Muusikoiden.net
06.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Modulaariset syntetisaattorit
1 2 3 4 5
Thomas Häggblom
03.11.2011 15:35:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei löytynyt täältä oikein mitään tietoa kyseisestä modulaarista, eikä oikein muistakaan. Olen tässä miettinyt alustavasti modulaarisynien maailmaan sukeltamista. Esim. bändihommien tai muiden suhteen minulla tuskin on noille käyttöä, mutta ajattelenkin asiaa ihan puhtaasti harrastus/hauskanpidon pohjalta, koska olen hyvin kiinnostunut äänisynteesistä ja haluan oppia siitä enemmän.
Varsinaiset perusteet vähentävästä synteesistä hankin jo vuosia sitten VA-synien yms avulla ja silti modulaarit ovat aina vaikuttaneet jotenkin kaukaisilta. Olen niitä vierastanut ajatellen, ettei niitä voi/kehtaa/saa omistaa kuin täydelliset expertit, mutta nyt ajattelin että kunhan olen aikani vääntänyt tuota Juno-60:sta ja paria muuta analogisynaa, niin ei oman pienen modulaarin omistaminen välttämättä kuulostaisi ollenkaan enää mahdottomalta ajatukselta. Voihan sitä aloittaa ihan simppelistä ratkaisusta, opetella ja kokeilla juttuja ja sitten taidon karttuessa laajentaa :)

Olen katsellut lähinnä Synthesizers.comia ja Doepferia, ja tällä hetkellä jälkimmäinen tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Tähän on syynä pääasiassa tilakysymykset, edullisempi hinta ja se, että eurorack-formaatissa on useita hyvin mielenkiintoisia valmistajia joiden moduuleja tuohon Doepfer-systeemiin voisi lisätä, kunhan perusteet on otettu haltuun.
Tuossa kun katselin hintoja ja mietin asioita, niin omaan alkubudjettiini voisi hyvinkin sopia tuollaisen ihan minimaalisen perus-systeemin hankkiminen. Tuollaisia taitaa saada jo ihan jollakin 1000-1500 eurolla, joka ei ole esim. nykyajan työasemiin tai joihinkin vintage-analogeihin verrattuna mitenkään järjetön hinta edes.

Ideana olisi siis alkaa pikkuhiljaa säästämään tuollaista summaa ja mahdollisesti ja tarpeeksi asiaa harkittuani hommata tuollainen sitten kun se on mahdollista.

Onko täällä ihmisillä minkälaisia kokemuksia, ajatuksia tai mielipiteitä aiheesta?

www.myspace.com/loistavapolku
Vessajono
03.11.2011 16:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon kans joskus noita nettisivuja selaillut vähän siinä mielessä mutta kaikkiaan on tuntunut jotenkin hirveän tekniseltä ja elämälle vieraalta. Joku modulaari-faq, anyone?

"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Leikari
03.11.2011 16:28:18 (muokattu 03.11.2011 16:49:20)

Eri valmistajista:

http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/goingmodular.htm

kyllähän se eurorack on käytännössä simppelein aloitusformaatti, mutta laajennusvariaatioita löytyy

helpoin myös budjetin kannalta...

R0IST0
03.11.2011 17:55:38

riippuu millaseen harrastustoimintaan tähtäät, keräilyharrastuksena paskin mahdollinen, rahaa palaa moduuleihin ja omiaan ei saa takaisin ei millään. synteesin harjoittelemisen kannalta on mun mielestä kyllä hauskempia ja parempiakin vaihtoehtoja olemassa esim. Nord Modular G2, XILS 3, Reaktor 5 ainoa mihin aitoa modulaaria oikeasti tarttee on jos ottaa sound designin tosissaan ja on rahaa jolla mällätä, eipä siitä muuten mitään hyötyä olekaan.

jaxen
03.11.2011 21:24:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä modulaari-ketjuja ilmestyy varmaan yksi puoleen vuoteen ja katoaa foorumin kuiluun. Itse taisin vastaavan perustaa kesällä. Mulla on sellainen kutku, että muusikoiden.netissäkään ei taida ihan puhtaasti modulaareista innostuneita miehiä olla.

Itse omistan Doepferin Dark Energyn, mikä on synteesin tekemiseen ja harjoitteluun oiva laite. Maallikko ei saa siitä edes ääntä ulos. Se on myös puolimodulaarinen, joten sähköä voi ohjata erinäisiin osiin ja saahan sen soimaan itsestään.

DE:n ongelma onkin, että himottaisi vähän laajentaa, mutta laitteessa tulevat siinä vaiheessa järkevyys ja rajat vastaan. Semimodulaarisena sitä ei pysty oikein järkevästi yhdistämään eurorackkeihin. Harkitsin jossain vaiheessa liittämistä Moogin CP 251:seen ja sillä tavalla lisätä 'puolimodulaarisuutta'.

Harrastuksen turhuudesta tai hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin suuressa maailmassa moni teknologisen musiikin tekijä tekee esimerkiksi acidia ihan modulaarileilla (jopa livenä). Toinen on tietysti ajaa musaa laitteen filttereiden ja oskien läpi.

Juho L
03.11.2011 21:38:52 (muokattu 03.11.2011 21:42:23)

Tuossa vuodenvaihteen tietämillä oli tarkoitus hommata Analogue Solutionsin Telemark. Puolimodulaari, joka vaikuttaa perin herkulliselta koneelta! Soundiohjelmoinnin suurystävänä modulaarit ovat aina puhutelleet. Hinta vain on tupannut olemaan perin korkea opiskelijalle. Nyt kun on työelämään siirtynyt, niin voi alkaa tätä modulaari fetissiäkin toteuttamaan vähitellen. Hähä.

Edit jaxen: Harrastuksen turhuudesta tai hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin suuressa maailmassa moni teknologisen musiikin tekijä tekee esimerkiksi acidia ihan modulaarileilla (jopa livenä).

Tämä on yksi tarkoitukseni. Livetarkoitukseen soveltuva setti olisi tavoitteena väsätä. Olen nyt vähitellen siirtymässä täysianalogiseen pulputteluun. Waldorf Pulse ja Mode Machinesin x0xb0x löytyy tällä hetkellä.

Sekkariksi tuossa nikkaroin MIDI/CV-stepsekkaria. Softat pitää jossain vaiheessa jaksaa debugata. Sitten voikin ryhtyä ihmettelemään kotelointia.

"...more humane, more thoughtful, more understanding." Makaan hiljaa vuoteessa ja yritän olla hengittämättä liian rajusti.
JPQ
03.11.2011 21:49:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaxen: Näitä modulaari-ketjuja ilmestyy varmaan yksi puoleen vuoteen ja katoaa foorumin kuiluun. Itse taisin vastaavan perustaa kesällä. Mulla on sellainen kutku, että muusikoiden.netissäkään ei taida ihan puhtaasti modulaareista innostuneita miehiä olla.

Itse omistan Doepferin Dark Energyn, mikä on synteesin tekemiseen ja harjoitteluun oiva laite. Maallikko ei saa siitä edes ääntä ulos. Se on myös puolimodulaarinen, joten sähköä voi ohjata erinäisiin osiin ja saahan sen soimaan itsestään.

DE:n ongelma onkin, että himottaisi vähän laajentaa, mutta laitteessa tulevat siinä vaiheessa järkevyys ja rajat vastaan. Semimodulaarisena sitä ei pysty oikein järkevästi yhdistämään eurorackkeihin. Harkitsin jossain vaiheessa liittämistä Moogin CP 251:seen ja sillä tavalla lisätä 'puolimodulaarisuutta'.

Harrastuksen turhuudesta tai hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin suuressa maailmassa moni teknologisen musiikin tekijä tekee esimerkiksi acidia ihan modulaarileilla (jopa livenä). Toinen on tietysti ajaa musaa laitteen filttereiden ja oskien läpi.

Olin ennen kun tutustuin eräiden modernien softasynien mahkuihin jotka totean itselleni riittäviksi. eivät ole modulaareja mutta mahdollisuudet riittää varsinkin tulot tuntien.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Thomas Häggblom
04.11.2011 09:35:41 (muokattu 04.11.2011 09:40:07)

R0IST0: riippuu millaseen harrastustoimintaan tähtäät...

Anteeksi, mutta en kykene ottamaan vastaan informaatiota softamiehiltä :D Kirjoituksiasi lukeneena olen päätellyt, että saatat itsekin olla tietokoneohjelma :o
Kylmiä väreitä oikein tulee..

Mutta joo,

...kyllä sitä taas huomaa, että Suomessa eletään :) Aina tulee näitä tarve- ja rahajuttuja. Toisaalta en ole yllättynyt koska en varsinaisesti kysellyt mitään neuvoja keneltäkään, lähinnä siksi että ulkomaisia sivuja lukiessa saa kyllä vastauksia ja tietoja hyvinkin helposti ja koska olen tosiaan huomannut että täällä ei ole kovin yleisiä nuo modulaarihommat.

Tämä artikkeli ainakin auttoi itseä pääsemään "kynnyksen" yli, vaikken vielä mitään ole hankkinutkaan:

http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/goingmodular.htm

Sikäli tämä modulaarikammo on yllättävää, koska lähtöhinnat kuitenkin pyörivät ihan samoissa luokissa, mitä muutkin uudet ja hienot synat maksavat. Henk. koht. käyttäisin paljon mielummin sen vajaan kolme tonnia modulaarisysteemin rakentamiseen kuin siihen Korg M3:een. Tiedän, ihan typerä vertaus, mutta pointti on siis siinä että modulaarisia syntetisaattoreita kohtaan tuntuu monilla olevan jonkinlainen "asenneongelma" tai muuten sellainen vierastava asenne. Jos joku ostaa Korg M3:n niin aika harva alkaa pohtimaan että kannattiko tuosta digitaalihirviöstä nyt maksaa kolme tonnia ja onko sulla tuohon oikeasti tarvetta ja "no hyvä sit joo jos rahaa on tuhlattavaksi..". Mutta jos tänne joku tulee ja sanoo että aikoo ostaa kolmen tonnin modulaarisynan niin mitenköhän kävisi?

En muuten aina ymmärrä tätä jatkuvaa tarve/raha -juttua. Mikä ihmeen tarve? Mihin tuota tarvitsee? Tarvitsetko tuota? Onko sinulla nyt tarve tuolle? Minun ainoat tarpeeni ovat saada ruokaa, vaatteita ja vakituinen yösija. Kaikessa muussa on mielestäni kyse enemmän tai vähemmän puhtaasta hauskanpidosta. Ei mulla ollut Junollekaan mitään huutavaa tarvetta, mutta ai että kun on kiva sillä leikkiä, vääntää sillä soundeja ja käyttää biiseissä. Ja ihan vain pelkästään kun katsoo sitä tuossa synaständissä ja miettii että "ei helv.. siinä se nyt on vihdoinkin" niin tuntuu että ei mennyt rahat hukkaan. Jos jokin asia saa sinut iloiseksi, tarjoaa mukavan harrastuksen ja kehittävää, fiksua tekemistä niin eikö se silloin ole paras mahdollinen ostos? Onnellisuushan ja tyytyväisyyshän on kuitenkin kaiken lähtökohta, ja kaikkien ihmisten kaikkien toimintojen perimmäinen tavoite.

Anteeksi, olen humanisti :)

Quru
04.11.2011 10:32:49 (muokattu 04.11.2011 10:32:59)

Kuka miettii tarvetta kun kyse on harrastuksesta? En minä varsinaisesti tarvitse mitään, mutta pitäähän sitä leluja olla.

Itselläni on kova analogi-GAS tällä hetkellä. Kunhan tilille paukahtaa palautuksia ja liksaa, pistän tilaukseen Doepferin Dark Timen ja Dark Energyn tai sitten jonkinlaisen aloitussetin modulaarihommiin. Dark Energyä saisi myös modulaaripalikkana, siitä olisi sitten hyvä lähteä laajentamaan. Pitää vielä selvittää, toimiiko Dark Time suoraan midi/cv-interfacena. Nuo Doepferin keissit maksavat kyllä maltaita siihen nähden mitä ne ovat, josko vain hankkisi diy-sähkökitin ja rakentaisi itse laatikon.

"Itsehän en tytöistä niin välitä, mutta itseäkin hämmentää miten kyseinen neiti ei ole edes sieltä rumimmasta päästä. " - M4ss3 m/
jaxen
04.11.2011 10:55:19

Quru:
Pitää vielä selvittää, toimiiko Dark Time suoraan midi/cv-interfacena.

Käsittääkseni kyllä.
Se aiheen sivusta on sanottava, että Dark Energy kuulostaa leadeissä parhaalta analogiselta, mitä olen kuullut. Ja hauskasti soundi paranee, kun laite ensin lämpiää puoli tuntia. Tulee fiilis, että soittaa oikeaa soitinta, millä on oikea luonne.

Thomas Häggblom
04.11.2011 11:55:08

Quru: Kuka miettii tarvetta kun kyse on harrastuksesta? En minä varsinaisesti tarvitse mitään, mutta pitäähän sitä leluja olla.

Sanopa muuta :) Ja jos miettisin "tarpeita" harrastuksen sisälläkin niin se olisi sitten digipiano pianonsoiton harjoitteluun ja työasemasyna bändikäyttöön. Kaikki muu on turhaa ekstraa ja rahoilla brassailemista.

Itselläni on kova analogi-GAS tällä hetkellä. Kunhan tilille paukahtaa palautuksia ja liksaa, pistän tilaukseen Doepferin Dark Timen ja Dark Energyn tai sitten jonkinlaisen aloitussetin modulaarihommiin.'

Sama täällä. Onneksi minulla on ollut mahdollisuus järjestellä uudelleen synakokoelmaani (mm. myymällä pois soittimia ja muita tavaraa. Yllätys-ennakkoperintö avitti myös hieman :) niin että on tullut mahdollisuus vihdoin hankkia noita analogeja. Tällä hetkellä on todella kiva setti, kauan haaveilemani Juno-60 ja sille kaveriksi TR-606, sitten suht. edullinen mutta kiva viulukone ja vielä on tulossa Yamaha CS-10 monosyna. Noilla saa jo ihmeitä aikaan.

Mutta kuitenkin, kyllä tuollainen modulaarisysteemi pitää vielä joskus aloittaa. Mietin, että jos kuitenkin aloittaisin ihan turvallisesti ostamalla ne perusmodulit jotka löytyvät jokaisen monosynan sisältä. Kaksi oskillaattoria, kohinageneraattori, low-pass filtteri, vahvistin ja lfo. Sitten tuohon vielä pari yleishyödyllistä moduulia ja midi-interface moduuli. Halvalla pääsisi alkuun, toki soundit ei heti aluksi tule olemaan sieltä mielenkiintoisimmasta päästä mutta eipähän toisaalta tule hankittua jotain jonka toiminaasta ei tajua mitään. Ja onhan tuo tuollaisenakin jo tehokas syna kun on vapaasti patchattavissa.

Olen päättänyt vielä, että jos joskus päädyn eurorack-formaattiin niin Harvestmanin Polivoks-filtteri menee aika nopeasti ostoslistalle ;)

JPQ
04.11.2011 12:11:34

Tosiaan ei kaikessa tarvitse olla täysin järkeä ja myönnän minäkin rauta kuulostaa paremmalta pääosin. joten nämä reaktor ja nord modular (siinä taas pulmansa kun kokeilin sitä soundi editoria tuntui että tietynlaista soundia ei saa tekemälläkään puhun siis yleissävystä joka teoriassa tehtävissä equulla) vähän köyhähköjä ratkaisuja. kyllähän jollain tonnien valokuvauslaitteetkin vaikka vain harrastus. Nimimerkki rautavetoinen studio olisi kiva itsestänikin jos sen ongelmat uupuisi. osaa ei saa edes rahalla hoidettua..

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Thomas Häggblom
04.11.2011 13:57:10

JPQ: Tosiaan ei kaikessa tarvitse olla täysin järkeä ja myönnän minäkin rauta kuulostaa paremmalta pääosin. joten nämä reaktor ja nord modular vähän köyhähköjä ratkaisuja....

Mm'm.. Ja kyllä se Nord Modularkin maksaa varmaan lähemmäs tonnin. Enkä halua editoida modulaarisia patcheja (ainakaan aluksi) tietokoneen ruudulta vaan olisi paljon hienompaa päästä leikkimään oikealla, siis oikeasti fyysisellä ja analogisella modulaarilla. Enkä muutenkaan saa softajutuista niitä samanlaisia fiiliksiä, minkä takia tätä hommaa yleensäkin tykkään harrastaa. Ihan sama mitä lopulta saa aikaan, minulle ei ainakaan soittamisessa ole tärkeintä se lopputulos (siis joku tietty biisi, joka voisi kuulostaa softalla paremmalta jne jne..) vaan se hauskuus mikä siitä tulee kun saa touhuta sellaisten soittokamojen ääressä, joista pitää todella paljon.

Siinä mielessä outoa, että aina puhutaan noista softajutuista ja muista ratkaisuista. Kitenkin ihmiset haluavat vielä ostaa niitä Moogeja, Junoja ja Arppeja, ja kuka täällä voi väittää että esim. vintage-analogien haalimisessa olisi kyse puhtaasti vain siitä että ne kuulostaa paremmalta kuin softa ja siten se tulos jonka niillä saa aikaan kuulostaa myös paremmalta? Aivan varmasti jokaisella joka noista tykkää on mukana hommassa myös sellainen tietty tunne, minkä ainoastaan fyysisen soittimen omistaminen ja sen parissa touhuaminen voi antaa.

Ja täytyy olla aika tunnekylmä ja vähän liiankin moderni tyyppi, jos näkee jälkimmäisessä kuvassa enemmän fiilistä ja lämpöä:

1: http://upload.wikimedia.org/wikiped … s/c/cf/Synthesizers.com_Modular.jpg
2: http://www.mveducation.com/assets/products/69365_l.jpg

JPQ
04.11.2011 14:57:51

Kyllä softan laatikossa on väreinä enempi lämpöä muuten ei kyllä tällä kertaa.
ps. mä en tarkoita ettei rautaa pidä ostaa vain päinvastoin jos tilat ja rahat ja terveys (iso syy miksi isosta osasta räkkini sisältöä luovuin en jaksanut kryystellä enkä laitteiden näyttöjäkään joskin yksi kamala näyttöinen on jäljellä parin soundin takia lisäksi rautana ihan itseäni ollut setti olisi mahdoton rahallisesti) jne sallii. Tuo Nord Modular vaan tökki pahasti kun kokeilin sitä soundi editoria noh erään soundi lajin vääntämiseen ei olisi soveltunut lisäksi sekin että nyky mäkkejä ei voi patchien luontiin. ja Arturiat minustakin aika irvikuvia esikvuiinsa nähden vaikka kyllä niillä'kin jotain tekisi joskin bugisuus aste taitaa sanoa ei tule kyseeseen.

Juho L
04.11.2011 18:28:47

Mikä siinä muuten on, että YouTubesta kun hakee modulaarien demotuksia, niin löytää pätkiä, missä on ilmeisesti annettu jonkun apinan patchata se laite niin, että se tuottaa jotain epämääräistä häiriöääntä ja sitten kommenteissa on "cool sound" ja "nice patch".

"...more humane, more thoughtful, more understanding." Makaan hiljaa vuoteessa ja yritän olla hengittämättä liian rajusti.
jaxen
04.11.2011 18:40:03

Juho L: Mikä siinä muuten on, että YouTubesta kun hakee modulaarien demotuksia, niin löytää pätkiä, missä on ilmeisesti annettu jonkun apinan patchata se laite niin, että se tuottaa jotain epämääräistä häiriöääntä ja sitten kommenteissa on "cool sound" ja "nice patch".

Onneksi löytyy myös näitä:

http://youtu.be/jG0w5EBqF-Y

http://youtu.be/YX6TzxHJqOw

cloom
04.11.2011 23:35:52

Itsekin ihastuin modulaari vermeisiin taannoin, joten aloitin tälläisellä pienellä setillä puoli-modulaareja, MFB Kraftzwerk ja Mini-Synthi Twister, MFB lähettää CV:ta, joten Twisterin ohjaus onnistuu mainiosti, tosin tuo Twister on ikäänkuin jonkinlainen protosyna pienine oikkuineen menneiltä vuosikymmeniltä...

http://www.mikseri.net/user/Cloom?image_id=4804489

Ekoja soundeja Twisteristä...

http://www.mikseri.net/artists/aaninaytteita/twister/481717/

JPQ
04.11.2011 23:53:23

Juho L: Mikä siinä muuten on, että YouTubesta kun hakee modulaarien demotuksia, niin löytää pätkiä, missä on ilmeisesti annettu jonkun apinan patchata se laite niin, että se tuottaa jotain epämääräistä häiriöääntä ja sitten kommenteissa on "cool sound" ja "nice patch".

No mä ihmettelen samaa koskee myös tavallsia syntikoita joku vääntää jonkun muka siistin kidutus vikinän tms ja muka siistiä. sama juttu synien preseteissä soundit sellaisia joskus että mihin ihmeeseen voi tarvita. huom. tunnen laajalti musatyylejä joten ei ole kyse sekään etten tyyliä tuntuisi. lisäksi osa vaikkapa rap/hip hop akselille suunnatuista soundeista miellyttää korvaani eräät synaleadit vaikka ja samaan aikaan en noista musatyyleistä juuri välitä...

cloom
05.11.2011 00:07:05

Tässä pätkässä ainakin Buchla soi niin kauniisti, sit kun voitan lotossa, niin...

http://www.youtube.com/watch?v=vCK--bs6FYY

Leikari
05.11.2011 10:11:09

cloom: Tässä pätkässä ainakin Buchla soi niin kauniisti, sit kun voitan lotossa, niin...

http://www.youtube.com/watch?v=vCK--bs6FYY

jep... - parhaiten modulaari sopii:
- yo. linkin kaltaisiin "nakutuksiin"
- monimutkaisiin, evolvoiviin soundeihin
- lead-soundestakin modulaatiomahdollisuuksia hyödyntämällä saa yllättäviä juttuja livesoittoon

Suosittelen mahdollisimman alkuvaiheessa hommaamaan "kolmirivisen" analogisekvesserin systeemiin mukaan. Lisäksi vähintään audioketun päätteeksi analogisia (siis reaaliaikaisesti kontrolloitavia) viiveitä + muita efektejä.

Rahanmenoa ei kannata murehtia - systeemiä voi kehittää ajan mittaan ja ajatella systeemin lähestyvän jonkinasteista saturaatiota esim. 20 vuoden kuluttua ( ... mitään varsinaista, että on "valmis" ei olekaan...)

Itselläni on Doepferin peruspaketti + jotain sälää - ...lähinnä aikapula rajoittaa; ei ehdi perehtyä ja turha siksi enempiä vain "varastoon" ostaa...

Nord Modular on pohjimmiltaan vain softa, vaikka sillä onkin omat kuoret. Verrattuna esim. Arturia-softaan läppärillä ja usb-midikiippariin, ei nähdäkseni olennaista eroa ole.

... piuhat ja fyysiset nupit on ihan toinen fiilis. Jos homma ei sytytä niin that´s it - samoin kuin meikäläiselle softat. Mitä niitä haukkumaan - kullakin on omat juttunsa.

Kustannuspuolesta softien suhteen: onko kukaan koskaan rehellisesti laskenut paljonko tietokoneen, oheislaitteiden ja softien päivitykseen esim. 10-15 vuoden jaksolla rahaa menee??

Jos uskoo asiaan jo alusta, niin uskoisin järkevää olevan jonkun MOTM:n luokkaiseen systeemiin ryhtymisen (jo ihan fyysinen toteutus maksaa itsensä loppupelissä) esim. 1-2 palikkaa vuodessa - voi sitten 50+ vertailla kavereiden Harley Davidsoneihin omaa piirongin kokoista modulaarisysteemiään - erottuisi porukasta... ;-)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti