Muusikoiden.net
11.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apuja synan jalkakytkinasioihin?
1
Ocelan
20.10.2011 13:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen melkoisen untuvikko koko synamaailmassa muutenkin, mutta eniten nyt tarvitsisin apua footswitch-asiassa. Bändiin juuri liittyneenä olisi melko pikaisesti tarvis saada erityisesti keikkoja varten jalkakytkin, sillä biiseissä soundit vaihtuvat melko tiuhaan ja kädet ovat yllättäen varattu.

Jokaisessa biisissä on muutama (3-5) eri kohdassa käytettävä "soundi" ja näitä soundeja pitäisi saada vaihdettua keskenään joko jonkinlaisella ylöspäin/alaspäin-kytkimellä tai jollakin muulla systeemillä. En ole onnistunut löytämään oikein minkäänlaista apua tai tietoa asiaan liittyen edes siihen, miten tämä asia yleensä hoidetaan.

Eli toivon saavani tietoa siitä, minkälainen footswitch tällaiseen toimintaan sopisi ja myöskään en ole onnistunut löytämään vastausta siihen, mitkä kytkimet sopivat mihinkin soittimiin. Itse tarvitsisin kytkimen Korg M50:een, mutta onko olemassa yleiskytkimiä, jotka sopivat kaikkeen vai onko hankittava nimenomaan Korg? Ainakaan Korgin sivuilla en ymmärtänyt Korgin omien footswitchien hiukkaakin niukemmista esittelyistä edes sen vertaa tietoa, että mihin tarkoitukseen ne ovat.

Auttakaa bändin hirmuisten metalliörkkimiesten patistamaa neitoa hädässä!

Thomas Häggblom
20.10.2011 13:35:52 (muokattu 20.10.2011 13:40:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sinun M50:si user-paikoissa tarpeeksi tilaa? En nyt äkkiseltään muista, onko tuossa tyhjiä user-soundipaikkoja vai ei. Oli tai ei niin juttu onnistuu. Ensin vähän alustusta:

Tärkeä neuvo Korgeihin liittyen: ÄLÄ käytä ollenkaan program-tilaa. Jos sinulla on yksinkertainen program-soundi jota käytät (vaikkapa pelkkä piano), niin tee siitä combination-soundi, jossa soi vain tuo yksi piano-program, eikä mitään muuta. Ja kopioi siihen combinationiin sitten efektit siitä alkuperäisestä programmista.
Mutta siis, käytä vain combination-tilaa keikkasoundi-jutuissa.

No niin, jos sinulla on tarpeeksi tyhjiä user-paikkoja, niin tallenna soundit niihin siinä järjestyksessä kun ne biiseissä tulee, ja nimeä soundit vaikka biisin mukaan tai miten haluat. Esim:

Soundi 1: Biisi 1 intro (piano)
Soundi 2: Biisi 1 säkeistö (jouset)
Soundi 3: Biisi 1 kertosäe (padi)
Soundi 4: Biisi 1 säkeistö (jouset)
Soundi 5: Biisi 1 kertosäe (padi)
Soundi 6: Biisi 1 outro (huilu)
Soundi 6: Biisi 2 intro (torvet)
jne...

Älä välitä vaikka tallentaisit saman soundin useampaan kohtaan. Esim. yllä soundit 2 ja 4 ovat täsmälleen samat kuten myös 3 ja 5. Tärkeintä on, että ne ovat peräkkäin. Nyt voit ostaa jonkun perus footwsitchin (esim Boss FS-5U) ja sillä polkea aina seuraavan soundin synasta kun biisi etenee). En suosittelisi mitään ylös/alas -juttuja tai mitään monimutkaisia kytkimiä tai viritelmiä. Paljon kätevämpää on kun tallentaa vaan kaikki peräkkäin niin tarvitsee polkea vain ylös ja varmasti tulee aina oikea soundi. Keikalla ei ole aikaa miettiä kuitenkaan.

Jos synassasi ei ole tyhjiä user-paikkoja omia keikkasoundiviritelmiä varten, tee näin:

Luo bändisi keikkasoundeille kokonaan uusi soundisetti. Eli otat talteen sille SD-kortille nykyisen combination-setuppisi (jossa on niitä tehdasasetus-combinaatioita ja mahdollisia omia soundejasi yms). Sitten luot uuden setupin, johon tallennat keikkasoundeja järjestykseen. Nyt sinun ei enää tarvitse välittää combination-paikkojen päälle tallentamisesta, voit tyhjentää vaikka kaikkia turhat ja korvata ne jollain hiljaisella "initial combination" -soundilla. Itse tyhjensin turhat (ei bändi biiseihin liittyvät soundipaikat) tyhjällä combinationilla, jossa volumet oli nollassa ja nimenä "EMPTY".
Tämän jälkeen voit tallentaa taas keikkasoundeja järjestykseen.

Minulla oli Korg TR ja siinä oli SD-kortilla kaksi soundisettiä, toinen yleinen jossa on tehdassoundeja ja omia yms, ja toinen oli vain bändin kanssa keikalla soittamista varten. Siinä ei siis ollut mitään muita soundeja combi-tilassa, kuin keikalla käyttämäni soundit järjestyksissä ja nimettyinä biisien mukaan. Nykyään itselläni on Korg Karma, ja siinä on onneksi kaksi soundipankillista tyhjiä paikkoja (pankit C ja D). Olen tehnyt niin, että soundipaikoissa C000 - C0099 on ne soundit, joita tarvitsen biiseissä. Aina kun teen biisiä varten uuden soundin niin tallennan sen sinne joukon jatkoksi. Sitten kohdasta C100 alkaa aina tulevan keikan settilista, jonne kopioin noita soundeja tarvittavaan järjestykseen. Näin saan paitsi soundit biisin sisällä järjestykseen, myös biisit järjestykseen sitä mukaa kun settilista vaihtuu.

Pitkä selitys, mutta oikeastaan aika yksinkertaista :) Minulta ainakin meni pitkään ennen kuin tajusin käyttää monipuolisesti näitä työasemien ominaisuuksia. En tullut koskaan ajatelleeksi, että enhän minä tarvitse keikalla muita kuin keikkasoundeja. Voin ihan hyvin tehdä niille kokonaan uuden soundisetin ja muut kuin keikkasoundit voivat olla vaikka tyhjiä. Treenejä/jamitteluja/ideointia vartenhan voi kuitenkin sitten aina ladata synaan takaisin sen normi-setin missä joka paikka on täynnä niitä tehdaskombinaatioita.

www.myspace.com/loistavapolku
tipi2112
20.10.2011 14:27:28

Tuo varmasti toimii, mutta laitan tähän toisenkin näkökulman kysyjälle pohdittavaksi.

Tuossahan on sellainen huono puoli että yksi soundi on siellä useammassa paikassa. Jos tarviikin jostain syystä yhden (vaikkapa jousen) volaa nostaa niin joutuu käsittelemään useampaa muistipaikkaa.

Mulla on itsellä Midimate midiohjain (jalkio), johon pystyy tallentamaan Program Changeja (10x10) joilla vaihtaa soundeja. Saan yhdellä ohjaimella ohjattua ties kuinka monen bändin soundin vaihdot, eikä tarvitse vaihtaa soittimen user muistin sisältöä. Tässä pitää vain sitten muistaa missä ne soundit on missäkin biisissä (tosin mulla on tietyt soundipaikat vakioita, piano=7, jousi=5, urku=1 jne.)

18is9
20.10.2011 14:37:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi minunkin varmaan siirtyä 2000-luvulle. Olen hoitanut homman ehtaan Kevin Moore -tyyliin, eli samalla kun soittelen alemmalla synalla jotain niin tuijottelen ylempää syntikkaa ja koitan kovasti muista että mikä soundi siihen pitikään vaihtaa seuraavaksi ja ihmettelen että missähän välissä sitä kerkeäisi painaa oikeaa nappia...

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Casse
20.10.2011 19:34:19

Tossa tuli jo ihan hyviä selvennyksiä. Vois vielä lisätä sekvensserin käytön tohon. Itelläni on myös M50 ja kaikki minun soittosoundit on tallennettu .seq tiedostoiksi. Eli kun meet sinne Seq moodiin niin voit kopioida sinne minkä tahansa Program tai Combi soundin sieltä sivun oikeasta ylälaidasta. Sitte vaan laitat ne peräkkäin sinne siinä järjestyksessä ku ne tulee biisissä. Tässä säästää sen ettei tartte käyttää niitä hyvin rajoitettuja combi paikkoja. Lisäks voit säätää jokaiseen osaan haluamas voluumen Total FX:n volume potikasta.

Mulla on siis SD kortilla kaikki biisit erikseen ja keikkaa varten teen sitte aina sinne sekvensseriin listan. Sitte vaan poljen sitä pedaalia niin soundi vaihtuu. Sen pedaalin asetukset saat määriteltyä Globalista. Jos laitat siihen Switch Pedalille asetuksen "Value inc" niin pedaalia poljettuas valittu parametri kasvaa yhdellä. Tässä tapauksessa sinun valittu parametri on siis se soundi. Muista myös sen jälkeen tallettaa Global asetukset koska muuten se ei jää muistiin ku buuttaat synan :)

Ocelan
20.10.2011 21:35:21

Kiitoksia paljon vastauksista ja neuvoista.

Nyt asiat vaikuttavat jo jokseenkin selvemmiltä, vaikka tosiaan en ole kauheasti vielä edes ehtinyt tuon soittimen ominaisuuksiin tutustua eli siis mm. tuo sekvensseripuoli on aivan uusi, mutta kuulostaa luultavasti paremmalta vaihtoehdolta, sillä niitä vaihtoja tosiaan tulee lähes jopa kymmenen per biisi ja vapaita tyhjiä paikkoja combinationeille on siis vain D-pankki (127 kpl). Kun alkaa biisejä olla enemmänkin, täyttyisivät ne ja myös tehdaspaikat melko vikkelään.

Hankinpa siis varmaankin sellaisen peruskytkimen ja sen jälkeen lähden setvimään tuon laitteen saloja. Tähän mennessä siis olin laittanut jokaisen erilaisen saundin (combinationin) biisiin peräkkäin ja tosiaan nimennyt ne biisin mukaan kuten täällä neuvottiinkin, mutta ne olivat siellä vain yhden kerran, vaikka biisissä toistuvatkin useampaan kertaan.

Kai se tästä lähtee pikkuhiljaa, kun koko ajan tulee opittua jotakin uutta. :) Ei muuta kuin kokeilemaan siis.

Hypnosis
25.01.2012 11:30:29

Täällä yksi toinen untuvikko... Trinityn käyttäjä

Jäi vähän epäselväksi, että miksi ei voi käyttää program- tilaa keikalla/soittamiseen. Tarvitsen itse vain 2-3 soundia per biisi, ja olen tähän asti hoitanut sen käyttämällä Combination tilassa esim. jotain splitattua soundia, sitten vaihtamalla Program tilaan. Siis kesken biisin. Tietty siinä tulee sellainen katko. Eihän tämä pitemmän päälle toimi, mutta on hätäratkaisu siihen asti, että opin käyttämään tuota laitetta.

Toimisikohan tuo tyhjien soundien laittaminen myös Trinityn kanssa? Siinähän ei ole muistikortteja tms, vaan levykeasema. Kyseessä siis sellainen malli, johon on laitettu lisäksi muistipankki D.

Mietin myös sitä, että jos haluaisin palauttaa tehdasasetukset, niin häviääkö tuo ylimääräinen muistipankki D kokonaan? Nyt siinä on oikeastaan samat jutut kuin A-pankissa, mutta myös jotain edellisen omistajan soundeja.

Synastikki
25.01.2012 18:19:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hypnosis: Täällä yksi toinen untuvikko......

Ideana tuon pelkän combi-toiminnon käyttämisessä on juurikin se, että kaikki ne saundit saa sinne peräkkäin oli sitten kyse yksittäisestä tai kombinaatiosta jolloin pystyy "polkemaan" noiden saundien läpi koskematta käytännössä ollenkaan mihinkään muihin nappuloihin. Muuten en Trinityä niin hyvin tunne, että osaisin tuosta D-pankkiasiasta mitään sanoa. Mitä sain kuitenkin basic_guidesta luettua niin tuo D-pankki vaikuttaa kyllä olevan ihan hardware-laajennus eli sen ei pitäisi mihinkään hävitä... Mitä noiden pankkien yleiseen käyttöön tulee niin itse ainakin olen Tritonilla ihan surutta tallennellut factory presettien päälle. Lähinnä siirtänyt käyttökelpoisen kuuloisia presettejä talteen toiseen tallennuspaikkaan ja sen jälkeen tehnyt juurikin noita peräkkäin tallennettavia "setlistejä"

Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
Casse
26.01.2012 08:53:09

Hypnosis: Mietin myös sitä, että jos haluaisin palauttaa tehdasasetukset, niin häviääkö tuo ylimääräinen muistipankki D kokonaan? Nyt siinä on oikeastaan samat jutut kuin A-pankissa, mutta myös jotain edellisen omistajan soundeja.

Niitä tehdasasetuksia pystyy palauttamaan ihan muistipankki kerrallaan ja jopa soundi kerrallaan Globalin kautta. Eli ei ole pakko palauttaa kerralla kaikkea, mikäli sitä hait tuolla takaa. Tai näin ainaki Triton LE:stä alkaen on ollu ja uskoisin kovasti että sama optio on ollu jo Trinityssä.

Hypnosis
26.01.2012 21:16:45

Kiitos vastauksista! Eiköhän tämä tästä selviä...

tepposal
27.01.2012 01:10:11

Perus-Trinityssä on vain kaksi saundipankkia A ja B. Lisäoptio PBS-TRI:llä varustettuna saundipankkien määrä tuplaantuu (C ja D), ja myös mahdollinen S tai M -pankki saa puolet enempi muistipaikkoja. Mielestäni tavallisten tehdasasetusten palauttaminen ei välttämättä koske lisäpankkeja, mutta kannattaisihan niitä hyödyntää jotenkin muutenkin kuin samoilla preseteillä.
PBS-TRI on siis myös 8MB flash ROM johon voi ladata ulkopuolisia sampleja.

the-wsproject.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti