jopa olla helpompi soittaa kuin halpa ja huonosti toteutettu vasaramekanismi. Olen tainnut jo useampaan viestiin kirjoittaa siitä kuinka monet nykyvasarat imitoivat epätoivottua raskasta pianotatsia josta akustisissa pyritään pikemminkin pääsemään eroon. Itse ainakin olen tottunut suht nopeasti pianonsoiton lopettamisen jälkeen puolipainotettuihin.

Toisaalta oktaaveja pitäisi olla kai melkein yhtä paljon, että jotain boogieta voi soitella... Onko se vain siitä kiinni, että tykkääkö soitella vasaramekanismilla vai onko se pianotreenin kannalta muuten kuinka tärkeää ei-niin-vakavan amatöörin tasolla? Heräsikö tämän pohjalta jotain ajatuksia?

Itselläni ei ole ollut mikään katastrofi vaihtaa Hellas -> Yamaha -> Doepfer PK88 -> Kurzweil SP4-7. Tuolla viimeisimmällä melkein jopa soittaa urkujakin miellyttävästi :) Kuten ylemmässä viestissä sanottiin, puhtaasti makuasia mutta itse en ole ongelmiin törmännyt.

musamies
28.12.2011 11:06:41

Mä olen ilman omaa vasarakoskettimistoa ottanut äänet lähinnä softasoittimista ja tässä tullut selväksi, että iso osa soitettavuudesta ja siitä ajaako soittaminen pianotreenien asiaa vai ei riippuu minkälaiset softat on käytössä ja asetuksista.

Jos hyvät softat riittävän tehokkaassa koneessa yhdistettäisiin hyvään vasarakoskettimistoon, lopputulos olisi melko hyvä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti