Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: eksynyt käsiteviidakkoon
1
laurasus
10.10.2009 02:16:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin ostaa "digipianon". Sitten törmäsin termien sekamelskaan ja kieleen josta en ymmärrä juuri mitään, eikä googlekaan pahemmin auta.
 
Ensinnäkin -tuo "digipiano": tarkoittaako se enimmäkseen sellasta huonekalutyyppistä? vai myös stage pianoa? ja miten ne eroavat käytännössä toisistaan (sen lisäksi että jälkimmäisessä ei useimmiten ole kaiuttimia ja ensin mainitut näyttää dorkalta)
 
Sitten. Master keyboard functions. Ymmärrän suunnilleen mikä on master keyboard mutta miten se oikeastaan eroaa midi controllerista? Ja mitä ovat nämä "functionit" ihan käytännössä?
 
Työasema. Tarvitsenko työasemaominaisuuksia mihinkään, jos käytän musiikin työstämiseen pc:tä ja äänikorttia joka tapauksessa?
 
Entä jos tykkäisin värkkäillä ja muokkailla omia soundeja? Termi taitaa vaihtua syntikaksi? Tuoko laitteen omat syntikkaominaisuudet paljon lisää hintaan, olisiko järkevintä tyytyä softamaailmaan? Riittäiskö sitten nuo "master keyboard" ominaisuudet?
 
Mitä tarkoittavat seuraavat: plug-in-boards, internal parts, sliders, audio key feature, aftertouch?
 
Osaako joku selventää kosketintyyppien eroja: Graded hammer action, hammer action, light weighted, PHA II, PHA III, weighted, weighted with hammer.. Ainoastaan sen tiedän että "escapement"-toiminto tekee koskettimista aivan liian jäykät.
 
Yksi mietinnän aihe on nuo kaiuttimet. En osaa päättää onko sisäänrakennetut kaiuttimet kuinka tärkeä asia. Tuovatko ne hintaa lisää paljonkin?
 
Että tällasta tänään. Myöhemmin lisää.
Kivaa jos joku jaksaa vastata johonkin! Kammottavaa tehdä näin isoa hankintaa niin vähällä tiedolla..
 
Sami H
10.10.2009 09:16:42 (muokattu 10.10.2009 09:20:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digipianoista ei taida löytyä työasemaversiota. Korjatkaa jos oon väärässä. Miksi käyttää pc:n äänikortttia? Eli jos ostat digipianon niin eiköhän sen omia ääniä kannata käyttää.
 
Leikari
10.10.2009 11:17:53 (muokattu 10.10.2009 11:29:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laurasus: Ajattelin ostaa "digipianon". Sitten törmäsin termien sekamelskaan ja kieleen josta en ymmärrä juuri mitään, eikä googlekaan pahemmin auta.
 
Ensinnäkin -tuo "digipiano": tarkoittaako se enimmäkseen sellasta huonekalutyyppistä? vai myös stage pianoa? ja miten ne eroavat käytännössä toisistaan (sen lisäksi että jälkimmäisessä ei useimmiten ole kaiuttimia ja ensin mainitut näyttää dorkalta)

 
tarkoittaa pianoa, jossa ääni tuotetaan "digitaalisesti" - käytännössä laitteen muistissa on eri äänenkorkeuksilta ja eri lyöntivoimakkuuksilla samplattuja ääninäytteitä, joista soiva ääni muodostetaan.
 
malleja on yhtä lailla flyygelin näköisestä tavallisempaan huonekalumalliin ja pelkään "lankkun" asti. Kotikäyttöön tarkoitetuissa digipianoissa on oma vahvistin ja kaiuttimet, jotka riittävät joko soittajalle itselleen tai kotiyleisönkin viihdyttämiseen - tämä on tietysti merkki- ja mallikohtaista - ulkonäkö antaa viitteitä. Soittajalle itselleen siis ainakin riittävät.
 
stage-pianon painoa ja hintaa on pidetty kurissa siten, että vahvistin ja kaiuttimet puuttuvat - stage/keikkatilanteessahan soitin kuitenkin kytketään äänentoistojärjestelmään ja soittajan tarvitsema henkilökohtainen monitorointikin hoidetaan erikseen.
 
Sitten. Master keyboard functions. Ymmärrän suunnilleen mikä on master keyboard mutta miten se oikeastaan eroaa midi controllerista? Ja mitä ovat nämä "functionit" ihan käytännössä?
 
eipä tuota ole mitenkään täsmällisesti määritelty - vähimmäisvaatimukset löytyvät kaikista asiallisista syntikoista - miten digipianoista - en tiedä. Eli ainakin: midikanavien ja midi-moden vapaat asetukset, soittimen midikontrollereiden (koskettimien lisäksi pitchwheel, mod-wheel, pedalilt..) asetukset, koskettimiston jakaminen (split) eri midikanaville - mielummin useampaan.
 
midi-controllerilla tarkoitetaan laitetta, joka lähtökohtaisesti ei itse tuota ääntä vaan sitä käytetään yleisimmin softasyntikoiden yms. (ja mikseipä midimodulien so. räkkisyntikoiden...) ohjaamiseen. Midikontrollerissa on edellä mainittujen lisäksi liukusäätimiä, kierrettäviä säätimiä, padeja & kytkimiä, joilla ohjataan softasoittimien lisäksi äänitys-/sekvensseriohjelmia. Digipiano on sellaiseen rajoittunut vaan tarvitsisi tuekseen erillisen kontrollerin tai tyytymisen näppis- ja hiiriohjaukseen.
 
Työasema. Tarvitsenko työasemaominaisuuksia mihinkään, jos käytän musiikin työstämiseen pc:tä ja äänikorttia joka tapauksessa?
 
"mihinkään" on suhteellinen sana
 
työasema ei ole mitenkään erityisen tarpeellinen eikä etenkään välttämätön. Työasemaominaisuudet (monipuolinen syna, sekvensseri) on näppärä "muistiinpano"- ja keikkaväline, mutta turhaa investointia jos muuten toimit tietokoneympäristössä.
 
Entä jos tykkäisin värkkäillä ja muokkailla omia soundeja? Termi taitaa vaihtua syntikaksi? Tuoko laitteen omat syntikkaominaisuudet paljon lisää hintaan, olisiko järkevintä tyytyä softamaailmaan? Riittäiskö sitten nuo "master keyboard" ominaisuudet?
 
nuo nyt riippuvat siitä, että millaista musiikkia ja miten teet ja millaisia soundeja tykkäisit värkätä.
 
jos tykkäisit värkätä nimenomaa syntikkasoundeja (vs. erilaiset pianot ja muut jäljittely) niin vaihtoehtoina ovat esim. 1) äänitys-sekvensserisoftaan integroitu soctasyna 2) syna moduli (virtuaalianalogi) tai 3) omalla koskeittimistolla varustettu syna. Kaikissa on puolensa ja valintaan vaikuttavat käyttömieltymkset sekä -ympäristö.
 
jos haluat nimenomaisesti soittaa pianoa niin painota hankinnassa sitä mm. koskettimiston laatu. Nykyisissä Roland, Korg ja Yamaha syntikoissa on varsin hyvät pianosoundit jo valmiina - pianokoskettimisto tulee kylläkin vasta 88-keys malleissa. Syntikosisa/työasemissa on sitten soundeja ja muuta tilperhööriä joka lähtöön. Varsinaisena syntikkana käyttäisin mielummin kuitenkin softaa tai virtuaalianalogia.
 
jos sinulla on kaikki musiikintekoon tarvittava tietokoneella etkä tarvitse itsenäisesti toimivaa äänilähteellä varustettua soitinta niin master-keyboard/controller riittää.
 
Mitä tarkoittavat seuraavat: plug-in-boards, internal parts, sliders, audio key feature, aftertouch?
 
plug-in-boards - - valmistajasta riippuen erilaisia syntikkaa/työasemaa täydentäviä osia - joko samplekortteja tai itsenäisiä syntikkaosia (Yamaha ... uusimmissa ei liene enää..?)
 
aftertouch - jälkipaino so. kun kosketin on lyöty pohjaan niin pohjassa olevan koskettimen painallusvoimakkuudella voidaan vaikuttaa ääneen. Yleensä ns. kanava/channel-aftertouch eli painallus vaikuttaa kaikkiin samalla midikanavilla soiviin ääniin vs. key-aftertouch joka vaikuttaa vain kunkin koskettimen tuottamaan ääneen - - ja kuten arvata saattaa, on tämä jälkimmäinen harvinainen ominaisuus ja sen hyödyntäminenkin vaatii soittajalta osaamista sekä näkemystä
 
Osaako joku selventää kosketintyyppien eroja: Graded hammer action, hammer action, light weighted, PHA II, PHA III, weighted, weighted with hammer.. Ainoastaan sen tiedän että "escapement"-toiminto tekee koskettimista aivan liian jäykät.
 
valmistajat käyttävät ratkaisuistaan erilaisia markkinointitermejä.
 
halvoissa syntikoissa on "jousikoskettimisto", joka on portaaton ja tunnoton. Parempiin on tuntoa lisätty esim. jonkinlaisen kynnyksen tms. alkujäykistyksen avulla. OIkeissa piannoissa on vasaramekanismi, jonka toimintatapaa tai soittotuntumaa jäljitellään eri tavoin. Painotettu - weighted - pyrkii olemaan pianokosketuksen kaltainen - puolipainotettu on välimuoto synakoskettimiston ja pianotuntuman välillä. Huomaa, että syntikoiden soittoon pianokosketus ei ole optimi ja vaatii hyvän soittotekniikan. Puolipainotettu on monille sopiva välimuoto - ei täysin optimaalinen pianonsoittoon, mutta urut ja pehmeästi syttyvät syntikatkin luonnistuvat... yhtä oikeaa koskeittimistoa kaikkeen käyttöön ei ole. "instrumentin " lisäksi soittotapa vaikuttaa paljon.
 
Yksi mietinnän aihe on nuo kaiuttimet. En osaa päättää onko sisäänrakennetut kaiuttimet kuinka tärkeä asia. Tuovatko ne hintaa lisää paljonkin?
 
tuo taas riippuu siitä, että mitä ja millä soitat. Jos haluat soittaa pianoa ihan pianonsoittona niin kaiuttimet ovat hyvä olla mukana. Esm. www.thomann.de hintojen perusteella voit arvioida hintalisää. Digipianon tai syntikan kaiuttimet voi kotioloissa korvata esim. akviitivisilla (sisältää vahvistimen) studiomonitorikaiuttimilla - parilla-kolmella sadalla saa jo ko. käyttöön hyvät.
 
käytätkö kaiuttimia tietokoneella musiikkia tehdessäsi? samat asialliset kaiuttimet käyvät myös digipianokäyttöön - tarvittaessa hommaat pienen mikserin tai valintakytkimen (esm. clas ohlsson) kaiuttimiin menevän äänen vallitsemiseksi.
 
- -
 
mieti käyttötarkoitusta - halvalla ei saa hyvää eikä yksi laite ole paras kaikkeen - kalliskaan.
 
neuvonantajia auttaa paljon jos kerrot mitä haluat soittovehkeilläsi tehdä, millaisia kokemuksia sinulla on ja mitä muuta laitteistoa.
 
BubbleBob
10.10.2009 14:35:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hienosti vastattu! Laitan vielä vähän omaa näkökulmalisua (2th opinion):
 
Digipiano: Mainninoissa on useimmiten juuri "huonekalupiano". Määrittelysanana digitaalisesti (binäärisesti, eli ohjelmallisesti ja datalla) totetutettu piano.
 
Master keyboard: Useiden MIDI-laitteiden hallinta-keyboard, jossa on (toivottavasti!) enemmän kuin yksi MIDI-väylä. Sisältänee myös hallintaa muiden laitteiden äänien reaaliaikaiseen muokkaamiseen, sekä esim. sequencerin (moniraiturin) hallinnan. Edellämainitut ovat "Masterkeyboardin funktioita", Jos toimintoja on vähemmän niin olisi tässäkin parempi puhua MIDI-kontrollerikeyboardista, mutta valmistajat mielellään "laajentavat käsitteitä".
 
Master keyboard ja tietokoneelle saatavat softasyntikat toimivat hyvin yhdessä, kunhan saa ne ongelmitta asennettua.
 
Aftertouch on kiva ominaisuus, vibraa (tai muuta kivaa) ääneen halutussa kohtaa, esim. viulu/kitara/huilu -soundit kaipaavat sopivaa jälkivibraa.
 
Tarpeellinen samanaikaishankinta on sustainpoljin (eli sustainpedaali), perusasioita pianoon ja yleensä soittoon. On soittimissa lisää poljinliitäntöjä, mutta niistä sitten myöhemmin.
 
Internal parts = sisäiset osat, mitä lie :-) kuullostaa enemmän huoltopuolelta.
Sliders = liukusääsimet, vastaavat potikoita mutta ovat viivasuoria, kuten mikserien äänenvoimakkuussäätimet (ota Googlen kuvahaku sanalla Soundcraft, alarivi noissa on liukusäätimiä). Liukusäätimen edut ovat visuaalisuus ja varsinkin mahdollisuus säätää yhtäaikaa monta kerralla.
Audio key feature = (käsittääkseni tämä on) mahdollisuus sävellajimuunnokseen, eli esim. transponoidaan materiaali (yleensä MIDI-tiedosto) C:stä E:hen.
 
Kuvaile tosiaan tarvetta ja nykyisiä laitteitasi, se auttaa muodostamaan kokonaiskuvaa.
Musiikkilaitteissa ja eritoten soittimessa tärkeä on ns. Mojo-efekti, eli että se inspiroi ja motivoi sinua (jep - toivottavasti ei progeen ;-)
 
Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa
laurasus
10.10.2009 16:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista!
 
Mitä mulla siis jo on:
-pc (työstänyt aiemmin audacityllä, nyt yritän opetella reaperia.. lisäksi käytän notaatio-ohjelmaa, joka puhuisi myös midiä -itse en vielä)
-äänikortti fast track pro
-vahvistimena ja monitoreina kotisterkat (aika scheisset... aktiivimonitorien hankinta varmaankin edessä joka tapauksessa)
-pari hassua soitinta
-studiokoira
 
Pienon käyttötarkoituksesta:
-ihan se perus pianonsoitto, mutta myöskin erilaiset urkusoundit ois tärkeitä
-tämän mini kotistudion työkaluksi
-helppo roudattavuus myös bonusta. soitin joutuu luultavasti myös keikkakäyttöön (tai pääsee..."näkee maailmaa"...)
 
Olen tullut oikeastaan siihen tulokseen että keikkapianot on varmaankin se kategoria mistä järkevin ratkaisu löytyisi. Digipiano/sähköpiano/whatever huonekalumallit taustasäestyksineen mun puolestani kuuluvat olohuoneeseen sähkötakan ja muovipalmun viereen. Ei hyvä Mojo-efekti? :D
 
Thomannin sivuja olen selannut päiväkaupalla tulematta hullua hurskaammaksi... en saa todella selkoa mikä toiminto minkäkin verran tuo hintaan lisää. Budjetti on n.1500, mutta tyhmää olisi silti maksaa jostain ominaisuuksista mitä ei tarvitse, ja toisaalta myös tyhmää menettää jotain kivoja mahdollisuuksia joita nyt ei edes osaa tulla ajatelleeksi...
 
Esimerkiksi nuo soittimen omat soundimahdollisuudet mietityttävät. Tähänastisen kokemuksen perusteella "digipianoissa" (käytän sitä nyt yleisnimityksenä) on siedettävää korkeintaan se grand piano soundi, ehkä jotkut urut myös. Että kannattaako niistä sisäänrakennetuista valmiista soundeista ylipäätään sitten maksaa... Viimeksi testasin Roland fp-7, ei jäänyt hyvä fiilis. FP-4:sta käytin äänityshommissa yhden biisin verran..lopputulos kökön muovisen kuuloista. Pöh! Mikä niissä maksaa? Vai onko juju sitten siinä että soundia pitäisi/kannattaisi itse sitten muokkailla oman mieltymyksen mukaiseksi vaikkapa eq:lla..
 
Kommentteja otan edelleen ilolla vastaan. Kaupansediltä on turha kysyä..mielestänsä heidän merkkinsä ja mallinsa ovat kaikki markkinajohtajia ja aikaansa edellä ja just täydellisiä Minulle.
 
JoKo
10.10.2009 18:47:40 (muokattu 10.10.2009 18:50:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nord Leadin sitä stagepiano-urkumallia näkee ainakin tosi yleisesti käytössä keikoilla. Kai se on ihan käyttisvehje, itse olen soittanut sellaisella vain yhden keikan mutta miksannut montaa bändiä joilla sellainen on. Hyvä soundi siinä on vaikka ei se tietenkään oikeaa pianoa, rhodesia tai urkua korvaa.
 
Jos tarvitset synasoundeja niin kannattaa selvittää vähän millaista soundia haluat, noi synat mitkä tekee vähän kaikkea on ainakin mun kokemuksen mukaan aika hankalia käyttää eikä se soundikaan ole aina kovin kummoinen.
 
Että kannattaako niistä sisäänrakennetuista valmiista soundeista ylipäätään sitten maksaa...
 
Kyllä ne soundit kannattaa tehdä itse mieleisekseen, mistäs ne tehtaan insinöörit voisi tietää millaista musaa sä haluat tehdä?
 
Leikari
10.10.2009 18:58:51 (muokattu 10.10.2009 19:01:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm..
 
voisihan ajatella esim.
 
http://www.thomann.de/fi/maudio_prokeys_88.htm
 
kertokaa tuon soundeista ja koskettimistosta kellä on tietoa - jos on. Ainakin siinä on wheelit... (ne on syntikan soitossa oikeasti tärkeitä)
 
pelkkä piano vähän tunnetummalta so. helpommin eteenpäin myytävältä merkiltä:
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_p85.htm
 
ja
 
http://www.thomann.de/fi/korg_sp250_ws.htm
 
ja tästähän et tykännyt
 
http://www.thomann.de/fi/roland_fp4_bk.htm
 
voisin ehkä suositella tätä:
 
http://www.thomann.de/fi/yamaha_cp33.htm
 
toimi myös master-koskeittimistona (ei kuitenkaan sovelle master-/control -kiippareiden tavoin helppoon softasyntikoiden säätelyyn - soittoon kyllä) ja syntikoiden ohjauksessa (wheelit) - ja tuohonhan tarvitset erilliset kaiuttimet.
 
ja pianona parempia.. mutta ei ehkä optimi sinun käyttöösi
 
http://www.thomann.de/fi/roland_rd300_gx.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_p155.htm
 
sitten syntkoita - ei niin puhtaasti pianoa (soundit kuitenkin ok ja voi muokata - koskettimisto "välimuoto") - lisäksi hyvät synaominaisuudet (...tarkista näiden koskettimistot) - sekvensseriominaisuus näissä hyvä harjoitteluväline - ei vaikuta merkittävästi hintaan - soundillisesti molemmat päteviä - valmiit pianot varmaan makuasiakin (huom. myös kaiuttimet vaikuttavat - paljonkin)
 
http://www.thomann.de/fi/roland_juno_stage.htm
 
http://www.thomann.de/fi/korg_m50_73.htm
 
ja tässä voisi olla melkoisen mielenkiintoinen myös - ainakin tällä hinnalla
 
http://www.thomann.de/fi/korg_m5088.htm
 
- -
 
mikäli kallistut digipianoon niin voit täydentää sitä softasyntikoilla tai synamoduleilla, joita on lähes jatkuvasti tarjolla käytettynäkin mm. huuto.net ja muusikoiden.net torilla. Vanhat ja kökkösoundisemmat samplepohjaiset syntikat maksavat moduleina satasesta kolmeensataan. Virtuaalianalogit ovat oikeasti monipuolisempia (ellet tarvitse viuluja, trumpettia, kitaraa etc..) - niitäkin on oikeastaan jatkuvasti myynnissä.
 
esimerkkejä:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=356389
http://muusikoiden.net/dyn/tori/356389.jpg
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=356356
 
sampleri
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=353615
 
minusta vähän kallis - muuten olisi hyvä
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=357532
 
ja tuossa ihan synasyna koskettimistolla - ei paha hinta
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=357356
 
.. yllättävän huono tarjonta oli...
 
siispä esim. uusi synasynamoduli:
 
http://www.thomann.de/fi/waldorf_blofeld.htm
 
- -
 
kaiuttimia mm:
 
http://www.thomann.de/fi/aktiiviset_lahikenttamonitorit.html
 
noista esim. Behringer, KRK, Esi ... joku noin 300,-/pari voisi olla hyvä lähtökohta so. vähintään mutta jo pärjää aloittelevana harrastajana
 
BubbleBob
10.10.2009 23:33:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käy testaamassa - jos mahdollista - tuo Roland Juno Stage ja Yamaha CP33, edellisessä on piano ja syntikka samassa, jälkimmäinen enemmän piano ja kontrolleri softasynille. Silmää samalla se kevyempi ja siten helpommin kuljetettava Juno-Di (vaikka se on touchiltaan vähemmän piano, niin se voisi olla ok keikkavaihtoehto, pianojahan löytyy joiltain keikkapaikoilta aitojakin). Jälkimmäisin löytynee kokeiltavaksi ainakin Tampereen musiikista. Korg M50:sen tapaat DLX:n yläkerrassa.
 
Ehdotan myös, että käyt ensin Metson musiikkiosastolla soittamassa pari kertaa paikallista Yamahaa (Clavinova), saat vähän tuntumaa ja se helpottaa jatkossa päätösten tekoa - ihan vaan jammailemassa. Uskoisin tuon olevan vapaana, tai varaa pari aikaa.
 
Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa
laurasus
11.10.2009 13:23:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon avusta ja vinkeistä! Alkaa homma hahmottua jo paljon paremmin:)
 
Näyttää kylläkin siltä että pianomainen soitin ja syntikka ei mahdu samaan pakettiin, joten täytyy priorisoida. Vaikka väänneltävät nappulat niin kovasti kiehtovat niin piano tulee tärkeysjärjestyksessä ensin. Toivoisin kyllä että laitteesta löytyisi hyvät rhodes ja hammond -soundit myös..
 
Sellainen kysymys vielä olisi että onko jotain yleisnimitystä niille pianomaisille koskettimille, ja toisaalta taas niille ohuille muoviläpyttimille? Ja mikähän termi on sitten semmoselle koskettimistolle jossa bassopää on raskaampi (matkittu siis akustisen pianon kielten paksuuden vaikutusta tjsp) -onkohan se tuo "graded"? Itselle paras olisi pianomainen mutta ei kovin jäykkä/raskas jotta uruttelukin olis ok.
 
Mietin myös tuota kaiutinasiaa. Jotenkin intuitio sanoisi että sitä parempi, mitä erillisimpinä kaikki osaset ovat. Tai siis sitä "varmempaa". Ja en tiedä, mutta tuntuisi siltä ettei sisäänrakennetut kaiuttimet joka tapauksessakaan voi olla erityisen hyvät suhteessa siihen että hintaa ne kuitenkin tuovat lisää (ja painoa). Olenko ihan väärässä?
 
Monitoreista täytyy sitten udella myös toisella palstalla koska niiden täytyy soveltua hyvin myös miksaamiseen...Teknisissä asioissa ehkä olen aloittelijatasolla mutta korvat ovat jo paljon kokeneet:)
 
Viihtyisää sunnuntain jatkoa!
 
Quru
11.10.2009 14:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu kummat on tärkeysjärjestyksessä ylempänä, akustinen piano vai hammondit ja rhodesit. Jos Rhodesit ja urut on hyvinkin tärkeitä eikä vaan joku bonus joka voisi olla mukava, niin Nordin laitteita kannattaa katsastaa. Jos taas akkarisoundi ratkaisee enemmän niin joku Rolandin tai Yamahan peli voisi olla aika passeli.
 
Antti1: Ehkä olen väärin ymmärretty nero, kuten Steven Seagal.
Thomas Häggblom
12.10.2009 16:33:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laurasus:
Näyttää kylläkin siltä että pianomainen soitin ja syntikka ei mahdu samaan pakettiin, joten täytyy priorisoida. Vaikka väänneltävät nappulat niin kovasti kiehtovat niin piano tulee tärkeysjärjestyksessä ensin. Toivoisin kyllä että laitteesta löytyisi hyvät rhodes ja hammond -soundit myös..

 
Jos raha ei ole ongelma niin näyttää siltä, että Clavian Nord Stage olisi sinulle sopiva. Löytyy pianot, urut ja vintage-kosketinsoittimet samasta paketista. Koskettimet ovat pianomaiset, mutteivat yhtä jäykät, jotta uruttelu onnistuisi paremmin. Bonuksena tulee jonkinlainen pikkusyna muutamalla nupilla ja nappulalla sisäänrakennettuna.
 
Taikka sitten Nord Electro 3. Syna puuttuu, mutta pianot/urut/vintage-kiipparit tallella, plus muutamia kymmeniä sampleja. Koskettimet hieman vähemmän pianomaiset kuin Stagessa, lähempänä urkuja siis.
 
Mitä v****a tuossa yläpuolella oikein lukee? :D
laurasus
03.11.2009 23:33:12 (muokattu 04.11.2009 02:15:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkällisten pohdintojen tuloksena päädyin vaiheilemaan välille Roland FP-7, RD 300GX, Yamaha P155 ja CP33. Lopulta kyllästyin ja arpa napsahti 300GX:n kohdalle. Tajusin että ei sitä voi kuitenkaan tietää ennenku vasta käytössä että millanen joku laite oikeastaan onkaan, joten jostain vaan pitää alottaa. Tää 300gx vaikuttaa kuitenki sellaselta että siinä on "vähän kaikkee" enkä ainakaan kuvausten perusteella huomaa mitään turhia ominaisuuksia. Nyt vain odottelen thomannin lahjasäkkiä:)
 
Syntikkaominaisuuksien osalta tulin siihen tulokseen että hankin sitten erikseen jotain kivoja analogisia joskus...kolkko fiilis on digitaalisissa. Eikä kärsivällisyys riittäisi opettelemaan esim Korg TR88 toimintaa (sitäpaitsi se oli muutenki ihan kauhee:D)
 
Mitä Nord Stageen tulee niin se saattais olla täydellinen mutta niin kallis että toistaseks sitä ei onneks edes tarvitse harkita:)
 
Sen kyllä huomasin testatessa että omat kuulokkeet pitäis ehdottomasti olla mukana! Vihjeeksi ainakin sellaselle joka haluaa tarkasti vertailla pianosoundeja. Ja Tampereella parasta on tehdä vertailuja Tammer-pianossa, siel on eri merkkejä ja malleja eniten.
 
Kiitti vielä kaikille avusta!
 
E: Oli mennyt M50 ja TR88 sekasin..ohopsan.
 
JPQ
04.11.2009 01:04:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisitko tarkentaa ns ihan kauhee käsitettäsi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
laurasus
04.11.2009 01:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Voisitko tarkentaa ns ihan kauhee käsitettäsi.
 
:D joo, voin yrittää, eihän tässä lahjasäkkiä odotellessa parempaakaan tekemistä.
 
Lähinnä tuo tieteellinen analyysi "ihan kauhee" oli tarkotettu vaan alleviivaamaan sitä miten fiilispohjalta lopulta päätös syntyy. Se huono fiilis tosta korgista tuli enimmäkseen surkean pianosoundin takia. Eq oli vaikea löytää ja säätää eikä se myöskään auttanut mitään. Soundi myöskin muuttu rajusti joissain tietyissä kohtaa koskettimistoa -ilmeisesti eri samplejen rajojen kohdalla. Elikkä pianona tää korg ei minun mielestä toimi ollenkaan. Ja ainakin tämmöselle oppimisvaikeuksiselle tapaukselle liian monimutkanen käyttää, normijäbälle varmaankin eri asia.
 
Sen tarkemmin en osaa analysoida:)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti