Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä phaser-efektipedaali yamaha dx7:n jatkeeks?
1
Oravamangusti
11.05.2011 16:43:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedaalissa pitäis siis olla true bypass ja mielellään tarpeeks säädettävyyttä (nopeus ja äänenväri)

Lisäksi pedaali ei saa vähentää volumee iha hirveesti niinku behkun vp-1 tekee ainakin mulle

onko kellään kokemusta tästä syntikan kanssa?

'http://www.thomann.de/fi/artec_vintage_phase_shifter.htm

Barfunkel
12.05.2011 16:13:28

Moogin pedaali ainakin soundaa hemmetin hyvältä synien kanssa.

i-nu
12.05.2011 20:18:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.visualsound.net/index.ph … ts/garagetone_pedals/oil_can_phaser

Tossa vois olla hinta laatu suhde kohdillaan. Synan kanssa toimivuudesta ei tietoa.
Ainakin on 100% analogista signaalia. Digit kun tuppaa olemaan aika mitään sanomattomia...

Exhausted
12.05.2011 22:26:05

Analogipurismi toisaalta on hieman huvittavaa, kun kyseessä on digitaalisyntikka :-).

Itsellä on kokemusta sekä MXR Phase 90:sta että vastaavan emulaatiosta Line6 Pod XT Livestä, Roland Juno-106:n perässä. Molemmat toimivat mielestäni yhtä hyvin.
i-nu
12.05.2011 23:46:06 (muokattu 12.05.2011 23:46:40)

Phaser on omaan korvaan hieman sellainen efekti että jotenkin siihen kaipaa analogista purevuutta.
Mxr phase 90 näkyy olevan kovin suosittu kosketinsoittajien keskuudessa jotenka varmastikkin hyvinkin toimiva vaihtoehto.

kiippariippa
13.05.2011 08:28:06

MXR phase 90 tosin ei ole true bypass ja säädettävyyttä vaan nopeus.

Mainio peli kuitenkin, käytän aktiivisesti. Kannattaa myös muistaa että modaamattomana se "tikkukirjainmalli" pistää helposti signaalin ruvelle. Modaaminen tosin on helppoo ku hengittäminen.

- balanssit täysille -
teroyk
14.05.2011 14:40:32

Exhausted: Analogipurismi toisaalta on hieman huvittavaa, kun kyseessä on digitaalisyntikka

On siinä se puoli, että jos se DX7:n soundi vielä vedetään A/D- ja D/A-muunnoksen läpi, niin kyllä se soundi aina muuttuu. Jos vetää analogisen läpi, niin monesti tosi kylmäänkin digisoundiin saadaan hieman luonnollisuutta.

JPQ
14.05.2011 16:37:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teroyk: On siinä se puoli, että jos se DX7:n soundi vielä vedetään A/D- ja D/A-muunnoksen läpi, niin kyllä se soundi aina muuttuu. Jos vetää analogisen läpi, niin monesti tosi kylmäänkin digisoundiin saadaan hieman luonnollisuutta.

Tätä minäkin kyllähän kitara efektitkin on analoogisia vaikka kitarat eivät ole analoogisia eivätjkä digitaalisia no minulle akustiset äänilähteet eivät ole (sähkökitarankin ääni on kuitenkin vian sähköisesti vahvistettu...) analoogisia edes... Toisaalta totean että ei ne kamalaasti vaikka eroaa parhaat softat/digiraudat eroa analoogeista jokainen tietää koska ero merkitsee enempi kuin hintaero. ja sitä paitsi mitä me toisten tarpeita tuomitsemaan kun neuvoja valintaan kysyttiin.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Juho L
14.05.2011 19:32:25

JPQ: Tätä minäkin kyllähän kitara efektitkin on analoogisia vaikka kitarat eivät ole analoogisia eivätjkä digitaalisia no minulle akustiset äänilähteet eivät ole (sähkökitarankin ääni on kuitenkin vian sähköisesti vahvistettu...) analoogisia edes...

Maailma on jatkuva, analoginen.

"...more humane, more thoughtful, more understanding."
"Esto quod es"
joeskeli
15.05.2011 18:06:02

Jaa. Phaser on kyllä sellainen efektityyppi, jossa digitaalisetkin kuulostaa omaan korvaan hyvältä. Itselläni on vuosien mittaan ollut käytössä ties mitä 70-/80-lukujen vintagea, mutta silti esim. joku kjaerhus classic phaser VST on mielestäni tosi käyttökelpoinen phaser. En toki lähtisi joidenkin 90-luvun multiefektiyksiköiden phasereitä ylistämään.

Exhausted
15.05.2011 21:33:01

Jos phaserin ominaissointi on suoraan paketista hyvä, kuten Phase 90:n tapauksessa, on vain parempi, ettei turhia säätöjä ole. Joistain lähtökohtaisesti hirveistä phasereista voi saada hyvää saundia riittävien säätöjen kanssa, joistain ei mitenkään (vrt. ylläolevat ysärimultiefektiphaserit)
JPQ
16.05.2011 04:14:30

Juho L: Maailma on jatkuva, analoginen.

Kyllä mutta minusta jotkut äänilähteet akustisia joka vielä enempi kuin analooginen. paha selittää. samoin kuin filmille kuvatut valokuvatkin tai käsin tehty taideteos vastaan sen veos vaikka kuva olisi filmille kuvattu ja perinteisesti painettu. paha selittää.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
16.05.2011 04:15:51 (muokattu 16.05.2011 04:16:35)

Exhausted: Jos phaserin ominaissointi on suoraan paketista hyvä, kuten Phase 90:n tapauksessa, on vain parempi, ettei turhia säätöjä ole. Joistain lähtökohtaisesti hirveistä phasereista voi saada hyvää saundia riittävien säätöjen kanssa, joistain ei mitenkään (vrt. ylläolevat ysärimultiefektiphaserit)

Flanger lähes sama efekti (aika sama) niin kyllä minusta Alesiksen quadrasynthien flanger sopii johonkin tosi hyvin ja ne jos mitkä ysäri efektejä. ja phaser niitä efektejä jotka pitää nimenomaan delayn,ja särön,flangerin ja choruksen lisäksi olla analoogisia mielestäni. SIis ideaali tapauksessa.ps. classic phaser kyllä sanotaan se mitä pceellä mielellään käyttelin vähän mitä käytin onneksi Logicin anti on hyvää myös itselle siis riittää.

Exhausted
16.05.2011 09:03:31

JPQ:phaser niitä efektejä jotka pitää nimenomaan delayn,ja särön,flangerin ja choruksen lisäksi olla analoogisia mielestäni.

Kyllä mun mielestä kunnon digitaalisille chorus/flangerille ja delaylle on käyttönsä. Särön ja phaserin osalta oon samaa mieltä.
tepposal
16.05.2011 12:46:13

Exhausted: Kyllä mun mielestä kunnon digitaalisille chorus/flangerille ja delaylle on käyttönsä. Särön ja phaserin osalta oon samaa mieltä.

Molempia tarvitaan. Omaan makuun ei ole digitaalinen flangeri lähelläkään analogista, yleensä melko erilaisen kuuloiset. Flanger kun on vähän "metallisen" kuuloinen efektinä, niin analogisuus tuo siihen sitä resonointia ja lämpöä mikä jää digissä uupumaan.

Phaser menettelee digitaalisenakin, mutta analogisessa on vielä enempi taikaa, kenties juuri sitä miellyttävää ja luonnollista resonointia. Hyvät digi-chorukset on tarpeellisia.
Itse käytän delay-osastolla mieluusti digitaalisia (vaikka nekin yleensä vintage).

Ja topicciin:
Perinteiset phaserit on EHX Small stone ja MXR phase 90. Erilaiset ja hyvät saundit, ei kamalasti säätövaraa eikä true bypassia. En tiedä tuosta aloitusviestin linkitetystä pedaalista, mutta liekö sekään true bypass..? Tuon hintaluokan vehkeet ei taida olla.
Eihän efektin ole pakko olla pedaali, joku räkkivehjekin käy. Esim itseäni on kiinnostanut Boss RPH-10, mutta ei ole tullut eteen vielä. Voisi toimia hyvin synien kanssa, ja olisi autenttista kasarimeininkiä DX7:n kanssa.

Exhausted
16.05.2011 13:25:35 (muokattu 16.05.2011 13:33:00)

Vanhoissa digimuljuttimissa on se oma taikansa, mitä joskus haluaa käyttää, erityisesti puljatessa joidenkin FM-syntikoiden kanssa :-) Tietysti, jos tarkoituksena on saada DX7:sta lämminhenkisempää, niin sitten kaikki analogikama on vaan plussaa, mutta itse lähtisin siinä tapauksessa vaihtamaan äänilähdettäkin jo
JPQ
16.05.2011 13:34:24 (muokattu 16.05.2011 13:43:07)

Exhausted: Kyllä mun mielestä kunnon digitaalisille chorus/flangerille ja delaylle on käyttönsä. Särön ja phaserin osalta oon samaa mieltä.

Tietysti. ps. sanotaan että hyvät mallinnukset kelpaa mulle jopa säröön. ja itse satun tykkäämään synien kanssa kokeiltuani logicin pedalbroadista. muutenkin aika valmis kotistudio minulla jo... digitaali delay ok jos siinä saa kaiunnat tumentumaan joka kerta kerta.

Exhausted
16.05.2011 13:57:16

Joo, monet Logicin pedalboard-efekteistä toimi kivemmin kuin Logicin standalone-plugarit. Ainakin ring modulator oli jotenkin selkeämpi pedaalina
maza
18.05.2011 00:11:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepposal: Perinteiset phaserit on EHX Small stone ja MXR phase 90. Erilaiset ja hyvät saundit, ei kamalasti säätövaraa eikä true bypassia. En tiedä tuosta aloitusviestin linkitetystä pedaalista, mutta liekö sekään true bypass..? Tuon hintaluokan vehkeet ei taida olla. Eihän efektin ole pakko olla pedaali, joku räkkivehjekin käy. Esim itseäni on kiinnostanut Boss RPH-10, mutta ei ole tullut eteen vielä. Voisi toimia hyvin synien kanssa, ja olisi autenttista kasarimeininkiä DX7:n kanssa.

Ainakin Small Stonen (ja muistaakseni myös Phase 90:n) nykyisin valmistuksessa olevat versiot ovat varustettuja true bypassilla. Ovat tosiaan kovin erisoundiset vermeet. Phase 90:een on myös tämä hauska ns. script logo -modaus, jossa vehkeestä napsaistaan feedback-vastus (joka tekee käytännössä vähän saman asian kuin resonance-säädin filtterissä) pois. Tällä soundi pehmenee ja pedaali ei mene niin herkästi särölle.

Mulla on noita RPH-10:jä kaksi ja voin kyllä suositella moisia lämpimästi. Noihin saa vielä CV-ohjauksen ja kaksi purkkia voi myös linkittää stereoksi - vaikka mun mielestä hauskempaa onkin käyttää niitä tarkoituksella erikseen ja säätää nopeudet vähän erilaiseksi, jolloin efektissä on mukana miellyttävää satunnaisuutta. Noissahan on myös hurjasti enemmän säätömahdollisuuksia.

RPH-10 muuten perustuu samaan Rolandin IR3109-piiriin, jota hyödynnetään myös mm. Jupiter-6:n filtterissä. Kytkentä on tosin erilainen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti