Muusikoiden.net
03.12.2016

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Microkorg vai microkorg XL?
1 2 3
ziggystardust
16.10.2009 01:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä eroja noissa nyt pitäisi olla?olen omistanut joskus novation xstationin ja nyt olisi tarkoitus hankkia uusi syntsa mutta oikeestaan en tiedä synistä juuri mitään kun kitaristi olen.

Thomas Häggblom
17.10.2009 13:41:04 (muokattu 17.10.2009 14:48:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

XL on uudempi, kun taas MicroKorg on klassikko.

MicroKorg on tavallaan miniversio Korgin MS2000 -synasta. XL on enemmänkin R3:n pikkuveli, joka on vähän niinkuin Radiaksen pikkuveli ^^

Mielestäni kannattaisi ostaa XL. Paljon paremmat koskettimet ja ainakin omasta mielestäni mukavammat soundit ja käyttöliittymä.

Mitä v****a tuossa yläpuolella oikein lukee? :D
ziggystardust
18.10.2009 00:36:01

mites alesis micron?noista kolmesta valitsen..tällähetkellä microkorg olis ehkä paras,pidin sen saundeista mitä kuuntelin..mutta alesis olisi käytönnöllisempi kokonsa puolesta ja saundit vaikutti myös todella hyvältä.

Thomas Häggblom
18.10.2009 21:05:13

Suosittelen odottelemaan asiantuntevampia mielipiteitä, mutta minulla on sellainen käsitys, että MicroKorgit ovat hieman monipuolisempia kuin tuo Micron. Varsinkin soundinmuokkauspuolella (jota yleensä halutaan tehdä va-synillä paljon) MicroKorg on kätevämpi, kun taas Micronin vahvuudet ovat mm. livesoitossa.

VintageSynthExplorer sanoo näin:

"So, if twiddling knobs all day is not your thing, but the sounds that come from such efforts are what you are looking for then the Micron may be the synth for you!"

Kun taas MicroKorgien esittelyvideoiden ja oman soittokokemuksen perusteella sanoisin, että MicroKorgeja voi aika helposti säätää ja muokkailla. XL:ssä oli ainakin todella mahtavat soundit! Melkein tekisi mieli ostaa se, tai oikeastaan sen isoveli R3 joskus.

Jos sinulla on mahdollisuus mennä Helsingin DLX Music -liikkeeseen niin siellä voi kokeilla sekä MicroKorgia että MicroKorg XL:ää. Alesista siellä ei tosin ole, niinkuin ei kai muuallakaan enää (uutena siis).

xulu
18.10.2009 21:53:10 (muokattu 19.10.2009 11:41:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: minulla on sellainen käsitys, että MicroKorgit ovat hieman monipuolisempia kuin tuo Micron. Varsinkin soundinmuokkauspuolella (jota yleensä halutaan tehdä va-synillä paljon) MicroKorg on kätevämpi, kun taas Micronin vahvuudet ovat mm. livesoitossa.

Micronissa on paljon laajemmat mod matriisi mahikset, 3 oskillaattoria (mk:2), 3 envelopea (mk:2 ?), 2 filtteriä (20 filtteri mallia) (mk:1, 4 mallia), LFO:issa kaikki aallot samaan aikaan käytössä, 8 ääninen (mk:4), Multimtimbraali, oskilaattori FM jne...
Onhan tuossa 6 assingnattavaa kontrolleria live twiikkaukseen.

XL:n spekseistä en oli täysin varma, mutta eri engine (RADIAS) kun Ms2000/microkorgissa.

the purity of German electronic music
lukethesis
19.10.2009 15:25:16

Muista sitten että näissä kaikissa (MK, MK XL, R3) on tehdaspresetit ihan liki paskat (jos nyt vähän liioitellaan), eli namiskan näpläämisen tai softan räpeltämiseen joutuu turvautumaan. Toki jos etsit vaan jotain pikkusynaa skitan oheen, niin kylhän noi sitten toimi. Mä puhunkin kosketinsoittajan näkövinkkelistä :P

MicroKorgissa oli sit kans aika huonot ne koskettimet, sellaiset snadit. XL:ssä on kai ihan "oikean kokoiset", mutta aikamoinen muovilelu se sekin on. Toimii patskuilla jne...

R3 on sit taas ihan jymäkkä peli, synakoskettimisto on ihan "aito", ja ei mitään minikoskettimia myöskään.

XL ja R3 on periaattessa samalla enginellä varustettu (Korgin RADIAS-laitteen peruja oleva "MMS"), R3:ssa on kattavampi Insert-efekti -mahku.

JPQ
19.10.2009 19:02:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xulu: Micronissa on paljon laajemmat mod matriisi mahikset, 3 oskillaattoria (mk:2), 3 envelopea (mk:2 ?), 2 filtteriä (20 filtteri mallia) (mk:1, 4 mallia), LFO:issa kaikki aallot samaan aikaan käytössä, 8 ääninen (mk:4), Multimtimbraali, oskilaattori FM jne...
Onhan tuossa 6 assingnattavaa kontrolleria live twiikkaukseen.

XL:n spekseistä en oli täysin varma, mutta eri engine (RADIAS) kun Ms2000/microkorgissa.

minusta jonkun tason fm on myös korgeissa jollei muisti petä ja digiaaltomuodot. sanotaan näin molemmilla puolensa perinteisiin synasoundeihin ehkä kuitenkin micron moderniudet erikseen.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Thomas Häggblom
19.10.2009 20:57:36

Korg R3:n ostaisin itse ehdottomasti näistä vaihtoehdoista. Mutta se ei ole kooltaan enää ihan MicroKorg-tasoa.

Kehtaisin melkein väittää, että MicroKorg XL:n ja R3:n presetit on todella hyviä, jopa synistin näkökulmasta. Itse tykkään muokkailla soundeja ja muutenkin säätää niitä itse, mutta en kammoksu presettejä ja niistä voi saada jotain käsitystä, mitä soittimella voi _vähintäänkin_ tehdä. Itse muokatuista soundeista tulee sitten kokemuksesta riippuen parempia tai vähemmän parempia.

Toisaalta, kuka haluaa ostaa virtuaalianalogin, muttei muokata soundeja itse?

PS: Eräs tekijä on myös se, että Kaikissa kolmessa Korgissa on vocoderi, mutta Micronissa ei ole.

xulu
19.10.2009 23:10:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: PS: Eräs tekijä on myös se, että Kaikissa kolmessa Korgissa on vocoderi, mutta Micronissa ei ole.

http://www.analoguehaven.com/alesis/micron/MicronVocoderTutorial.pdf
eikö?

the purity of German electronic music
Thomas Häggblom
20.10.2009 19:42:46

No näin! Ehkä olen vastedes hiljaa Alesis Micronin suhteen. Enpä loppujen lopuksi juuri tunne laitetta muuten kun erään kaverin kommenttien perusteella.

ziggystardust
20.10.2009 22:58:11

varmaan menee ostoon microkorg , kuitenki suht halpakin .

Thomas Häggblom
20.10.2009 23:13:33

Tuskinpa tulet pettymään. Kehuttuja ja suosittuja laitteita molemmat MicroKorgit, kuten koko Micro-sarja yleisestikin :)

jurpontor
21.10.2009 10:22:18

Undying Dreams: Ehkä olen vastedes hiljaa Alesis Micronin suhteen. Enpä loppujen lopuksi juuri tunne laitetta muuten kun erään kaverin kommenttien perusteella.

Tolta pohjaltahan suurin osa Mnetin suosituksista menee, ei syytä huoleen. ;-)

"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Thomas Häggblom
21.10.2009 22:30:49

jurpontor: Tolta pohjaltahan suurin osa Mnetin suosituksista menee, ei syytä huoleen. ;-)

Totta! Olen huomannut itsekin.

Oon pyrkiny välttämään "asiantuntevaa" kommentointia laitteista, joista minulla ei ole tuntemusta. Yleensä kommentoin vain soittimia, jotka omistan/olen omistanut, tai joita olen testaillut musaliikkeissä tarpeeksi paljon. Tällä kertaa vähän epäonnistuin.

Jaulimo
21.10.2009 23:49:31

Kävinkin vähän fiilistelemässä tätä XL:ää stadin DLX:ssä ja on kyllä varsin hehkeä vehje. Koskettimissa kokoisikseen napakka tuntuma, soundipuolella munaa löytyy ja säätö käy helposti lennossa. Vaan kyselinkin myös tuolla kosketinsoitin-FAQ:n puolella, pystyyhän tuohon mikkiin laulamaan tavallista lauluakin ilman vocoderia, ja myös ehkä soittamaan jotain niin, että laulu ja tiluttelu tulee ulos laitteesta PA:han siinä missä erillisestä mikistä ja toisesta synastakin? Yksinkertainen asia pitäisi olla, mutten saanut testattua DLX:ssä.

Enivei, punainen XL on hyvin lähellä tilausta Thomannilta. Sopivasti on vieläpä ilmeisesti halvempi kuin perustylsä mutta hieno mustanvärinen versio.

M.i.k.key
21.10.2009 23:58:09 (muokattu 21.10.2009 23:58:26)

Enivei, punainen XL on hyvin lähellä tilausta Thomannilta. Sopivasti on vieläpä ilmeisesti halvempi kuin perustylsä mutta hieno mustanvärinen versio.

Miksi Thomannilta? Se on 20€ halvempi dlx:ssä
http://www.dlxmusic.fi/?Tuotteet/Kosketinsoittimet/Syntikat

möllisty
mack the knife
22.10.2009 00:32:34

Tuotahan sitä tulee ihmeteltyä aika usein.

COVS n:o 1.
JPQ
22.10.2009 05:10:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mack the knife: Tuotahan sitä tulee ihmeteltyä aika usein.

Vaikka onkin se lisätakuu niin jopa Novation KSRän lähettäminen takuuhuoltoon (tai no vaihtoon) kirpaisi no aika tyyristä vaikka takaisin maksoivatkin. varsinkin kun lähetin kaiken ja hukkaisivat ohjeet joten jouduin vain tulosteisiin niistä tyytymään jotka sain sentäs ilman. Mutta mitenhän olisi jos ohjeet olisi olleetkin väreissä ei välttämättä mustavalkoiset kopiot olisi toimineet.:(

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
M.i.k.key
22.10.2009 09:20:11

JPQ: Vaikka onkin se lisätakuu niin jopa Novation KSRän lähettäminen takuuhuoltoon (tai no vaihtoon) kirpaisi no aika tyyristä vaikka takaisin maksoivatkin. varsinkin kun lähetin kaiken ja hukkaisivat ohjeet joten jouduin vain tulosteisiin niistä tyytymään jotka sain sentäs ilman. Mutta mitenhän olisi jos ohjeet olisi olleetkin väreissä ei välttämättä mustavalkoiset kopiot olisi toimineet.:(

Tähän tekisi mieli huutaa kuten Pasilassa Repomiehen alaiset hänelle huutavat kun menee kovaa...

möllisty
Jaulimo
22.10.2009 12:32:48

M.i.k.key: Miksi Thomannilta? Se on 20€ halvempi dlx:ssä
http://www.dlxmusic.fi/?Tuotteet/Kosketinsoittimet/Syntikat

Siltä kannalta ajattelin, kun juurikin punainen ja beige näyttäisivät olevan T-kaupassa halvempia (422e) kuin Suomessa. Mustahan olisi 479e kun justiinsa DLX:ssä puolestaan sen 459e, mutta eihän senväristä edes kehtaa laittaa Nordin kaveriksi! ;)

DLX:ssä on toki muutenkin usein halvempaa kuin Thuumannilla, esim. SP-250:stä maksoin muistaakseni 650e kun saksalaisessa se on 685e. Taidanpa sittenkin miettiä kahdesti vielä, ostaako Suomesta vai Saksasta - toimituskuluineen kun tuo saksalainen olisi enää 17e halvempi kuin sympaattinen suomalainen.

Taidan käydä vielä kerran tutkimassa laitetta myös tuon mikkijutun osalta niin selviää sekin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti