Muusikoiden.net
03.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta Midi-kiipparia, n.100€
1
janbba
26.04.2011 09:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäss, olisi nyt vihdoin mahiksia hankkia himakäyttöön uusi/käytetty midi koskettimisto. Valinnanvaikeus on todella vaikea kun kyseiseen hintaluokkaan löytyy vaikka minkälaista vermettä, ja mitään kokemusta tältä puolelta ei todellakaan ole.

Muutamia specsejä:
-Hinta n.100e, mielummin alle
-Pelkästään himakäyttöön
-Pitäisi löytyä play/record/stop jne namiskat
-Rumpupadit iso plussa, ei pakollinen
-En osaa sanoa kuinka paljon tarvitsen koskettimia, varmasti selviän pienemmälläkin määrällä näin alkuun. Tietenkään enemmästä ei ole haittaa. Tuntumallakaan ei niin väliä (kait?) mutta paras varmaan olisi semmoinen yleissynafiilis, jotta mahdolliset uudet laitteet eivät olisi sitten ihan kummallisia kokemuksia.
-http://www.thomann.de/fi/echo_gina_3g.htm tämmönen löytyy, joten kannattaako hommata usb-, midi- vai molemmilla liittimillä varustettu kiippari? Tekeekö midi outilla edes tietokonetyössä mitään, onko usb korvannut sen?

Pari laitetta olen löytänyt käytettynä, mutta en tietenkään osaa sanoa onko hyviä vaihtoehtoja.
BEHRINGER U-CONTROL UMA 25S MIDI-masterkeyboard 70e käyt.
-Tässä vikoja/ei osu kaikkiin vaatimuksiini? Vaikuttaisi omasta mielestä ihan ok vaihtoehdolta.
Edirol PC-50 100€ käyt.
-Tässä ei tietenkään noita play ym nappeja, mikä on iso miinus

JPQ
26.04.2011 10:42:05 (muokattu 26.04.2011 10:43:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midin kait on pitkälti atk käytössä jos ei rautasyniä käytä USB korvannut. Behringeristä sanoisin pysy erossa Edirolista en sano mitään ja toinenkin vain käsitykseni mitä todella moni netissä tukee pohjalta.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
janbba
26.04.2011 13:23:34 (muokattu 26.04.2011 13:34:29)

JPQ: Midin kait on pitkälti atk käytössä jos ei rautasyniä käytä USB korvannut. Behringeristä sanoisin pysy erossa Edirolista en sano mitään ja toinenkin vain käsitykseni mitä todella moni netissä tukee pohjalta.

Onko sillä sitten mitään eroa, että jos laitan kiipparin USB:llä koneeseen tai MIDI-piuhalla ulkoiseen äänikorttiin? Kumpi parempi? Plussat/miinukset?
Ainakin kaikki äänet mitä koneeseen tätä nykyä menee sisälle tai tulee ulos menevät tuon omistamani ulkoisen äänikortin kautta. Jos tällä infolla nyt edes tekee mitään.

Behringer vai huono? Mites noi thomannin Akai vehkeet?
Näistäkin saa heittää kommenttia jos tietoa löytyy:
http://www.thomann.de/fi/alesis_qx49.htm
http://www.thomann.de/fi/maudio_oxygen_49_3rd_gen.htm
Tosta M-audiosta kattelin myös 25 koskettimen versiota (30€ halvempi), kuinka oleellista noissa midikiippareissa on tuo namiskojen määrä? Etenkin siis tiukalla budjetilla. Eikö "midinuotteja" pysty helposti sitten muokkaamaan jälkikäteenkin haluamaansa oktaaviin? Kokemusta pianon/synan ym soittamisesta ei siis ole yhtään, vielä.

JPQ
26.04.2011 15:15:08 (muokattu 26.04.2011 15:15:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhat akait käsityksen mukaan ainakin hyviä uusista en ole komentteja seurannut. ja nämä siis noin 20v laitteita josta puhun. jotenkin sanoisin midin kautta voisin kuvitella että toimii paremmin tosin uskoisin ero aika marginaali ehkä myös laitteistosta kiinni.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Dolly_Keys
26.04.2011 19:35:55

janbba: Onko sillä sitten mitään eroa, että jos laitan kiipparin USB:llä koneeseen tai MIDI-piuhalla ulkoiseen äänikorttiin? Kumpi parempi? Plussat/miinukset?
Ainakin kaikki äänet mitä koneeseen tätä nykyä menee sisälle tai tulee ulos menevät tuon omistamani ulkoisen äänikortin kautta. Jos tällä infolla nyt edes tekee mitään.

Tosta M-audiosta kattelin myös 25 koskettimen versiota (30€ halvempi), kuinka oleellista noissa midikiippareissa on tuo namiskojen määrä? Etenkin siis tiukalla budjetilla. Eikö "midinuotteja" pysty helposti sitten muokkaamaan jälkikäteenkin haluamaansa oktaaviin? Kokemusta pianon/synan ym soittamisesta ei siis ole yhtään, vielä.

itte itseasiassa gasitan tota alesista, ja odotan paraikaa vastausta skandinavian joltain myyntijohdon aspalta siitä, millainen koskettimisto siitä löytyy. muilta spekseiltähän toi on ihan mahtava.

koskettimistosta lähinnä haluun tietää onko se fusionista kevyempi vai raskaampi, koska fusionissa on imho parhaat synakoskettimet mihin oon koskenu (D-50 tulee hyvänä kakkosena).

janbba
26.04.2011 20:33:39

Dolly_Keys: itte itseasiassa gasitan tota alesista, ja odotan paraikaa vastausta skandinavian joltain myyntijohdon aspalta siitä, millainen koskettimisto siitä löytyy. muilta spekseiltähän toi on ihan mahtava.

koskettimistosta lähinnä haluun tietää onko se fusionista kevyempi vai raskaampi, koska fusionissa on imho parhaat synakoskettimet mihin oon koskenu (D-50 tulee hyvänä kakkosena).

Oliko siinä sun fusionissa kevyet vai raskaat koskettimet verrattuna keskivertosynaan? Muuta erityistä plussaa niissä kuin raskaus/keveys?

janbba
26.04.2011 20:43:06

Kollaasi tällä hetkellä vaivaavista asioista:

-Onko sillä nyt mitään väliä, että laitanko tulevan kiipparin kiinni koneen USB väylään tai ulkoisen äänikorttini MIDI väylään?
Tällä hetkellä kaikki äänet sisään/ulos menevät tuosta ulkoisesta kortista. Vai onko sillä edes mitään väliä? Tunnistaako esim Cubase USB väylästä kiipparin ja liittää sen automaattisesti tohon korttiin? Vai onko kannattavampaa tyrkätä laite suoraan ulkosen kortin Midi-iniin??

-Tähän pitäisi tähän mennessä varmaankin jo itse osata vastata, mutta en nyt kuiteskaan tiiä. Mitä tolla ulkosen kortin midi-outilla tekee? Onko oleellinen tässä kiippariasiassa?

-Onko tuo http://www.thomann.de/fi/alesis_qx49.htm missään nimessä huono ostos? Onko turhia ominaisuuksia aloittelijalle? Selviäisinkö helpolla vähemmälläkin määrällä koskettimia? Mitä erikoista tossa on mitä muissa vastaavan hintaluokan laitteissa ei ole (muuta kuin padit)?

Dolly_Keys
26.04.2011 21:26:02

janbba: Oliko siinä sun fusionissa kevyet vai raskaat koskettimet verrattuna keskivertosynaan? Muuta erityistä plussaa niissä kuin raskaus/keveys?

fusionissa on mun mielestä keskivertoa raskaammat koskettimet ja oon saanu niihin henkilökohtaisesti erittäin hyvän tatsin. ongelmana vaan se, että pelkään rikkovani sen erityisesti jos vähässäkään maistissa hakkaan ja rullailen, koska siinä on niin hunajainen kosketus, ei tajua ottaa hellästi :)

Kaakatus
27.04.2011 19:52:39

janbba: Kollaasi tällä hetkellä vaivaavista asioista:

-Onko sillä nyt mitään väliä, että laitanko tulevan kiipparin kiinni koneen USB väylään tai ulkoisen äänikorttini MIDI väylään?
Tällä hetkellä kaikki äänet sisään/ulos menevät tuosta ulkoisesta kortista. Vai onko sillä edes mitään väliä? Tunnistaako esim Cubase USB väylästä kiipparin ja liittää sen automaattisesti tohon korttiin? Vai onko kannattavampaa tyrkätä laite suoraan ulkosen kortin Midi-iniin??

-Tähän pitäisi tähän mennessä varmaankin jo itse osata vastata, mutta en nyt kuiteskaan tiiä. Mitä tolla ulkosen kortin midi-outilla tekee? Onko oleellinen tässä kiippariasiassa?

Sanoisin että käytön kannalta on ihan sama kumpaa reikää päätyy käyttämään. Itse kuitenkin tietokoneihmisenä olen kironnut monet kerrat USB-väylän epävarmuutta josta seuraa mm. laitteiden häviämistä koneen päästä jne. Eli siis tässä tapauksessa laittaisin midiletkun kiinni äänikorttiin. Toisaalta jos käyttää koneen kanssa USB-väylää, voi kiipparin midioutilla lähetellä vaikkapa rumpumodulille tavaraa.

Midi outilla äänikortin päässä voit lähettää raituriohjelmasta mididataa vaikkapa rumpukoneelle tai synamodulille. Eli jos paukuttelet midikiipparilla nuotit raidoille ja kaipaatkin niitä soittamaan jotain oikeaa rautaa, niin midioutista letku tähän ulkoiseen moduliin ja modulista tietysti line-out letkut GAIA:n sisääntuloihin.

Soitetaan nopeammin kuin osataan.
Quru
27.04.2011 21:29:18

Kaakatus: modulista tietysti line-out letkut GAIA:n sisääntuloihin.

Lyhyt seksiakti pilkun kanssa, mutta line-outit siis tuohon Ginaan, Gaia on vähän eri peli...

-rokkijumala-: Taitaa olla vaan muodissa tuo rokkijuttu poppareiden keskuudessa kun rihannat sun muutkin pitää nahkatakkia ja yrittää olla rock-uskottavaa.
MDMK
28.04.2011 18:13:50

janbba: Onko sillä sitten mitään eroa, että jos laitan kiipparin USB:llä koneeseen tai MIDI-piuhalla ulkoiseen äänikorttiin? Kumpi parempi? Plussat/miinukset?

Ostin itse reilu kuukausi sitten Oxygen 49:n entisen pitkän kiipparin kaveriksi. Laite on konemusiikin tekijälle tuntumaltaan mun mielestä passeli, mutta pianoa se ei tietenkään muistuta. Toisaalta perkussiot ja tietyt synasoundit on melkeen mukavampi soittaa, kun tuntuma ei ole niin raskas.

Mitä tohon usb-liitäntään tulee, niin mulla se on toiminut moitteetta. Useammallakin kaverilla on tuo Oxygen ja tiedän sen toimineen hyvin Reaperilla, Cubasella, Ableton Livellä, FL Studiolla ja Sony Acid Prolla. Mulla itselläni myös virtuaali-instrumenttien stand alone-softat ovat sen mukisematta tunnistaneet. Mitään ajureita ei koneeseen tarvitse ladata. Windows XP:n suhteen mulla ei ole omakohtaista tai toisen kädenkään tietoa.

Mun mielestä Oxygen on ollut hyvä ostos.

Namiskoiden määrästä mulla on vähän kaksijakoinen mielipide. Moni sanoo, että enemmän on parempi, mutta toisaalta kontrollereita ja rumpupadeja saa myöhemminkin. Esim. Korg Nano-sarjan kamat on jotain 35e. Mä en tosiaan ton Oxygenin namiskoita ole jaksanut vielä ohjelmoida lainkaan. Onhan niitä plugeja, joissa voi yli 100 säätöä ohjata hardwaren kautta, mutta eipä oo tullut testattua.

Koskettimien määrä on sitten toinen juttu. Sulla ei ole yhtään soittokokemusta ja siltä pohjalta voi tuntua hyvältä idealta ostaa 25-koskettiminen tynkä, mutta mä näen sen kyllä ongelmana oppimiselle. Mun mielestä 49 kosketinta on ihan minimi, jos meinaat treenata laitteella soittamistakin. Nuoteja on kyllä helppo korjata ja voihan ne kokonaankin hiirellä maalata editoriin, mutta soittamista siinä ei opi. Mä suosittelen minimissään 49 koskettimista.

janbba
29.04.2011 00:31:41 (muokattu 29.04.2011 00:40:48)

Noniiiin kiitoksia vastanneille. Taitaa olla että lähtee tuo Alesis QX49 kotiinpäin. Midi outti, 120€ dv247ssa ja perkussiopadit pistää nyt oxygenin jäämään saksan puolelle, vaikka varmasti ei sekään olisi ollut huono ostos.
Sitten vielä koskettimien alkeita opettelemaan niin eiköhän tää tästä lähe kulkemaan!!

Kaakatus
29.04.2011 16:21:11

Quru: Lyhyt seksiakti pilkun kanssa, mutta line-outit siis tuohon Ginaan, Gaia on vähän eri peli...

Nii justiinsa. Heti ku koittaa kello seitsemän jälkeen kirjoittaa, menee jo soittimet ja äänikortit sekasten... Pitänee mennä aikasemmin nukkumaan.

Soitetaan nopeammin kuin osataan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti