Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Roland SH01 GAIA
1 2 3 4
tepposal
30.11.2010 11:20:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin testaamassa Gaiaa kaupassa aikani kuluksi...
Ihan näppärä pikkusyna. Pidin sen välittömyydestä ruuvaamisen suhteen. Varmasti oikein hyvä vaikka ensimmäiseksi synaksi, ja miksei muutenkin jos tahtoo suht perus VA-n jota on helppo käyttää.
 
Oskillaattoriosio tarjoaa tosiaan eri sävyjä parin eri variaation kera, esim. kohinasta löytyy valkoinen ja pinkki sekä vinyylirahinaa muistuttava napsuminen jolla saa pari erilaista ambienssiefektiä aikaiseksi.. Kanttiaalto ei kuulostanut mielestäni edes kanttiaallolta. Muutenkin VCO-analogeihin verrattuna aika pahasti munattomia oli monet.
Mutta perustavara on helposti käsillä, joka on tärkeää.
 
waltomar
11.12.2010 15:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tovin jo käyttänyt synaa, nyt kuitenkin olen löytänyt sen huonot puolet.
 
Hienoja saundeja tullut toki kyhättyä, lähinnä ambient, atmosfääri yms. Säröt ja häröt jutut onnistuu, mutta.
 
- Oscilator sync modessa, syna on vain mono, mm edeltäjä SH201 ei mene monoasentoon.
- PW ei toimi ring modessa, mm edeltäjässä SH201 toimii...
- ns pököpökö bassoa tehdessä "konekiväritrancea" @140+bpm oscilaattori "lainehtii" liikaa, itseasiassa kuulostaa jopa siltä että ei olisi midisynkissä. Voisiko johtua myös ehkä USB midityksestä? Sama vika myös SH201sessä, tosin ei yhtä paha. Juno106 mm ei omaa tälläistä ongelmaa...
- yleinen "epätarkkuus" LFO ja filtterin depthit on aivan liian herkkiä, esim todella lievän detunen laittaminen LFOn on harmillsita. Steppejä on ehkä liian vähän tai liikaa? (midi 127). Ehkä tämä johtuu rangesta, voikohan sitä säätää?
- LFO nopeus liian hidas ja loppupäässä ei ole tarpeeksi tarkkuutta, askeleet turhan isoja. Sama on Juno106sessa, mutta siinä ei tunnu samanlaista porrastusta. BassStation ja Nord Lead on tämän suhteen taas jotain ihan muuta... Jopa SH201 on parempi tässä...
- supersahassa vain kolme variaatiota, SH201sessä 7 sahan välistä detunea pystyy säätämään portaattomasti.
 
Tässä oikeastaan minusta ne pahimmat puutteet. Näistä kaikki olisi toki softapäivityksellä kait korjattavissa? Filtteri on tosijees kuuloinen ja sepä olisikin hyvä jos SH201seen olisi panostettu tässä suhteessa yhtä paljon.
 
Kanttiaallot tosissaan kuulostaa hyvinkin räkäseltä, olisi tähän saanut laittaa samankuuloisen kuin mitä Juno106sen sub osc on.
 
Katsotaan eteenpäin mitä tämä laite tarjoaa. Ehkä tästä löytyy vielä se vahva puoli. Ainakin Filtteri on tosijees.
 
Deedrah
11.12.2010 15:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro Waltomar.
 
Oon ite ostamassa kys. synan naamantaina. Itseä eniten laitteessa houkuttelee ohjelmoitavuus, joka lienee yhtä loogista ja mahtavaa kun Junon kanssa? Mainitsemasi puutteet kuulostaa omaan korvaan triviaaleilta, vaikka toi mono-sync vähän hämmentää. Ootko koittanut ladata soundeja usb-tikun kautta, onko se helppoa ja ootko löytänyt jo jotain hyviä soundibankkeja netistä?
 
waltomar
11.12.2010 17:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deedrah: Moro Waltomar.
 
Oon ite ostamassa kys. synan naamantaina. Itseä eniten laitteessa houkuttelee ohjelmoitavuus, joka lienee yhtä loogista ja mahtavaa kun Junon kanssa? Mainitsemasi puutteet kuulostaa omaan korvaan triviaaleilta, vaikka toi mono-sync vähän hämmentää. Ootko koittanut ladata soundeja usb-tikun kautta, onko se helppoa ja ootko löytänyt jo jotain hyviä soundibankkeja netistä?

 
Juno on lähinnä helppo koska siinä ei oikeastaan ole paljoa mitään...
 
Ohjelmointi on juuri tasan niin helppoa kun Rolandin edustajat kehuu. Tosin kaverilla oli vaikeuksia tajuta että siinä on 3 syntikkaa päälekkäin. Se on oikeastaan ainoa asia mikä siinä on vaikeaa, shift napin takana olevien parametrien lisäksi.
 
Hyviä maksullisia saundeja on ilmeisesti ainakin tässä: http://www.youtube.com/watch?v=ott1sZw0Ihc Tosin minun on vaikea uskoa että nuo on tehty kyseisellä synalla... Kai se on sitä taitoa? USB homma toimii hienosti, tuli testattua jopa!
 
En osaa sanoa pitäisikö tätä suositella vai ei. Nykyisellä kokemuksella en osaa sanoa olisikö tämä pitänyt jättää ostamatta vai ei. Ei ainakaan ole tullut sellaista oloa että haluisi myydä pois, kuten tuli Waldorf microQn kanssa.
 
Mutta niin se vaan menee, kaikkea ei vaan saa yhdessä paketissa. Ei ainakaan tässä hintaluokassa. Nord Lead2x on tosijees syna, maksaakin 2x enemmän kuin Gaia. Mutta ei efektejä eikä edes fade timeä LFOn depthille. Siis täh? No oikei, se kuulostaa sairaan hyvältä ilman efektejäkin, mutta silti... Kiipparikin tuntuu huonommalta kun Rolandin.
 
Taitaa tuo hidas LFO homma olla ominaista Rolandeille yleensä? Ainakin näistä kolmesta mitä minulla on niin ovat hyvin samankaltaisia, ei vaan saa rutisemaan ja pulputtamaan samoin kun Nordin tai Novationin.
 
Deedrah
11.12.2010 17:51:31 (muokattu 11.12.2010 18:05:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

waltomar: Juno on lähinnä helppo koska siinä ei oikeastaan ole paljoa mitään...
 
Joo no tämä on kyllä totta. Itellä on ollut myös 106, mutta vähäisen nappulamäärän lisäksi niiden layoutti on jotenkin paras koskaan. Ainoastaan Moogeissa on tullut vastaan samanlaista helppoutta.
 
Hyviä maksullisia saundeja on ilmeisesti ainakin tässä: http://www.youtube.com/watch?v=ott1sZw0Ihc Tosin minun on vaikea uskoa että nuo on tehty kyseisellä synalla... Kai se on sitä taitoa? USB homma toimii hienosti, tuli testattua jopa!
 
Itekin tullut monttu auki kyylättyä noita youtube-pätkiä. Sweetwaterilla oli kans älyttömän hienoja sähkis-(?!) ja kiipparisoundeja ohjelmoitu. Lähinnä ajattelin, josko käyttäjät olisivat intoutuneet kasailemaan omia kittejä, jotka olisivat ilmaisia. Tyhmä maksaa jostain, jonka "osaa" tehdä itsekin, hehe.
 
En osaa sanoa pitäisikö tätä suositella vai ei. Nykyisellä kokemuksella en osaa sanoa olisikö tämä pitänyt jättää ostamatta vai ei. Ei ainakaan ole tullut sellaista oloa että haluisi myydä pois, kuten tuli Waldorf microQn kanssa.
 
Joo näinhän se menee. Itseäni kaduttaa poikkeuksetta kaiken vähänkin kalliimman gearin ostaminen. Kai sitä odottaa laitteelta aina jotain maagista. Itse haen vehkeeltä kaikkein eniten soundien ruuvvauksen nopeutta ja mojoa musan tekemiseen. Ekan viikon meinaan moshata d-beamia otsallani.
 
Taitaa tuo hidas LFO homma olla ominaista Rolandeille yleensä? Ainakin näistä kolmesta mitä minulla on niin ovat hyvin samankaltaisia, ei vaan saa rutisemaan ja pulputtamaan samoin kun Nordin tai Novationin.
 
Junoissa 60 ja 106 ainakin tosiaan, muita ei ole tullut Rolandilta soiteltua. Tainno Fantom XR-moduuliromplerimotkaleessa ei tälläistä ilmennyt, mutta sitä nyt ei ohjelmoi erkkikään.
 
edittiä. Kun puhuit kerran tosta Nordista. Mun mielestä se kuulostaa jotenkin paskalta. En pitkään päässyt laitetta soittelemaan, mutta ärsyttävän terävä ja yläkireä fiilis jäi laitteesta. Jäi mielikuva, että käyttötarkoitukset olisivat aika rajoittuneet kys. vehkeellä. Eli nämä on ihan makuasioita:)
 
JPQ
11.12.2010 19:09:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

waltomar: Juno on lähinnä helppo koska siinä ei oikeastaan ole paljoa mitään...
 
Ohjelmointi on juuri tasan niin helppoa kun Rolandin edustajat kehuu. Tosin kaverilla oli vaikeuksia tajuta että siinä on 3 syntikkaa päälekkäin. Se on oikeastaan ainoa asia mikä siinä on vaikeaa, shift napin takana olevien parametrien lisäksi.
 
Hyviä maksullisia saundeja on ilmeisesti ainakin tässä: http://www.youtube.com/watch?v=ott1sZw0Ihc Tosin minun on vaikea uskoa että nuo on tehty kyseisellä synalla... Kai se on sitä taitoa? USB homma toimii hienosti, tuli testattua jopa!
 
En osaa sanoa pitäisikö tätä suositella vai ei. Nykyisellä kokemuksella en osaa sanoa olisikö tämä pitänyt jättää ostamatta vai ei. Ei ainakaan ole tullut sellaista oloa että haluisi myydä pois, kuten tuli Waldorf microQn kanssa.
 
Mutta niin se vaan menee, kaikkea ei vaan saa yhdessä paketissa. Ei ainakaan tässä hintaluokassa. Nord Lead2x on tosijees syna, maksaakin 2x enemmän kuin Gaia. Mutta ei efektejä eikä edes fade timeä LFOn depthille. Siis täh? No oikei, se kuulostaa sairaan hyvältä ilman efektejäkin, mutta silti... Kiipparikin tuntuu huonommalta kun Rolandin.
 
Taitaa tuo hidas LFO homma olla ominaista Rolandeille yleensä? Ainakin näistä kolmesta mitä minulla on niin ovat hyvin samankaltaisia, ei vaan saa rutisemaan ja pulputtamaan samoin kun Nordin tai Novationin.

 
Hienoja soundeja ainoa mistä en pidä joka siis ihan liikaa eli en saa järkättyä tuota kuulemani pohjalta niin että vain synapartti kuuntelee midiä eli se muille 15 parteille tuleva juttu olisi pois päältä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
waltomar
11.12.2010 20:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deedrah: edittiä. Kun puhuit kerran tosta Nordista. Mun mielestä se kuulostaa jotenkin paskalta. En pitkään päässyt laitetta soittelemaan, mutta ärsyttävän terävä ja yläkireä fiilis jäi laitteesta. Jäi mielikuva, että käyttötarkoitukset olisivat aika rajoittuneet kys. vehkeellä. Eli nämä on ihan makuasioita:)
 
Nordi on kyllä mielenkiintoinen tapaus. Minulla se seisoi telineessä ensimmäiset 2kk lähes koskemattomana. Pidemmän käyttelyn jälkeen vehkeen hienoudet on ruvennu aukenemaan. Nopeat envelopet, LFO ja FM on kyllä semmosia herkkuja tuossa että nam. Kuva rajottuneista käyttötarkoituksista tulee herkästi kun selaa presettejä läpi. Presettivalikoima on aikalailla pädi, urku ja liidi voittoista geneeristä paskaa. Imelää sellaista vielä. Mutta kuten sanoin, joka vehkeellä on puutteensa.
 
Minulla oli sama ongelma midin kanssa, soitteli niitä GM saundeja. Ongelma oli se että muiden synien midit meni myös Gaialle, joka aiheutti GM saundien soimisen. Ratkaisin ongelman laittamalla FLstudiossa Gaian eri porttiin kun muut synat.
 
Gaia kuulostaa muuten vaihteeksi taas kivalta, ehkä sun pitäis ostaa tämä? Jossain määrin tuntuisi olevan kovin futuristinen saundi, ehkä siksi välillä kuulostaa paskalta. Ei pitäis tehdä uusilla vehkeillä sitä mitä vanhoilla tehtiin, vai?
 
Deedrah
11.12.2010 20:22:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli sama ongelma midin kanssa, soitteli niitä GM saundeja. Ongelma oli se että muiden synien midit meni myös Gaialle, joka aiheutti GM saundien soimisen. Ratkaisin ongelman laittamalla FLstudiossa Gaian eri porttiin kun muut synat.
 
Tää on kyllä vähän paska ominaisuus. Toisaalta oma tuotantotyyli on sen verran kummallinen, ettei tämä ole varsinainen rajoitin. Miditän synan, ruuvvaan soundin ja äänitän pätkän dawiin, jonka jälkeen siirryn seuraavaan soittimeen. Ideana tässä on itsensä tarkoituksenmukainen rajoittaminen, ettei tulisi keskityttyä liikaa jokaiseen pieneen yksityiskohtaan vaan workflow ja fiilis säilyisi mahdollisimman pitkälle. Toki tallennan käytetyt soundit, että voin tarpeen vaatiessa palata niihin. Yllättävän harvoin niin tulee tehtyä.
 
Gaia kuulostaa muuten vaihteeksi taas kivalta, ehkä sun pitäis ostaa tämä? Jossain määrin tuntuisi olevan kovin futuristinen saundi, ehkä siksi välillä kuulostaa paskalta. Ei pitäis tehdä uusilla vehkeillä sitä mitä vanhoilla tehtiin, vai?
 
Nimenomaan. Futuristisuus on se mikä itseäni viehättää. Toi on mun mielestä jopa täydellinen analogin vastakohta eikä se yritäkään olla mitään muuta. Jos analogisoundia haluaa niin ostaa sitten analogisynan - miksi ihmeessä tyytyä johonkin kompromisseihin, jos on kerran hardismiehiä kuitenkin? Kyllä mä Gaian ostan! Vai tarkoititko, että ostaisin sen sulta pois? Niinkö paljon kaduttaa?:)
 
JPQ
11.12.2010 20:23:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo eri portti homma toimis täälläkin jos vaan noin vain olisi varaa ja intoa ostaa noin pienestä syystä tuo monen tulon palikka ja sekin tietysti vain jos Logic applella tukee sellaista ei vaan äkkiä tule mieleen tukeeko? ps. no softilla mennään pääosin jna ehkäpä tuon gaian hintaa lukien et outoja puutteitakin lukien luulen jotku(t) aidot analoogit ehkä joskus.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Deedrah
11.12.2010 20:36:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Tuo eri portti homma toimis täälläkin jos vaan noin vain olisi varaa ja intoa ostaa noin pienestä syystä tuo monen tulon palikka ja sekin tietysti vain jos Logic applella tukee sellaista ei vaan äkkiä tule mieleen tukeeko? ps. no softilla mennään pääosin jna ehkäpä tuon gaian hintaa lukien et outoja puutteitakin lukien luulen jotku(t) aidot analoogit ehkä joskus.
 
Hardissynia ostellessa ei pidä miettiä sitä hintaa ihan niin suurena kuin siinä lapussa lukee. Nää laitteet kiertää todella helposti ja aika hyvällä jälleenmyyntiarvolla. En mä ainakaan samoja pönttöjä jaksa yleensä montaa vuotta nurkissa katsella. Jos gaia on vaikka 600€ niin todennäköisesti siitä saa sen vähintään 400€ takaisin myyntihetkellä (poikkeuksia on ja aikamääreet vaikuttaa) jolloin hintalappu ei tunnu enää kovin pahalta. Näin mä sen aina mietin ja itseäni huijaan:)
 
waltomar
11.12.2010 21:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Tuo eri portti homma toimis täälläkin jos vaan noin vain olisi varaa ja intoa ostaa noin pienestä syystä tuo monen tulon palikka ja sekin tietysti vain jos Logic applella tukee sellaista ei vaan äkkiä tule mieleen tukeeko? ps. no softilla mennään pääosin jna ehkäpä tuon gaian hintaa lukien et outoja puutteitakin lukien luulen jotku(t) aidot analoogit ehkä joskus.
 
Siis ei tarvitse fyysisesti eri porttia. Kun synan kytkee USB piuhalla tietokoneeseen syntyy siitä yksi portti. Jos muut syntikat ei ole kytketty Gaian läpi, ei pitäisi olla mitään ongelmia. Gaia toimii käsittääkseni myös midi/audio intarfacena. Audioporttia olenkin käyttänyt kerran matkalla läppärin kanssa. Mutta siis, USB kiinni, sille oma portti DAWiin kuin muille synille jotka on kiinni jossain muussa midi-intarfacessa. Jos käytät Gaiaa midi-intarfacena muille synille niin luulisi manuaalista löytyvän ohjeet...
 
JPQ
12.12.2010 05:52:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

waltomar: Siis ei tarvitse fyysisesti eri porttia. Kun synan kytkee USB piuhalla tietokoneeseen syntyy siitä yksi portti. Jos muut syntikat ei ole kytketty Gaian läpi, ei pitäisi olla mitään ongelmia. Gaia toimii käsittääkseni myös midi/audio intarfacena. Audioporttia olenkin käyttänyt kerran matkalla läppärin kanssa. Mutta siis, USB kiinni, sille oma portti DAWiin kuin muille synille jotka on kiinni jossain muussa midi-intarfacessa. Jos käytät Gaiaa midi-intarfacena muille synille niin luulisi manuaalista löytyvän ohjeet...
 
ai jaaha ainoa vaan että nyt on siinä tuo roland juno g tosin jakopalikalla vois mennä. ja sitä paitsi miten logicin päässä toimitaan sen voi joku muu selittää. täytyy myös kattoa miten tuo logic juno geen näkee. ja sitä paitsi olen muutenkni enempi aidon analogian kannalla vaikka tässä vähän aikaa sitten linkitetty pätkä oli eka jossa juno g kuulosti kivalta.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
limonaati
12.12.2010 19:24:41 (muokattu 12.12.2010 19:56:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite meinasin jo myydä Gaian ja ostaa parin tonnin "oikean" analogin, oli hetken torillakin ilmoitus, mutta tulin järkiini.. Omiin käyttötarkoituksiin tästä saa pirun hyvin ääntä irti, ja Gaiaa säätelemään on unohtunut monta kertaa pitkiksi ajoiksi, vaikka piti "vaan kokeilla".. :)
 
Jos oikeasti kokonaisuutena parempaa rautasynaa haluaa, täytyy rahaa laittaa varmaan ainakin tuplasti (eikä tuokaan summa välttämättä sisällä vielä efektejä). Tietysti jotain Novationeita saa suunnilleen samalla rahalla kuin mitä Gaia maksaa, mutta niissä on sitten käytännössä menupohjainen ohjelmointi, ja itse siinä vaiheessa valitsisin itse mieluummin midikiipparin + vsti:n kuin sen kahden rivin LCD-näytön. Gaia sentään tarjoaa jotain mitä midikiippari+vsti ei käytännössä pysty tarjoamaan.
 
Synasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Harmony Centralin ketju asiasta läpi.. http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2590909-Roland-Gaia
 
JPQ
13.12.2010 02:45:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

limonaati: Ite meinasin jo myydä Gaian ja ostaa parin tonnin "oikean" analogin, oli hetken torillakin ilmoitus, mutta tulin järkiini.. Omiin käyttötarkoituksiin tästä saa pirun hyvin ääntä irti, ja Gaiaa säätelemään on unohtunut monta kertaa pitkiksi ajoiksi, vaikka piti "vaan kokeilla".. :)
 
Jos oikeasti kokonaisuutena parempaa rautasynaa haluaa, täytyy rahaa laittaa varmaan ainakin tuplasti (eikä tuokaan summa välttämättä sisällä vielä efektejä). Tietysti jotain Novationeita saa suunnilleen samalla rahalla kuin mitä Gaia maksaa, mutta niissä on sitten käytännössä menupohjainen ohjelmointi, ja itse siinä vaiheessa valitsisin itse mieluummin midikiipparin + vsti:n kuin sen kahden rivin LCD-näytön. Gaia sentään tarjoaa jotain mitä midikiippari+vsti ei käytännössä pysty tarjoamaan.
 
Synasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Harmony Centralin ketju asiasta läpi.. http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2590909-Roland-Gaia

 
riippuu mitä kokonaisuus tarkoittaa eli jossain sanon silti on korgin vat parempia ja jossain rolandit jossa novation ja jossain karukin aito analogi...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
A100
14.12.2010 11:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

limonaati: ... ja Gaiaa säätelemään on unohtunut monta kertaa pitkiksi ajoiksi, vaikka piti "vaan kokeilla".. :)
 
Pari viikkoa vanhana Gaian käyttäjänä huomannut saman, piti vaan kokeilla, mutta sitten huomaa jääneensä pitkäks toviks "Kaijan" ääreen :)
 
limonaati: Synasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Harmony Centralin ketju asiasta läpi.. http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2590909-Roland-Gaia
 
Reipas 64+ sivua reipasta "keskustelua", jossain 30:n sivun paikkeilla oli joku oikeasti päässyt kokeilemaan laitetta. Ainakin laite herättää keskustelua. Mutta jaksaa ihmetyttää, miten jotkut suolaa laitteen kokeilematta... Ja jokainen voi miettiä vertailujen järkiperäisyyttä, kun vastakkain on 5-6 kertaa kalliimpi kuin verrokki - tai - tuliko nyt jollekin oikeasti yllätyksenä, ettei Gaia kuulosta "aidolta ja oikealta" analogilta.
 
Minusta Gaia on nimenomaan hauska ja näppärä pikkusynä. Ei mua haittaa, vaikka EX5:ni VA on paksumman kuuloinen ("enemmän analoginen"), mutta kun sen EX5:n käyttäminen/ohjelmointi on hyvin... yamahamaista.
 
Veikkaan, ettei varmaan mee kauaa, kun noita soundbankkeja alkaa liikkumaan paremmin, ihmiset haluaa jakaa soundejaan. Esim. nuo Sweetwater Bonus Bank kuulosti aika hyvältä juutuubin pätkissä.
 
Editoria odotellessa, kannattaa tsekata tuo: http://www.grauw.nl/projects/gaia-tool/
 
jyrkkä ehkä.
Deedrah
14.12.2010 12:02:54 (muokattu 14.12.2010 12:06:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, nyt se on Kaija omallakin pulpetilla! Äärettömän hauska laite. Nimenomaan hauska, jota räplätessä mojo kasvaa ja hymy nousee suunpieliin. Ihmiset laittaa mun mielestä ihan liikaa painoarvoa laitteen soundille kun itselle siitä on muodostunut oikeastaan toissijainen seikka koko tuottamisyhtälössä. Hauskaahan se vääntäminen pitää olla eikä mitään insinööritoimintaa ja Gaialla se on juuri sitä! On mulla ollut monenmoista vatkainta, mutta useaa laitetta operoidaan kun jotain lentokonetta. Ei sovi mulle.
 
En siis tarkoita, että tämä soundaisi huonolta, mutta on ihan selvää, ettei sovellu synapoliiseille. Soundianalyysi: digitaalinen, ilmava, kupliva, raikas. Se siitä.
 
Puute: ei minkäänlaista lcd-näyttöä. Haluaisin synkata laitteen myös soittohetkellä tempoon, mutta koska näyttöä ei ole, tarvitsee se hakea hostin kautta. Vähän perseestä. Toinen puute: LFO on hidas ja kuten ylläkin joku mainitsi, se on jotenkin "löysä". Esim dubsteppiin soveltuvia wobble-bassoja tällä ei väännetä. Pikku puute ja sitä varten on muita vehkeitä.
 
Edit. unohtui kolmas puute: säröefektin kyljessä pitäisi olla EQ ja sitä pitäisi pystyä annostelemaan hillitymmin. Fuzzin olisi voinut korvata jollain tube-säröllä.
 
waltomar
02.01.2011 13:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen ominaisuus joka tuli ilmi kun etsin mistä signaaliin tulee häiriötä. Ilmeisesti USB portti on vähän sellainen että sitä pitkin kulkee hienosti tietokoneen aiheuttama "meteli" syntikkaan, ja syntikasta sitten mikseriin jne. Tosin tietokoneeni on yli 6vuotta vanha, ja säteilee tunnetusti paljon.
 
Ongelma tietysti ratkeaa käyttämällä MIDIä. Tai ostamalla uuden paremman tietokoneen...
 
En käytä USB porttia audioporttina, siksi vähän ihmetytti. Oletteko te havainneet tälläistä?
 
Quru
02.01.2011 13:45:15 (muokattu 02.01.2011 13:45:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

waltomar: Mielenkiintoinen ominaisuus joka tuli ilmi kun etsin mistä signaaliin tulee häiriötä. Ilmeisesti USB portti on vähän sellainen että sitä pitkin kulkee hienosti tietokoneen aiheuttama "meteli" syntikkaan, ja syntikasta sitten mikseriin jne. Tosin tietokoneeni on yli 6vuotta vanha, ja säteilee tunnetusti paljon.
 
Ongelma tietysti ratkeaa käyttämällä MIDIä. Tai ostamalla uuden paremman tietokoneen...
 
En käytä USB porttia audioporttina, siksi vähän ihmetytti. Oletteko te havainneet tälläistä?

 
Minulla Yamahan Motifissa usbijohto aiheuttaa hurinaa ulostuloihin. Ei siis olisi mitenkään uniikki "ominaisuus" Gaialle vaan sattuu paremmissakin piireissä... Ei ole tietokoneesta kiinni koska hurina kuuluu vaikka johdon toinen pää ei olisi missään kiinni tai kone olisi sammutettuna.
 
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
ownar
02.01.2011 18:20:50 (muokattu 02.01.2011 18:23:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nää Rollen uudet VA:t oo pellejä verrattuna tosimiehen peliin eli JP8000?
 
Tämän vaikutelman ainakin itse saanut...
 
Ja tietääkseni toi Gaia käyttää sampleja josta voi johtua toi aallon lainehtiminen, joka tossa yllä mainittiin. Jos Retriggeriä ei saa pois päältä... Tämä nyt on tosin vain arvaus.
 
waltomar
05.01.2011 23:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ownar: Eikös nää Rollen uudet VA:t oo pellejä verrattuna tosimiehen peliin eli JP8000?
 
Tämän vaikutelman ainakin itse saanut...
 
Ja tietääkseni toi Gaia käyttää sampleja josta voi johtua toi aallon lainehtiminen, joka tossa yllä mainittiin. Jos Retriggeriä ei saa pois päältä... Tämä nyt on tosin vain arvaus.

 
Miten sen nyt ottaa. Kaija kuulostaa jossain jutuissa kivemmalta kun tämä vanhemmanmallinen V-synth, jonka juuri hankin.
 
"lainehtimisella" tarkoitin sitä että aaltomuoto ei ala aina samasta kohtaan. Eli siis kun synasta soittaa nuotin saattaa aaltomuoto lähteä mistä kohdasta tahansa muodostumaan. Tämän kuulee kun soittaa nopeasti samaa nuottia peräkkäin, vaikka arpeggiolla. Novationissa on se kiva ainakin Astationissa että tämän ominaisuuden saa kytkettyä pois päältä, jolloin aalto alkaa aina samasta kohtaa. Mahdollistaa mm jykevien "konekiväri" bassolinjojen luomisen.
 
Rolandilla ei ilmeisesti ole ajateltu että joku tämän osan analogi mallinnuksesta haluaisi pois. Ongelman voi toki kiertää äänittämällä yksittäisen bassoniskun ja luupata sen.
 
En jaksa uskoa samplaamiseen, uskoisin että VA synan ohjelmointi olisi helpompaa. Sillä uskottavan VAn tekemiseen pelkillä sampleilla vaatii aika monta samplea... Mutta paha sanoa, ja tuskin kertovat.
 
Mitä tulee saundiin ja siihen onko se parempi tai huonompi kun jonkin muun soittimen. No olisi aika tylsää jos markkinoilla olisi vain samankuuloisia syntikoita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «