Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka treenaatte synansoittoa?
1 2
Haipuma
04.02.2003 13:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyisin synansoittjilta kuinka treenaatte soittotekniikoitanne?
Itselläni on suuri ongelma keksiä hyvää treeniä, tuntuu turhalta vaan soitella kun ei kehity..
Soitteletteko paljon nuoteista? Mikä olisi hyvää treeniä, jolla voisi kehittää kaksikätistä soittoa?
 
Haauuuhh..
isojussi
04.02.2003 13:54:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääasiassa target-trainingia ja jammailua.... tars kyl muutakin, mut kun ei aina ehi....
 
Haipuma
04.02.2003 15:38:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta pitänee kysyä mitä tuo trget-training on?
 
Haauuuhh..
isojussi
04.02.2003 15:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta pitänee kysyä mitä tuo trget-training on?
 
Ei tyhmiä kysymyksiä ookkan!
 
Target-trainingilla tarkoitan sitä, että treenaat jotain tiettyä juttua (biisiä, riffiä, sooloo ym. ym.), jota tarviit jossain proggigsessa. Lopunperin musta parempia, kuin monet etydit, jotka pyrkii helposti oleen liian yleismaailmallisia.
 
moozart
04.02.2003 16:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni kaikki lähtee asteikkojen soitosta molemmilla käsillä. Aloita hitaasti ja lisää sit vasta nopeutta niin saat kaikki sormet toimimaan yhtä lailla. Niin että tunteee kuinka sormet on "irti" ja että saa täyden kontrollin niihin.
Jos osaat nuotteja lukee niin Bachin vihoista vaan treeenaamaan. Usein bachilla toinen käsi soittaa 16-osia ja toinen 8-osia ja toisinpäin ja niin varmasti kehittyy molempien käsien hallinta.Itse olen soittanut yli 10v klassista pianoa ja synaa vasta vuoden kaks "soitellu" että vaikee puhua semmosille jotka alottanu pelkästään synalla. Mutta luulis niiden aika samoilla linjoilla etenevän paitsi että synansoitto jää enemmikseen tilutteluun ja soundimaailmaan. Piano on piano.
Semmosta oon miettiny että kun soittelee jotai biisiä missä oikeella melodia ja vasemmalla vaan sointuja niin kääntäskin toisin päin (eli vasen melodia ja oikee käsi soinnut)... Kokeilkaa, on aika kummallista mutta saattas olla hyvinkin kehittävää ken tietää??
Sit tietenkin se opettelis aina soittamaan vasurillakin esim. soolot ja muutkin melodiat ja sitten soittas unisonona niitä oikeen kanssa. Stratovariuksen Holy Light on ihan kelpo tekniikka harjoitus:)
 
Dirk
04.02.2003 18:22:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni kaikki lähtee asteikkojen soitosta molemmilla käsillä. Aloita hitaasti ja lisää sit vasta nopeutta niin saat kaikki sormet toimimaan yhtä lailla.
Jos osaat nuotteja lukee niin Bachin vihoista vaan treeenaamaan. Usein bachilla toinen käsi soittaa 16-osia ja toinen 8-osia ja toisinpäin ja niin varmasti kehittyy molempien käsien hallinta.

 
Jeps; siinä on taas aihe, johon tuhat vastausta; itse päätät sopivimmat...tässä yläpuolella on selkeästikin klassisen pohjan saaneen henkilön vinkit; jos tykkäät niin mikäs siinä. Asteikot kannattaa opetella enkä tarkoita pelkästään duuri/molli akselia vaan moodeja; aluksi ainakin doorinen +miksolyydinen sekä mollien puolelta lydian dominant sekä alt-asteikko. 2 kättä yhtäaikaa ja 4 oktaavia; metronomin jos omistat niin AINA sillä; yksi sovellus on kokeilla soittaa myös eri tahtilaijeissa painottaen ensimmäistä, staccatoina, koroestaen vasenta ja oikeaa erikseen, kolmimuunteisena painottaen ensimmäistä ja sitten toista ääntä...
Mutta kun ne osaat niin jätäppä ne vähemmälle; turha niitä on päivästä toiseen jankata. Nämä bachit sun muut ovat hyviä tekniikalle jos sitä kaipaat. Reenaa sointujen hajotuksia vasurilla,oikealla ja kahdenkäden hajotuksia. Tärkeää on myös aina jammailla ja kehittää itselle mieleisiä liksejä yms.
 
Tästä ei kyllä tullu esille minkälaista musaa soitat; jos nyt synansoittoa painotat niin kiinnitäppä huomiota soundipolitiikkaas; kuten eräs tyyppi sanoi, että tärkeintä on:
1) rytmi: paskalla rytmillä soitettuna mikään ei kuulosta hyvältä
2)soundi: paskalla soundilla soitettuna sua ei jaksa kukaan kuunnella
3)ne äänet mitä soitat
 
nonnii.
 
Hannu H.
04.02.2003 20:55:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olenko suuruuden hullu kun olen reilun 11 vuoden pianon soiton jälkeen ajatellut opetella Chopinin vallankumousetydin?
 
vieraile kotisivuillani
magnetman 004
04.02.2003 22:58:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Istun alas ja pelaan Skijumppia 2 tuntia. Kyllä siinä synansoitto kehittyy.
 
magnetman 004
Haipuma
05.02.2003 09:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vaan vihjeistä! Siinä tuli monenmoista asiaa ja toivottavasti nyt saisi itsensä treenaamaan sitten noita..
 
Tästä tulee kyllä seinälle tulostettu muistilappu:
 
tärkeintä on:
1) rytmi: paskalla rytmillä soitettuna mikään ei kuulosta hyvältä
2)soundi: paskalla soundilla soitettuna sua ei jaksa kukaan kuunnella
3)ne äänet mitä soitat
 
Niin itse soitan pop/rock painotteista esim. doors (ja tietysti kaikkia mukavia melodioita, joita sattuu kuulemaan)
Uskon, että noista Bach-harjoituksista on suuresti apua, vaikka ei klassista pohjaa omaa. Nuoteista vaan sitten soittelemaan, oppiipahan samalla niitäkin sujuvammin lukemaan..
 
Haauuuhh..
moozart
05.02.2003 11:51:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olenko suuruuden hullu kun olen reilun 11 vuoden pianon soiton jälkeen ajatellut opetella Chopinin vallankumousetydin?
 
Ei kuulostaa ollenkaan hullulta. Jos olet noinkin kauan soitanut aktiivisesti tai vähän vähemmänkin niin omaat varmasti riittävän tekniikan ja omien taitojen tietämyksen. Onhan se aika nopea ja vasuri joutuu koville mutta kovaa treeniä niin kyl lähtee.
Itse soitan tällä hetkellä Chopinin Fantaisie Impromptua ja rupee pikkuhiljaa menemään. Vähän masentaa vaan kuunnella heti alkuun levy missä tempo 500. Mutta kyllä se nopeus sieltä tulee kunhan sävelkulut sormitukset ym. tulee tutuksi... toivon niin.
 
geeta shredda
05.02.2003 13:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minäkin kaipaisin vinkkejä... olen juuri aloittanut synansoiton (soittanut synaa yhteensä ehkä 5 tuntia elämäni aikana) ja pitäis keksiä jotain tosihelppoja biisejä treenattavaksi. jotain rock/heavy klassikoita vaikka. helppoja. vrt: house of the rising sun kitaralla. tarkoituksena ois oppia vaan soittamaan hyvin sointuja ja yksinkertaisia melodioita, ne chopinit ja bachit jätän ainakin toistaiseksi vaan kuunneltavaksi.
 
Haipuma
05.02.2003 14:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin tuolla soittoteoriasta.. Tulipa vaan mieleen, että ilmeisesti teoriaa pitäisi opetella aika paljon jos haluaa monipuoliseksi soittajaksi..
Sellainen kysymys: Soittaako monet teistä katsomatta koskettimiin? ilmeisesti olis aika tärkeää soittaa niin jos haluaa lukea esim. nuotteja sujuvasti..
 
Haauuuhh..
Turmis
05.02.2003 21:47:44 (muokattu 06.02.2003 09:48:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyisin synansoittjilta kuinka treenaatte soittotekniikoitanne?
 
Valitsen vain jonkun hyvän piisin jonka haluan oppia soittamaan, tietenkin sillä silmällä että kappale tarjoaa sopivasti haastetta. Sitten vain jankkaamaan. Ainut hankaluus on vain se että joudun opettelemaan kaiken kuulemani perusteella kun tuo nuotinlukutaito puuttuu ja asteikotkin ovat utopiaa... hävettää olla laiska muttakun ei viittis tehä asialle mitään.
Oppimiskeinona tuo kappaleiden opettelun kautta kehittyminen on äärimmäisen motivoiva ja palkitseva, on nimittäin useamman kerran tullu soitettua 2h putkeen jonkun piisin juuri opittua "vitun-hyvältä-kuulostavaa-kohtaa".
 
Tuonelan kanttorin bändi on Sethery.
moozart
06.02.2003 13:55:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei niitä asteikoita mikään pakko oo soittaa tai muuta vastaavaa. Mutta kun lähetään suoraan vääntämään jotain nopeita sooloja ilman kunnon perustekniikkaa niin saattaapi kehittyä ihan väärällälailla ja jatkossa tulee sit ongelmia kun rupee muuttamaan esim käsien asentoo ja sormituksia mutta tehköön kukin tavallaan.
Haipuma kyselit koskettimiiin katsomisesta. Ainakin mulla on vuosien myötä kehittynyt koskettimien sormituntuma semmoseks että eipä sitä oikeestaan tarvii kuin vähän sormiin vilkuilla ja lukea vaan nuottia, riippuen tietenkin kappaleen vaikeudesta. Sitten jos ei oo nuottia niin katse kääntyy kyllä kummasti sormiin..
 
Pianismi
12.02.2003 16:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on muuten hyvä pistää enkku linkki...itselläni on kohtalaisen vahva englanninkieli ja olen asunutkin englanninkielisessämaassa mutta, musiikkitermistö on aivan uutta englanniksi...ulottuu about minor,major, flat,sharp tasolle =)
 
Tää ois semmosta hevahtavaa jazz-groovea....eli soita vähän saksalaisemmin.
Congi
13.02.2003 11:26:58 (muokattu 13.02.2003 11:27:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks lisäkysymys. Millaisia kuivaharjoituksia teillä on? Eli silloin kun kosketinta ei löydy mistään. Naputteletteko pöytää? Onko tekniikan kannalta terveellistä?
 
moozart
13.02.2003 16:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pöydän naputtelu on oikein hyvää treeniä, mutta aika kova meteli kuuluu jos vaikka koulun pulpettia rummutat. Sillä saa sormivoimaa ja liikkuvuutta kyllä lisää. Yks tosi tärkeä asia ainakin pianonsoitossa ois saada sormen ensimmäinen nivel toimimaan. Sitä voi treenata esim pöytää vasteen painelemalla tavoitteena saada se liikkumaan itsenäisesti. Kehittyy tarkempi kontrolli ja se tatsi..
 
Pianismi
13.02.2003 19:15:52 (muokattu 13.02.2003 19:16:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pöydän naputtelu on oikein hyvää treeniä, mutta aika kova meteli kuuluu jos vaikka koulun pulpettia rummutat. Sillä saa sormivoimaa ja liikkuvuutta kyllä lisää. Yks tosi tärkeä asia ainakin pianonsoitossa ois saada sormen ensimmäinen nivel toimimaan. Sitä voi treenata esim pöytää vasteen painelemalla tavoitteena saada se liikkumaan itsenäisesti. Kehittyy tarkempi kontrolli ja se tatsi..
 
Toinen hyvä treeni on että tsekkaat ihan vaan kuiviltaan säveliä (toimii erinomaisesti tylsälle oppitunnille/luennolle)
erilaisiin sointuihin:
 
Leikkaa paperista palasia johon sitten kirjotat yhteen satsiin nuotin nimen : C C# D D# jne.
Sitten toiset joihin pistät: tyhjä(duuri) ,molli,dim,puoli dim.
 
ja sitten kolmanteen satsiin levoton läjä numeroita: 7; maj7; -5;+5;9;add9;11;13;maj11; jne....
 
Otat sitten yhden lapun jokaisesta ryhmästä (viimeisestä vaikka kaksi..=P) ja katsot mitkä äänet soittaisit...
 
Tämä on myös erinomainen tapa säveltää hämäräntuntuisia Ambient biisejä...=)
 
Tää ois semmosta hevahtavaa jazz-groovea....eli soita vähän saksalaisemmin.
Dirk
13.02.2003 21:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen hyvä treeni on että tsekkaat ihan vaan kuiviltaan säveliä (toimii erinomaisesti tylsälle oppitunnille/luennolle)...
 
Huhhuh...kannattaiskos miettiä alanvaihtoa tai jäädä ennemminkin kotia soittamaan ku mennä tuollasille luennoille :)
 
Elämä on ihmisen parasta aikaa...
Mertsi
14.02.2003 18:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran soitosta on kanssa tosi paljon hyötyä myös syntikan soittoon... Kummasti on vetreempi vasen käsi ku ilman kitaraa... Ite tykkään soitella sointuja nopeesti ylös ja alas kolmisointu käännöksin... kehittää mun mielestä kivasti "tarkkuuta" ja kuulostaa jopa hienolta! eka kahella kädellä hitaasti ja sitte jos taito ja hermot sallii ni yhellä kädellä...
 
Siis mitä?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «