Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka treenaatte synansoittoa?
1 2
Haipuma
18.02.2003 08:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo oli muuten hyvä huomio tuo pöydän naputtelu ja se luentojen ajan tappaminen :) Olin nimittäin miettinyt voiko mitään tehdä treeniksi ilman soitinta!
Tuli mieleen sellainen asia, että mitä nuo on noi esim. kolmisointu käännökset? tai käännökset yleensä?
 
Haauuuhh..
moozart
18.02.2003 12:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen sellainen asia, että mitä nuo on noi esim. kolmisointu käännökset? tai käännökset yleensä?
Otetaan esimerkiksi C-duuri kolmisointu:Perussointu alhaalta ylöspäin C-E-G. Terssikäännös E-G-C. Kvinttikäännös G-C-E. Kaikista soinnuista voi tehdä niin monta käännöstä kuin soinnussa on säveliä.
Sitten jos puhutaan kolmisointujen soittamisesta niin niitä vaan tykitetään ylösalas. Todella hyvä tekniikkatreeni asteikkojen lisäksi ja esim sooloissa käytännöllinen ja hienon kuuloinen.
Eli C-E-G-C-E.... esim neljä oktaavia ylös ja sit takaisin alas. 1-2-3 somitus on hyvä. Erikseen hitaasti molemmilla käsillä ja sit vasta yhistät. Voi aloittaa myös molemmat peukut keskiceestä eri suuntiin. Ei kun treenaamaan.:)
 
Dirk
18.02.2003 16:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo oli muuten hyvä huomio tuo pöydän naputtelu ja se luentojen ajan tappaminen :) Olin nimittäin miettinyt voiko mitään tehdä treeniksi ilman soitinta!
 
Väärin. Joskus mikään ei vituta luennolla enempää ku vieressä oleva äijä alkaa naputtaan pöytään/muuta vastaavaa elämöintiä; jos vaikka jotain oikeasti kiinnostais kuulla mitä luennoitsialla on sanottavaa...
Jos jotain haluat tehdä niin mieti vaikka joku melodialtaan tuttu biisi ja koita kirjoittaa se ylös ja mieti vaikka sitte sen sointuja...
 
Elämä on ihmisen parasta aikaa...
Mertsi
18.02.2003 16:49:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

˙hellä kädellä toi on jo melko haastavaa sahata noita kolmisointukäännöksiä ees taas saati sitte vielä eri suuntaa mutta ei auta muuta ku harjotella :). koulussa on kyllä kiva reenailla naputtelemalla pulpettii. nyt ku pitäis saada vasuri tottelemaa kunnolla klassiseen(ennen vapaa) ni harjottelen vaa rytmejä tunneilla :) loistavaa treeniä. ja sit tietysti venyttelee sormia ja kaikkee muuta yleispätevää
 
Siis mitä?
assassin
04.03.2003 17:27:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin tuolla soittoteoriasta.. Tulipa vaan mieleen, että ilmeisesti teoriaa pitäisi opetella aika paljon jos haluaa monipuoliseksi soittajaksi..
Sellainen kysymys: Soittaako monet teistä katsomatta koskettimiin? ilmeisesti olis aika tärkeää soittaa niin jos haluaa lukea esim. nuotteja sujuvasti..

 
Itse olen pianoa soittanut nyt 7 vuotta musiikkiopistossa ja 3 vuotta yhteensä on tullut opiskeltua teoriaa. Teoria on aina plussaa.
 
Jos soitan kappaleen nuoteista, ei koskettimiin tule katsottua käytännössä yhtään. Eri asia sitten kun kappaleen soittaa ulkoa. Nuotinluvussa on tärkeä, että keskittyy itse nuottiin, eikä ala katsella koskettimiin.
 
Juho L
04.03.2003 17:38:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos soitan kappaleen nuoteista, ei koskettimiin tule katsottua käytännössä yhtään. Eri asia sitten kun kappaleen soittaa ulkoa. Nuotinluvussa on tärkeä, että keskittyy itse nuottiin, eikä ala katsella koskettimiin.
 
Minä ihmettelen syvästi kuinka ihmeessä joku kykenee soittamaan itselleen täysin entuudesta tuntematonta kappaletta sujuvasti nuoteista reaaliajassa. Itseasiassa miten joku ylipäätään pystyy lukemaan nuotteja reaaliajassa kappaleesta riippumatta.
 
Eihän siinä ennätä tulkita niitä pahuksen nappuloita, jos soittaa jatkuvalla syötöllä ja sitten kun vielä kaupan päälle sotkee niiden helkkurin nuottiavainten kanssa, niin se on jo juhlaa. Jos ei hermot mene, niin ainakin terveys.
 
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
rkokkonen
04.03.2003 20:00:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkähän yleinen ilmiö on muuten se, että osaa jotenkuten nuotit muttei ikinä soita nuoteista? Mä oon ainakin tehny niin että ku pistän jommankumman synan päälle ja istun niitten eteen ni sieltä kummasti alkaa tulla jotain jammailua joka sitten jatkuu ja jatkuu.
 
Enpä oo tarkemmin ajatellen opetellu muita ku oman bändin biisejä.
 
Wierdkö?
 
No joo, enpä ollu hauskaa taaskaan... http://www.causemos.net/rkokkonen
assassin
04.03.2003 21:39:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Minä ihmettelen syvästi kuinka ihmeessä joku kykenee soittamaan itselleen täysin entuudesta tuntematonta kappaletta sujuvasti nuoteista reaaliajassa.

 
Se on taito, joka kehittyy ajan myötä, joillekin ei koskaan.
 
Krisse88
05.03.2003 20:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Se on taito, joka kehittyy...

 
...treenaamalla. Musiikkiopistossa et ainakaan pääse puusta pitkälle, jos et treenaa tuota prima vistaa...
 
assassin
05.03.2003 20:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


...treenaamalla. Musiikkiopistossa et ainakaan pääse puusta pitkälle, jos et treenaa tuota prima vistaa...

 
Prima vistan treenaus on loppujen lopuksi aika helppoa. Otat ensin jotkut helpot nuotit esille, luet ne läpi ja sitten alat soittaa erittäin hitaalla tempolla. Tosin tätä täytyy harjoitella pitkään, kunnes kehittyy kunnon reaaliaikainen nuotinlukutaito.
 
TuntematonMuuttuja
12.03.2003 18:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huvittaa tämä:
 
Korvakuulolta soittelija -> nuotinluku hankalaa
Nuoteista soittelija -> Korvakuulolta soitosta ei tule mitään
 
Itse kuulun jälkimmäiseen. Molempiin sopinee sama vanha fraasi: Harjoittelemalla sen oppii. Harjoittelemalla oppii itseasiassa melkein mitä tahansa. Itsellä viimeisin kokemus Chopinin minuuttivalssi. Ja sitten vielä siitä nuotinluvusta: Vähänkin vaikeampi kappale on yleensä melko vaikeaa soittaa suoralta kädeltä, mutta jo muutaman kerran jälkeen homma alkaa luistamaan, kun nuotteja ei tarvitse enää tuijottaa nenä paperissa kiinni. Vähän lisää ja sisältää melodian ja sävellajin. Parinkymmenen harjoituskerran jälkeen nuotteja vain vilkuillaan tietyissä "hankalissa kohdissa", joita ei vielä muista. Hankalat kohdat lainausmerkeissä siksi, että teknisesti vaativat kohdit oppii yleensä ensimmäiseksi ulkoa, koska niitä joutuu jankkaamaan ja jankkaamaan ja jankkaamaan... Mutta ei muuta tällä hetkellä. Jatkakaa :-)
 
Haipuma
14.03.2003 13:42:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten noita asteikkoja olis hyödyllistä treenaa? Tuntuu vaan, että pimputtelemalla niitä ylös/alas ei jää mitään käteen.
 
Haauuuhh..
rkokkonen
19.03.2003 11:45:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten noita asteikkoja olis hyödyllistä treenaa? Tuntuu vaan, että pimputtelemalla niitä ylös/alas ei jää mitään käteen.
 
Kannattaa testaa improvisointia. Se ylös-alas veivaaminen on hyödyllistä siinä mielessä että se asteikko sitten jää kintaaseen, mutta improvisoimalla (eli vaikka vetämällä soolon) saa vähän tarkkuutta parannettua sillä asteikkolla.
 
No joo, enpä ollu hauskaa taaskaan... http://www.causemos.net/rkokkonen
vmatika
06.04.2003 18:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse luen sujuvasti sekä nuotteja että soitan melodiaa korvakuulolta. Nykyisin soittaminen menee siten että etsin netistä tabseja joista löytyy kappaleen sanat ja soinnut ja soitan melodian korvakuulolta. Kappaleen täytyy tosin olla entuudestaan tuttu ja muistaa tosi hyvin.
 
Koskettimiin katsominen on vähän niin ja näin. 10v pianoa soittaneena en ole siitä täysin päässyt eroon mutta varsinkin jos soittaa nuoteista ja kahdella synalla niin ei juuri ehdi sormia vilkuilemaan. Näppituntumalla mennään ja ilman harjoittelua tulee hutilyöntejä.
 
Sormiharjoituksena olen tehnyt itse muutamia "biisejä" joita soitan eri temmoilla ja joissa varsinkin oikea käsi vetelee sointujen pyörittelemistä ja asteikkojen kelaamista. "biisi" kuulostaa sellaiselta että sitä jaksaa soittaa ja sillä saa hyvin sormet kipeiksi.
 
Haipuma
08.04.2003 15:45:15 (muokattu 08.04.2003 15:46:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormiharjoituksena olen tehnyt itse muutamia "biisejä" joita soitan eri temmoilla ja joissa varsinkin oikea käsi vetelee sointujen pyörittelemistä ja asteikkojen kelaamista. "biisi" kuulostaa sellaiselta että sitä jaksaa soittaa ja sillä saa hyvin sormet kipeiksi.
 
Millaisia "biisejä" nuo ovat? Itse olen myös kaikenlaista ylös/alas asteikkoja harjoituksia tässä kehitellyt.
Olisi tietysti ihan mukava saada jonkun muunkin ideoita esim. tarkkuusharjoituksiin, sormien ketteryyttäkin tietysti.
 
Pistäpä tänne jotain harjoituksia, jos jotenkin onnistuu ruudulle saamaan ne järkevästi!
 
Haauuuhh..
haage
09.04.2003 14:10:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sormien ketteryyttä ainakin metallimusiikissa on tosi helppo ja mukava harjotella vaikkapa soittamalla jonkun biisin synasooloja tai melodioita, jotka on nopeita ja kohtuullisen haasteellisia oppia... esim, muutama finntrollin biisi.
 
|,,/ harri "haage" koskela
Jabbe
09.04.2003 17:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon hyviä juttuja oppii kuuntelemalla levyiltä, tekemällä transkriptioita ja soittamalla itse perässä. Uutta minulle vielä, mutta näyttää kyllä toimivan. Kokeilkaa...
 
Olenko jos ajattelen, että en ole, vai onko ajatukseni vain ajatus, että en olisi, mutta koska kuitenkin ajattelen, että en ole, niin en voisi ajatella että en ole, ellen olisi...
Crypton
11.04.2003 15:55:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon soittanu musiikkiopistolla pianoa jotai 6 v ja oon silti surkee lukeen nuotteja, mutta korvakuulolta osaan soittaa vaikka mitä...
 
Hunky-San
13.04.2003 19:26:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selailen lähinnä ääniä ja niistä tulee aina välillä mielenkiintoisia ideoita ja inspiraatioita :D Yleensä juuri tuollaista sopivan instrumentin etsimistä johonkin tiettyyn biisiin ja sitten kyseisen tilutuksen, riffin taimikänytsittenonkaan harjoittelu. Sitten tietenkin asteikkojen tiluttelu nopeutuvassa tempossa.
 
petkle
30.04.2003 13:47:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synaa en omista, mutta pitäis kyllä hankkia. Pianoa soittelen lähinnä nuoteista, toivelaulukirja-jutut menee ihan kohtalaisesta sointupohjalta, nuoteista luen suurimman osan ja loput arvaan tai sovellan. Levyn kanssa soitellen pystyn kyllä melodiat hakemaan. Sointujen "kuuleminen" rajoittuu noihin I-IV-V eli loput joudun sitten vaan kokeilemaan kaikki mahdollisuudet läpi ja tutkimaan mikä tuntuisi tutulta. Jos kappale noudattaa jotain perusasteikkoo niin se on kohtalaisen nopeesti tutkittu, mutta monimutkasemmat sävellykset joudun nuoteista soittamaan. Bändin kanssa soitellaan sellasta strato linjaa(minä tosin rummuissa) ja on alkanut kiinnostamaan noi tilulilu-soolot. Mites niitä voisi treenata, kun ei oikein korvat pysy perässä, tietokoneella kun hidastaa 50% niin sit ehkä mut menee silti arvailuks kun alkaa olla häiriöitä äänessä enemmän kun asiaa. Onko niissä jotain peruskikkoja joita olis hyvä hallita? Sormitukseksi kelpaa ilmeisesti ihan noi asteikkojen järjestelyt?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «