Muusikoiden.net
05.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kurzweil PC361
1
veikko nieminen
08.12.2010 21:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään tätä soitinta? Millain toimii keikkakäytössä ja minkälaiset kokemukset tästä teillä on? Onko hyvä ostos?

Nyt ei tarvita kommettia siitä, että olisiko joku saman hintaluokan vehje parempi, vaan ainoastaan käyttökokemuksia.

Nakkiso
11.12.2010 16:34:21 (muokattu 11.12.2010 16:36:12)

veikko nieminen: Onko kenelläkään tätä soitinta? Millain toimii keikkakäytössä ja minkälaiset kokemukset tästä teillä on? Onko hyvä ostos?

Nyt ei tarvita kommettia siitä, että olisiko joku saman hintaluokan vehje parempi, vaan ainoastaan käyttökokemuksia.

Jeh, en ole ehtinyt aiemmin vastailemaan, mutta tässä jotain pointteja:

Hankin PC361:n muutama kuukausi sitten ja olen soittanut sillä about 10 keikkaa. Mulla on toisena kiipparina keikoilla Nord Stage 88. Innostuin etenkin Kurzweilin pianosaundeista niin paljon, että olen käyttänyt stagea vaan toisena kiipparina kurzille ja ohjelmoinut kaikki saundit kurzilla. Tykkään itse todella paljon, mutta ei sovi kaikille.

Kurzweil on käyttöliittymältään selvästi poikkeava ja paljon monimutkaisempi kuin muut merkit. Opettelu vie paljon aikaa ja kokemusta muiden merkkien ohjelmoinnista olisi hyvä olla reilusti.

Livekäyttöön sopii, jos tykkää ohjelmoida kaikki saundit tosi tarkasti etukäteen (itse tykkään), mutta semmoseen jamihenkiseen hommaan ei sovi. Esim. splittejen tekeminen lennosta on aika hankalaa.

Saundit on kauttaaltaan helvetin hyvät - mun mielestä. Yksinään saattaa kuulostaa vähän karulta, mutta bändin läpi kuuluu yleensä juurikin se kaikkein olennaisin informaatio.

http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
veikko nieminen
11.12.2010 16:55:03

Kiitoksia kokemuksista.

Oma kokemus tuosta merkistä rajoittuu ainokaiseen keikkapianoon SP76:n, muutamien vuosien takaa. Kuinka tuossa 361:ssä transponointi sujuu, esim, kesken biisin?

Nakkiso
11.12.2010 17:17:16

veikko nieminen: Kiitoksia kokemuksista.

Oma kokemus tuosta merkistä rajoittuu ainokaiseen keikkapianoon SP76:n, muutamien vuosien takaa. Kuinka tuossa 361:ssä transponointi sujuu, esim, kesken biisin?

Transponointi hoituu todella näppärästi. Soittotilassa on aina neljä nappia transponoinnille (puolsävelaskel ylös, puolikas alas, oktaavi ylös, oktaavi alas). Kun kumpaakin transponointinappia tai kumpaakin oktaavinappia painaa yhtäaikaa, niin transponointi palautuu takaisin nollaan.

http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
JMVx
14.12.2010 18:23:58

Pakkohan se nyt on vähän kommenttia antaa Kurzweilista. Mulla tosin on X-malli, eli 88 pianokosketinta, mutta muuten sama.

Tosiaan, itse olen vedellyt laitteella todella monta keikkaa. Poppia, rokkia, jazzia, tanssimusiikkia, yms. yms. Viimeisimpänä taisi olla jopa klassista.

Pianosoundi on oikein mukava, ja ihan jo presetteinä löytyy monenlaista ja moneen sopivaa. Myös muut soundit ovat ainankin mun korvaan hyviä, etenkin sähköpianot, orkesteri- ja jousisoundit ja se synapuoli.

Käyttöliittymä on kyllä hyvinkin erilainen kuin muilla merkeillä, mutta ei huono. Ruuvailu voi olla välillä vähän puuduttavaa ja ennen kuin siihen pääsee kunnolla sisään joutuu tekemään vähän töitä. Keikalla sitten on kaikki paikoillaan ja Kurzweilin mahtavat kontrollointimahdollisuudet pääsevät valloilleen. :D

Nakkiso: Saundit on kauttaaltaan helvetin hyvät - mun mielestä. Yksinään saattaa kuulostaa vähän karulta, mutta bändin läpi kuuluu yleensä juurikin se kaikkein olennaisin informaatio.

Mun korva on samaa mieltä. :)

veikko nieminen
15.12.2010 13:16:34

Kiitoksia näistä kommenteista, helpottavat ostopäätöstä huomattavasti.

ownar
18.12.2010 15:23:05 (muokattu 20.12.2010 23:19:47)

veikko nieminen: Onko kenelläkään tätä soitinta? Millain toimii keikkakäytössä ja minkälaiset kokemukset tästä teillä on? Onko hyvä ostos?

On hyvä ostos (varsinkin nyt kun hinnat on pohja mudissa). Presettien hyvyys riippuu paljoltakki siitä mitä genreä soittelet. Esim. Syna puoli on vehkeen mainiouteen verrattuna aivan P***. Melletronit ja erilaiset piano tyyppiset soittimet onkin sitten parempia. ((Tosin nyt on luvattu, että OS2 mukana julkaistaan lisää syna presettejä, mutta saa nähdä))

Huonot puolet:

- pieni RAM ja aika vanhat samplet (paitsi jouset). Tää on varsinki ongelma sembalossa, joka on samplattu aika huonosti. Ja sitten pianossa, jonka decay on aivan liian lyhyt. (Tuo sembalo korjataan nyt tulevalla ramilla, mutta pianoon täytyy odottaa kurzin K3000 ilmestymistä varmaan 2012).

- Syna engine ei ole täydellinen, esim 20ms on maksimi AMP envelopen reagointi aika.

- Leslie ei myöskään ole täydellinen. Tosin esim. Rolandiin verrattuna organ presetit on paljon parempia.

- Ei inputseja jos haluat käyttää vaikkapa särö putkea ja sitten saada äänen kurzin reverbin läpi.

- Jotku "perus efektit" puuttuu. Esim Unisono, detune ja slicer (step amp sequencer). Filttereitä olisi voinut olla enemmänkin. Tosin muut Romplerit kalpenee rinnalla.

JPQ
06.01.2011 03:12:56 (muokattu 06.01.2011 03:42:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko tuo 20ms siis lyhyin aika? tuollahan ei kait voi enään synabassoja oikein tuolloin vääntää vaikuttais no onhan mulla softia ja muutakin... nyt kun katselin kurrelle olevaa editoria sitä tulkiten tuo aika on 2ms. ja se taas on ihan riittävää varmaan mun synabassoiluun...

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
06.01.2011 04:00:01 (muokattu 06.01.2011 04:02:02)

Niin varmaan näkyis olevan että algoritmiin pitää laittaa suodin jos suodinta kaipaa? eli muualla ei ole filtterin säätöjä ja katselen siis editoria. mutta hirvittävä peto tosiaan... ja algoritmin valinta ei tunne olemassa olevista valiten niin helppoa kuin luulin että kilkkaan listasta jonka saan esilel ja painan ok ? eli mikä tuossa se mitä pitäs tehdä.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
06.01.2011 04:22:59

Voisi joku gurumpi selittää miten tuolla editorilla efektejä voi muokata olen katellut mutten ymmärrä miten saa efektien säätimet esille. luen varmaan ohjekirjaakin tässä joo mutta yleensä olen tottunut että ohjelmien graafinen puoli toimii edes jotenkin loogisesti.

ownar
06.01.2011 13:46:39 (muokattu 06.01.2011 14:09:36)

Hintaansa nähden vehje on erinomainen.

Mutta riippuu toki paljon mitä pitää saada tehtyä?

@JPQ, itsellä ei ainakaan ollu mitään ongelmia efektien editoimisessa (manuaalia en ole edes avannu - tosin ei se varmaan ton editorin kanssa paljoa auta). Se oli muistaakseni yksi kooltaan aika iso nappi. Tiedä sitten kun en paljoa ole tuota editoria käyttänyt.

Setupissa voit käyttää vain auxeja (insertit kopioituu autommattisesti), paina pari kertaa siitä programmista mitä haluat editoida ja sitten paina progFX tms. Tuo uus versio tosta editorista varmaan julkaistaan ihan juuri muuten.

Tossa videossa se taitaa tulla esille: http://www.youtube.com/watch?v=ZUhGhpOU3ME

Ja tuolla on manuska: http://www.soundtower.com/pc3/index.htm (aika turhaan luet sitä PC3x manuaalia jos editorista jotain haluat löytää)-

Efektit on noissa kurzweilleissa toteutettu vähän erilailla kun esim rolandissa ja korgissa. Eli kaikki efekti ketjut tallennetaan omaan presettiinsä, toisin sanottuna, on monia presettejä jota voit valita, mutta jos painat edittiä sen presetin kohdalla niin voit tehdä siitä oman efekti ketjun ja päästä käsiksi kaikkiin parametreihin jne.

ownar
06.01.2011 14:05:17 (muokattu 06.01.2011 14:17:12)

JPQ: Niin varmaan näkyis olevan että algoritmiin pitää laittaa suodin jos suodinta kaipaa? eli muualla ei ole filtterin säätöjä ja katselen siis editoria. mutta hirvittävä peto tosiaan... ja algoritmin valinta ei tunne olemassa olevista valiten niin helppoa kuin luulin että kilkkaan listasta jonka saan esilel ja painan ok ? eli mikä tuossa se mitä pitäs tehdä.

onko tuo 20ms siis lyhyin aika? tuollahan ei kait voi enään synabassoja oikein tuolloin vääntää vaikuttais no onhan mulla softia ja muutakin... nyt kun katselin kurrelle olevaa editoria sitä tulkiten tuo aika on 2ms. ja se taas on ihan riittävää varmaan mun synabassoiluun...

Siis algoritmiin juuri laitetaan ne suodattimet jne. mitä haluaa. jos valkkaat jonkun 100+ merkkisen algoritmin (tai teet itse) niin voi ottaa toisesta layerista inputin. Ne algoritmit on myös se synan VA osio.

Toki efekteistäkin saa filtterin, mutta ne on sitte monofonisia.

20ms on nopein aika (Kurzweilin hidas puoli eli ADSR/LFO/FUN päivittyy kerran 20ms). Itsellä ei ole ollut syna BASSON kanssa mitään ongelmia. Itseasiassa basso äänet on vehkeen kauraa IMO. Noi lead / supersaw äänet kärsii enemmän... Varsinki kun LFO:hon ei saa yli 24hz. (tosin pistämällä FUN:iin 2x LFO ja sen moduleittaamaan pitchiä saa 48hz, mut ei paljoa auta ku silti päivittyy vaan kerran 20ms).

JPQ
06.01.2011 14:08:17

ownar: Hintaansa nähden vehje on erinomainen.

Mutta riippuu toki paljon mitä pitää saada tehtyä?

@JPQ, itsellä ei ainakaan ollu mitään ongelmia efektien editoimisessa (manuaalia en ole edes avannu - tosin ei se varmaan ton editorin kanssa paljoa auta). Se oli muistaakseni yksi kooltaan aika iso nappi.

Setupissa voit käyttää vain auxeja, paina pari kertaa siitä programmista mitä haluat editoida ja sitten paina progFX tms. Tuo uus versio tosta editorista varmaan julkaistaan ihan juuri muuten.

Tossa videossa se taitaa tulla esille: http://www.youtube.com/watch?v=ZUhGhpOU3ME

Ja tuolla on manuska: http://www.soundtower.com/pc3/index.htm

Efektit on noissa kurzweilleissa toteutettu vähän erilailla kun esim rolandissa ja korgissa. Eli kaikki efekti ketjut tallennetaan omaan presettiinsä, toisin sanottuna, on monia presettejä jota voit valita, mutta jos painat edittiä sen presetin kohdalla niin voit tehdä siitä oman efekti ketjun ja päästä käsiksi kaikkiin parametreihin jne.

ProgFX nappia kun painan ja saan
kyllä sen efekti listan esille vaikkapa valittua uuden efekti asetuksen mutta en saa säätimiä esille. vaikka tekisin mitä
tulee kyllä uusi ikkuna jossa vaikkapa
file,editreceive ,asr&lfo (tuolta näkyy jotain)
ja functions (täältä myös) ja modulation.(täältäkin
näkyy jotain) mutta ikkunassa pääosin iso
sininen alue jossa ei ole yhtään mitään. Muutenkin muutama
outo gui bugitus mielestäni oikealla tavalla tapahtuva layerien poisto soundeista ei onnistu tein mielestäni ohjeiden neuvojen mukamaan et oman järkeni. tuo manuaali ei tosiaan pahemmin auta. Suoraan sanoen tuntuu että tämä editori bugittaa. eli mielestäni teen just niinkuin pitää. Sanoisin bugisin editori jota olen nähnyt äkkiseltään jos kaikki nämä jututkin on vain käyttö virhettä turhan monimuktaisen editorin ovat tehneet eli ei ole logiikkaa lainkaan. ja eräs juttu ainakin bugi tuo mainittu sininen alue vaihtaa väriä jos ikkunan kokoa muuttaaja muutenkin olen eräitä näytön päivitys pulmia editorissa nähnyt.

ownar
06.01.2011 14:11:59 (muokattu 06.01.2011 14:15:35)

JPQ: ProgFX nappia kun painan ja saan
kyllä sen efekti listan esille vaikkapa valittua uuden efekti asetuksen mutta en saa säätimiä esille. vaikka tekisin mitä
tulee kyllä uusi ikkuna jossa vaikkapa
file,editreceive ,asr&lfo (tuolta näkyy jotain)
ja functions (täältä myös) ja modulation.(täältäkin
näkyy jotain) mutta ikkunassa pääosin iso
sininen alue jossa ei ole yhtään mitään. Muutenkin muutama
outo gui bugitus mielestäni oikealla tavalla tapahtuva layerien poisto soundeista ei onnistu tein mielestäni ohjeiden neuvojen mukamaan et oman järkeni. tuo manuaali ei tosiaan pahemmin auta. Suoraan sanoen tuntuu että tämä editori bugittaa. eli mielestäni teen just niinkuin pitää. Sanoisin bugisin editori jota olen nähnyt äkkiseltään jos kaikki nämä jututkin on vain käyttö virhettä turhan monimuktaisen editorin ovat tehneet eli ei ole logiikkaa lainkaan. ja eräs juttu ainakin bugi tuo mainittu sininen alue vaihtaa väriä jos ikkunan kokoa muuttaaja muutenkin olen eräitä näytön päivitys pulmia editorissa nähnyt.

Itsellä bugannu toi editori myös mm. ikkunat ollu kaksinkerroin jne. Uuden version beta taitaa olla juuri käynnissä...

Siis olet layer editissä jos tollasia ikkunoita kun LFO ja FUN näät. Efektit on yhden tason ylempänä, siellä missä näkyy ne kaikki layerit, muistaakseni.

Tosta videosta näkee miten niitä pääsee editoimaan... muistaakseni.

EDIT: tossa videossa 4:30, eli paina siitä insert FX nimestä ja paina edit. Siinä missä näkyy ne kaikki layerit.

JPQ
06.01.2011 14:20:17 (muokattu 06.01.2011 16:38:36)

efekti editirissä on ylälaidassa nuo. ainakin näemmä täällä omissa kuvissa tällä palstalla nyt ruutu kuva. saan kyllä valtitua efektin mutta nuppeja jne jota pitäs tulla säätämistä varten en saa esille lekalla,kirveellä,rälläkällä tms esille vaikka mitä klikkaisin...

tabootwin
20.01.2011 18:26:47 (muokattu 21.01.2011 20:02:50)

.....

tabootwin
21.01.2011 20:02:04 (muokattu 21.01.2011 20:03:24)

Tilasin thomannilta pc361:sen. Muuten toimii hyvin mutta, yhdestä koskettimesta kuulu liävästi hankaava ääni. Onko vielä uuden karhea/korjaantuukohan soittamisella? Ei kiinnostaisi lähettää takas ja odotella uutta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti