Muusikoiden.net
09.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Missä ihmeessä vapaat kiipparistit??
1 2 3 4 5 6 7 8 9
romeorok
20.08.2011 16:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Tämä on kieli poskella kirjoitettua mutta on tässä myös asiaa: Kohta puolisen vuotta metsästetty ihan sellasta peruskiipparistia bändiin. Eipä teitä ole liikenteessä juuri ollenkaan. Missä te siis luuraatte? Ja onko niin että varsinaisiin bändeihin ette oikein halua? Soitteletteko mielummin yksinään? Ymmärrän jos ns.pro-soittajat ovat kiinnitettyjä mutta missä nää semipro-soittajat??Joku selitys ihan oikeasti tähän ja varsinkin uudenmaan-alueen soittajakato?? Kitaristeja suorastaan tulvisi mutta kosketinsoittajia ei näy eikä kuulu. Ilmotuksen otin jo wanted-palstalta pois. Viihdyttekö siis täällä ja osallistutteko sooloskaboihin vai mitä ihmettä..oikeesti :)

baron
20.08.2011 16:44:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me ollaan niin suosittuja, meillä kaikilla on lukuisia bändejä!

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
romeorok
20.08.2011 16:50:53 (muokattu 20.08.2011 16:51:29)

baron: Me ollaan niin suosittuja, meillä kaikilla on lukuisia bändejä!

ja sen lisäksi viette kaikki naiset!!!
Mä soitan ihan värää instrumenttia...

18is9
20.08.2011 18:20:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No syntikansoittajat soittaa tietysti kaikki teknoa :D! Ei siihen hommaan muita soittajia tarvita!

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
JPQ
20.08.2011 18:35:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat taidot ei riitä bänditoimintaan ja pitäs varmaan olla myös bändin säveltäjä joka asettaisi varmaan aika kovat vaatimukset muulle bändin laadulle ja koolle....

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
spaze
20.08.2011 18:52:57

Bändissä soittaminen olisi hauskaa puuhaa, mutta kun mä en osaa muuta kuin vapaasäestystä :(

Synastikki
20.08.2011 19:44:32

itse kun soittelen ihan harrastelupohjalta niin opiskelu ja työ vie sen paljon aikaa että se sulkee jo monia bändejä pois, koska ei ole vaan rahkeita juosta treeneissä jatkuvalla syötöllä. Tämä taas aiheuttaa sen, että jos johonkin bändiin menee niin sen on sitten sovittava kuin nyrkki silmään, josta aiheutuu rankka genrerajoittuneisuus ja rajoittuneisuus jopa tietyn genren sisällä. Toisaalta myös se, että raha on opiskelijalla tiukassa ja kun olen vielä sen verran "huono" ihminen, että en omista ajokorttia saati autoa vaikka ikää on kertynyt jo jonkin verran yli tuon ajokortti-iän niin roudaaminen ja kamat muutenkin on erittäin suuri kynnys kun pitää kulkea julkisilla ja turvautua siihen, että treeniksellä on PA tms.
Eli tiivistettynä: jotta voisin soittaa jossain bändissä, treeniaikojen pitäisi olla suht joustavat, treeniksen hyvin varustettu ja hyvien kulkuyhteyksien päässä tai sitten pitäisi olla kyydit ja soittelu ei saisi muutoinkaan kustantaa hirveitä summia (huokea treenisvuokrat yms.). Puhumattakaan siitä musiikillisesta puolesta jonka pitäisi sopia täydellisesti siihen mielikuvaan, joka mulla on sellaisesta bändistä jossa haluaisin soittaa.
Kuulostaa tietysti tosi itsekkäältä ja pullamössösukupolvimaiselta avautumiselta tämä, mutta pidemmän päälle, jos jokin yllä olevista asioista ei onnistuisi niin lähtisi aika vahvasti hohto siitä soittamisestakin, varsinkin kun mielestäni se hauskuus pitää olla aina mukana vaikka vedettäis vakavastikin.

Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
baron
20.08.2011 20:10:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Bändissä soittaminen olisi hauskaa puuhaa, mutta kun mä en osaa muuta kuin vapaasäestystä :(

Parhaiten bändisoiton oppii bändissä soittamalla.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thothmes
20.08.2011 20:45:07

Kaksi bändiä, työ, opiskelu, parisuhde ja muutama muu harrastus pitävät kyllä kiireisenä.

Tuo on kyllä taivahan tosi että tasan ei mene eri instrumenttien soittajien kysyntä ja tarjonta. Kosketinsoittajista tuntuu olevan hyvin usein pulaa. Kitaristeista on hirveä ylitarjonta, etenkin tilutajista. Bassoa kelvollisesti soittavista kitaristeistakin on usein tarjontaa, mutta hyviä nimenomaan bassoon keskittyviä basisteja on välillä vaikea löytää. Rumpalit ovat kai keskivaikeita etsittäviä, aina on löytynyt mutta hyvistä ei ole ylitarjontaa.

Anteeksi yleistykset.

romeorok
21.08.2011 07:43:08

Tuo on kyllä taivahan tosi että tasan ei mene eri instrumenttien soittajien kysyntä ja tarjonta. Kosketinsoittajista tuntuu olevan hyvin usein pulaa.

Aivan. Tätä hainkin. Täällä on tullut vastauksia mitkä sopii monien muiden soittimien suhteen myös eli kiireet(työ jne.). Samat ne on kiireet esim.kitaristeillakin mutta jotenkin sitä aikaa vaan löytyy bändisoittoon. Jospa tää on ihan kysynnän ja tarjonnan lakia; vapaana olevat viedään heti. Mutta edelleen: miksi vapaana on niin vähän/bändeihin ylipäätänsä haluavia? Tuntuisi siltä että teille antavinta on yksinään puuhastelu eli oman musiikin tekeminen jne. Myöskin instrumenttinne sallii hyvin usein(piano ja yökerho...hymiö..)yksinään keikkailun, kompit ja melodiat helpommin (meitä Tommy Emmanuelleja toki on mutta entäs sähkökitarassa?) samassa soittimessa jne. Siinä ei ole todellakaan mitään pahaa, enemmänkin kadehdittavaa. Mutta se harmittaa jos pysytte piilosalla, ette halua olla ryhmässä ihan jostain periaatteesta/ette yhdistä syystä tai toisesta instrumenttianne bändisoittoon. Kummallisinta tässä on se, että piano-ja viuluviikareita on ollut kautta aikojen enemmän kuin esim.kitaristeja, rumpaleita. Kissanpolkasta on lähdetty ja varmasti pitkälle päästy. Suhteessa tohon faktaan, en ymmärrä missä piileksitte? What ever happened?? Kiitokset muuten asiallisista vastineista. Kiipparistit vaikuttaa olevan rentoa ja asiallista porukkaa. Olkaa hyvä vaan yleistyksestä :)

pekka montin
21.08.2011 10:27:52

Jos teillä on humppabändi/bilebändi, pianisti löytyy kyllä.

Mutta, kun mehän emme puhukaan nyt samasta asiasta. Siinähän se juju onkin.
Suomen konsista/okeieista ei saa paperia edes jos instrumenttina ovat"syntetisaattorit" koska sellaista käsitettä ei edes tunneta sielä.
Ammattinimikkeen voi saada Pianistina tai tietyissä kouluissa vissiinkin urkurina?

Itse opiskelen konsalla ja laulun lisäksi soitan syntikoita. Koulua ei voisi vähempää kiinnostaa syntetisaattorit, eivätkä edes opettajat tiedä niistä mitään. Kertoo myös jotain siitä että koulu on täynnä hylättyjä syntikoita + HAMMOND joita minä olen saanut paskat housussa pelastella ja korjailla. Koulun pianoista kyllä pidetään hyvää huolta, ja niitä viritellään jne jne mutta syntikoihin lähinnä suhtaudutaan jonkinsortin jätteenä. No, asiaan varmasti vaikuttaa se että kukaan ei niistä oikeasti tiedä mitään.
Itse olen ainut joka synia paikassa soittaa, ja jota asia aidosti kiinnostaa.

No, entäs sitten harrastelijatasolla?

Syntikoista yleensä viljellään sellaista kuvitelmaa että sinun ei tarvitse olla taitava soittaaksesi syntetisaattoria. No, mä haluaisin tietää että mihinkä se raja vedetään?
Joe Zawinul soitti synaa, Kevin Moore soittaa synaa, Dicola soittaa synaa, Jordan soittaa synaa, Lord soittaa urkuja ja synaa, Airey soittaa synnaa, Emerson soittaa synaa jne jne. Kaikki maailman HUIPPULUOKAN synistit soittavat sitä synaa ja monilla jopa erittäin korkeita arvonimiä ja tutkintoja pianon sekä urkujen nimissä. Zawinulin lisäksi monet huiput ovat sanoneet julkisesti että Piano ei yksinkertaisesti riittännyt, enkä ihmettele, koska syntikoilla maailma on huom. paljon avarampi.

Moni harrastelija hommaa sen kalliin synansa mutta ei vaivaudu sitten harjoittelemaan kun huomaa että sillä synalla joutuu täsmälleen reenaamaan samanverta kuin millä tahansa muullakin instrumentilla, teit sitten konemusaa, progea, poppia tai metallia. Työtä on tiedossa. Tuossa vaiheessa se soitin usein jää sinne nurkkiin lojumaan.

Mutta entäs nämä Semiprot joista mainittiin? Osaavat ehkä nuotit? Tajuavat Teoriaa jne jne. He pystyvät soittamaan kenties hieman vaativampaakin rockia, metallia, poppia tai progea? Mutta miksi heitä ei ole ja löydy? Miksi ruotsista löytyy ja Suomesta ei? Metallibändeistä löytyy toisinaan jonkinsortin tiluttelijoita, mutta useimmiten niitä jotka soittaa valmiilla preseteillä jousisaundia.

Vastaus kysymykseesi: Suomen perinne, osaamisen ja tiedon puute yleisessä mittakaavassa

Se että asiaan saisi jotain kehitystä, kuuluisi sen alkaa jo ihan opistotasolta ja opetuksesta. Suomessa synan soittaja on sama asia kuin Venäjällä Banjon soittaja.

Luotettava.
JPQ
21.08.2011 10:34:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syntikotia kohtaan jossain piireissä on todellakin nihkeä asenne aivan syyttä.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Haipuma
21.08.2011 11:38:34

Sama se on varmaan kuin kaikilla soittajilla kiireiden puolesta: pari bändiä, päivätyö, parisuhde ja sit joskus olis kiva ehtiä treenaileen jotain.

Soittaminen on mukavaa jos on hyviä soittajia ja hyviä tyyppejä bändissä, musiikkityylillä ei mulle oikeastaan ole niin väliä. Tanssi- ja bilemusaa sitä tulee soitettua enimmäkseen, koska siitä saa fyrkkaa. Toisessa orkesterissa soitellaan taas omia kappaleita ja keikkaillaan satunnaisesti kaljapalkalla. Molemmat mukavaa puuhaa.

Kyllä mä veikkaan, että suurin syy siihen miksi kiipparisteja ei pyöri toimettomina, niinkuin kitaristeja on se, että kitaristeja on vaan 10x enemmän ku kiipparisteja. Eiks kitaristit oo yleensä niitä, jotka hoitavat orkestereissa laulajan lisäksi sen naisten naurattamisen? Kitaristeja tulvii joka tuutista ehkä osittain siksi, että porukka päättää alkaa soittamaan kitaraa saadakseen naisia :D

Why do the japanese have exceptional funk in their fingers??
samulijp
21.08.2011 12:46:29

Varmaankin monella Semi-Pro kiipparistilla sitä kysyntää tosiaan on paljon ja päältä sitten valikoituu ne parhaat kaverit ja keikat josta saa oikeesti rahaa tai bändissä on muuten huippu meininki ja musa on hyvää. Vapaa-aika on kallista :)

"Funkin up tonight!"
Matti
21.08.2011 16:00:46

Ite voisin hyvin soitella useemmassakin porukassa, mutta soitinarsenaalin roudaaminen treenikseltä toiselle vie soittohalut aika tehokkaasti. Näin autottomana se on jopa mahdotonta.

pekka montin
21.08.2011 16:25:30

Matti: Ite voisin hyvin soitella useemmassakin porukassa, mutta soitinarsenaalin roudaaminen treenikseltä toiselle vie soittohalut aika tehokkaasti. Näin autottomana se on jopa mahdotonta.

Erittäin hyvä pointti. Mähän joudun turvautumaan myös itse kamujen tukeen, vaikka kortti myös omasta taskusta löytyypi, mutta ei autoa.

Vielä vaikeampaa on joskus selittää että syntikat tarvitsevat myös reenikämpillä ja keikoilla tilaa, vaikka soittaja itsessään ei sitä paljoa veisikään. Syntikoita on turha roudata johonkin haisevaan koirankoppiin missä on törkeästi koskeutta ja ilmastointi ei pelaa ja niitä neliöitä on yhteensä koko bändillä käytettävissä kor se 15(Keikoilla myös ständit vievät tilaa ja synat syö taas leveyttä). Ei sellaisissa olosuhteissa voi reenata 6 henkinen bändi. Usein myös itseään arvostavat laulajat rupeavat huomauttelemaan surkeasta akustiikasta ja huonosta ilmastoinnista ennemmin tai myöhemmin.

Möykkäähän voi harrastaa missä ja miten haluaa, mutta jos puhutaan musiikista jota toteutaan syntikoilla, ei asia toteudu noissa olosuhteissa. Semi-Pro kaverit tietävät nämä asiat ja täten ovat tarkkoja mihin suostuvat, ja mihin eivät. Olosuhteet, sekä tietenkin se itse musiikki ja sen laadullinen taso.

Kukaan itseään kunnioittava synisti ei myöskään rehaa niitä junojansa jonnekin koirankoppiin kosteuden syötäväksi, eikä taatusi innostu niillä mitään perinteistä kamaa soittamaan nykyajan mittapuussa. Moni synisti valitsee tuossa vaiheessa ns. Oman tien(joka myös useimmiten kannattaa)

Sellaisen huomion olen myös tehnyt että synisteja saa houkuteltua helpommin soittoihin mukaan, jos musiikissa on myös sointiväriä eikä särö ja yleinen tuuttauksen taso tapa kaikkea sitä hyvää mitä laadukkaat syntetisaattorit ja soittajat voivat tarjota musiikille. Metallibändeihin taas useimmiten liittyy näitä "urheilijoita" tai sitten näitä jousipadien painajia. 90-luvun metallissa, ja etenkin Black-Metal musiikissa esiintyi paljon hyviä synisteja, joilla useilla mm. Klassista koulutusta taustalla. Stian Arstad yksi hyvä esimerkki.

Luotettava.
Xae
21.08.2011 18:32:30 (muokattu 21.08.2011 18:32:53)

Taai sitten me vain ollaan liian nuoria vastaamaan suurimpaan osaan bändi-ilmoituksista. Tai sitten meillä ei ole kamoja.
...Tai jotain.

"Boy, you guys sound like a drunken cripple walking up a flight of stairs, man... drunken flight of stairs."
Kaakatus
21.08.2011 21:19:55

Itselläkään ei enää oikein tahdo aika riittää, kun on työt, vaativa sävellysproggis (vie kaikki mehut musiikin kanssa väkertämisestä) ja nämä muut itsenäisen ihmisen kiireet..
Mutta mutta, yksi mikä tulee myös usein vastaan on ihan puhtaasti nuo itse soittoprojektit ja niiden ilmoitukset.
Ajatuksena on tietty hienoa mennä hyvään porukkaan heittämään läppää, soittaa vähän biisejä ja heittää lisää läppää. Todellisuus on kuitenkin saattaa olla jotain semmoista, että ilmoitukseen vastattua saa myspace linkin, että tossa noi meijän biisit nyt on, treenaile siitä, ylihuomen treenit. Siinä sitten väkerrät illan pimeinä tunteina kauheeta kyytiä niistä suttasista tallenteista jotku laput kasaan, roudaat 50 kiloa tavaraa auton taakse ja matkaat treeneihin.
Kukaan ei sitten tieteskään ymmärrä sun hienoja soundeja jne, ku ne ny ei oo samat kuin siinä 500e maksaneessa Korgissa, jonka preseteillä kaikki on alun alkaen väännetty. Soittokin vähän takkuaa, kun ei ole saanut ihan viimesen päälle selkäytimeen kaikkia riffejä ja joku jo ekan puolen tunnin jälkeen ilmoittaa, että nyt on kiire, mamma on tehny makaronilaatikkoa...
JA POINTTI täällä turhalla tilityksellä oli?!?!?!!
Siis sitä vaan, että hyvän soittajan (tai soittajan ylipäätänsä, jos kiipparistit kerta on niin vähissä) saamiseen vaaditaan jotain tarjottavaa myös itse bändiltä. Varsinkin jos homma on sellaisella "ois kiva ku täs ois jotain mattoja" pohjalla ja murtosoinnut on turhaa tilutusta.
Vois vaik mennä ottaa pari olusta lisää ja jatkaa NUOTTIEN rustailua. :)

Soitetaan nopeammin kuin osataan.
romeorok
21.08.2011 21:21:35

"Jos teillä on humppabändi/bilebändi, pianisti löytyy kyllä" Vastaus tuohon on: EI LÖYDY!
Xae: Taai sitten me vain ollaan liian nuoria vastaamaan suurimpaan osaan bändi-ilmoituksista. Tai sitten meillä ei ole kamoja.
...Tai jotain.

Nuoria? ei ole kamoja? Kyllähän kamat pitää toki olla ja mitä ikään tulee niin miten se on kiinni tohon bändi-ilmoituksiin vastaamisessa? Okei jatketaan..eli kiireet ja ajokortitta olot koskee meitä muitakin pelimanneja(itsellä ei ajokorttia ja silti leikin claptonia).
Kamat kyllä mahtuu harkkikselle paremmin kuin ne marsupinot ja niillehän tehdään tilaa jos ei mahdu.
Roudaaminen? Noh, itse olen valmis kantelemaan vaikka minkämoisia hammondeja autosta keikalle ja takas. Ajokortilliset hoitaa kyydit.
Tää alkaa menee mielenkiintoiseksi ja kiipparistien luonneanalysin puolelle; miksi ette halua bändeihin? Tyhjentäviä vastauksia odotellessa...

romeorok
21.08.2011 21:25:59

spaze: Bändissä soittaminen olisi hauskaa puuhaa, mutta kun mä en osaa muuta kuin vapaasäestystä :(

Selitä vapaasäestys!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti