Muusikoiden.net
09.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kahden työaseman Midittäminen
1
Thomas Häggblom
12.08.2010 16:52:07 (muokattu 15.08.2010 19:59:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain viimein aikaiseksi hommata pari uutta midipiuhaa, tarkoituksena liittää toisiinsa kaksi työasemasynaa. Olisikin tästä touhusta vähän kysyttävää, sikäli kun jaksatte vastailla :)
 
Työasemat ovat siis Korg Trinity V3 ja Korg N364. Kysymys kuuluukin, että..
 
- Haluaisin soittaa N364:n soundia Trinityn koskettimilta, niin, että voin samalla soittaa toista soundia N364:n koskettimilta. Jonkin aikaa olen jo säätänyt, mutta tuntuu että jotain on päässyt unohtumaan. Eli miten tällainen onnistuu?
 
Eli niin, että N364:n soundi A:ta voi soittaa omilta koskettimilta, ja soundi B:tä Trinityn koskettimilta. Niin, ettei Trinityn omia soundeja tietenkään kuulu.
 
- Sama ongelma on itseasiassa Yamaha AN1x ja Kawai K11 -synien kohdalla. Näissä ei ole mitään Combination/Performance -tilaa, vaan kaikki soundit ovat omia "programmeja". Miten onnistuu?
 
Kiitos etukäteen vaivaa nähneille! :)
 
www.myspace.com/loistavapolku
Synastikki
12.08.2010 17:35:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en ole varma noiden kahden ominaisuuksista, mutta jos ajattelen tämän tritonini kautta niin hommahan menee niin, että se saundi mitä haluat soittaa N364:sta sen omilla keysseillä pitää olla Global Channellillä joka yleensä tuppaa olemaan tuo midi kanava #1. Sen toisen saundin pitääkin sitten olla jollakin muulla kuin tuolla globaalikanavalla (esim. 2) ja trinityssä pitää olla käytössä combinaatio jossa kaikki muu on OFFilla paitsi yksi timbre joka on EXT tilassa samalla midikanavalla kuin tuo saundi jota haluat sillä soittaa.
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
Thomas Häggblom
12.08.2010 17:45:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei,
 
Eli toisin sanoen mun pitää tehdä homma sillä tavalla, että yhdistän nämä kaksi N364-soundia samaan combinationiin? Jolloin homma ei ilmeisesti onnistu jos kyseessä olisikin kaksi combination-soundia, joiden yhteenlaskettu programmien määrä on enemmän kuin 8.
 
Tuossa tulee jo sitten sekin vastaan, että nämä kaksi soundia joutuvat mahd. luopumaan osittain efekteistään. N364:ssä kun voi laittaa combinationiin vain 2 efektiä.
 
Luulisi näin ollen, että AN1xin ja Kawai K11:n yhdistäminen samalla tavalla on aika hankalaa, koska kumpikaan ei ole työasema-tyyppinen syna, eikä ole näin ollen hyvä masterkeyboard.
 
www.myspace.com/loistavapolku
Synastikki
12.08.2010 23:23:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juurikin näin... juurikin näistä syistä en ole tritonini oheen hommannut mitään midikontrolleria, koska kuitenkin combi puolella pääasiassa häärään ja jotkut combeista vetää sen verran paljon efektiä ja koostuu sen verta monesta programmista, että käytännöllinen hyöty tuosta toisesta kiipparista olisi melko mitätön ja päätyisin lähinnä taisteluun soitettavuus/saundien vaihto vs. saundien laatu ja toisaalta myös roudaamaan itseni kipeäksi :D
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
HK
13.08.2010 01:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin X- ja N-sarjan Korjeissa myös combi-soundeille muistaakseni määriteltiin erikseen se master-midikanava minkä kautta sai soitettua koko nivaskaa kuin koskettimistolta ikään. Tritonista en tiedä, mielestäni ainakin TR-Rackissa oli vielä sama ominaisuus, mutta se olikin trinity.
 
Peltikorva puupäässä.
Thomas Häggblom
13.08.2010 12:55:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas sitten, että mitä käytännön hyötyjä on kahden soittimen kytkemisessä toisiinsa midillä, jos kuitenkin haluaa soittaa molempia?
 
Haluaisin muutenkin paremmin selvitellä midin tarjoamia mahdollisuuksia. Aiemmin kun olen käyttänyt midiä vain niin, että se laite, jolle lähetetään miditietoja, on saanut olla rauhassa.
 
www.myspace.com/loistavapolku
Leikari
13.08.2010 13:59:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Kertokaas sitten, että mitä käytännön hyötyjä on kahden soittimen kytkemisessä toisiinsa midillä, jos kuitenkin haluaa soittaa molempia?

 
yleinen tilannehan on, että koskettimisto (siis esim. tässä N3..) splitataan eli koskettimiston ylä ja alapäällä voi soittaa eri soundia. - - riittää siis yksi syna
 
mikäli N:n soundia käyttävien osuuksien äänialat menevät päällekäin joutuu sitten ko. tyyppiseen järjestelyyn kahdella eri synalla --- vaikkapa soittaa kahta eri tilutustussooloa yhtäaikaa ;-)
 
olenko sitten vaan laiska ja soundillinen epähifisti, mutta livenä en tuollaiseen tilanteeseen koskaan kokenut tarvetta vaikka käytänkin ohjelmoitavaa Motun 8x8 midireitintä, jossa on iso kasa syntikoita ml. räkkilaitteet kytkettynä ja sinne on kaikenlaisia "mahdottomia" konfiguraatioita tullut säädettyä. Sekvensserin kanssahan kyllä multitimbraliutta (syntikoissa: ikäänkuin monta - tyypillisesti vaikka 16 - syntikkaa rinnakkain samassa laitteessa) ja midikanavia (16 - vaikkapa sekvensserin 16 eri raidalla jokaisella oma midikanava, joka ohjaa omaa "syntikkaansa") tulee kyllä hyödynnettyä.
 
Spillway Arts
16.08.2010 10:59:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Kertokaas sitten, että mitä käytännön hyötyjä on kahden soittimen kytkemisessä toisiinsa midillä, jos kuitenkin haluaa soittaa molempia?
 
Itselle ei tule äkkiseltään mieleen mitään muuta käytännön syytä kuin että haluaa pitää näppinsä kokoajan vain yhdellä kiipparilla (tai pitää lavalla vain yhtä soitinta näkyvillä) mutta kuitenkin soitella toisesta kiipparista löytyviä killeri saundeja.
 
Olen joskus kännispäiten ajatellut että pitäisi ostaa ihan piruuttaan joku mahdollisimman huono satasen halpahalli-Casio ja midittää se lavan takana olevaan syna räkkiin. Siinä sais paikalliset musapoliisit ihmetellä että "miten ton jampan Casiosta lähteekin noin röyhee saundi?" :)
 
En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä.
Kaakatus
16.08.2010 13:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spillway Arts: Itselle ei tule äkkiseltään mieleen mitään muuta käytännön syytä kuin että haluaa pitää näppinsä kokoajan vain yhdellä kiipparilla (tai pitää lavalla vain yhtä soitinta näkyvillä) mutta kuitenkin soitella toisesta kiipparista löytyviä killeri saundeja.
 
Olen joskus kännispäiten ajatellut että pitäisi ostaa ihan piruuttaan joku mahdollisimman huono satasen halpahalli-Casio ja midittää se lavan takana olevaan syna räkkiin. Siinä sais paikalliset musapoliisit ihmetellä että "miten ton jampan Casiosta lähteekin noin röyhee saundi?" :)

 
Paitsi että soundihan lähtee sormista ja maketti Casion koskettimistolla sen tatsin välittäminen sinne räkkiin saakka voi olla hieman hankalaa. ;)
 
Itse diggailen soittaa Yammun EX-5:n koskettimistolla, mutta suurin osa soudeista tulee silti MO6:sta. EX:n tatsi on vaan niin paljon parempi, ettei tolla MO:lla tule paljoa soitettua.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
JPQ
16.08.2010 14:13:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaakatus: Paitsi että soundihan lähtee sormista ja maketti Casion koskettimistolla sen tatsin välittäminen sinne räkkiin saakka voi olla hieman hankalaa. ;)
 
Itse diggailen soittaa Yammun EX-5:n koskettimistolla, mutta suurin osa soudeista tulee silti MO6:sta. EX:n tatsi on vaan niin paljon parempi, ettei tolla MO:lla tule paljoa soitettua.

 
onhan ex5 ns ihan oikea soitin no mo6 mielikuvani mukaan aika karsittu jollainhan loppuu polyfoniakin siinä kait kesken...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kaakatus
16.08.2010 14:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: onhan ex5 ns ihan oikea soitin no mo6 mielikuvani mukaan aika karsittu jollainhan loppuu polyfoniakin siinä kait kesken...
 
Engine tasolla EX kyykkää kyllä heti lähtöviivalla, kun taas MO6 jaksaa paljon paremmin. Tolla polyfonialla pyörittelen itse vähän isompiakin orkkajuttuja. Välillä joutuu hieman omaa soittoa sovittamaan, ettei äänet katkeile, mutta eihän mulla ookkaan kuin 10 sormea. (: Tietty jos jotain tausta rytmejä tms käyttäs, niin tilanne ois eri, mutta minähän perskule soitan kaiken! :D
MO:n orkka patchien sekaan kun ottaa EX:stä nuo mallinnetut vaskisoittimet, niin lopputulos on herkullinen, eikä töki. (:
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
HK
18.08.2010 05:54:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Kertokaas sitten, että mitä käytännön hyötyjä on kahden soittimen kytkemisessä toisiinsa midillä, jos kuitenkin haluaa soittaa molempia?
Tuo voi olla varsin kätevää jos haluaa ohjata esimerkiksi splittinä räkkisyntsia täydellä polyfonialla yhdeltä masterikiipparilta. Varsinkin livenä.
 
Haluaisin muutenkin paremmin selvitellä midin tarjoamia mahdollisuuksia. Aiemmin kun olen käyttänyt midiä vain niin, että se laite, jolle lähetetään miditietoja, on saanut olla rauhassa.
Vaikka MIDI on epäilemättä nykyään monien nuorempien mielestä menneen talven lumia kannattaa sen tarjoamiin mahdollisuuksiin tutustua. Se tulee olemaan vielä pitkään tärkeä osa jokaisen kosketinsoittajan ja/tai kotinauhoittelijan elämää.
 
Tai ehkä elän vain menneisyydessä, omalla kohdalla kun ne kaikki 16 kanavaa piti aikanaan oppia hyödyntämään.
 
Peltikorva puupäässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti