Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianokirjaa aloittelijalle?
1
TR3
05.01.2011 05:03:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Ajattelin kysyä teiltä alan harrastajilta jotain vinkkejä, mikä olisi hyvä suomenkielinen pianokirja aloittelijalle? Kysymyshän on itsessään aika laaja, mutta kun itse en tiedä näistä paljoakaan, niin mielipiteitä kaivattaisiin :)
 
baron
05.01.2011 10:18:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TR3: Hei
 
Ajattelin kysyä teiltä alan harrastajilta jotain vinkkejä, mikä olisi hyvä suomenkielinen pianokirja aloittelijalle? Kysymyshän on itsessään aika laaja, mutta kun itse en tiedä näistä paljoakaan, niin mielipiteitä kaivattaisiin :)

 
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?lang=fi&isbn=9524610256
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
S.Jone
05.01.2011 21:57:36 (muokattu 11.01.2011 22:06:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras johon olen tähän mennessä törmännyt on ollut Pianon Avain-sarja... Siihen kuuluu tietääkseni 3 osaa - Alkusoitto, 1 ja 2 ja sitten ylimääränen Pianon Avain Ohjelmisto -vihkonen.. sillä pääsee melko hyvään vauhtiin.. Suuntautuu enemmän klassisen musiikin puolelle kun eteenpäin meneen. Mutta sarjan ensimmäinen kirja, eli Alkusoitto, on tosi yleispätevä, vaikka välistä vähän oudohkossa järjestyksessä etenevä. Suosittelen.
 
Kevyeen musiikkiin ja vapaasäestykseen paras tähän mennessä vastaan tullut on Piano Soikoon niminen teos.. Ilman mitään pohjaa saattaa kyllä olla hieman hankala kirja aloittaa.
 
Tuo Michael Aaronin Pianokoulu on kans ihan hyvä
 
EDIT: Hups, tarkotin Suomalainen Pianokoulu nimistä kirjasarjaa, en Pianon Avainta (mikä kai on kans ihan pätevä, mutta oon tutustunu vain tuohon Suomalaiseen Pianokouluun)
 
TR3
06.01.2011 13:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista. Voisi katsella noita.
 
Ahti Tuumiainen
04.07.2018 19:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin voisin käiväistä ostamassa jonkun pianonsoitto-oppaan. Kunhan vaan tietäisi mikä olisi hyvä. Kosketinsoittajana olen täysin itseoppinut, tai siis oppimaton pikemminkin, eli ihan aloittelija. Nuotit osaan, olen soittanut kitaraa ja bassokitaraa 20 vuotta. Itse tykkäisin soitella jazzahtavaa/rockia meininkiä. Klasariakin diggailen, mutta pelkkä klasari ei oikein nappaa.
 
makeaelama1
15.09.2018 20:51:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu mitä haluat oppia ja millaista ohjelmistoa haluat soittaa.
Klassisia kappaleita Bachista Beethoveniin on vaikka missä kokoelmissa ja irtonuotteja saa music sheet-hakusanalla netistä. Esim. www.musicnotes.com.
 
Pianokouluissa on usein yhdistetty nuotinlukua, klassisia ja kevyitä kappaleita sekä nykyään myös säestystaitojen alkeita. Tsekkaa opiskelijoiden omistama www.ostinato.fi, sieltä voit saada edullisimmin nuo.
 
Vapaan säestyksen käsikirja (www.vapaasaestys.fi) on kaikille jo muutaman vuoden pianoa soittaneille sovelias: siinä on improvisointia, sointuja, teoriaa ja säestysmalleja eri tyyleissä, bluesia unohtamatta. Kompit vaihtelevat beatista sambaan, jazz-valssista tangoon.
Jos taas haluat soittaa kappaleita ja opetella asioita biisi kerrallaan, hyvä vaihtoehto on Pianohitit-sarja (www.vapaasaestys.fi/pianohitit). Esim. Ekat Pianohitit-osassa on helpot sovitukset melodian kanssa soitettavaksi, sekä pelkästään kompattavaksi. Muissa Pianohitit-kirjoissa on suuri valikoima kappaleita ja jokaiseen liittyy komppimallit A- ja B-osiin. Näiden avulla soittaja luo säännöllisen kompin sointumerkkien pohjalta. Koko säestyksiä ei ole siis kirjoitettu ulos, jolloin säestäminen on vapaata: sointumerkit ja komppirytmi on annettu, kaiken muun soittaja voi päättää itse.
 
Pelkkä säestäminen ilman melodian soittamista on huomattavasti helpompaa ja selkeämpää; melodian mukana soittaminen aiheuttaa aina poikkeuksia säestämiseen. Tämän takia esim. Toivelaulukirjojen nuotit voivat olla hankalia soittaa, kun säännöllistä säestyskuviota ei heti hahmota. Kun tutkii komppityylejä esim. Vapaan säestyksen käsikirjasta, soittaa kappaleita ja niiden komppimalleja Pianohitit-kirjoista, oppii hahmottamaan eri musiikkityylien piirteet ja voi itse luoda säestyksiä mihin vaan. Säestyksiä voi tehdä myös korvakuulolta, alkuperäisiä rumpu- ym. komppeja matkien. Ylipäänsä säestäminen on kiinnostava tulokulma pianonsoittoon: vähän elementeillä pääsee liikkeelle ja säestyksen sovittamisella ei toisaalta ole rajoja.
 
Yksi juttu vielä: jossain vaiheessa on hyvä käydä opettajan kanssa pianonsoiton kysymyksiä läpi. Joskus joku tekninen este (esim. jännitys kädessä tai väärä ranteen asento) voi estää kompin svengaamisen. Opettaja voi myös auttaa hahmottamaan omia kehittämiskohteita ja antaa ehdotuksia kehittämissuunnasta. Kaikki youtube-videot eivät aina sovellu kaikille... ;)
 
Tsemppiä soittoon!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «