Muusikoiden.net
10.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kosketinsoittimien muuntajat
1
teroyk
13.11.2011 17:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi löytää 13.8 V ja 1 A muuntaja Seiko DS-250:een. Pyöreässä liittimessä 4 kpl pinniä. Kaksi plussa ja kaksi miinusta. liittimenhän voin tarvittaessa vaihtaa. Mitä luuletta kestääko testata 13.8V ja 1.6 A muuntajaa, jossa vain yksi plus ja yksi miinus ja jakaa se molemmille plussille ja miinuksille?

Mistä muuten löytyy hyvin muuntajia? Tuntuu että monessa paikkaa on vain 9V, 12V ja 24V muuntajia.

Sami E
13.11.2011 22:16:17

teroyk:
Mistä muuten löytyy hyvin muuntajia? Tuntuu että monessa paikkaa on vain 9V, 12V ja 24V muuntajia.

http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/80%20verkkolaitteita.pdf

maza
14.11.2011 08:44:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: Pitäisi löytää 13.8 V ja 1 A muuntaja Seiko DS-250:een. Pyöreässä liittimessä 4 kpl pinniä. Kaksi plussa ja kaksi miinusta. liittimenhän voin tarvittaessa vaihtaa. Mitä luuletta kestääko testata 13.8V ja 1.6 A muuntajaa, jossa vain yksi plus ja yksi miinus ja jakaa se molemmille plussille ja miinuksille?

Käydäänpä vähän elektroniikan perusteita.

Muuntaja on laite, johon syötetään ja josta saadaan vaihtosähköä (AC, alternating current, vaihtovirta). Ilmoitettu jännite on käytännössä ns. RMS (root mean square)-jännite, suomeksi tehollisjännite. Jotkin musavehkeet haluavat nimenomaan vaihtosähköä sisälleen, mutta harvemmin.

Muuntajien sijasta tulisikin yleensä puhua teho- tai virtalähteestä. Niissä on muuntajan perässä vähintään tasasuuntaaja ja jonkinlainen suodatus; nykyään lähes aina myös regulointi, joka pitää lähtöjännitteen jotakuinkin vakiona kuormasta riippumatta. Tasasuuntaajalla vaihtosähköstä saadaan tasasähköä, jonka jännite on suunnilleen RMS-jännite kerrottuna kahden neliöjuurella, eli esim. 9,75 V * 1,414 = 13,8 volttia.

Tässä Seikon koneessa mitä todennäköisemmin kyseessä on ns. kaksipuoleinen teholähde, eli tekniseltä kannalta kaksi erillistä teholähdettä, joista toisesta saadaan +13,8 V ja toisesta -13,8 V. Laitteen sisällä nämä mahdollisesti vielä reguloidaan +/- 12 volttiin. Alkuperäisestä powerista mitatessa siis toinen plussa ja toinen miinus ovat yhdessä.

Älä siis missään tapauksessa kytke koneeseen vain yhtä teholähdettä. Kytkennästä riippuen joko käräytät itse powerin tai sitten itse laitteen. Pieni ylijännite sen sijaan ei yleensä haittaa, ts. mikäli mahdolliset sisäiset regulaattorit eivät ole aivan minimivaatimuksiin mitoitettuja, ei ole ongelmaa syöttää koneelle esim. +/- 15 voltin jännitettä.

Sen sijaan laitteissa ilmoitettu virtamäärä on minimi, joka koneen virtalähteen tulee pystyä syöttämään. Esimerkiksi tässä tapauksessa laite vaatii virtaa sen ampeerin. 800 milliampeerin poweri ei siis riitä, mutta 1,6 ampeerin virtalähde sen sijaan ei ole ongelma, vaan se käy itse asiassa miellyttävän viileänä.

Nyrkkisääntönä toimii hyvin sellainen, että jännitteen kanssa yleensä ei ole niin tarkkaa, vaan esim. 9 VDC:lle speksattu laite toimii ihan hyvin 8-12 voltin jännitteellä, tai ainakaan näin pienellä heitolla ei mitään saa nopeasti rikki. Sen sijaan virran kanssa on oltava tarkkana: jos laitteen kyljessä lukee 500 milliampeeria, on virtalähteen kyettävä vähintään tähän. Enempi ei haittaa, vaikka olisi sitten vaikka 5 ampeeria (5000 mA).

Vielä sellainen juttu tähän loppuun, että joissakin koneissa voi lukea esim. "12 VDC 24 VA". VA, volttiampeeri, toisin sanoen watti, on tehon yksikkö. Tuon 12 VDC 24 VA voisi ilmoittaa myös muodossa 12 VDC, 2 A, joka saadaan siis seuraavasti: 24 VA / 12 V = 2 A.

Toivottavasti selvensi asiaa. Tarvitset siis kaksi 13-15 VDC teholähdettä, joista kumpikin pystyy puskemaan minimissään yhden ampeerin virran. Tai saman tien kaksipuoleisen teholähteen. Kysy esim. Yleiselektroniikasta tai Partcosta.
Sami E
14.11.2011 13:56:25

Minusta tuo vaikuttaisi tavalliselta 1-puoleiselta, jossa + ja - jaettu
kahteen nastaan, kuten aloittaja ehdotti.

http://www.flickr.com/photos/joelbr … otos/joelbrave/5164255619/lightbox/

Harvemmin näkee syntikoissa 2-puoleista virtalähdettä ulkoisena.
Veikkaan että saat tuolla itse ehdottamallasi kytkennällä vähemmän tuhoa
aikaiseksi, kuin että jos virität jotenkin noihin nastoihin 2 x13.8V virtalähteen.

Paras olisi tietysti varmistaa laitteen sisältä, mitä sinne uskaltaa syöttää.

Jos tuo liitin on Minidin4, niin niitä löytyy kyllä elektroniikka-liikkeistä. tai vaikka
vanhasta Applen hiirestä tai S-video piuhasta.

maza
14.11.2011 14:16:54

Jos yleismittari pysyy hallussa, kantsii kokeilla mitata, että onko jotkut noista nastoista yhdessä vai ei. Jos plussat ovat yhdessä ja miinukset yhdessä, voi tosiaan olla, että kyseessä tosiaan on yksipuoleinen virtalähde ja silloin tuo esittämäsi poweri tosiaan käy.
teroyk
14.11.2011 14:37:23

maza: Jos yleismittari pysyy hallussa, kantsii kokeilla mitata, että onko jotkut noista nastoista yhdessä vai ei. Jos plussat ovat yhdessä ja miinukset yhdessä, voi tosiaan olla, että kyseessä tosiaan on yksipuoleinen virtalähde ja silloin tuo esittämäsi poweri tosiaan käy.

Yleismittari kyllä pysyy kädessä. Eli mittailempa soittimen liitintä, kun olen seuraavan kerran soittimen ääressä. Olisiko jotain muitakin tapoja siinä samalla varmistaa asiaa?

tonecab
14.11.2011 16:15:30

Kakspuolista virtalähdettä on sitäpaitsi hankala löytää, ainakaan järkevään hintaan. Olen pari kertaa joutunut tekemään itse, ei ole kovin kummoinen kytkentä mut oma hommansa siinä tietenkin on. . Eli varsinkaan kakspuolista virtalähdettä ei kannata hukata!

tonecab
14.11.2011 16:33:19

Yllättävän monissa laitteissa muuten ilmoitetaan sen haluavan vaihtovirtaa. Mun elektroniikka-ope selitti jutun niin, että monet valmistajat eivät luota ulkopuolisien virtalähteitten tasasuuntaukseen/regulointiin/suodatukseen, ja siitä syystä ne ovat sisäänrakennettuja itse laitteeseen. Näissä tapauksissa siis riittää halpa tarpeeksi tehokas vaihtovirtamuuntaja. Kannattaa muistaa myös että nämä ko. laitteet käyvät aivan yhtä hyvin tasasähkö muuntajalla, teoriassa ehkä jopa hieman paremminkin.

maza
14.11.2011 17:33:20 (muokattu 14.11.2011 17:35:38)

tonecab: Yllättävän monissa laitteissa muuten ilmoitetaan sen haluavan vaihtovirtaa. Mun elektroniikka-ope selitti jutun niin, että monet valmistajat eivät luota ulkopuolisien virtalähteitten tasasuuntaukseen/regulointiin/suodatukseen, ja siitä syystä ne ovat sisäänrakennettuja itse laitteeseen. Näissä tapauksissa siis riittää halpa tarpeeksi tehokas vaihtovirtamuuntaja. Kannattaa muistaa myös että nämä ko. laitteet käyvät aivan yhtä hyvin tasasähkö muuntajalla, teoriassa ehkä jopa hieman paremminkin.

Usein näin mutta ei läheskään aina. Esimerkiksi vaikka putkitoimiset pedaalit, joissa on sisällä toinen muuntaja, jolla nostetaan ulkoisen muuntajan antama esim. 12 volttia korkeammaksi.

Lisäksi jos laitteen perseessä lukee esim. 9 VAC, ei se todennäköisesti toimi kunnolla 9 VDC virtalähteellä. Tuo 9 volttia kun on tasasuunnattuna n. 12 volttia - sellaisella powerilla saattaakin sitten kyllä toimia.

Nykyvehkeissä tuntuis olevan enenevässä määrin sisäänrakennettuja (hakkuri)powereita - hyvä niin.
maza
14.11.2011 17:37:00

teroyk: Yleismittari kyllä pysyy kädessä. Eli mittailempa soittimen liitintä, kun olen seuraavan kerran soittimen ääressä. Olisiko jotain muitakin tapoja siinä samalla varmistaa asiaa?

Jos plussat ovat yhdessä ja miinukset samaten, on kyseessä varmasti yksipuoleinen virtalähde.

Jos sen sijaan jompi kumpi plussista on kiinni jommassa kummassa miinuksessa, vaatii kone varmasti kaksipuoleisen powerin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti