Muusikoiden.net
05.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä on näihin tarpeisiin paras mahdollinen soitin?
1 2
keppada
25.11.2010 20:55:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koetin omatoimisesti etsiä tietoa, mutta käyttäjien sekalaisista tarpeista johtuen en onnistunut löytämään itselleni juuri oikeaa vaihtoehtoa.

Olen soitellut pianoa pienestä pitäen ja nyt olisi aika hankkia ensimmäinen kunnon peli sillä en rupea perinteistä pianoa porukoilta omaan kämppään raahaamaan. Lisäksi bändihommat ovat starttaamassa joten soitin tod näk joku kaunis päivä tulee olemaan myös keikkakäytössä. Bändihommat suuntautuvat hevin puolelle, mutta kotosalla tulee soiteltua myös klassista, tai no oikeastaan kaikkea laidasta laitaan. Myös konemusiikkia olen koneella värkkäillyt. Mikäli syntikkaan päädytään niin erittäin tärkeää olisi että löytyisi hyvät piano- ja urkusoundit. Hinta saisi maksimissaan 2000e, mielellään muutaman satasen alle. Kun näinkin monipuoliset tarpeet laitteelle olisi, onko järkevämpää jakaa budjetti ja ostaa erikseen sähköpiano ja syntikka? Kaipailisin kuitenkin laadukasta vehjettä. Tutustuin jo vähän nord electro 3:seen ja ihan kelpo peliltä vaikutti. Kyseisesti soittimesta olisi kiva saada käyttökokemuksia. Ja tietenkin tälle laitteelle sitten vaihtoehtoja kaipailisin! Kiitoksia jo etukäteen

Matti
25.11.2010 21:35:11

Nord Electrossa on ns. waterfall-koskettimet, jotka ovat loistavat urkuiluun, mutta jos pianoa meinaat tosissaan soittaa niin kannattaa harkita painotettuja koskettimia. Esim. Nord Stagesta löytyy tällaiset. Soundithan noissa ovat erinomaiset ainakin urku-, sähköpiano- ja klavinettiosastolta.

Casio Man
25.11.2010 22:15:23 (muokattu 25.11.2010 22:19:54)

Kurzweil PC3X, siis js syntikkaan päädytään? Siinä on mallikkaat (siis mallinnetut) urut ja kehutut pianot. Ei omia kokemuksia valitettavasti. Koskettimet ovat kuulemma myös hyvät. Analogiset synatkin on mallinnettu, jos nappaa. Sen hintakin on hevimiehelle sopiva tonni ja 666 päälle. Koskettimien puolesta ostaisin kyllä kaksi vekotinta, itse en pysty soittamaan pianokoskettimilla muuta kuin pianoa...ehkä ton kaveriksi vielä joku midikontrolleri(vaikka mun suosikki X-Station...mjaa se ylittänee budjetin) ja ollaan edelleen kahden tonnin sisäpuolella.

keppada
25.11.2010 22:53:04

-Kurzweil PC3X

Pikaisesti lisää mielipiteitä kyseisestä laitteesta. Jyväskylästä löytyisi näköjään vähän rapialla 1400e:llä. Ajattelin hakea huomenna jo pois. Vai olisiko olemassa parempia vaihtoehtoja?

keppada
26.11.2010 00:22:10

niin ja nord stage menee kyllä budjetin yli?

dolbynr
26.11.2010 00:28:59

Kurzweil PC3X on inspiroiva soitin. Paljon laadukkaita soundeja. Hyvä pianotatsi. Suosittelen.

hahuusko
26.11.2010 02:10:56

Minulla on Kurzweil PC361, joka on muuten sama kuin PC3x mutta 5 oktaavin synakoskettimistolla. Olen ollut tyytyväinen. Ainakin omiin tarpeisiini (pianot, sähköpianot, synasoundit, jouset, mellotronit) PC361 on toiminut erittäin hyvin.

Kaikki tosin eivät kuulemma ole olleet aivan tyytyväisiä urkusoundien Leslie-mallinnukseen. Jos on tarkka urkusoundien suhteen, niin ehkä joutuu investoimaan lisäksi erilliseen Leslie-efektilaitteeseen.

Kurzweilin käyttöliittymäkään ehkä ei ole kaikkein helpoin ja selkein mahdollinen. Manuaalia joutuu varmasti lukemaan. Mutta kunhan soitinta oppii käyttämään, niin muut syntikat alkavat vaikuttaa ominaisuuksiltaan aika rajoittuneilta.

Alle 2000 e budjetilla liikuttaessa PC3x on varmasti hyvä valinta ja onhan siinä paljon (hyödyllisiäkin) ominaisuuksia, mitä ei kalliimmistakaan vehkeistä muilta merkeiltä löydy.

JPQ
26.11.2010 05:30:03 (muokattu 26.11.2010 05:40:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin pidän myös kurzweilin sinfonia orkesteri soundeista demoissa kovasti eli sanon jos vaikka metallitouhut joskus laajenisi tuohonkin suuntaan.... Yksi harvoista jotka tuntuu että voisi oikeasti tulla toimeen yksin silläkin......

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Exhausted
26.11.2010 09:50:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Electro 3:ssa on puoliksi painotetut koskettimet, eli kyllä niillä pianoakin soittaa, mutta varmaan koko ikänsä oikealla pianolla soittaneelle voi olla vähän mitätön soittotatsi. Täysipainotetuilla koskettimilla taas ei ole paras mahdollinen soittaa urkuja ja syntikoita, joten yhden laitteen hankinnassa on tehtävä kompromissi johonkin suuntaan.
JPQ
26.11.2010 10:01:00

Exhausted: Electro 3:ssa on puoliksi painotetut koskettimet, eli kyllä niillä pianoakin soittaa, mutta varmaan koko ikänsä oikealla pianolla soittaneelle voi olla vähän mitätön soittotatsi. Täysipainotetuilla koskettimilla taas ei ole paras mahdollinen soittaa urkuja ja syntikoita, joten yhden laitteen hankinnassa on tehtävä kompromissi johonkin suuntaan.

lisäksi jotenkin mulla mielikuva että sen synteesi tarjontakaan ei olisi kovin monipuolista tuon electro 3.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Exhausted
26.11.2010 10:04:47 (muokattu 26.11.2010 10:05:11)

JPQ: lisäksi jotenkin mulla mielikuva että sen synteesi tarjontakaan ei olisi kovin monipuolista tuon electro 3.

Ei ole synteesiä ollenkaan, mutta sampleja voi soittaa, sekä pari efektiä ja eq löytyy. Mod- ja pitch-wheelit puuttuu myös.
JPQ
26.11.2010 10:30:52 (muokattu 26.11.2010 10:33:06)

Exhausted: Ei ole synteesiä ollenkaan, mutta sampleja voi soittaa, sekä pari efektiä ja eq löytyy. Mod- ja pitch-wheelit puuttuu myös.

Mietin vaan kun synatouhujakin aloittelija kait oli tehny sen takia. Muuten kiva soitin hintaa vaan vielä itselle noin vähä käyttöiselle liikaa varsinkin kun tärkeimmät soundit saa softanakin tuo eminentit jne... mutta jatketaan aloittajan tarpeista eli omiani en tähän sotke toivotaan enään.... ps. synteesi kohdan electroissa taisin jostain vanhemmasta mallista muistaa.

Exhausted
26.11.2010 10:32:32

JPQ: Mietin vaan kun synatouhujakin aloittelija kait oli tehny sen takia. Muuten kiva soitin hintaa vaan vielä itselle noin vähä käyttöiselle liikaa varsinkin kun tärkeimmät soundit saa softanakin tuo eminentit jne... mutta jatketaan aloittajan tarpeista.

Itse asiassa aloittaja sanoi että tärkeintä laitteessa on hyvät piano- ja urkusoundit, konemusaa hän tekee tietokoneella
maza
26.11.2010 10:43:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin hiljan Kurzin PC3:sta ja täytyy kyllä sanoa, että vaikka olen aika paljon vuosien varrella syntikoita ohjelmoinut ja soittanut, en tykännyt käyttöliittymästä yhtään. Soundit oli kyllä kohdillaan.

Nord Stagea lähtisin ehkä itse ensimmäisenä ihmettelemään. Jos pianoa on aiemmin soitellut, on joka ainoa synakoskettimisto enemmän tai vähemmän huono ratkaisu. Vaihtoehtoisesti mikä tahansa kunnollinen digipiano ja sen kaveriksi joku moduuli tai vaikka Nord Electro voisi olla ihan toimiva ja budjettiin mahtuva ratkaisu sekin.
JPQ
26.11.2010 10:59:35

Exhausted: Itse asiassa aloittaja sanoi että tärkeintä laitteessa on hyvät piano- ja urkusoundit, konemusaa hän tekee tietokoneella

Niin sanoi mutta jos haluaa hyödyntää siinäkin sitähän hän ei käsitätäkseni kieltänyt eikä myöntänyt.

keppada
26.11.2010 11:43:50

Stage menee kyllä budjetin yli. Tällä hetkellä olen päätymässä vielä kurzweiliin. Löytyyköhän rolandilta tai korgilta yhtä laadukasta, samaan hintaluokkaan kuuluvuu syntikkaa painotetuilla koskettimilla?

JPQ
26.11.2010 11:47:57

keppada: Stage menee kyllä budjetin yli. Tällä hetkellä olen päätymässä vielä kurzweiliin. Löytyyköhän rolandilta tai korgilta yhtä laadukasta, samaan hintaluokkaan kuuluvuu syntikkaa painotetuilla koskettimilla?

Roland Juno Stage on yksi mitä voisi vilkaista vaikka sen koskettimet ei olekkaan painotetut ja niitä on vain 76.Korg m50-88 on kanssa siinä väjän alle 2000e thomann hinnoin mutta epäilen jotenkin vaan korgin pianoja vieläkin varsinkin jos klassista tarkoitus soittaa. Minun silmissäni parhaiten kilpailee Juno Stage ja PC3x.

keppada
26.11.2010 12:15:09

En ole näihin syntikoihin pahemmin vielä tuttavuutta tehnyt joten seuraava kysymys voi vaikuttaa hölmöltä :D.

eli saisin puoli-ilmaiseksi tuon kurzweilin rinnalle yamaha dgx-200 portable grandin. Pystyisinkö jollain ilveellä soittamaan kyseisellä vehkeellä myös kurzweilin soundeja?

JPQ
26.11.2010 12:23:02 (muokattu 26.11.2010 12:23:33)

keppada: En ole näihin syntikoihin pahemmin vielä tuttavuutta tehnyt joten seuraava kysymys voi vaikuttaa hölmöltä :D.

eli saisin puoli-ilmaiseksi tuon kurzweilin rinnalle yamaha dgx-200 portable grandin. Pystyisinkö jollain ilveellä soittamaan kyseisellä vehkeellä myös kurzweilin soundeja?

Perustan annan midi outista (yamahan) johto kurzweilin midi iniin. Mutta laitteiden tarkemmat säätelyt jätän pois koska se pitäisi minunkin tutkia miten menee ja siihen ei valitettavasti aikani riitä. ps. hölmöjä juttuja ei olekkaan siis tarkoitan mielummin kysy kun jää epätietoiseksi...

Casio Man
26.11.2010 12:36:51 (muokattu 26.11.2010 12:37:36)

Kyllä 88:lla M3 - M50 88:lla pianoakin soittaa ja urut ovat oikein hyvät, vaikka ei mallinnetut. M3 on aika tavalla kalliimpi ja mä en tykännyt M50:n koskettimista, painotetuistakaan. Korgilta mä ehkä tarjoaisin vielä nopeesti tsekattavaksi SV-1:stä, http://www.youtube.com/watch?v=fivHgX9XImg&feature=related
mutta musta tuntuu, että tämän sällin kohdalla ei kaikki toi synatouhukaan menisi ihan harakoille, jos vain käyttöliittymä ei(eikä se musta niin mahdottomalta näytä ja ainakin vanhemmalla K2600:lla oli ihan kivakin näprätä) ja 88:n mittanen SV-1:kin on kuitenkin aika tyyris. Kurzweiviinhän on ollut jo pidempään tulossa joku isompi päivityskin, joka lisää sen äänivarantoja vielä ainakin FM:llä...ja olikohan siitä lesliesimustakin puhe. En muista, ehkä joku PC3:n omistaja on seurannut innokkaammin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti