Muusikoiden.net
08.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ei voi ymmärtää!!
1 2
Veeera
24.05.2011 15:34:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas mulle et ku soitan pianolla esimerkiksi kappaletta Lintu, niin miksi musta tuntuu et nuotit olis kirjotettu väärin vaiks on ihan sen biisin oikeet nuotit. Soittaisin ite korvakuulolta sen kaks säveltä alempaa. Enkö mä osaa lukea nuotteja, et onks niissä jotain eroo ? Ja mitä nuottiavaimet alussa vaikuttaa siihe miten sitä soitetaan. Ku eikös nää CDEFGAH pitäis olla nuottiriveissä aina samoilla paikoilla. :D auttakaa tai sanokaa jos ette ymmärtäny kysymystä mut ihmettelen miks se kuullostaa väärältä!!
 
TaikuriHärvä
24.05.2011 15:49:51 (muokattu 24.05.2011 15:50:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G-avain osoittaa 1-viivaisen g:n ja bassoavain osoittaa pienen f:n paikan nuottiviivastolla.
 
"ISÄM MAA NEVÖ FOGET. JUTIN TYKKI KURRIN PUNOTUS EI UNOHU TONNIN SETELI JUTTA JALONEN EISSS" -DirtyFingers
Exhausted
24.05.2011 15:50:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joidenkin kappaleiden nuotinnukset on transponoitu eri sävellajiin kuin levytetty versio. Joistain kappaleista saattaa myös olla useita levytettyjä versioita eri sävellajeissa. Sävellajin valinnalla yleensä ajatellaan solistin äänialaa, mutta joissain aloittelijoiden nuottikirjoissa ehkä myös yritetään transponointien kautta pysytellä tutuissa sävellajeissa. Onnittelut kuitenkin hyvän sävelkorvan omistamisesta - jos pystyt huomaamaan että nuotti on kaksi sävelaskelta pielessä, et paljoa nuotteja tarvitsekaan!
Veeera
24.05.2011 15:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Joidenkin kappaleiden nuotinnukset on transponoitu eri sävellajiin kuin levytetty versio. Joistain kappaleista saattaa myös olla useita levytettyjä versioita eri sävellajeissa. Sävellajin valinnalla yleensä ajatellaan solistin äänialaa, mutta joissain aloittelijoiden nuottikirjoissa ehkä myös yritetään transponointien kautta pysytellä tutuissa sävellajeissa. Onnittelut kuitenkin hyvän sävelkorvan omistamisesta - jos pystyt huomaamaan että nuotti on kaksi sävelaskelta pielessä, et paljoa nuotteja tarvitsekaan!
 
Jos haluan soittaa jonku biisin eikä oo nuotteja nii sävelkorvalta löytyy et miten se soitetaan! :) tosin soinnut on hiukan vaikeempii kuunnella. Mutta siis noissa nuoteissa mitkä mulla on, nii kun soitan niiden mukaan, kuullosta että olis kaikki aivan täysin pielessä! ja siis nimenomaan soinnut menee väärin.
 
Eli meneekö se aina niin et jos nuotti on 1. ja 2. viivan välissä, se on aina F?
 
EP
24.05.2011 16:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veeera: Jos haluan soittaa jonku biisin eikä oo nuotteja nii sävelkorvalta löytyy et miten se soitetaan! :) tosin soinnut on hiukan vaikeempii kuunnella. Mutta siis noissa nuoteissa mitkä mulla on, nii kun soitan niiden mukaan, kuullosta että olis kaikki aivan täysin pielessä! ja siis nimenomaan soinnut menee väärin.
 
Eli meneekö se aina niin et jos nuotti on 1. ja 2. viivan välissä, se on aina F?

 
Onko sulla on pianonuotti missä on kaksi nuottiriviä alekkain?
 
Siinä alemmalla nuottirivillä f on 1 viivan ja 1 ala-apuviivan välissä.
 
Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
18is9
24.05.2011 16:13:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itsekin huomannut että esim. Suuren toivelaulukirjan biiseistä osa on transponoitu toiseen (yleensä matalampaan) sävellajiin ja myös soinnutus ei ole ihan kohdallaan. Olisi ihan kohtuullista jos alkuperäinen sävellaji olisi jotenkin merkattu nuotteihin.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Veeera
24.05.2011 16:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Onko sulla on pianonuotti missä on kaksi nuottiriviä alekkain?
 
Siinä alemmalla nuottirivillä f on 1 viivan ja 1 ala-apuviivan välissä.

 
Siis kun viivat menee: ________________
nii tarkotin et ________________
onks F aina ________________
tossa välissä? ________________
----> ________________

et toi F ei voi pompata vaikka C:n riville :D vaikee selittää. Ku jos olis voinu olla sillee et ne voi olla missä vaan nii sit ymmärtäisin et kui nuotit tuntuu väärältä ku soitan ne väärän mut selväst mä soitan kyl oikein :D et se on tota et sävelläjei muutettu.
 
EP
24.05.2011 16:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veeera: Siis kun viivat menee: ________________
nii tarkotin et ________________
onks F aina ________________
tossa välissä? ________________
----> ________________

et toi F ei voi pompata vaikka C:n riville :D vaikee selittää. Ku jos olis voinu olla sillee et ne voi olla missä vaan nii sit ymmärtäisin et kui nuotit tuntuu väärältä ku soitan ne väärän mut selväst mä soitan kyl oikein :D et se on tota et sävelläjei muutettu.

 
Joo sää varmaan soitat osittain korvalla ja osittain nuoteista ja jos nuotti on eri sävellajista niin se ei oikein natsaa? ..epäilisin jotain tällasta : )
 
Vaikee neuvoo näin "etänä", olisko sulla ketään joka vois vähän helppiä?
 
Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
Rantsu
24.05.2011 16:56:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veeera: -- kui nuotit tuntuu väärältä ku soitan ne väärän mut selväst mä soitan kyl oikein :D et se on tota et sävelläjei muutettu.
 
Onko siellä ihan nuottiviivaston alussa sävellajin etumerkintä eli sellaisia #:n tai b:n näköisiä merkkejä? Ja jos on, niin osaatko ottaa ne huomioon? :)
 
andrei
24.05.2011 22:35:39 (muokattu 24.05.2011 22:37:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veeera: Siis kun viivat menee: ________________
nii tarkotin et ________________
onks F aina ________________
tossa välissä? ________________
----> ________________

et toi F ei voi pompata vaikka C:n riville :D vaikee selittää. Ku jos olis voinu olla sillee et ne voi olla missä vaan nii sit ymmärtäisin et kui nuotit tuntuu väärältä ku soitan ne väärän mut selväst mä soitan kyl oikein :D et se on tota et sävelläjei muutettu.

 
Se oikean käden äffä keskiceestä ylöspäin (ylempi nuottiviivasto tai laulukirjoissa usein ainoa)on nuotilla just tossa vaikka olis ylennetty. Jos alapuolella on toinen viivasto niin oktaavia alempi äffä on tokalla viivalla ylhäältä päin laskettuna.
 
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
Veeera
26.05.2011 16:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rantsu: Onko siellä ihan nuottiviivaston alussa sävellajin etumerkintä eli sellaisia #:n tai b:n näköisiä merkkejä? Ja jos on, niin osaatko ottaa ne huomioon? :)
 
Rupesin mielenkiinnost kattoo ni joo niitte viivastoje alus on jokases b! :O ja en todellakaa osaa ottaa sellasia huomioon :) et saisko viel vähä apua?
 
Claudi
26.05.2011 16:57:12 (muokattu 26.05.2011 17:00:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sieltä löytyy 7kpl b:tä niin meinannee sitä, et tarvis jokanen valkonen kosketin alentaa.
 
eli esim. D tippuu C#, toisin sanoen C:n oikealla olevalle mustalle koskettimelle.
F:stä tulee E. Eli yks nappula vasemmalle kaikki sävelet mitä ne nuoteissa lukee.
Sävellajeista puhutaan, jos wikipediasta haluat perehtyä asiaan :)
 
# Merkki tarkottaa taas päinvastaista, jokanen # merkitty nuotti koskettimistolla siirtyy yhden nappulan oikealle.
 
slerbis
26.05.2011 18:12:24 (muokattu 26.05.2011 18:22:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tuntuu, että on nuottien perusteet aika hukassa. Tuosta hyvä sivu siitä, miten mikin nuotti sijoittuu g- ja f-avainten kanssa
 
http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=8&la=fi
 
Veikkaisin, että sulla on sama nuotti kyseisestä biisistä, kuin itsellänikin. Se menee d-mollista, joten h on alennettu ns. pysyvästi ja tätä merkataan sillä avaimen jälkeen tulevalla b:llä. Toki sitä myös kumotaan hetkellisesti palautusmerkeillä..
 
En nyt ala viemään pitemmälle sepustusta, vaan kehotan etsimään kirjastosta tai netistä jonkun hyvän oppaan nuottien lukemisen perusteisiin.
 
edit. linkki vaihdettu kattavampaan ja parempaan. Sivustoa selaamalla selkiintyy myös paljon muutakin :)
 
A tergo in bona nates
tepposal
26.05.2011 20:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Claudi: Jos sieltä löytyy 7kpl b:tä niin meinannee sitä, et tarvis jokanen valkonen kosketin alentaa.
 
eli esim. D tippuu C#, toisin sanoen C:n oikealla olevalle mustalle koskettimelle.
F:stä tulee E. Eli yks nappula vasemmalle kaikki sävelet mitä ne nuoteissa lukee.

 
Sinänsä ihan tarpeetonta, mutta ei mahda mitään kun täytyy korjata, sen verran hupaisaa on. Nimittäin D alennettuna ei tietenkään voi olla cis (C#), vaan des (Db). Vastaavasti alennettu F on fes (Fb), eikä E.
X-D
 
Sergei Fallinen
26.05.2011 22:05:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: Sinänsä ihan tarpeetonta, mutta ei mahda mitään kun täytyy korjata, sen verran hupaisaa on. Nimittäin D alennettuna ei tietenkään voi olla cis (C#), vaan des (Db). Vastaavasti alennettu F on fes (Fb), eikä E.
X-D

 
Sinänsä ihan tarpeetonta mutta tosiaankin häiritsevää kun non tolleen väärin
 
vain taito on rajana
Claudi
27.05.2011 09:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: Sinänsä ihan tarpeetonta, mutta ei mahda mitään kun täytyy korjata, sen verran hupaisaa on. Nimittäin D alennettuna ei tietenkään voi olla cis (C#), vaan des (Db). Vastaavasti alennettu F on fes (Fb), eikä E.
X-D

 
Näinhän se on, mutta ajattele ittees musiikinteorian vasta-alkajana ja kaikki mitä tiedät on mistä löytyy c, d, e, f, g, a, h koskettimistolta ja nuottiviivastolta. Onko helpompi tietää ennemmin mitä kosketinta täytyy missäkin painaa vai turhautua ja ihmetellä, että mitä ihmeen dessejä ja sissejä nyt pitäs vielä tietää? Noh, ehkä Veera tietää e:n ja fb:n eron, mutta itse olisin tippunut jo täysin kärryiltä mitään tietämättömänä, vaipunut syvään masennukseen, erakoitunut tunturille omaan pieneen mökkiin ja metsästänyt paljain käsin oravia. Että näin. Kyllähän se sattuu maestron silmiin, kun joku luopio kertoo täysin virheellistä teoriaa, mutta onko sillä väliä käytännössä?
 
Tomaattia salaatin sekaan, jos näkemykseni on väärä. Täysin tarpeetonta, mutta ei mahda mitään näin tylsää mulla on töissä. X-D
 
Veeera
27.05.2011 17:37:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Claudi: Näinhän se on, mutta ajattele ittees musiikinteorian vasta-alkajana ja kaikki mitä tiedät on mistä löytyy c, d, e, f, g, a, h koskettimistolta ja nuottiviivastolta. Onko helpompi tietää ennemmin mitä kosketinta täytyy missäkin painaa vai turhautua ja ihmetellä, että mitä ihmeen dessejä ja sissejä nyt pitäs vielä tietää? Noh, ehkä Veera tietää e:n ja fb:n eron, mutta itse olisin tippunut jo täysin kärryiltä mitään tietämättömänä, vaipunut syvään masennukseen, erakoitunut tunturille omaan pieneen mökkiin ja metsästänyt paljain käsin oravia. Että näin. Kyllähän se sattuu maestron silmiin, kun joku luopio kertoo täysin virheellistä teoriaa, mutta onko sillä väliä käytännössä?
 
Tomaattia salaatin sekaan, jos näkemykseni on väärä. Täysin tarpeetonta, mutta ei mahda mitään näin tylsää mulla on töissä. X-D

 
joo iha hyvä selittää tollee helposti että tyhmempiki ymmärtäis! :) kiitti kuitenki kaikille.
 
teroyk
27.05.2011 18:19:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuotteihin pitää suhtautua aina kriittisesti. Tämä ei sattunut koskettimia soittaessa, vaan bassoa soittaessa toisen soittaessa koskettimia:
Oli kaksi nuottikirjaa, jossa oli sama kappale. Toinen kirja itselle ja toinen kosketinsoittajalle. Sen tarkistin, että molemmat oli samassa sävellajissa, muuta en tarkistanutkaan. Alettiin soittamaan ja kertsiin tulo tuntui aina, että tästä puuttui levytysversion makea kohta. Lopulta tuntui, että bassolla pitäisi heittää ensin nuotti lyhyesti ja sen jälkeen yksi eri nuotti enemmän. Lopulta katsoinkin toisesta nuottikirjasta miten siellä merkitty. Ja toden totta siellä oli merkattu yksi sointu enemmän. Ja mielestäni se oli koko biisin määrittelevä sointu ja sen soinnun käännöksen alin nuotti piti määritellä nimenomaan bassolla.
 
baron
30.05.2011 21:31:31 (muokattu 30.05.2011 21:32:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka olisi hankkinut mistä nuotit niin se ei takaa että ne olisivat tietyn äänitteen mukaiset.
Mutta jotta nuoteista olisi mitään hyötyä, niitä pitäisi osata lukea.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tepposal
31.05.2011 11:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Claudi: Näinhän se on, mutta ajattele ittees musiikinteorian vasta-alkajana ja kaikki mitä tiedät on mistä löytyy c, d, e, f, g, a, h koskettimistolta ja nuottiviivastolta. Onko helpompi tietää ennemmin mitä kosketinta täytyy missäkin painaa vai turhautua ja ihmetellä, että mitä ihmeen dessejä ja sissejä nyt pitäs vielä tietää? Noh, ehkä Veera tietää e:n ja fb:n eron, mutta itse olisin tippunut jo täysin kärryiltä mitään tietämättömänä, vaipunut syvään masennukseen, erakoitunut tunturille omaan pieneen mökkiin ja metsästänyt paljain käsin oravia. Että näin. Kyllähän se sattuu maestron silmiin, kun joku luopio kertoo täysin virheellistä teoriaa, mutta onko sillä väliä käytännössä?
 
Tomaattia salaatin sekaan, jos näkemykseni on väärä. Täysin tarpeetonta, mutta ei mahda mitään näin tylsää mulla on töissä. X-D

 
Kyllä sitä saa rautalangastakin vääntää, mutta pitäis perusfakta-asiat kuitenkin olla oikein. IMHO
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti