Muusikoiden.net
08.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Roland V-piano ja Yamaha CP1, CP5 ja CP50
1 2
musamies
13.02.2010 18:26:16 (muokattu 13.02.2010 19:47:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäslaisia kokemuksia näistä vehkeistä?

Tuli kokeiltua tänään V-pianoa. Pidin kyllä pianosaundin muokkausominaisuuksista, mutta vähän enempi saisi olla monipuolisuutta.

Minkäsmoisia ovat nämä Yamahan uudet mallit verrattuna V-pianoon?

Äkkisältään voisi kuvitella, että tämänlaiselle harrastajalle vaikka tollanen CP5 olis ihan kiva + lisäks tietysti musaläppäri?

No ainakin noissa kalliimmissa malleissa ukonäkö kivempi kuin jossain Casion halvoissa malleissa ;-)

Tuollainen pelihän se V-piano oli:
http://www.youtube.com/watch?v=-p2eHmX0PQw

JMVx
14.02.2010 11:32:35

Olinkin juuri miettimässä V-Pianon ja CP1:sen välillä. :)

Mäkin kävin testailemassa V-Pianoa tossa muutama viikko sitten. Todella hieno! Aivan mahtava soundi, hyvät muokkausominaisuudet ja tatsi oli niin huippu! Kovin monipuolinen laite ei kyseessä ole, mutta tarkoituksensa hoitaa varmasti paremmin kuin hyvin.
Toisaalta on koneella hintaakin. Mutta jos nyt ois takataskussa tuo reilu viisi tonnia niin kyllä aika varmasti marssisin paikalliseen liikkeeseen ja toisin uuden kullan kotios.

CP1 on aika selkee vastaveto Rollelle, vaikkakin on hiukan erilainen soundien puoleen, kun siitä löytyy hiukka enemmän "tavaraa", eli siis sähköpiano soundit, ja onhan siinä kaikenmaailman efektiä yms. Akustiset pianot on varmaan aika huippuluokkaa kans, mut en tiedä niin noista muokkaus mahiksista. Kylhän sitä jossain videossa jotain "hammer hardnessia" tai jotain pyöriteltiin mut ei kyllä vaikuttanut niin pitkälle viedyltä kuin V-Pianossa. Yammun sähköpianot ei oo koskaan sytyttäny mulla. En sitten tästä välttämättä tiedä.
Jonkinlaiset puukoskettimethan tossa vissiin on, ja mulle Yamahan koskettimet (näissä kalliimmissa koneissa) on tuntunut aina aika hyviltä ja varmoilta. Pro-vehkeeltä vaikuttaa, ainankin hinnan puoleen tämäkin.

CP5 vaikutti kyllä mitä tsekkailin niin aika tosi hyvältä harrastelijapuolelle. Vois olla hyvä laite mullekkiin (onhan siinäkin tuo SCM-engine ja kaikkee muuta kivaa), mut mulle ei kelpaa mikään muu kuin paras! :D

tarmo
14.02.2010 11:57:19 (muokattu 14.02.2010 11:58:54)

Enpä kyllä keikalle roudaisi kumpaakaan. V-Piano on ihan jees, mutta missä sitten näkyy se hyöty, josta maksaa monta tonnia enemmän kuin vaikkapa RD700GX:stä? Ihan samankaltainen kiippari (jollei jopa sama?), eikä sounditkaan juuri eroa.

Roudaaminen keikalle on yhtä hankalaa kuin 88 Rhodesin roudaaminen, mutta soundissa ei ole mitään uniikkia. Viimeistään keikalla alkaa nyppiä kun soundin vivahteet menee puukorvilta täysin ohisektoriin, jos niitä ylipäätäänkään pystyy kuulemaan pa:han vetämisen jälkeen.

No joo, ehkä sijoittaisin, jos soittaisin Stingin bändissä. Vielä tässä elämässä jätän nuo möhkäleet kauppaan ja säästäisin vielä pari tonnia, jonka jälkeen ostaisin vaikka Yamahan U1 tai U3 oikean pianon.

"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
musamies
14.02.2010 13:19:38

tarmo: Enpä kyllä keikalle roudaisi kumpaakaan. V-Piano on ihan jees, mutta missä sitten näkyy se hyöty, josta maksaa monta tonnia enemmän kuin vaikkapa RD700GX:stä? Ihan samankaltainen kiippari (jollei jopa sama?), eikä sounditkaan juuri eroa.

Samaa mieltä siitä, että noita uusia saundinmuodostus- ja muokkausominaisuuksia saisi tehdä myös helpommin roudattavaan laitteeseen.

Ilmeisesti Yamaha on näin tehnytkin. Roland tulee ehkä perässä.

Toisaalta tossa Rolandissa on ollut käyttökelpoisia muita saundeja jo ennestään ja niitä on saanut laajennuskorteilla lisää.

Ulkonäköpuoli on saatu noissa kalliimmissa malleissa paremmaksi, mutta painoakin tulee.

Bronks
14.02.2010 17:39:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho. Vai CP5 vaikuttaa hyvältä harrastelijoille:) Ihan hyvää provoa.

Don't take me serious, I'm just playing.
musamies
14.02.2010 20:55:31

Bronks: Hoho. Vai CP5 vaikuttaa hyvältä harrastelijoille:) Ihan hyvää provoa.

Juu, se on harrastelija- ja aloittelijaystävällinen sillä tollasellahan voi oppia jopa soittaa :D

Ihan vakavalla mielelläkin uskon, että munkin soittotaito olis parempi mikäli käytössä olisi tollainen helppokäyttöinen ja nykyaikainen peli...

Paino on kanssa yksi tärkeä tekijä. Mielelläni on WLM Trip:piä painavampaa vehettä kuskaa. Se oli muistaakseni n. 40 kiloa ilman laatikkoa. Keveys edistäisi myös soittotaitoa sillä vehkeen saisi helpommin treeneihin!

Ulkonäkö on myös psykologisessa mielessä tärkeä sillä itseluottamus nousisi hyvännäköisellä soittohärvilällä.

JMVx
14.02.2010 21:20:15 (muokattu 14.02.2010 21:22:25)

Ihan hyvää provoa

Eikös :-D Nooh, mututuntumalla heitin.

Mulla toi V-Piano tulis enemmän studio ja treeni käyttöön. Tilat on sen verran pienet ja akustisen mikitys tuntuu aina yhtä hulvattomalta... Mut kylhän sen sitte isommalle keikalle ois varmasti kans vietävä :-)

Painoahan tolla on melkein enemmän kuin laki sallii, ja kun vetää PA:n läpi, niin kyllä meinaa hiukan ärsyttää. Mutta kyllä mä olen valmis tommoseen rahani pistämään.

Ulkonäkö on kans tärkee pointti, ja pakko sanoa että kaunishan tuo Rolle on! Ei pahoja Yammutkaan :-P

EDIT: Osaan kirjottaa...

tarmo
14.02.2010 21:52:11 (muokattu 14.02.2010 21:57:27)

Mä pidän tota v-pianoa vielä sellaisena välimallin ylihinnoiteltuna prototyyppinä, jossa sama vanha tuote on laitettu uuteen pakettiin. Rolandin soundi on kyllä ihan loistava, mutta silti mua häiritsee se, että V-pianon hintainen Roland kuulostaa Rolandilta. Tai oikeastaan siis niiltä ihan samoilta sampleilta, joita on myös RD 700 GX:ssä (jopa ilman uusinta päivitystäkin).

Mut ei siinä mitään, jos joku tykkää. Studiohommiin varmaan oikeen jees.

E: oikeastaan koko veepianossa ja cp-pianoissa nyppii eniten se "vallankumouksellisuus", jota valmistajat hehkuttaa. Onhan ne demovideot hienoja ja kiva kuulla, että on oikeen puukosketintakin. Siitä oikeen pitää tykätä, pianisti kun on. Mut kun kaiken hypetyksen unohtaa ja menee ihan kokeilemaan sitä soitinta, niin pettymys on valtaisa. Rollessa ei ainakaan ole mitään mahtavaa, enkä usko että yamahassakaan tulee olemaan. Ihan samaa sähköpianoa kun jotkut roudauskelvottomat clavinovatkin. Ja vuoden päästä on sama soundi jossain S90XS:ssä päivitettynä.

Nörtteily ja laitehypetys on maailman parasta hommaa. Nää uudet "pianovallankumoukset" ei kuitenkaan anna siihen mitään aihetta.

musamies
15.02.2010 00:54:07 (muokattu 15.02.2010 01:01:41)

Mut kun kaiken hypetyksen unohtaa ja menee ihan kokeilemaan sitä soitinta, niin pettymys on valtaisa.

Riippuu mihin vertaa ja kuinka korkeella odotukset. Ensimmäiset digipianot oli aika kamalia. Joitain aikoja takaperin huomasin muistaakseni Rolandin jonkun vanhan analogisen kaikkapianon kierrätyskeskuksessa. Katu-uskottavasta ulkonäöstä huolimatta saundi oli aivan paska.

Samanlaista paskuutta ei ollu esim. mun Rhodesissa.

Näitä uusia digipianoja en oo päässy kokeilee kunnollisella äänentoistolla, jossa myös sub osasto kunnossa.

Vaatis varmaan monikanavaista äänentoistoo jos soittajalle halutaan vaikutelma akustisesta soitosta. Toisaalta keikkapaikallakaan tuskin monikanavaisuutta on.

Mun mielestä vanhoihin digitaalipianoihin nähden kehitys vaikkapa V-pianossa on kuitenkin huimaa.

Ulkonäkö on kans tärkee pointti, ja pakko sanoa että kaunishan tuo Rolle on! Ei pahoja Yammutkaan :-P

Kiipparistit on ollu jotenkin eriarvosessa asemassa tässä muihin soittajiin kun muut soittimet on hienon näkösii.

tarmo
15.02.2010 08:33:11

musamies: Mun mielestä vanhoihin digitaalipianoihin nähden kehitys vaikkapa V-pianossa on kuitenkin huimaa.

Tottahan toki, mutta yhtä huimaa se kehitys on siinä tavallisessa "pro" hintaluokassakin (n. 2000 euroa). Itsehän vertaan V-Pianoa lähinnä uusiin digipianoihin ja ennen kaikkea keikkapianoihin, koska mun nähdäkseni V-Piano on suunnattu joltiseenkin samoille "ammattilais"markkinoille.

5300 euron hinta on mun mielestä aika suolainen V-Pianosta kun RD700GX:n saa alle kahdella tonnilla. Itse en kykene löytämään reilun 3000 euron edestä parempia ominaisuuksia v-pianosta. Onhan noissa toki eroja, mutta onko mitään oikeasti konkreettista, josta jonkun muun kuin studion kannattaisi maksaa ne ylimääräiset 3000 euroa. Ainiin, ja studiothan käyttävät a) flyygeliä tai b) softaa... monikohan studio on korvannut softapianon yli 5000 euron raudalla, joka kuulostaa tunnistettavasti Rolandin sähköpianosoundilta.

Jotenkin tulee mieleen sellaiset vanhat kotisähköpianomarkkinat, jolloin oli aina se uusin "lippulaiva", joka maksoi 30 000 markkaa. Ja markan arvohan oli tuolloin ihan kohdillaan. Nyt niitä samoja rohjoja löytää kirppareilta, enkä edelleenkään pysty käsittämään, mikä niissä oli niin kovin erinomaista. Pelkkää pianoa haluavalle V-Piano on mun mielestä ihan tyhjä investointi. Paitsi jos on ylimääräistä rahaa ihan hirvittävästi ja sattuu vaan haluamaan V-Pianon näköisen huonekalun. Mut lopultahan nää on kaikki makuasioita.

Kertokaahan kokemuksianne, jos päätätte hommata laitteen keikkasettiinne.

musamies
15.02.2010 10:54:45

Mun mielestä noi V-ominaisuudet kannattas laittaa myös edulisempaan hintaluokkaan kuten ilmeisesti Yamaha on nyt tehnyt.

Olen ajatellut, että kiippareihin kannattaisi rakentaa myös sellainen ominaisuus, että siinä voi helposti pyöritellä tavallisia softaplugineja. Clavian vekottimissa voi valmistajan sivuilta ladata sen omia ääniä, mutta eikö äänet voisi olla yleispäteviä - samanlaisia, joita voi laittaa tietokoneellekin.

Itsehän vertaan V-Pianoa lähinnä uusiin digipianoihin ja ennen kaikkea keikkapianoihin, koska mun nähdäkseni V-Piano on suunnattu joltiseenkin samoille "ammattilais"markkinoille.

Epäilen, että normaali keikkaileva humppamies tai rokkari ei kuitenkaan hommaa V-pianoa ehkä juuri niistä syistä kuin mainitsit.

tarmo
15.02.2010 11:39:19

musamies:
Olen ajatellut, että kiippareihin kannattaisi rakentaa myös sellainen ominaisuus, että siinä voi helposti pyöritellä tavallisia softaplugineja. Clavian vekottimissa voi valmistajan sivuilta ladata sen omia ääniä, mutta eikö äänet voisi olla yleispäteviä - samanlaisia, joita voi laittaa tietokoneellekin.

Yleispätevät yhteensopivat soundit tulee käsitykseni mukaan markkinoille siinä samassa aallossa, jonka aikana Alko ottaa valikoimiinsa 5,90 euron Amarone punaviinit.

musamies
15.02.2010 12:24:19

tarmo: Yleispätevät yhteensopivat soundit tulee käsitykseni mukaan markkinoille siinä samassa aallossa, jonka aikana Alko ottaa valikoimiinsa 5,90 euron Amarone punaviinit.

Toisaalta sellaisissa tuotteissa, jotka on yleispäteviä kuten kitaraefekteissä, kauppa voi käydä hyvinkin vielä käytettynäkin.

Studiossahan on menty tuohon suuntaan, että saundit on erillään. Luulis, että V-pianokin menisi paremmin kaupaksi jos sitä voi mukauttaa eri käyttötarkoituksiin.

Nyt siinä on jo panostettu pianosaundin räätälöimiseen yksilöllisiin tarpeisiin... räätälöinnin voisi viedä vielä pidemmälle!

Nakkiso
15.02.2010 14:28:13

tarmo: Rolandin soundi on kyllä ihan loistava, mutta silti mua häiritsee se, että V-pianon hintainen Roland kuulostaa Rolandilta. Tai oikeastaan siis niiltä ihan samoilta sampleilta, joita on myös RD 700 GX:ssä (jopa ilman uusinta päivitystäkin).

Eikös V-piano ole mallintava? Ei ole samoja sampleja, kun ei ole sampleja ollenkaan. Jos se silti kuulostaa rolandin sampleilta, niin se on jo surullista.

Itse olen myös kuunnellut noitten uutten mullistavin sähköpianojen demoja ja onhan se totta, että kaikki ne kuulostaa edelleen sähköpianolta. Ei se hyvän sähköpianon ja mullistavan sähköpianon ero tunnu kovin merkittävältä.

http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
Janus
15.02.2010 15:30:51

Nakkiso: Itse olen myös kuunnellut noitten uutten mullistavin sähköpianojen demoja ja onhan se totta, että kaikki ne kuulostaa edelleen sähköpianolta. Ei se hyvän sähköpianon ja mullistavan sähköpianon ero tunnu kovin merkittävältä.

Mun kokemuksesta (kymmeniä keikkoja + muutamia kymmeniä tunteja treenejä V-Pianolla vs. kymmeniä keikkoja ja satoja tunteja RD-700 GX:llä) se suurin ero noissa vehkeissä ei välttämättä stereo-PA:ssa (saati sit laulukamoissa, tai jossain YouTube-videossa läppärikajareilla) kuulu, mutta tuntuma on jotakin ihan muuta. Rundin "kaiken kuulleelle" äänimiehelle se tosin kelpasi paremmin kuin hyvin, jopa niin hyvin että rundin jälkeen kyseinen kaveri osti studiolleen vastaavan.

V-Piano ei tunnu siltä että koskettimisto triggaisi sämplejä: se tuntuu soittimelta. Nyanssit ja dynamiikka on ihan eri tasolla. V-Pianon soundeja voi myös kustomoida niin monen parametrin kautta, että jos ihan eka presetti ei aiheuta ahaa-elämystä, niin soittimen saa kyllä mukautumaan omaan tatsiin ja soittostailiin, eikä toisinpäin. V-Pianon lopullisen soundin ero isosta PA:sta tuotettuna saattaa olla "vain" - sanotaan nyt vaikka - 15% "parempi" kuin sämplevehkeen X vastaava: mutta omasta empiirisestä kokemuksesta sanoisin, että ainakin itse soitan 50-60% paremmin V-Pianolla. Tollasesta placebo-efektistä kannattaa jo vähän maksaakin :D Äänityksessä isoin ero raskaisiin softapianoihin tulee myös tatsista, jossa ei ole latenssin häivääkään (tää oli asia, joka yllätti mut kaikista isoimmin: jokaista ääntä kohden tarvitaan hillitön määrä laskutoimituksia, mutta silti tatsi tuntuu "napakammalta" kuin tavan sähköpianossa).

Soundien vähyydestä ("5000 euroa flyygelisämplestä, omg lol") huolestuneet eivät ole ehkä huomanneet ilmaista NAMM:issa esiteltyä softapäivitystä, joka tuo 2 uutta pianomallia kyseiseen koneeseen (mm. pystypiano). Ja oletettavaa on, että tuo päivitys ei jää viimeiseksi...

tarmo
15.02.2010 16:01:19

V-Pianon jotain ominaisuuksia on muuten niitä kaipaaville tullut myös RD:lle. N. 300 euron päivityksellä pitäisi saada jotain, mutta en kyllä ihan vielä tiedä kokreettisesti, mitä.

V-Pianossa on oma soundinsa ja mun korvaan perussoundi on aika perus rolandia. Hyvä se on siitä huolimatta, eikä mulla ole mitään syytä kyseenalaistaa Januksen keikkakäyttökokemukseen perustuvaa näkemystä.

Kokeilin tänään myös: http://www.roland.fi/product.asp?id=167&productid=1862

Pakko sanoa, että kyllähän kumipianotkin toisinaan osaavat yllättää. Tekniikka kehittyy ja niinpäinpois.

musamies
18.02.2010 12:33:32

Pianot vaatii hirveesti kaiuttimilta. Onko kellään kokemusta minkälaiset kajarit pitää olla jos tavoitellaan mahdollisimman samanlaista lopputulosta kuin oikealla pianolla tai flyygelillä?

Ilmeisesti ainakin sub-osasto pitää olla kunnossa. V-pianossa oli helposti säädettävä ambience toiminto ja se tuntui hyödylliseltä.

musamies
03.03.2010 00:41:44 (muokattu 03.03.2010 00:43:08)

Tämän soittajan käsittelyssä CP1:nen on aika hyvänkuuloinen vehje:

http://www.youtube.com/watch?v=cCSYwAnYT4I&feature=related
http://www.youtube.com/user/solopianodiary

http://www.solopianodiary.com/yamaha-cp1.html

Anonymous-jazz
07.03.2010 19:18:41 (muokattu 07.03.2010 19:20:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Tämän soittajan käsittelyssä CP1:nen on aika hyvänkuuloinen vehje:

http://www.youtube.com/watch?v=cCSYwAnYT4I&feature=related
http://www.youtube.com/user/solopianodiary

http://www.solopianodiary.com/yamaha-cp1.html

Kävin vasta pari viikkoa sitten tyyppaamassa tuota CP1:stä Kaisaniemen F-musiikissa ja täytyy sanoa että aina ennenkin oon Yamahalla soittanut ja nyt tiedän että mikä sähköpiano menee seuraavaksi hankintaan.

Siinä on vielä hyvin pistetty factory presettinä lähes identtinen "Dave Grusin" Grand Piano & Yamaha DX7 soundi joka on 80-luvulla soinut ties muutaman hollywood filmien sekä GRP-levyjen taustalla :)

"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
tarmo
07.03.2010 20:39:21

Anonymous-jazz: Kävin vasta pari viikkoa sitten tyyppaamassa tuota CP1:stä Kaisaniemen F-musiikissa ja täytyy sanoa että aina ennenkin oon Yamahalla soittanut ja nyt tiedän että mikä sähköpiano menee seuraavaksi hankintaan.

Sama homma. Kävin kokeilemassa ja oli kyllä kova. Siinä oli jotenkin hienosti karsittu se S90XS:n yliampuvuus pianosoundissa ja koskettimisto oli ihan mahtava. Vaikka Rolandia tällä hetkellä käytänkin, niin CP1:n hommaaminen tuntuu yllättävän mielekkäältä. Hinta on vaan siinä määrin suolainen, että pitäisi päästä vielä edullisempiakin versioita testaamaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti