Muusikoiden.net
09.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: volumepedaali nord electroon
1
iero
06.06.2011 16:52:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa kokemuksia volume/expression-pedaalin käytöstä lähinnä nord electron kanssa. Itselläni on NE3, ja mietin sopivaa pedaalia urkuhommia varten. Itse mietin lähinnä näiden väliltä: Roland EV 5, Yamaha FC-7, Boss FV-500-L. Onko näissä jotain radikaalia eroa toisiinsa nähden? Onko vähän halvemmissa pedaaleissa jotain hyviä vaihtoehtoja?

arauramo
06.06.2011 17:57:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iero: Kertokaa kokemuksia volume/expression-pedaalin käytöstä lähinnä nord electron kanssa. Itselläni on NE3, ja mietin sopivaa pedaalia urkuhommia varten. Itse mietin lähinnä näiden väliltä: Roland EV 5, Yamaha FC-7, Boss FV-500-L. Onko näissä jotain radikaalia eroa toisiinsa nähden? Onko vähän halvemmissa pedaaleissa jotain hyviä vaihtoehtoja?

Minulla on halpis Lead Foot LFX-1; toimii, mutta liikerata on (ainakin minulle) liian lyhyt. Ilmeisesti sama vika kaikissa karvalakkimalleissa. Kandee koittaa ennen kuin ostaa.

ppcw
06.06.2011 18:46:49

iero: Kertokaa kokemuksia volume/expression-pedaalin käytöstä lähinnä nord electron kanssa. Itselläni on NE3, ja mietin sopivaa pedaalia urkuhommia varten. Itse mietin lähinnä näiden väliltä: Roland EV 5, Yamaha FC-7, Boss FV-500-L. Onko näissä jotain radikaalia eroa toisiinsa nähden? Onko vähän halvemmissa pedaaleissa jotain hyviä vaihtoehtoja?

EV-5:ssä on aivan liian lyhyt liikerata urkuhommiin. Sen sijaan isoveli EV-7 on vallan kelvollinen, joskin vähän "löysempi" mainitsemiisi kahteen muuhun nähden. Itse olen sellaisella nyt yli viisi vuotta hoitanut Electro-hommat. FC-7 on hyvä mutta ei käsittääkseni käy ainakaan Nord Electro 2:een suoraan ilman kolvaushommia tai adapteria, jos sellaisen onnistuu löytämään. Boss FV-500L on mekaniikaltaan todella vaikuttava laite, tukevaa metallia ja urkuhommiin mainio: tätä käytetään Electrojen kanssa ekspressiopedaalijakin kautta johon laitetaan erikseen hankittava stereoplugikaapeli. Käsittääkseni FV-500:n volapedaaliominaisuutta voi sitten käyttää yhtä aikaa muiden syntikoiden kanssa, mikä voi olla kätevää.

T. Mustakorppi

== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
Thothmes
06.06.2011 20:17:51

Itselläni on NE3:n kaverina joku Moogin valmistama volumespedu. Sitä ennen oli mahdollisesti Lead Foot tms, mutta se meni särki. Särki mennyt oli ostettu Soundatasta, jossa kävin sen vaihtamassa Moogiin.

Moog on muuten hyvä vehje, mutta siinä ei ole se pienen volan asento ihan niin pieni kuin haluaisin. Joskus pitää siis oikein hiljaisessa kohdassa pienentää volumea kädellä master-napista. En tiedä onko se vika vai ominaisuus enkä tiedä johtuuko se Electrosta vai pedaalista, mutta hämärästi muistelisin ettei ongelma ollut aiemmalla pedaalilla ehkä mahdollisesti ihan niin suuri. Tuntumassa ja tukevuudessa Moog voittaa kyllä 6-0.

maza
06.06.2011 22:39:01 (muokattu 06.06.2011 22:39:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut sekä Moog ja Roland (ensimmäinen olosuhteiden pakosta, ts. oli pakko saada spedu ja Yamahaa ei siihen hätään löytynyt, ja toinen aikanaan tietämättömyydestä) ja olen kokeillut Yamahaa, ja se on kyllä aivan ylivoimaisesti paras noista. Jos se ei suoraan toimi (en muista, onko siinä polarity-kytkintä, ts. onko pedaali pohjassa "täysillä" vai "nollilla"), niin homman saa korjattua vaihtamalla kaksi piuhaa päikseen pedaalin sisältä. Olen tehnyt moisen operaation joskus kaverin Yamahalle, joka ei Electro 1:n kanssa toiminut.

Uusimmat Electrot taitavat kelpuuttaa myös jonkin Ernie Ballin mallin, ja ne ovat myös tolkuttoman hyviä. Voisin jopa sanoa, että parhaita - mulla oli moisesta volume-malli aikanaan ja liikerata ja yleinen konstruktion laatu on ihan omaa luokkaansa. Ainakin C1:een moiset käy, ja vaikka itse pedaalissa ei minimivolyymin säätöä olekaan, niin urku toimii kuten oikea Hammond: nolla-asennossa mökää kuitenkin tulee läpi jonkin verran. Oikeassa urussahan säätöalue on tolkuton, luokkaa 60 desibeliä, jos en väärin muista. Ja hyvä niin!
onni
07.06.2011 02:06:23

Itse olen säätänyt pedaalia sellaatsis, että jos pedaali on alhaalla ja pikku hiljaa nostaa volumipedaalia ylöspäin. Sitten kun rupeaa volume nousemaan, niin otan pedalin auki ja säädän sen rataspyörän palkin siihen kohtaan mistä se rataspyörä nappas kiinni.
Eli, mun pedaaleissa mitä olen ostanut, niin ei tapahdu mitään ensimmäiseen viiteen senttiin.
On varmaan aika huono selitys, mutta koittakaa ymmärtää.

Ota lisää!!!
kiippariippa
07.06.2011 08:43:00

Mulla on electron kanssa käytössä toi Bossin FV500. Toimii ku junan hissi. Monipuoliset liitännät, tukevasti rakennettu (painaakin sen verran ettei soittaessa ihan kovin helposti lattialla liiku). Myös Rolandin EV5 on ollut käytössä, aivan jees purkilta tuntui sekin, mutta selvästi kyllä huteramman oloinen kuin tuo FV500.

- balanssit täysille -
lassikou
07.06.2011 09:26:16

Yamaha FC-7 käytössä, se on todella hyvä. Eikä tarvi avata pedaalia ja mennä sörkkimään johtoja että toimis Nordissa, teet vaan näin kuin kuvassa: http://nordelectro.pbworks.com/f/Yamaha_FC7_Polarity_Switch.jpg

onni
10.06.2011 00:33:27

lassikou: Yamaha FC-7 käytössä, se on todella hyvä. Eikä tarvi avata pedaalia ja mennä sörkkimään johtoja että toimis Nordissa, teet vaan näin kuin kuvassa: http://nordelectro.pbworks.com/f/Yamaha_FC7_Polarity_Switch.jpg
Nyt kuin luit tarkasti minun tekstini, mitä kirjoitin,siinä ei missään vaiheessa sörkitä piuhoja.
Itse olen käyttänyt aina halpis pedaaleita, ja aina on toiminut hyvin pienen säädön jälkeen.
Nyt ostin uuden loistavan? pedaalin Rolandilta, Rolandin soittimeen.
Siinä on säätö sivussa kuinka esim. expresson vaikuttaa.
Sama säätö on myös soittimessa.
Pedaali on aika ihmeelinen.
Joku vois sanoa että laita se säätö soittimesta nollille.
Ei auta.

Ota lisää!!!
Quru
10.06.2011 14:43:37

lassikou: Yamaha FC-7 käytössä, se on todella hyvä. Eikä tarvi avata pedaalia ja mennä sörkkimään johtoja että toimis Nordissa, teet vaan näin kuin kuvassa: http://nordelectro.pbworks.com/f/Yamaha_FC7_Polarity_Switch.jpg

Miksi tuossa Yamahassa lukee Korg?

-rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa.
lassikou
10.06.2011 15:11:06

Quru: Miksi tuossa Yamahassa lukee Korg?

Korg Exp-1 on sama vehje kuin Yamaha FC-7, eri tarra vaan lyöty päälle.

iero
13.06.2011 19:45:06

Kiitos hyvistä vinkeistä.laitan varmaankin tuon bossin näitten kokemusten valossa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti