Muusikoiden.net
04.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Roland HP-201 vs. Yamaha CLP-320
1
nappero
27.10.2009 22:19:26 (muokattu 27.10.2009 22:19:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3, 2, 1..KÄY!

Täällä Iisalmessa, kun on yksi loistava musiikkiliike, missä ei ole Rolandin sähköpianoita ollenkaan, kävin tuota jammua kokeilemassa ja en ollut soundeihin tyytyväinen (voipi johtua kun täytyi sen omilla kajareilla soittaa). Niin kysyisinkin teiltä, arvon muusikoiden.net, että onko kokemuksia kyseisistä sähköpianoista ja minkälaiset fiilikset?

Rolandia on vähän vaikea lähteä täältä minnekkään soittelemaan, kun lähin "oikea" musiikkiliike taitaa olla reippaan 80km päässä. Soittamallahan se varmasti selviäisi kumpi omaa korvaa miellyttäisi enemmän. Tarkoituksena siis löytää sähköpiano musiikin harjoittelemiseen. Tärkeintä on statsi ja soundi, millään muulla ei ole mitään väliä. Kuhan on toimivat ja hyvät koskettimet sekä hintaluokkaansa kuitenkin hyvä piano-soundi. Budjetti on juuri tuo 1400 euron kieppeillä. Ja eiköhän nuo tähän hintaluokkaan ole ne parhaimmat sähköpianot (olenko väärässä?)

Nykyään asun tämmösessä kolossissa yksinäni, että voin varmasti huoletta soittaa PA-monitoreitteni kautta, mutta jossain vaiheessa tulee varmasti se vaihe että täytyy muuttaa kerrostaloon, ja sillon akustinen piano on melkein se huonoin vaihtoehto.

Terve ja heipähei!
JPQ
27.10.2009 22:29:39

yleensä noiden kajarit optimoitu kyllä sen omalle piano äänelle tai niin ne sanoo mutta piano ääni ihanteita monia ja tyyli mihin tulee sanelee myös millaista pianoääntä haetaan.
Asian sivusta: Rolandin kannalla ehkä itse piano asioissa Kurzweilin lisäksi ja joidenkin softien (olisiko nyky suosikki Ivory). siis jos aitoja ei haeta jolloin se Steinway ja Bösendorfer se mielipiteeni varovaisena arviona...

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
nappero
27.10.2009 22:39:03

Klasaria opiskelen, mutta tykkään kyllä soittaa kaikenlaista musiikkia. Siis jos sillä jotain väliä on.

Terve ja heipähei!
Bronks
27.10.2009 22:58:09

nappero: Klasaria opiskelen, mutta tykkään kyllä soittaa kaikenlaista musiikkia. Siis jos sillä jotain väliä on.

No on sillä sen verran väliä, että vielä kannattaa odotella muidenkin mielipiteitä.

Don't take me serious, I'm just playing.
kiippariippa
28.10.2009 09:03:33 (muokattu 28.10.2009 09:31:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nappero: Klasaria opiskelen, mutta tykkään kyllä soittaa kaikenlaista musiikkia. Siis jos sillä jotain väliä on.

Musta jos ja kun opiskelet klassista, niin kosketus kannattaa laittaa melkeinpä kaikkien muiden asioiden edelle. Soittotekniikat ovat erityisen korostuneessa roolissa ja kosketukseltaan oudolla soittimella on helppo omaksua "vääränlaisia" tekniikoita. Oikea hyvä piano olisi tietenkin paras, mutta ymmärrettävä on tuo sun perustelukin, että kerrostalossa siinä on omat ongelmansa. Tosin itselläni esimerkiksi oli aikanaan vuosia Jammun U3 kerrostalossa ja suuremmilta ongelmilta vältyttiin kun pyrin sopimaan soittoajoista muiden asukkaiden kanssa. En väitä, että oli ongelmatonta. Mutta klassisen opiskelussa se vaan väistämättä on tärkeää että saa tuntuman ihan oikeaan pianoon. Tietenkin voi hankkia sähkösellaisen ja sitten yrittää saada jalkansa sellaisen oven väliin, jonka kautta pääsee oikealla pianolla säännöllisesti soittamaan (esim. seurakuntasalit ym ym).

Tuosta kyseisestä Jammusta mulla ei kokemusta ole, mutta näppituntumana veikkaisin sen tatsia kyllä klassista ajatellen sähköpianopuolella aika hyväksi. Jos sopii tiedustella, niin mikä tuossa Jammussa ei sinua miellyttänyt. Soundi? Makuasioita on tietysti monia, mutta itse klassisen taustan omaavana oon kyllä tullut siihen tulokseen että noi Jammun vasarasormiot on kyllä siitä parhaasta päästä, kun pyritään aidon pianon tuntumaan.

Näistä asioista kannattaa muuten keskustella myös sen klasariopettajasi kanssa.

EDIT: niin taisit tosiaan sanoakin että se oli tuo soundi joka Jammussa ei miellyttänyt...

- balanssit täysille -
nappero
28.10.2009 13:12:30 (muokattu 28.10.2009 13:14:27)

kiippariippa:
Tuosta kyseisestä Jammusta mulla ei kokemusta ole, mutta näppituntumana veikkaisin sen tatsia kyllä klassista ajatellen sähköpianopuolella aika hyväksi. Jos sopii tiedustella, niin mikä tuossa Jammussa ei sinua miellyttänyt. Soundi? Makuasioita on tietysti monia, mutta itse klassisen taustan omaavana oon kyllä tullut siihen tulokseen että noi Jammun vasarasormiot on kyllä siitä parhaasta päästä, kun pyritään aidon pianon tuntumaan.

Näistä asioista kannattaa muuten keskustella myös sen klasariopettajasi kanssa.

Ollaan kyllä opettajan kanssa keskusteltu ja hänen kantansa oli kyllä Rolandin puolella, ja kokeilin samassa hänen Roland- keikkapianoa ja kyllä miellytti soundi ja koskettimet enemmän kuin CLP-330, mikä on taas CLP-320:a kalliimpi, mutta ilmeisesti samalla koskettimistolla ja soundilla. Ja oli käynyt Yammuja ja Rolandeja (ja muita) itse vertailemassa ja oli tuohon Rolluun päätyny. Ja sen vertailun perusteella, mitä hänen keikkapianollaan ja f-musiikin CLP:llä tein niin kyllä minä siihen Rolandiin päätyisin.

Mutta ois kyllä edelleenkin kiva kuulla, jos jollain on kokemusta kummistakin pianoista.

e: Tuntuma on todellakin se priority no. 1.

Terve ja heipähei!
kiippariippa
28.10.2009 13:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nappero: Ollaan kyllä opettajan kanssa keskusteltu ja hänen kantansa oli kyllä Rolandin puolella, ja kokeilin samassa hänen Roland- keikkapianoa ja kyllä miellytti soundi ja koskettimet enemmän kuin CLP-330, mikä on taas CLP-320:a kalliimpi, mutta ilmeisesti samalla koskettimistolla ja soundilla. Ja oli käynyt Yammuja ja Rolandeja (ja muita) itse vertailemassa ja oli tuohon Rolluun päätyny. Ja sen vertailun perusteella, mitä hänen keikkapianollaan ja f-musiikin CLP:llä tein niin kyllä minä siihen Rolandiin päätyisin.

Mutta ois kyllä edelleenkin kiva kuulla, jos jollain on kokemusta kummistakin pianoista.

e: Tuntuma on todellakin se priority no. 1.

Yksi vaihtoehto sekin, että näiden HP ja CLP -vekottimien sijaan harkitsisit opettajasi tapaan keikkapianoa. HP:t ja CLP:t voivat olla hiukan hankalia roudausmielessä jos tulevaisuudessa tuon pianon kanssa myös teet keikkaa. PA-monitoritkin kun sulla on käytössä, niin keikkapiano vois olla aika harkinnan arvoinen juttu. Rolandin RD300GX esim on aika mainio peli tossa mainitsemassasi hintaluokassa. Tatsikin on hyvä. Klasariopinnoissa ei tosin varmaan haittaisi jos olisi hiukan raskaammankin tuntuinen tatsi. Yamaha on vähän siihen suuntaan.

- balanssit täysille -
nappero
28.10.2009 16:42:30

kiippariippa: Yksi vaihtoehto sekin, että näiden HP ja CLP -vekottimien sijaan harkitsisit opettajasi tapaan keikkapianoa.

Tarkoitus oli kyllä lähinnä täysin harjoittelukäyttöön hommata piano, muut vekottimet sitten erikseen. Varteenotettava kyllä on tuo keikkapianokin, ei siinä mitään, mutta pelottaa että osa siitä hinnasta menee siihen pieneen kokoon niin että soundista ja tatsista tingitään. Kokeilemallahan nämä varmaan selviäisi ja se itseäni mielyttävä soitin löytyisi.

Terve ja heipähei!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti