Muusikoiden.net
07.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyviä midikontrollereita, onko niitä enää?
1
ngo
04.12.2011 17:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olisi tarvetta löytää uusi midikontrolleri jolla lähettää syntikoille kaikenlaisia viestejä (sysex/prog switch/note jne jne). Joitakin vaihtoehtoja markkinoilla on, esim Akai MPD 32, Novation Zero MKII jne. Ongelmana valtaosassa midikontrollereista on se, että ne on joko suoraan sidottu johonkin DAWiin tai siinäkin tapauksessa että ei olisi, vaatii usein esim midiviestien routtausten muuttaminen jonkin toisella kädellä maanantaiaamuna väännetyn kurasoftan käyttöä.

Ennen vanhaan markkinoilla oli Zykluksia ja muita vehkeitä ja käytännössä vehkeistä sai säädöt paikalleen vaikka sitten dip-switchiä säätämällä. Nykyään puolet ominaisuuksista on ulkoistettu softaan joita en käytä enkä halua.

Zero SL MKII on kokeiltu ja se ei monipuolisuudella pelkässä hardwarekäytössä oikein loistanut. MPD-sarjasta taas olen kuullut samoja kauhukokemuksia kammottavan bugisen softan osalta kuin muistakin Akain nykykontrollereista. Myös käyttäjätuki on aika olematonta.

Tiedättekö yhtään markkinoilla olevaa pätevää midikontrolleria jolla voin suoraan laitteesta itsestään määritellä minkä midiviestin kukin nappi ja potikka lähettää ja millä kanavalla? Kiipparia en kaipaa, niitä löytyy. ominaisuuksista tärkeimmät ovat padit, switchit, potikat ja faderit sekä jonkinlainen käyttöliittymä niiden lähettämien viiestien säätämiseen. MPD 32 näyttäisi manuaalin osalta kykenevän viestien säätöön mutta en haluaisi ostaa sikaa säkissä.

Jos varteenotettavia vermeitä ei vaan tällä hetkellä ole olemassa niin varasuunnitelmani on midibox-alustan päälle kyhätty kontrolleri. Talosta löytyy jo yksi midiboxia käyttävä syna, ja alusta on muutenkin aika pitkälti täydellinen, mutta itse rakentelu ja kolvailu on minulle toisarvoista puuhaa: en kaipaa rakenteluprojektia vaan apuvälinettä livesoittoon. Aiemmin olen hoitanut näitä työtehtäviä mm. Kurpan kiipparista mutta aivan kaikkeen ei sekään ei taivu.

JPQ
05.12.2011 07:01:49 (muokattu 05.12.2011 07:02:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaa muuten täälläkin joskin mulle ei ole muuta rajoitusta kun haluaisin hyvältä tuntuvan kun liian monessa laiteessa säätimet mitä sattuu.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti