Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FM-synteesi
1 2 3 4
CPU
09.11.2011 16:07:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Katoppa mun profiilista, minkä mallinen Juno mulla itellä on :-)
 
Huomasin kyllä.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
teroyk
09.11.2011 16:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PS: Pitäisiköhän pikkuhiljaa palailla taas siihen FM-synteesiin? :D
 
Juu. Pojat alkoivat puhumaan syntikoista jotka ei ole FM:ää nähneetkään. Onko muuten missään Rolandin soittimessa FM:ää?
 
teroyk
09.11.2011 16:46:41 (muokattu 09.11.2011 16:47:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mikäs tuossa 99:ssä nyt oli niin oleellinen ero 77:aan, kun en enää muista. Kaikkea vähän enemmän on oma muistikuvani.
 
Itsehän olen käpälöinyt vain SY99:iä ja SY77:aa en ole päässyt edes näkemään,
mutta tämän olen kuullut:
- Itse FM puolen parametrit on tismalleen samat (tämä ei tarkoita, että välttämättä soundaisi täsmälleen samalta)
- Filtteri on hieman eri.
- Efektipuoli on eri. SY99:ssä monipuolisemmin efektejä, mutta olisi kiva kuulla SY77:aa, että kummassa on parempi soundinen. SY99:ssä on efekteihinkin mahdollisuus käyttää realtime controlleja.
- ROM-samplet: SY77 4Mt ja SY99 8Mt. Sampleja ei ole suinkaan puolta enemmän, vaan osa sampleista on pitempiä tai paremmalla laadulla.
- SY99:ssä on myös mahdollisuus käyttää RAM-sampleja.
- D/A muuntimet on erit ja väitetään, että SY99:ssä on paremmat.
- Koskettimia SY99:ssä on puolitoista oktaavia enemmän, joka tekee soittimesta vähän turhankin ison, kun sillä on muutenkin jo syvyyssuunnassa kokoa.
 
JPQ
09.11.2011 17:13:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: Juu. Pojat alkoivat puhumaan syntikoista jotka ei ole FM:ää nähneetkään. Onko muuten missään Rolandin soittimessa FM:ää?
 
Eipä taida olla kiistojen takia jollei Frequency Cross Mod (FXM) ole sitä...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Klezberg
09.11.2011 17:30:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: Itsehän olen käpälöinyt vain SY99:iä ja SY77:aa en ole päässyt edes näkemään,
mutta tämän olen kuullut:
- Itse FM puolen parametrit on tismalleen samat (tämä ei tarkoita, että välttämättä soundaisi täsmälleen samalta)
- Filtteri on hieman eri.
- Efektipuoli on eri. SY99:ssä monipuolisemmin efektejä, mutta olisi kiva kuulla SY77:aa, että kummassa on parempi soundinen. SY99:ssä on efekteihinkin mahdollisuus käyttää realtime controlleja.
- ROM-samplet: SY77 4Mt ja SY99 8Mt. Sampleja ei ole suinkaan puolta enemmän, vaan osa sampleista on pitempiä tai paremmalla laadulla.
- SY99:ssä on myös mahdollisuus käyttää RAM-sampleja.
- D/A muuntimet on erit ja väitetään, että SY99:ssä on paremmat.
- Koskettimia SY99:ssä on puolitoista oktaavia enemmän, joka tekee soittimesta vähän turhankin ison, kun sillä on muutenkin jo syvyyssuunnassa kokoa.

 
No, aika lailla vastaa sitä mielikuvaa joka mulla olikin. Noista ei mikään muu kuin tuo RAM-samplehomma olisi tuohon aikaan tuntunut oleelliselta erolta. Se että melkein kaikki on vähän parempaa tai monipuolisempaa, ei säväytä jos on jo tarpeeksi. Painoakin on varmaan lisää, SY77 muistaakseni painaa 17 kiloa.
 
Mulla on tuo SY77 edelleen tuossa, mutta käytössä enää vain midikoskettimistona. Eli tuskin osaisin sitä enää sujuvasti käyttää. Jokunen vuosi sitten kun puuhasin midipuhaltimen kanssa, tuli hommattua tuohon BC-pohjaisia soundeja.
 
Ja nyt kuin muistan, TX81Z:aan myös.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Leikari
09.11.2011 17:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SY 77:ssa on mukavan robusti soundi vs. s90es:n lisäkortti, josta tulee Kalifornia mieleen....
 
SY77:sta olen aina tykännyt - varmaan siksikin, kun sen (käytettynä) hankkiessani ehdin siihen hyvin perehtyä (jopa sekvensseriä käytin melko tosissaan) ja suhde muodoutui lämpimäksi. Nyt ko. laite on eräällä kaverillani "hoidossa" so. hyvässä käytössä - eli en ole myynyt...
 
editointi sujui nappuloimallakin, mutta kun sain siihen editorin, niin varsinainen riemu alkoi. ... mitä nyt ensin hävitin vahingossa kaikki presetit (piilotetulla toiminnalla ne kyllä saa koneesta esiin - ko. tieto ei ole manualissa). Netistä minulla oli korpuilla (ja siitä kovalevylle) varmaan tuhat soundia + omatekemät päälle. Korppuasema toimi miten toimi jo siinä vaiheessa, mutta eipä sellaista nykyään tarvitsisikaan. ...jaa, jossain kaapinperällä on sekin tietokone, jossa ko. editori ja korppuasema vielä löytyisivät.
 
Sy 77:n koskettimisto on hyvä synansoittoon, laite on sopivan kokoinen, mutta painaa kyllä - kun on kerran ammattikäyttöön tehty.
 
Lehdissä aina kehuivat sy99:iä paremmaksi, mutta en tiedä, että onko pelkkää speksien paljoutta. Uskon kyllä, että uudemmassa efektipuoli ja AWM-samplet ovat paremmat, mutta nykymittapuulla ei kait hifi-mielessä mitenkään hurrattava sekään.
 
Jukka Kemppisen tämän päiväisessä blogikirjoituksessa todettiin - kylläkin toisesta asiasta - että hän ei suostu tekemään periaatteellista eroa kirveellä veistetyn ja konehöylätyn välille. Hyviä molemmat, paremmuus riippuu ajasta, paikasta ja käyttötarkoituksesta.
 
JPQ
09.11.2011 17:52:18 (muokattu 09.11.2011 17:52:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari: SY 77:ssa on mukavan robusti soundi vs. s90es:n lisäkortti, josta tulee Kalifornia mieleen....
 
SY77:sta olen aina tykännyt - varmaan siksikin, kun sen (käytettynä) hankkiessani ehdin siihen hyvin perehtyä (jopa sekvensseriä käytin melko tosissaan) ja suhde muodoutui lämpimäksi. Nyt ko. laite on eräällä kaverillani "hoidossa" so. hyvässä käytössä - eli en ole myynyt...
 
editointi sujui nappuloimallakin, mutta kun sain siihen editorin, niin varsinainen riemu alkoi. ... mitä nyt ensin hävitin vahingossa kaikki presetit (piilotetulla toiminnalla ne kyllä saa koneesta esiin - ko. tieto ei ole manualissa). Netistä minulla oli korpuilla (ja siitä kovalevylle) varmaan tuhat soundia + omatekemät päälle. Korppuasema toimi miten toimi jo siinä vaiheessa, mutta eipä sellaista nykyään tarvitsisikaan. ...jaa, jossain kaapinperällä on sekin tietokone, jossa ko. editori ja korppuasema vielä löytyisivät.
 
Sy 77:n koskettimisto on hyvä synansoittoon, laite on sopivan kokoinen, mutta painaa kyllä - kun on kerran ammattikäyttöön tehty.
 
Lehdissä aina kehuivat sy99:iä paremmaksi, mutta en tiedä, että onko pelkkää speksien paljoutta. Uskon kyllä, että uudemmassa efektipuoli ja AWM-samplet ovat paremmat, mutta nykymittapuulla ei kait hifi-mielessä mitenkään hurrattava sekään.
 
Jukka Kemppisen tämän päiväisessä blogikirjoituksessa todettiin - kylläkin toisesta asiasta - että hän ei suostu tekemään periaatteellista eroa kirveellä veistetyn ja konehöylätyn välille. Hyviä molemmat, paremmuus riippuu ajasta, paikasta ja käyttötarkoituksesta.

 
sy99 speksit on kyllä muistelen kovemmat mutta joskus käy että joku asia menee takapakkia esim. pistetään oudosti säästäen parempaan vaikka D/A muunnin tai jotain muuta ihan käsittämäntä. ja kirveellä veistetty jne juttuun sanon samaa tapauskohtaista monikin juttu. esim. en voinut ostaa kameraa johon olisin saanut mieleisen telet (vaihtoehtoja keskenään toisen estää jopa hinta...) kun merkin järjellisen hintaiset kamerat merkillä lelun tuntuisia ja jne. Asiat on aina vähän kuin valintoja.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
BubbleBob
09.11.2011 21:22:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eroja on A4:ksi.
Tässä huomioita: 15 kosketinta enempi 99:llä ja määriteltävä aftertouch, esim. vain alimmalle tai ylimmälle sävelelle, tai splittiin. AWM-waveja on 77:lla 112 (4MB) ja 99:llä 267 (8MB). Sample-RAMia 99:llä on 512KB ja apuna voi käyttää 64KB RAM -korttia.
Kokeilessa pidin 77:sta enemmän ja on ominaisuuksiltaan tarpeeksi syväilmeinen laite kaveriksi "vaikka avaruusmatkoille". Tatsiltaan pesee anat-monot mennen-tullen. Jep,.. voitte lukea tuosta joltista lovilokia ;-)
 
Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
CPU
10.11.2011 11:06:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:
Mulla on tuo SY77 edelleen tuossa, mutta käytössä enää vain midikoskettimistona.

 
Voisitkin ehkä myydä sen sitten minulle, halvalla.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
xulu
10.11.2011 11:18:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Voisitkin ehkä myydä sen sitten minulle, halvalla.
 
Osta meikält se räkki, dude.
 
Since few cyberpunks have the requisite equipment to do real cyber music. Instead they make more conventional music to live cyberpunk to.
CPU
10.11.2011 11:19:59 (muokattu 10.11.2011 11:20:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xulu: Osta meikält se räkki, dude.
 
Ostan kaiken, halvalla.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
xulu
10.11.2011 11:24:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Ostan kaiken, halvalla.
 
Katotaan vloppuna päihteitten äärellä.
 
Since few cyberpunks have the requisite equipment to do real cyber music. Instead they make more conventional music to live cyberpunk to.
CPU
10.11.2011 12:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xulu: Katotaan vloppuna päihteitten äärellä.
 
Ei oo kyl rahaa, ku viinaan.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
tepposal
10.11.2011 13:19:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: Juu. Pojat alkoivat puhumaan syntikoista jotka ei ole FM:ää nähneetkään. Onko muuten missään Rolandin soittimessa FM:ää?
 
Ei taida Rolandeissa olla. Mutta 80-luvun puolivälin maissa Korgilla alkoi mennä heikosti kun DX7 hallitsi maailmankaikkeutta, ja Korg julkaisi muutamia FM-laitteita lisenssillä Yamahan komponenteista. Varsinaiset synat, eli tärkeimmät, ovat Korg DS-8 ja pienempi Korg 707, jotka ovat 4 op FM-synia.
 
Onko kellään kokemuksia näistä verraten Yamahan FM-syniin, niinkuin saundillisesti? Itse en ole mikään FM-kurko, mutta mitä ihan pikkuisen olen ruuvannut kokeeksi tuota 707:aa, niin sen ohjelmoiminen ei kenties ole hankalimmasta päästä FM-synia.
 
the-wsproject.com
Prophet
10.11.2011 21:10:49 (muokattu 10.11.2011 21:12:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilussa Yamaha SY-77.
 
http://aijaa.com/v.php?i=002359038752.jpg
 
http://aijaa.com/v.php?i=007909038754.jpg
 
http://aijaa.com/v.php?i=000289038756.jpg
 
BubbleBob
10.11.2011 22:41:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Kokeilussa Yamaha SY-77....
 
Olipa mukava lukea :-) Poimintoja - ref!read - samasta kumista puhalletuille:
Samplet 16bit-24bit prossessointi-22bit muuntimet; interpolarointia kerrakseen ja soundi eikun paranee. Ominaissoundi 77:lta kyllä löytyy, sellainen pehmeän jykevä etukeno. Keikkakäyttöön soitin on tosi painavaa tavaraa, sana käsillä on lyijy. Kuka lataisi keikalla levykkeeltä soundeja ?
 
Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
MrShaft
11.11.2011 03:11:07 (muokattu 11.11.2011 03:14:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk:- Filtteri on hieman eri
 
Mielenkiintoista, tuota en tiennyt/muistanutkaan. Olikos se ihan valikoissakin erinäköinen?
 
- Efektipuoli on eri. SY99:ssä monipuolisemmin efektejä, mutta olisi kiva kuulla SY77:aa, että kummassa on parempi soundinen. SY99:ssä on efekteihinkin mahdollisuus käyttää realtime controlleja.
 
Nuo realtime controllit oli hyvä juttu, siellä oli joku lepasimukin. Efektit oli kyllä selkeästi laadukkaammat, SY77ssa joku SPX900 meininki ja SY99 lähempänä SPX1000. Sinänsä osa niistä SY99 efekteistä oli aika turhia kuten exciterit ja sen sellaiset...
 
- ROM-samplet: SY77 4Mt ja SY99 8Mt. Sampleja ei ole suinkaan puolta enemmän, vaan osa sampleista on pitempiä tai paremmalla laadulla.
- SY99:ssä on myös mahdollisuus käyttää RAM-sampleja.

 
Tämähän oli merkittävä juttu, koska SY99 sai niitä lisäpalikoita joilla muisti kasvoi aika tavalla, ja niitä sampleja saattoi tuoda ulkoa. Se paransi sample-kirjastoa merkittävästi.
 
TAKAISIN FM-JUTTUIHIN:
 
Sanoisin kuitenkin, että jos etsii kunnon FM-soundia, niin kyllä se TX816 on se juttu, koska siinä oli 8 DX7:aa rivissä. Sillä sai tosi muhkeita soundeja, mutta tietysti ihan kamala ruuvata.
 
Kyllä SY koneistakin hyviä juttuja irti lähtee, mutta tuossa 90-luvun taitteessa se merkittävä soundimaailman laajennus tuli todellakin sieltä sample-puolelta, ei niinkään synteesi-puolelta.
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
CPU
11.11.2011 11:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrShaft:
Sanoisin kuitenkin, että jos etsii kunnon FM-soundia, niin kyllä se TX816 on se juttu, koska siinä oli 8 DX7:aa rivissä. Sillä sai tosi muhkeita soundeja, mutta tietysti ihan kamala ruuvata.

 
Myöskin tx802. Käytännössä sama kone, mutta aika paljon halvempi ja kätevämmän kokoinen. Omistin joskus kersana tollasen, mut siihen aikaan fm:n ohjelmointi oli liikaa, joten myin pois. Kaduttaa.
 
Kyllä SY koneistakin hyviä juttuja irti lähtee, mutta tuossa 90-luvun taitteessa se merkittävä soundimaailman laajennus tuli todellakin sieltä sample-puolelta, ei niinkään synteesi-puolelta.
 
Onhan SY-77/99:n synteesipuolella merkittäviä parannuksia dx/tx-sarjaan. 6 operaattoria *ja* useita aaltomuotoja sekä digitaalifiltteri. Myöskin enemmän algorytmeja ja itse määritettävä feedback per part. Muistaakseni partteja pystyy myös ketjuttamaan, tuloksena 12 operaattorinen kaksi algorytminen partti (tää viimonen lause on sit aika iirc).
 
Eli kyllä se synteesipuoli aika paljon edistyneempi kuin dx/tx-sarjassa.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
teroyk
11.11.2011 21:32:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BubbleBob: Eroja on A4:ksi.
AWM-waveja on 77:lla 112 (4MB) ja 99:llä 267 (8MB). Sample-RAMia 99:llä on 512KB ja apuna voi käyttää 64KB RAM -korttia.

 
Kiitos muuten korjauksesta. Todellakin, niitä AWM oli peräti yli kaksi kertaa enemmän, mutta tosiaan silti monia sampleja on myös vaihdettu. Ja tuo määrä on saatu sillä, että moni lisäsample on aika lyhyt.
 
Sample-RAM:ia on voinut laajentaa peräti 1,5Mt mutta laajennukset ovat olleet aikoinaan aika kalliita, mutta silti suomestakin löytyy ainakin yksi SY99 maksimi RAM:illa. Noissa määrissähän lisäyksestä voi olla oikeastikkin iloa. Ompa muuten jäänyt testaamatta saako koko koskettimille viritetyn multisamplen syötettyä operaattorin inputtiin, niinkuin noita AWM-waveja voi.
 
teroyk
11.11.2011 21:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: Korg DS-8 ja pienempi Korg 707, jotka ovat 4 op FM-synia.
Onko kellään kokemuksia näistä verraten Yamahan FM-syniin, niinkuin saundillisesti? Itse en ole mikään FM-kurko, mutta mitä ihan pikkuisen olen ruuvannut kokeeksi tuota 707:aa, niin sen ohjelmoiminen ei kenties ole hankalimmasta päästä FM-synia.

 
Itse olen parhaimmillani omistanut peräti kaksi 707:aa. Se on ovelasti yksinkertaistettu FM-syntikka. Sitähän ei enää ohjelmoida, kuin FM:ää,
vaan se näkyy perinteisempänä 2 oscilaattorisena syntikkana jossa voi aaltoa muuttaa portaattomasti. Tämä homma on ilmeisesti toteutettu, että molemmissa "oscilaattoreissa" on kaksi FM-operaattoria. Perussoundi on Yamaha TQ5:mainen hieman epäpuhdas soundi. Itseäni on kiinnostanut, että onko 707:n isoveljessä DS-8:ssa puhtaampi soundi. Sillä TQ5:n isoveli YS200:n on taas puhdas soundisimpia FM-syntikoita mitä on tullut vastaan. FM-syntikoissa meinaan D/A-muuntimilla tuntuu olevan suuri merkitys.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «