Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digipianon hankinta
1
TheGreatDanton
16.11.2011 17:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pähkinänkuoressa aion ostaa digipianon ja toivoisin vinkkejä teiltä, koska en ymmärrä digipianoista yhtään mitään.
 
Olen pentuna ottanut paljon pianotunteja ja olin hyväkin kunnes lopetin siinä murrosiän paikkeilla. Pari kolme vuotta sitten olen alkanut soittelemaan tilaisuuden tullen silloin tällöin ja tykkään taas siitä hyvin paljon, vaikka taidot ovatkin aika kadoksissa nykyään. Ongelman vain digipianon hankinnan suhteen tuottaa se, että olen tottunut soittamaan mm. Steinway & Sons flyygelillä, joten olisi mukavaa ettei järkytys digipianoon vaihtaessa olisi älyttömän suuri. Siitä huolimatta olen köyhä opiskelija, joten hinnan tulee olla alhainen.
 
Vaatimukseni ovat siis alhainen hinta ja siihen nähden mahdollisimman aidon tuntuiset koskettimet. Pitää vielä huomauttaa, että olen mielestäni tottunut hyvinkin "löysiin" koskettimiin ja lähes poikkeuksetta soittaessani mitä tahansa pianoa tuntuvat koskettimet mielestäni kauhean jämäköiltä? Joten tuo lienee huomionarvoista. Mitä sitten itse ääneen tulee, niin minulle tosiaan riittää ihan pelkästään mahdollisimman realistinen akustisen pianon ääni, muille äänille ei ole mitään käyttöä.
 
Käyttötarkoitus tälle on omaan asuntoon istuttaminen siirtämättä mihinkään ja lähinnä pianonsoiton harjoittelu. Tausta-ajatuksena on minulla myös pianotuntien uudelleen aloittaminen. Ideaalia minulle olisi kaiken kaikkiaan akustinen piano, mutta tähän kerrostaloasuntooni se ei valitettavasti mitenkään sovellu, joten haluan ostaa semmoista vastaavan digitaalisen.
 
Kiitoksia avusta!
 
Thomas Häggblom
18.11.2011 09:08:44 (muokattu 18.11.2011 09:10:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digipianon hankinnasta on täällä foorumilla paljon tietoa ja mielipiteitä, joten en tässä vaiheessa jaksa kirjoittaa kattavaa vastausta, mutta oman kokemuksen perusteella voisin suositella yhtenä vaihtoehtona Kawain digitaalisia pianoja.
Kawai-merkissä on hyvin löysäntuntuiset koskettimet verrattuna moniin muihin digitaalipianoihin ja mielestäni noilla on erityisen mukava soittaa. Itselläni oli aluksi Kawai ES4 ja nykyään löytyy CN 43.
 
http://www.kawai.de/cn43_en.htm
 
Helsingissä jos asut niin käy testaamassa esimerkiksi vantaan F-musiikin tarjonta ja vaikkapa kalasataman DLX:n digipianot. Menet vaan rohkeasti kokeilemaan niitä kaikkia ja katso, mikä niistä herättää parhaat fiilikset. Itse tosin ostin Kawaini ihan kokeilematta, koska olin tullut luottavaiseksi jo edellisen mallin perusteella.
 
Millainen budjetti sinulla on?
 
www.mikseri.net/modulaatio
baron
18.11.2011 11:02:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olet staikkariin tottunut niin et digipianolla kovin lähelle pääse.
Oleellista on että niissä on "täyspainoitetut" koskettimet ja loput onkin sitten makuasioita, joka selviää vain kokeilemalla
(kuten edelläkin sanottu).
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KanttoriPiiparinen
19.11.2011 20:34:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Jos olet staikkariin tottunut niin et digipianolla kovin lähelle pääse.
Oleellista on että niissä on "täyspainoitetut" koskettimet ja loput onkin sitten makuasioita, joka selviää vain kokeilemalla
(kuten edelläkin sanottu).

 
Hyppy Steinwaysta japsivalmisteiseen digipianoon vastaa automaailmassa suunnilleen siirtymistä Cadillacista Toyotaan. Yamahalta ainakin löytyy "sähköpiano" johon on rakennettu oikea koneisto ja viritettävät kielet. Äänet poimitaan saman tyyppisillä mikeillä kuin sähkökitaroissakin. Kalliinpuoleinen. Samalta merkiltä löytyy myös täysimittaisia digimalleja. Kosketus on riittävästi oikeaa vastaava, eikä äänetkään ole aivan tingeli-tangelia.
 
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «