Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stagepianoiden mahdollisuudet?
1 2
*Gwen*
28.12.2010 20:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nyt niin että esim roland rd 700 nx:ssä ei ole periaatteessa muita ulottuvuuksia kuin pianosaundit..erhkä jotain urkuja ja rhodesia..? Katsoin esittelyvideoita stagepianoista ja verratessa esim rolandia ja Yamahan s90xs niin yammussahan on kaikenmaailman rummut yms vocoderit, joita ilmeisesti rolandissa ei ole? Voisiko joku kertoa tällaiselle keltanokalle näiden laitteiden käyttömahdollisuuksista ja eroista sekä minkälaiseen käyttöön ihmiset mitäkin ostavat?
KIITOS jos joku jaksaa jelpata! :)
 
tarmo
28.12.2010 21:44:46 (muokattu 28.12.2010 21:55:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Gwen*: Onko nyt niin että esim roland rd 700 nx:ssä ei ole periaatteessa muita ulottuvuuksia kuin pianosaundit..erhkä jotain urkuja ja rhodesia..?
 
Ei ole. Pianosoundi vain sattuu olemaan yksi keskeisimmistä myyntivalteista niiden ammattisoittajien keskuudessa, jotka arpovat Yamahan ja Rolandin välillä.
 
Googleta netistä tarkemmat speksit tai mene paikan päälle testaamaan, niin saat paremman käsityksen laitteista.
 
EDIT: Nuo mainitsemasi stagepianot ostetaan usein keikkapianoksi. Pitkään suosituimpia ovat olleet rolandin ja yamahan rd- ja s -sarjan soittimet, vaikka mallit ovatkin uudistuneet vuosien saatossa. Toki muitakin hyviä löytyy, mutta se ei ole nyt se pointti.
 
Mä käytän stagepianoa pianona ja työasemasyntikka on sitten erikseen. Niitä on yamahan motifit, rolandin fantomit, korgin M-sarja, tritonit ja mitä ikinä.... näitähän riittää. Nykyään stagepianoissakin on ominaisuuksia syntikoista, rolandin rd-sarjassa vaikkapa Fantom-syntikoiden ominaisuuksia ja yamahan s-sarjassa motif-syntikoista tuttuja juttuja. Silti perusfunktio on edelleen hyvä pianotatsi- soundi ja roudattavuus. Kaikki muu on vain lisuketta - kermaa kakun päällä. Hienoa sinänsä, että nykyään ostamalla rolandin, kurzweilin, yamahan tai korgin stagepianon, voi saada aimoläjän sellaisia ominaisuuksia, joita aiemmin sai vain syntikoista.
 
Jos haluat synan, jossa on myös piano, silloin kannattaa suunnata katse perus stagepianosarjasta fantomeiden ja motifien 88-koskettimisiin versioihin. Niissä on samat stagepiano-ominaisuudet kuin rd-, tai s-sarjan stagepianoissa, mutta niiden pääasiallinen tarkoitus on olla työasemasyntikoita. Hintaa ja painoa on sitten samassa suhteessa lisäominaisuuksien kanssa... Jos haluat vain stagepianon, jossa on myös joitakin synasoundeja, kannattaa ihan alkuun mennä testaamaan nuo aivan alussa mainitut stagepianot. Niissäkin on jo melko lailla riittämiin perusominaisuuksia.
 
Jos syötät keskustelualueen hakuun jotakin stagepianoihin liittyvää, löydät enemmän juttua. Malleja ja merkkejä on markkinoilla niin paljon, että päähän sattuu...
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
baron
28.12.2010 21:53:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stagepiano on käytännössä keikkapiano. Kaikennäköiset rummut/bassot sun muut on turhia kun bändikaverit hoitaa ne, samoin kuin oma äänentoisto joka on vain turhaa painolastia.
Ainoa tärkeä on hyvä pianokosketus ja hyvät pianosoundit.
Jos haluat pelleillä, hanki syntikka.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tarmo
28.12.2010 21:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Stagepiano on käytännössä keikkapiano. Kaikennäköiset rummut/bassot sun muut on turhia kun bändikaverit hoitaa ne, samoin kuin oma äänentoisto joka on vain turhaa painolastia.
Ainoa tärkeä on hyvä pianokosketus ja hyvät pianosoundit.
Jos haluat pelleillä, hanki syntikka.

 
Lyhyesti ja ytimekkäästi. Aamen.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
JPQ
28.12.2010 22:39:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneksi en ole ammattilainen niin tiedän että arpominen aika huono valinta tapa ja kumma kyllä muusiikki josta pidän suosii enempi toista merkkiä en sano kumpaa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
*Gwen*
28.12.2010 22:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TARMO K I I T O S ! =)
 
road.runner
29.12.2010 15:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mihin kannattaa kiinnittää huomiota on roudattavuus ja soittimen koko. Saundit akselilla Roland, Yamaha, Nord ovat makuasioita. Itselläni oli Rolandin 300sx (88), joka oli sinänsä ok, mutta pienillä lavoilla koko alkoi tökkimään. Siirryin käyttämään Yamahan s70xs:ää (76) ajatuksella pienempi koko ja ominaisuuksia vaikka OMB juttuihin. Joillekin keikoille sitä raahattuani totesin että on se aika painava, eikä niitä saundeja niin hirveästi keikalla tarvitse. Rahalla ratkaisin tämän ongelman ja hankin Nord Electro 3 61:n, jolloin Jammu jäi kotisoittimeksi. Nyt mahtuu pienille lavoille ja roudattavuuskin parani laakista.
Itse tulin siihen lopputulokseen että parempi pitää yksi soitin himassa ja käydä keikalla toisella. Näiden yhdistäminen on aina jollain tavalla kompromissi. Rahaa tietysti palaa, mutta kun kerran investoi, niin ei tarvitse sitten vähään aikaan kärvistellä.
 
tarmo
29.12.2010 16:23:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

road.runner: Yksi mihin kannattaa kiinnittää huomiota on roudattavuus ja soittimen koko. Saundit akselilla Roland, Yamaha, Nord ovat makuasioita. Itselläni oli Rolandin 300sx (88), joka oli sinänsä ok, mutta pienillä lavoilla koko alkoi tökkimään. Siirryin käyttämään Yamahan s70xs:ää (76) ajatuksella pienempi koko ja ominaisuuksia vaikka OMB juttuihin. Joillekin keikoille sitä raahattuani totesin että on se aika painava, eikä niitä saundeja niin hirveästi keikalla tarvitse. Rahalla ratkaisin tämän ongelman ja hankin Nord Electro 3 61:n, jolloin Jammu jäi kotisoittimeksi. Nyt mahtuu pienille lavoille ja roudattavuuskin parani laakista.
Itse tulin siihen lopputulokseen että parempi pitää yksi soitin himassa ja käydä keikalla toisella. Näiden yhdistäminen on aina jollain tavalla kompromissi. Rahaa tietysti palaa, mutta kun kerran investoi, niin ei tarvitse sitten vähään aikaan kärvistellä.

 
Täysipitkä piano on toki hankalampi roudata, mutta jos nyt keskustelun aloittaja etsii itselleen keikkapianoa, jättäisin sellaiset soittimet pois valikoimasta, joissa ei ole oikeaa painotettua pianotatsia. Periaattessa hyvän pianosoundin ja muitakin soundeja saa nykyään lähes mistä tahansa soittimesta ja tarvittaessa midillä vaikka haitarin jatkeeksi, mutta se ei tee nord electrosta tai midihaitarista stagepianoa.
 
Sinänsä tuo Yamahan 76-koskettiminen versio painotetutilla koskettimilla on kiva uusi tulokas keikkapianokategoriaan, joten pointsit sen mainitsemisesta.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
*Gwen*
29.12.2010 16:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältähän löytyy kivasti apuja! :) Tosiaan raha varmaan ratkaisisi tämänkin asian, mutta kun pointti on tosiaan hakea kaikkea samassa paketissa, (lue: säästää! :D) Eli et pianokosketus mahd hyvä, saundit kunnossa keikkaa varten ja synaominaisuudet sit kotona leikkimistä ja biisin tekoa varten...! :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=1peHy3UJhlw
 
Katoin tuollaisen linkin Yammusta, varsinki tuo mikin liittäminen oli kiva lisä, pääsee leikkimään Imogen Heapia ja tuntuu että tässä on Yammussa on paljonkin synan ominaisuuksia! Kun haen Tubesta Rolandin 700 NX:stä niin esittelyt keskittyy vaan pianosaundin muokattavuuteen ja se saa hämäämään puuttuuko Rolandista sit kokonaan nämä tämän tyyppiset syna ominaisuudet joita esim tässä videossa näytetään.
 
Toki olen miettinyt lyhyemmänkin mallin hankkimista, menis kätevästi autoon, mutta sit hiipii ajatus et tekeekö yks oktaavi siinä enää kovin paljon painoa / senttejä lisää, taas toisaalta tuleeko niitäkään sit ikinä soitettua niin who knows.
 
baron
29.12.2010 16:43:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*Gwen*: Toki olen miettinyt lyhyemmänkin mallin hankkimista, menis kätevästi autoon, mutta sit hiipii ajatus et tekeekö yks oktaavi siinä enää kovin paljon painoa / senttejä lisää, taas toisaalta tuleeko niitäkään sit ikinä soitettua niin who knows.
 
Siis jos on oikealla pianotatsilla ja oikealla pianosoundilla saatavissa 76-koskettiminen niin kiinnostaa: Harvoin keikalla tarvitsee sitä alapäätä ja mahtuisi autoon ilman takaistuimien alaslaskemista.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Leikari
29.12.2010 16:50:51 (muokattu 29.12.2010 17:17:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minulla on Yamaha S90es - soitan sillä lähinnä pianoja ml. plg-laajennuskortin dx-soundeja. Onhan siinä paljon muitakin "soittimien" ääniä, mutta aika vähän tulee niitä käytettyä kun en sen lajin musiikkeja paljoa harrasta.
 
Vaan eipä se fyysisesti pitkästä motifista juuri poikkea eli kotisoittimena ko. kone viihtyy ja reissuissa on tilanteen mukaan jokin muu ratkaisu.
 
Tässäpä tämä Motifin pätkäversio:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_motif_xf_7.htm
dimensions: 1252 x 122 x 391 mm, weight 17,2kg
xfs-koskettimisto
 
www.soundonsound.com in tammikuu-2011 numerossa onkin ko. soittimen esittely ja arviointi.
 
ja etenkin:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_s_70_xs.htm
Dimensions: 1.350 x 385 x 173 mm (WxDxH), Weight: 20,4 kg
Balanced Hammer Effect Keyboard so. lyhkäinen pianokoskettimisto.
 
Painoero tullee pitkälti koskettimistosta?
 
Mikäli haluaa "leikkiä" tekemällä biisejä sekvensserille niin silloin valintana on työasema so. Motif. Pianokoskettimistolla Motif pitää hommata sitten pitkänä.
 
Oikeat syntetisaattorit on sitten erikseen.
 
lukethesis
30.12.2010 16:22:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Siis jos on oikealla pianotatsilla ja oikealla pianosoundilla saatavissa 76-koskettiminen niin kiinnostaa: Harvoin keikalla tarvitsee sitä alapäätä ja mahtuisi autoon ilman takaistuimien alaslaskemista.
 
Ratkaisu on isompi auto ;)
 
Siis ainoastaan ainakin mulle tulee mieleen ne Fatarin/Studiologicin VMK-controllerit jonkun äänimodulin kera. Eli esimerkiksi VMK176+:han on vähän Rhodesia muistuttava pianotatsi (mutta ei kuitenkaan niin "vuttelo") ja 76 kosketinta.
 
Tai sitten Korgin SV1-73, mutta se on sitten taas lähinnä vintagempaan meininkiin. Ja soundit on Korg-tyyliin silti aika urpoja.
 
Bronks
02.01.2011 11:11:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis: Ja soundit on Korg-tyyliin silti aika urpoja.
 
Oletko kokeillut saundipäivityksiä? Aika isosti sanottu.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
Quru
02.01.2011 13:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis:
Tai sitten Korgin SV1-73, mutta se on sitten taas lähinnä vintagempaan meininkiin. Ja soundit on Korg-tyyliin silti aika urpoja.

 
Akustinen piano on minusta tarpeeksi hyvä ja E-pianot jopa loistavia. Ja tämä kommentti ilman mitään soundipäivityksiä. Uruissa se häviää Electroille, mutta niinpä häviää mikä tahansa stagepiano. Muuten ei kalpene punaisten laitteiden rinnalla yhtään.
 
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
musamies
02.01.2011 14:02:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quru: Akustinen piano on minusta tarpeeksi hyvä ja E-pianot jopa loistavia.
 
Hyvä vehje tällä saralla on esimerkiksi Yamaha CP-5.
 
lukethesis
02.01.2011 18:54:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Hyvä vehje tällä saralla on esimerkiksi Yamaha CP-5.
 
On myös 600 euroa kalliimpi, ja lähes 10kg painavampi.
 
Mikko T.
04.01.2011 20:43:37 (muokattu 04.01.2011 20:44:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Stagepiano on käytännössä keikkapiano. Kaikennäköiset rummut/bassot sun muut on turhia kun bändikaverit hoitaa ne, samoin kuin oma äänentoisto joka on vain turhaa painolastia.
Ainoa tärkeä on hyvä pianokosketus ja hyvät pianosoundit.
Jos haluat pelleillä, hanki syntikka.

 
Kyllä, juuri näin, vanha vuohi.
 
Lisäisin tähän vielä hyvän ständin. Eikä mitään X-ständiä joka vaappuu kuin kaappikellon heiluri vaan nelijalkainen pöytäständi, kuten esim.
 
http://www.k-m.de/en/products/categ … 1&hidesndlevel=0&tx_hacatalogue_pi1searchfor=
 
Mulla on ollut tuollainen kaksi vuotta ja ihmettelen jatkuvasti, miten olen aiemmin voinut soittaa stagepianoa tavallisella X-ständillä.
 
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
musamies
04.01.2011 21:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä taas on mainiota jos 88 koskettimisessa soittimessa on hyviä bassoääniä koska silloin on kiva säestää itseään vasuribassolla ja koskettimiston laajuus antaa siihen hyvin myötä.
 
BobHope
05.01.2011 00:27:09 (muokattu 05.01.2011 00:29:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Minun mielestä taas on mainiota jos 88 koskettimisessa soittimessa on hyviä bassoääniä koska silloin on kiva säestää itseään vasuribassolla ja koskettimiston laajuus antaa siihen hyvin myötä.
 
Esimerkiksi rhodes-soundin alapäähän kaveriksi (layerinä) vähän pystybassoa niin johan tukevoittuu kivasti. Vaikkakin alkuperäisessä rhodesissa ei ollu kuin se 73 kosketinta niin onhan se hauskaa vähän möyräytellä.
 
Diatonic is a low calorie Schweppes.
*Gwen*
10.01.2011 11:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kävinpäs tutustumassa noihin soittimiin ihan livenä, cp5:n kosketushan oli aika bueno, mutta en päässyt vielä kärryille mitä synamaisuuksia soittimessa oli. YamahaS70xs oli ihan jees, mutta se ei ilmeisesti olekaan STAGEPIANO niinkuin alunperin olin ymmärtänyt...? Whatthafuckitis?! Syna? Termit on hieman hakusessa... mikäs "oma ominaisuus" tuolla stagepianolla sitten on, jos kyseinen Yammu ei sellainen olekaan vaikka on painotettu koskettimisto?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti