Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lämmittelyä ja tekniikkaa jakamassa
1
progemm
08.05.2011 00:28:06 (muokattu 08.05.2011 00:32:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkusta kuunnellessa tuli mieleen että olisi hienoa kuulla millaisia
harjoitus/lämmittely rutiineja ihmisillä on?
 
Itse olen ollut instrumentin kimpussa nyt 2 vuotta josta viimeisen puolivuotta olen harjoitellut joka päivä noin 1-4h.
Eli märkäkorva vielä siis :D
 
Mutta asiaan, omat rutiinit:
 
Lämmittely ja sormivoimaa
 
Osa 1.
 
Tempo: 60-135 pbm
Tahtilaji: 8/4
 
C-D-E-F-G-F-E-D-C
Sormitus: 1 2 3 4 5 4 3 2 1 kahdesti, tästä suoraan molliin:
 
C-D-Eb-F-G-F-Eb-D-C
1 2 3 4 5 4 3 2 1 kahdesti.
Tuo siis kromaattisesti oktaavin verran ylös ja takaisin alas.
 
(Eli seuraava skaala menisi C#-D#-F-F#-G#/molli jne..)

 
-----------------------------------------------------------------
 
Osa 2.
 
Oikea käsi:
 
Sointu, C-dominantti 7 eli C,E,G,A#,C.
Sormitus: 1 2 3 4 5
 
Kaikki nuotit pohjaan, ranne, kyynärvarsi ja olkapää erittäin rentona.
 
Yks sormi kerrallaan puolinuotteja suht hitaaseen tempoon. (60 on hyvä perustempo)
Sormen on tarkoitus nousta mahdollisimman korkealle ylös.
C-C-C-C, E-E-E-E..
 
Tämän jälkeen muutan tahtilajin trioleiksi ja käyn vuorotellen joka yhdistelmän läpi,
niin että aksentoin aina ykkösen ja nelosen:
 
c-e-c-e-c-e-c-e-c-e-c-e
 
c-g-c-g-c-g-c-g-c-g-c-g jne..
 
Tämän jälkeen vaihdan pohja nuottia:
 
e-c-e-c-e-c-e-c-e-c-e-c
 
e-g-e-g-e-g-e-g-e-g-e-g jne..
 
kaikki sormet läpi niin että jokainen sormi saa olla pohjanuottina.
Muistaa vain että kaikki muut nuotit pysyy kokoajan pohjassa.
Ja muu käsi rentona.
 
Vasen käsi tekee täydellisen peilikuvan sointua myöten:
 
Sointu on E-F#-A-C-E
Sormitus: 5 4 5 2 1.
 
-----------------------------------------------------------
 
Osa 3.
 
JRltä pöllitty hyväksi todettu harjoitus:

Kromaattisesti kaikki sormet C-E ylös ja alas, eli C-Cis-D-Dis-E.
 
josta suoraan C-duurina ylös ja alas C-G
 
josta suoraan C7 sointu arpeggiona ylöspäin.
 
Kun ollaan yläs C-ssä niin soitetaan kaikki sormet kromaattisesti alaspäin: C-G# ja takaisin
ylös. Ylhäältä taas C7 sointu arpeggiona alas.
 
Tätä pyöritellään sitten eestaas:
 

c-c#-d-d#, e-d#-d-c#, c-d-e-f-g-f-e-d, c-e-g-b-c, c-b-Bb-a, Ab-a-Bb-b-c
1 2 3 4 5 4 3 2 1
5 4 3 2 1 2 3 4 5
 
-----------------------------------------------------------------
 
Osa 4.
 
Kromaattinen skaala:
 
Henkkoht sormitus, joka on varmastikin melko yleinen?
 
Cstä kun lähdetään oikea käsi: 2-3-1-3-1-2-3-1-3-1-3-1-2

vasen käsi: 1-3-1-3-2-1-3-1-3-1-3-2-1
 
Tempo: 120-150pbm
 
Otan joka päivä eri avaimesta,
eli yksi päivä lähden Cstä ja toisena C#..
 
Soitan porrasharjoitusta:
 
1 oktaavi ylös ja alas.
Tästä suoraan 2 oktaavia,
ja tästä suoraan 3 oktaavia.
 
Eli siis:
 
1 oktaavi -> 2 oktaavia -> 3 oktaavia -> 2 oktaavia -> 1 oktaavi
 
Tämän jälkeen muutan tahtilajin 6/8 ja sama juttu.
Sen jälkeen 16 osina.
 
----------------------------------------------------------------------
 
Osa 5.
 
Tempo 90-130 pbm
 
Mikä tahansa skaala.
 
Esim. C-duuri molemmilla käsillä yhtäaikaa.
 
Pyörittelen sitä edestakaisin yhtä oktaavia ja kahta tai kolmea oktaavia.
 
Välillä muutan tyyliä niin että toinen käsi soittaa 8-osina ja toinen käsi soittaa 16-osina. (Erittäin hyvää treenia itselle)
 
Saman teen myös eri arpeggioille.
 

 
Siinähän sitä jo vähän lämmetään ja saadaan samalla sormivoimaa treenattua. (toivottavasti)
Tulipas pitkästi, no jos joku jaksaa lukea ja saa tuosta jotain irti/selvää niin GREAT SUCCESS!
 
Kertokaas lisää juttuja, tekniikkaan ja erilaisiin sormivoimaharkoituksiin liittyen.
 
Marko M
 
carpe diem! Chester you are not singing your drumfills!
progemm
08.05.2011 00:38:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän voisi vielä lisätä että Hanon Virtuoso Pianist.
 
Suosittelen kirjaa kaikille, vaikka onkin alkupuolisko tylsää kuin saippuasarjat on se sitäkin tärkeämpää.
 
Ja vielä yksi viedopätkä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=3wOIw5y9t6c&feature=channel_video_title
 
carpe diem! Chester you are not singing your drumfills!
Continuub
08.05.2011 00:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

progemm: Tarkusta kuunnellessa
 
hmmh hieno piisi
 
tuli mieleen että olisi hienoa kuulla millaisia
harjoitus/lämmittely rutiineja ihmisillä on?

 
-Tarkus ;)
sitä vähän hakkaa läpi niin sormet ovat lämmenneet.
-jokainen asteikko kolmisointuineen 4 oktaavia ylös-alas
-etydeitä
 
Älä sekoita arpeggiota ja murrettuja kolmisointuja! Arpeggio on sointu, jossa jokainen nuotti soitetaan eri aikaan mutta kaikki nuotit jäävät soimaan, kun taas murretut kolmisoinnut ovat niitä mitä arpeggiolla tarkoittanet.
 
progemm
08.05.2011 00:47:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub:
 
Älä sekoita arpeggiota ja murrettuja kolmisointuja! Arpeggio on sointu, jossa jokainen nuotti soitetaan eri aikaan mutta kaikki nuotit jäävät soimaan, kun taas murretut kolmisoinnut ovat niitä mitä arpeggiolla tarkoittanet.

 
Ah, kiitos tästä mieltä vaivanneesta vastauksesta! :D
 
Tämä nimittäin on aina ollut treeniksellä erittäin hankalaa selittää rumpalina kitaristille soinnun sovituksesta ynm. kun ei osaa selittää eroa.
 
carpe diem! Chester you are not singing your drumfills!
Sergei Fallinen
08.05.2011 02:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eiks arpeggiokin kuitenkin ole yhdentyyppinen murrettu sointu
 
vain taito on rajana
Nakkiso
08.05.2011 13:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä sekoita arpeggiota ja murrettuja kolmisointuja! Arpeggio on sointu, jossa jokainen nuotti soitetaan eri aikaan mutta kaikki nuotit jäävät soimaan, kun taas murretut kolmisoinnut ovat niitä mitä arpeggiolla tarkoittanet.
 
Jos jossain klassisessa teoriassa sanotaan noin, niin ok, mutta tältä palstalta tuntuu löytyvän enemmän rytmimusan soittajia. Rytmimusiikissa arpeggio = murtosointu.
 
Wikipediasta:
 
"Arpeggio arpeddo (kuin harppu) eli murtosointu..."
 
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
Continuub
08.05.2011 17:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nakkiso: Jos jossain klassisessa teoriassa sanotaan noin, niin ok, mutta tältä palstalta tuntuu löytyvän enemmän rytmimusan soittajia. Rytmimusiikissa arpeggio = murtosointu.
 
Wikipediasta:
 
"Arpeggio (kuin harppu) eli murtosointu..."

 
jaa että näin. sinänsä kommunikaatio muusikoiden välillä olisi helpompaa jos sama sana ei tarkoita montaa asiaa...
 
Nakkiso
08.05.2011 17:33:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: jaa että näin. sinänsä kommunikaatio muusikoiden välillä olisi helpompaa jos sama sana ei tarkoita montaa asiaa...
 
Totta, mutta näin ei vaan valitettavasti aina ole :)
 
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
Continuub
08.05.2011 17:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nakkiso: Totta, mutta näin ei vaan valitettavasti aina ole :)
 
Kitaristien kanssa kommunikaatio on kyllä joskus melko vaikeaa. Sanon, että soita toi ja toi sointu arpeggiona niin alkaahan siinä sweep-picking ym. tilutus. Kun sanoo että kitaristi soittaisi Es-duurin niin kauhea pähkäily ja parin minuutin päästä "ai siis onks se sama kun dis-duuri?"
 
Itse epäilen, että me kosketinsoittajat olemme tällaisen suhteen täydellisiä, emmekä tee virheitä musiikissa emmekä myöskään elämässä ;)
 
progemm
08.05.2011 23:17:39 (muokattu 08.05.2011 23:21:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub:
 
Itse epäilen, että me kosketinsoittajat olemme tällaisen suhteen täydellisiä, emmekä tee virheitä musiikissa emmekä myöskään elämässä ;)

 
Haha!
Varsinkin jos nimenä on Kikka Korea!
 
Mutta asiaan, olisiko ideaa heittää tähän ketjuun aina uusia hyväksi todettuja harjoituksia?
 
Esim. vaikka video/sheet linkkejä sunmuuta, tai jos jaksaa niin selittää yhtä pitkästi ja Tylsästi kuin allekirjoittanut :D
 
EDIT: tosin jos jonkun mielestä on oikeasti turha ketju niin poies vain :)
 
carpe diem! Chester you are not singing your drumfills!
kiippariippa
09.05.2011 13:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

progemm: Haha!
Varsinkin jos nimenä on Kikka Korea!
 
Mutta asiaan, olisiko ideaa heittää tähän ketjuun aina uusia hyväksi todettuja harjoituksia?
 
Esim. vaikka video/sheet linkkejä sunmuuta, tai jos jaksaa niin selittää yhtä pitkästi ja Tylsästi kuin allekirjoittanut :D
 
EDIT: tosin jos jonkun mielestä on oikeasti turha ketju niin poies vain :)

 
Tossa ketjussa kirjuuttelin joskus yhestä lämppäristä / tekniikkareenistä jota oon tykänny käyttää:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9546811#p9546811
 
- balanssit täysille -
Continuub
09.05.2011 19:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

progemm:
Osa 4.
 
Kromaattinen skaala:
 
Henkkoht sormitus, joka on varmastikin melko yleinen?
 
Cstä kun lähdetään oikea käsi: 2-3-1-3-1-2-3-1-3-1-3-1-2

vasen käsi: 1-3-1-3-2-1-3-1-3-1-3-2-1
 

 
miten olisi oikea käsi: 2-3-1-3-1-2-3-1-2-3-4-1-2
ja vasen käsi: 1-3-1-3-2-1-4-3-2-1-3-2-1
 
allekirjoittaneen mielestä tämä on jopa helpompi/nopeampi sormijärjestys.
 
progemm
10.05.2011 11:11:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Continuub: miten olisi oikea käsi: 2-3-1-3-1-2-3-1-2-3-4-1-2
ja vasen käsi: 1-3-1-3-2-1-4-3-2-1-3-2-1
 
allekirjoittaneen mielestä tämä on jopa helpompi/nopeampi sormijärjestys.

 
Voisipa treenata tuonkin!
Ei se pahitteeksi ole osata pariakin erilaista sormitusta samalle jutulle.
 
Sellainen juttu vielä, olen pyrkinyt siihen että treenaa samanlaisia skaaloja/kuljetuksia, (esim. nyt tämä kromaattinen skaala) niin että aksentoi eri tahtilajeissa.
 
4/8, 5/8, 6/8, 7/8... jne. aina ykköselle aksentti. Ja jos sitlä tuntuu niin vaikka kolmoselle :)
 
carpe diem! Chester you are not singing your drumfills!
kiippariippa
10.05.2011 12:13:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

progemm: Voisipa treenata tuonkin!
Ei se pahitteeksi ole osata pariakin erilaista sormitusta samalle jutulle.
 
Sellainen juttu vielä, olen pyrkinyt siihen että treenaa samanlaisia skaaloja/kuljetuksia, (esim. nyt tämä kromaattinen skaala) niin että aksentoi eri tahtilajeissa.
 
4/8, 5/8, 6/8, 7/8... jne. aina ykköselle aksentti. Ja jos sitlä tuntuu niin vaikka kolmoselle :)

 
Tässä yks asteikkoreeni:
 
1) asteikkoa ylös molemmilla käsillä 2 oktaavia, jonka jälkeen
2) vasen lähtee alas ja oikea ylös, mennään siis eri suuntiin 2 oktaavia
3) sitten molemmat kädet kääntää suuntaa, jälleen 2 oktaavia jolloin kädet taas oktaavin päässä toisistaan
4) molemmat lähtee ylöspäin 2 oktaavia
5) molemmat tulee alas 2 oktaavia
6) kädet lähtee taas eri suuntiin 2 oktaavia
7) käännetään suuntaa, takaisin 2 oktaavia, kädet taas oktaavin päässä toisistaan
8) rullataan loput 2 oktaavia molemmilla käsillä alas
 
- balanssit täysille -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti