Muusikoiden.net
10.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nord C1 Combo organ tarvitsee soolosoundia
1
aleq
27.02.2011 23:52:28 (muokattu 27.02.2011 23:58:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäpätuotanoin. Minulla on siis Nordin c1 urut, jotka tuovat raskasta rokkia soittavalle bändillemme omaleimaisen soundin. Kuitenkin hevitilurevittelyt sopisivat joihinkin biiseihin.. Näinpä kysyn, kuinka saan helpoiten (ja halvimmalla) keikkatilanteessakin moiset äänet? Pystyykö noihin lataamaan sisälle jotain soundeja vai onko ostettava erillinen boksi josta saa tilut irti? Ja eritoten jos on erillinen loota, kuinka äänilähteitä pystyy helposti muuttamaan, urut/synasoundit, nopeasti kesken biisin?

tarmo
28.02.2011 08:39:02

aleq: Elikkäpätuotanoin. Minulla on siis Nordin c1 urut, jotka tuovat raskasta rokkia soittavalle bändillemme omaleimaisen soundin. Kuitenkin hevitilurevittelyt sopisivat joihinkin biiseihin.. Näinpä kysyn, kuinka saan helpoiten (ja halvimmalla) keikkatilanteessakin moiset äänet? Pystyykö noihin lataamaan sisälle jotain soundeja vai onko ostettava erillinen boksi josta saa tilut irti? Ja eritoten jos on erillinen loota, kuinka äänilähteitä pystyy helposti muuttamaan, urut/synasoundit, nopeasti kesken biisin?

C1:ssä on midi, jonka kautta voit kiinnittää laitteeseen ulkoisen soundimodulin. Mitään muita soundeja et voi ladata C1:seen.

Mä en nyt muista, oliko midisysteemi niin kehittynyt, että saisi jotenkin sammutettua toisen sormion jollakin "internal on/off" -asetuksella (muistaakseni ei), vai pitääkö sun erikseen vaan sammuttaa siitä kaikki äänikerrat, jotta voit soittaa toisella sormiolla edelleen urkua ja ajaa toiseen, hiljaiseksi säädettyyn sormioon, ulkoisen äänilähteen. Sinänsä tuo kikka onnistuu vain alemmalla sormiolla, jossa percussio-"klikki" ei kuulu, jos pidät percussion päällä soittimessa, koska se ominaisuus toimii ainoastaan ylemmällä sormiolla, kuten oikeassakin Hammondissa.

Muistaakseni on kuitenkin niin, että molemmille sormioille on olemassa omat midikanava-asetuksensa, joten sen puolesta tuo on varmaan toimivin kikka tuossa laitteessa.

Sinänsä hyvää tilutussoundia saa myös, jos kikkailee pienen delayn mureasti särötetyn urkusoundin päälle. C1:n ja kaikkien drawbars-urkujen hienous on mun mielestä just siinä, että niistä saa esiin mitä erikoisimpia soundeja, kullekin tyylinsä mukaan.

Kun on eka tulittanut rokkiurkua, joku ihan perus tilulead-soundi saattaa tuntua melko ohuelta, mutta toisaalta joku Moog voisi olla loistava nyrkki naamaan ja pitää soundiestetiikan tason yhtä korkealla :) Tai sit mä oon vaan liian jumissa Deep Purplen Highway Starin soundeissa silloin kun puhutaan rock-uruttamisesta...

maza
28.02.2011 09:14:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarmolta tulikin jo aika tyhjentävä selitys siitä, miten homman voisi tehdä moduulilla.

Toinen vaihtoehto on ostaa sitten kokonaan erillinen syna. Jos analogihenkiset synasoundit riittää, etkä tarvitse esim. pianoa tai viulua, joku Alesis Micron -tyyppinen ratkaisu voisi olla ihan kustannustehokas ja hyväsoundinen vaihtoehto.
Thomas Häggblom
28.02.2011 12:26:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C-ykkösen rinnalle Nord Lead, näyttää varmasti erittäin hyvältä ja ajaa asiansa soolosoittimena ^^

Tai sitten Wave.

Vähän kallis ratkaisu tosin, mutta onhan Leadistakin sitten räkkiversio olemassa :)

www.myspace.com/loistavapolku
Exhausted
28.02.2011 15:32:35 (muokattu 28.02.2011 15:33:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C1:ssä ei taida olla pitch- ja mod-wheelejä, jotka on varmaan aika oleellisia synasooloilussa. Tämän vuoksi varmaan tarvitset kokonaisen erillisen soittimen, etkä pelkkää modulia.
tarmo
28.02.2011 16:51:17

Exhausted: C1:ssä ei taida olla pitch- ja mod-wheelejä, jotka on varmaan aika oleellisia synasooloilussa. Tämän vuoksi varmaan tarvitset kokonaisen erillisen soittimen, etkä pelkkää modulia.

Ei ole ei, hyvä pointti.

Mun MIELIPIDE on se, että jos on satsannut hyvään urkusoundiin C1:n verran, ei kannata säästää paria satasta vain sen takia, että ostaa synamodulin. Hyviä soolosynia saa melko edullisesti, ei tarvitse ostaa välttämättä Wavea, josta on jo muuhunkin kuin pelkkiin hyviin lead-soundeihin.

kyänäino
06.03.2011 10:53:32

aleq: Elikkäpätuotanoin. Minulla on siis Nordin c1 urut, jotka tuovat raskasta rokkia soittavalle bändillemme omaleimaisen soundin. Kuitenkin hevitilurevittelyt sopisivat joihinkin biiseihin.. Näinpä kysyn, kuinka saan helpoiten (ja halvimmalla) keikkatilanteessakin moiset äänet? Pystyykö noihin lataamaan sisälle jotain soundeja vai onko ostettava erillinen boksi josta saa tilut irti? Ja eritoten jos on erillinen loota, kuinka äänilähteitä pystyy helposti muuttamaan, urut/synasoundit, nopeasti kesken biisin?

Samanlaisessa tilanteessa oon, tosin eri genressä, joten tässä jotain kokemuksiani.

Jomman kumman tai molemmat sormiot saa lähettämään midiä, siinä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma on siinä, että midiä urku lähettää koko ajan eikä sen pois kytkeminen oli kovin nopeaa, ainakaan kesken biisin. Nopea vaihto urku/synasoundin välillä ei siis onnistu ellei tyydy siihen, että soittaa alasormiolta urkua ja yläsormiolta synasoundia. Itse olen ratkaissut asian siten, että alasormio on midikanava 1 ja yläsormio midikanava 2. Ohjailen läppärillä olevaa softaa näillä siten, että jos käytänmolempia sormioita softan soundeihin, tällöin urussa on tätä varten äänetön preset. Jos tarvitsen urkusoundin ja yhden softasoundin, urusta on toinen sormio äänetön. Vastaavasti jos tarvitsen molemmat sormiot urkusoundeihin, softassa on tällöin päällä äänetön patch. Ei kauhean kätevää kun pitää vaihdella presettejä sekä urulla että softalla, mutta tuleepahan jännittäviä soundiyhdistelmiä aina kun unohtuu jompi kumpi... Lähinnä olen minimoinut tällä järjestelyllä roudauksen pikkukeikoille, isommilla keikoilla sitten voi olla isompi kioski.

Jos tykkää enemmänkin soitella synth-hommia niin mod wheelin ja pitch bendin puute varmaan jossain vaiheessa alkaa tökkiä, ehkä tällöin kannattaa ostaa joku pikkunen VA-syna, eihän nuo kauheita maksa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti