Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia THOMANN SP-5500 ?
1 2
Miku-
05.09.2008 13:50:12 (muokattu 05.09.2008 13:51:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin ostamassa "edullista" sähköpianoa/kiipparia (300-700e haitarilla) ja pitkän vertailun jälkeen löysin kyseisen mallin. 64 polyfoonia ja muutenkin ainakin ominaisuuksiltaan vastaa yamahan kalliimpia malleja. Löytyy tuo 88 Hammer action key's eli painottuva taitaapi olla kuten vastaavissa casio/yamaha malleissa?
Kyseessähän saattaa olla malli, missä on eri malleista "kopioitu" erinäisiä ominaisuuksia hyvän soittimen aikaansaamiseksi. Ja liittimiäkin mallista löytyy maasta taivaaseen.
 
http://www.thomann.de/fi/thomann_sp5500.htm
 
Olisi kiva tietää onko kellään kyseisestä mallista kokemuksia.. Suomessa noita ei myydä niin ei pääse hirveesti kokeilemaankaan kauppoihin :/
 
isojussi
05.09.2008 14:26:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hemmetti - jos toi on yhtään minkäänlaine soittaa, niin sehän on hintansa väärtti. Vaikka ei saundit nyt niin ihmeelliset oliskaan.
 
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
moder
05.09.2008 15:58:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamaha ehdottomasti. Jos vaihtoehtona on tuo. Niin se vaan on, jos haluaa halvan ja hyvän , niin pitää ostaa kaksi. osta joku vajaan tonnin yamaha/rolle , tai katsele käytettyjä.
 
isojussi
05.09.2008 17:06:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis ootsä soittanu tota - vai neuvotko perstuntumalla?
 
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
moder
05.09.2008 17:29:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

perstuntuma. Toi näyttää jo nettikuvissa niin kiinalais-muoviselta kuin olla ja voi.. ja esim. halvimmat jammut on jo "ihan ok" tavaraa. tuo TUSKIN on.
 
EP
05.09.2008 18:45:02 (muokattu 05.09.2008 18:46:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu vähän mitä ominaisuuksia hakee, haussa on piano/ kiippari, tuossa Thomannin vehkeessä on mm. säestysautomatiikka, halvemmissa Jammuissa ei oo.
Yleensä ei soitinta kannata ostaa näkemättä/kokeilematta ja varsinkaan sellaista merkkiä/mallia mistä ei ole mitään tietoa/kokemusta.
Kokeilin taannoin Casion Priviaa, taisi olla 410 malliltaan, ei yhtään hassumman tuntuinen verrattuna yamahan edullisimpiin malleihin ja siinä on tuo säestysautomatiikkakin.
 
"Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osaa!" :)
isojussi
06.09.2008 00:16:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa kiinanmuovia ne Jammutkin on. Paas kattoen tarkemmin, missä ne on tehty.
 
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
JPQ
06.09.2008 02:36:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa kiinanmuovia ne Jammutkin on. Paas kattoen tarkemmin, missä ne on tehty.
 
osa kiina tavarasta on parempaa. ps. en puolusta yamahaa vaan puhun kokemuksistani.
 
Murgo
06.09.2008 06:25:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se karu totuus tänä päivänä on että aika iso osa ns. merkkituotteistakin tehdään Kiinassa. Laatu riippuu sitten siitä mitä markkinoija tilaa, Kiinassa tehdään sekä roskaa että laatukamaa eikä hinnassa siellä päässä välttämättä ole kauhean isoa eroa, erot syntyvät välikäsistä ja "merkkilisästä".
 
Sähköpianoista en mitään tiedä, mutta omat kokemukset muista Thomannin "Pirkka-tuotteista" eli omista merkeistä (jopa pahamaineisesta Harley Bentonista) ovat tähän asti olleet enimmäkseen positiivisia, kelvollista peruskamaa edullisella hinta-laatusuhteella. Thomann lienee sen verran iso toimija että saa neuvoteltua hyvät diilit valmistajien kanssa. Suurin riski on varmaan se että sattuu "maanantaikappale" kun noissa laadunvalvonta ei ehkä ole niin tiukkaa, mutta takuuhan on sitä varten.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
moder
06.09.2008 17:06:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu , no ehkä mä en vaan osaa sit arvioida noita aloittelijavehkeitä, kun itse soittaen ne kaikki tuntuu ihan kuralta.
 
Mutta silti tuo thomann-piano on riski, kun sitä ei pääse etukäteen testaamaan.
 
Miku-
06.09.2008 17:36:07 (muokattu 06.09.2008 17:36:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joop..on siinä myös se 30päivän palautusoikeus, mutta ei hirveesti innostais lähtee palauttelee heti, joten tutkin vielä mitä löytyy..
 
Tottahan se on, että nykyään tehdään samoissa tehtaissa (kiinassa) monia eri merkkejä samoilla osilla (tarkotuksella jätetään pieniä eroja)...ja sillä periaatteella hinnotellaan sit mikä merkki siitä masiinan päältä löytyy..Sitä on vaikea sanoa mistä tulee mitäkin varsinkaan kokeilematta..
 
mutta joo kiitos vastauksista =)
 
pacix
20.04.2009 21:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä viesti tulee nyt vähän myöhässä mutta meille hommattiin tuollainen Thomann SP-5500 eikä ole harmittanut yhtään. Ominaisuuksiltaan ei häpeä yli tonnin laitteille. Itseasiassa noissa kalliimmissa on paljon vähemmän ominaisuuksia kuin tässä. Eihän neljälläsataa pitäis tällasta saada minkäänlaista. Näppäintuntuma on jonkin verran löysempi, kuin monessa muussa vasaramallissa mutta edelleen tuo hinta on lähinnä huvittava. Ääniä on vajaat 600, ei 8 niinkuin jossain 700-800 ns. merkkivempeleessä. Se jopa opettaa jos et osaa soittaa, jopa kitaransoittoa. Että semmonen piano se on. Kyllähän tällä rahalla saa jotkut urut hommattua mutta kyllä on ollut kiva kone. Asiaan. Täällä on käynyt pari pianonsoitonopettajaa kokeilemassa ja kommentit on olleet että olen kyllä paljon huonompiakin soittanut, tämähän on ihan ok.
 
Miku-: Olisin ostamassa "edullista" sähköpianoa/kiipparia (300-700e haitarilla) ja pitkän vertailun jälkeen löysin kyseisen mallin. 64 polyfoonia ja muutenkin ainakin ominaisuuksiltaan vastaa yamahan kalliimpia malleja. Löytyy tuo 88 Hammer action key's eli painottuva taitaapi olla kuten vastaavissa casio/yamaha malleissa?
Kyseessähän saattaa olla malli, missä on eri malleista "kopioitu" erinäisiä ominaisuuksia hyvän soittimen aikaansaamiseksi. Ja liittimiäkin mallista löytyy maasta taivaaseen.
 
http://www.thomann.de/fi/thomann_sp5500.htm
 
Olisi kiva tietää onko kellään kyseisestä mallista kokemuksia.. Suomessa noita ei myydä niin ei pääse hirveesti kokeilemaankaan kauppoihin :/
 
samima12
10.10.2009 02:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse bändin kosketinsoittajana tilasin kyseisen soittimen yli 10 vuotta vanhan Kawain tilalle ja ero on kuin yöllä ja päivällä, vaikka silloin liikkeessä sanottiin että Kawai ei häpeä Yamahaa ollenkaan.. mutta eipä silloin tiedetty Thomannin tuosta soittimesta mitään.. Olen kyll tyytyväinen Thomann SP-5500 keikka pianoon.
 
psaarinen
19.02.2011 13:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin marraskuun lopulla, tuli vähän ennen joulua ja 3 viikkoa sitten hajosi DSP-moduuli ja lähti takasin saksaan korjattavaksi ja nyt odotellaan soitinta korjaamosta.
 
ankkiz
09.06.2011 21:19:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kerääntynyt lisää käyttäjäkokemuksia?
Pitkään olen empinyt moisen hankkimista, mutta tartteis vielä rohkaistusta, jotta lähtisi ihan uutena tilaamaan.
 
Käytettynä näitä tuntuu liikkuvan aika heikosti - liekkö se sitten kielii siitä, että omistajat ovat soittimeensa tyytyväisiä? :)
pekka montin
09.06.2011 22:20:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Onko kerääntynyt lisää käyttäjäkokemuksia?
Pitkään olen empinyt moisen hankkimista, mutta tartteis vielä rohkaistusta, jotta lähtisi ihan uutena tilaamaan.
 
Käytettynä näitä tuntuu liikkuvan aika heikosti - liekkö se sitten kielii siitä, että omistajat ovat soittimeensa tyytyväisiä? :)

 
Thomannin tuotteista ollaan montaa mieltä, mutta eivät kuulemma kovinkaan kestäviä ole. Itse uskon että kotikäytössä pärjäävät hyvin mutta en usko että jaksavat kannatella keikkakäytössä pidemmän päälle. Voin toki olla väärässä, mutta erot sähköpianoissa ja hinnoissa on nimenomaan A)Koskettimisto B) Kestävyys. Nykyajan standardeilla tuppaa jo olemaan itsestäänselvyys että se itse saundi pitää olla jo kohdillaan halvemmissakin laitteissa, mutta kun kyseessä on halpa soitin, pitää sen aina tinkiä jostakin ja jos ei saundista niin sitten siitä koskettimistosta ja kestävyydestä.
 
Luotettava.
ankkiz
10.06.2011 07:51:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kosketintuntumasta kiinnostaisi eritoten tietää semmoinen seikka, notta kuinka nopeita sävelet ovat syttymään? Eli kuinka paljon tuntuma vastaa oikean pianon vasarakoneistoa?
 
Onko esim. jotain kummallisen tuntuista kynnystä, joka pitäisi ylittää ennen sävelen soimista? Joissakin koskettimissa on kuulemma tavattu "hieno ominaisuus", jossa pitää painaa vielä vähän extraa, senkin jälkeen kun kosketin on jo pohjassa.
(en siis puhu tuosta thomannin vehkeestä)
Mr. Crowley
10.06.2011 11:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henkilökohtainen kokemus on arvokas eikä sitä käy kiistäminen. Jos jokin laite tuntuu hyvältä, niin se on silloin hyvä ko. käyttäjälle. Thats it.
 
Toinen juttu on sitten se mitä joku toinen on laitteesta mieltä. Sen verran sanoisin "yleisesti", että voi olla eri asia esim. soitella kotona tai käyttää instrumenttia äänityksiin tai "ammattimaisilla" keikoilla.
 
Pianoihin liittyen soittotuntuma on keskeinen seikka joka tuo hintaa. Ylipäätään hyvilläkään digi-/keikkapianoilla ei päästä aidon pianon/flyygelin tuntumaan tai soundiin.
 
Jossakin aiemmassa postissa viitattiin siihen, että edullisessa soittimessa saattaa olla 700 soundia kun kalliissa on vain 8. Edelleen - se taso mikä riittää yhdelle ei välttämättä kelpaa toiselle.
 
Ensiksi. Valmis soundi ei yleensä riitä pidemmän päälle, vaan sitä pitää pystyä muokkaamaan. Syntetisaattoreiden soitossa/ohjelmoinnissa on nimenomaan kyse soundin muokkaamisesta - ei valmiiden käyttämisestä.
 
Toinen asia on autenttisuus: jos tavoittelee vaikkapa erinomaista hammond-soundia, tulee kyseeseen nimenomaan laite joka pystyy ko. mallinnukseen. (Tämä liittyy myös soittoon, koska urkuri usein säätelee soundia soittaessaan.) Hyvä pianosoundi on erittäin vaikea tuottaa (mallintaen tai sampleja käyttäen) ja hyvästä soundista joutuu maksamaan.
 
Missään tapauksessa ei ollut tarkoitus vähätellä kenenkään soitinta tai positiota soittajana, vaan tuoda esiin erilaiset tarpeet ja vaatimukset. Edullinen soitin voi tuottaa soittajalleen iloa ja riittää omiin tarpeisiin. Ehkä ensiksi voi ollakin fiksua opetella soittamaan eikä lähteä "kamarunkkauksen" tielle :).
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
pekka montin
10.06.2011 15:47:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley: Henkilökohtainen kokemus on arvokas eikä sitä käy kiistäminen. Jos jokin laite tuntuu hyvältä, niin se on silloin hyvä ko. käyttäjälle. Thats it.
 
Toinen juttu on sitten se mitä joku toinen on laitteesta mieltä. Sen verran sanoisin "yleisesti", että voi olla eri asia esim. soitella kotona tai käyttää instrumenttia äänityksiin tai "ammattimaisilla" keikoilla.
 
Pianoihin liittyen soittotuntuma on keskeinen seikka joka tuo hintaa. Ylipäätään hyvilläkään digi-/keikkapianoilla ei päästä aidon pianon/flyygelin tuntumaan tai soundiin.
 
Jossakin aiemmassa postissa viitattiin siihen, että edullisessa soittimessa saattaa olla 700 soundia kun kalliissa on vain 8. Edelleen - se taso mikä riittää yhdelle ei välttämättä kelpaa toiselle.
 
Ensiksi. Valmis soundi ei yleensä riitä pidemmän päälle, vaan sitä pitää pystyä muokkaamaan. Syntetisaattoreiden soitossa/ohjelmoinnissa on nimenomaan kyse soundin muokkaamisesta - ei valmiiden käyttämisestä.
 
Toinen asia on autenttisuus: jos tavoittelee vaikkapa erinomaista hammond-soundia, tulee kyseeseen nimenomaan laite joka pystyy ko. mallinnukseen. (Tämä liittyy myös soittoon, koska urkuri usein säätelee soundia soittaessaan.) Hyvä pianosoundi on erittäin vaikea tuottaa (mallintaen tai sampleja käyttäen) ja hyvästä soundista joutuu maksamaan.
 
Missään tapauksessa ei ollut tarkoitus vähätellä kenenkään soitinta tai positiota soittajana, vaan tuoda esiin erilaiset tarpeet ja vaatimukset. Edullinen soitin voi tuottaa soittajalleen iloa ja riittää omiin tarpeisiin. Ehkä ensiksi voi ollakin fiksua opetella soittamaan eikä lähteä "kamarunkkauksen" tielle :).

 
Näin. Jos haluaa paljon erilaisia saundeja, voi ostaa työaseman. Jos haluaa sähköpianon, haluaa soittimen jossa hyvät pianosaundit ja koskettimisto. Perinteisillähän sähköpianoilla ei saundeja juuri muokkailla vaan ne on sielä ja pysyy. Jousi ja urkusaundit monissa nykyajankin sähköpianoissa vielä luokattoman huonoja verratavissa esim. Nykyisiin ja menneisiin työasemiin jne jne, Sähköpianojen teettämisessä ja hinnoissa maksaa oleellisesti se itse koskettimisto sekä soittimen keveys. Kova koskettimisto on käsittääkseni ollut aina ns. Kova sana sähköpianojen kohdalla ja sen teettäminen myös maksaa.
 
Edullinen soitin ei kuitenkaan omasta mielestäni tuota kenellekään iloa. Jos siis puhutaan näistä 100-200 euron kotikoskettimista tai 300-500 euron sähköpianoista. Ei kukaan sellaisella jaksa useampaa kuukautta soitella tai kehittää itseään soittajana, ja jollakin 100-200 euron kotikeyboardilla se on jopa kohtuuttoman vaikeaa.
 
Itseni kohdalla aloitin 2000 markan koticasiolla, ja ihan paska vehjehän se on. Mutta, 90-luvun lopun Casioissa oli se hienoa että sinne oli rakennettu kuusi sisäistä raitaa joita voi todella helpolla käyttää. Tuo toiminto on auttanut minua kehittymään huomattavasti sävellysduunissa ja sovittamisessa, vaikka en klassista väsääkään. Ko toiminto oli parasta tuossa soittimessa. Jälkikäteen Casio kuitenkin poisti tuon toiminnon kotikeyboardeistaan joka oli iso virhe. -99 vuoden jälkeen myös pistin merkille että kotikeyboardin koskettimistosta on pyritty tekemään korkeampaa, josta en ole ikinä pitänyt. Mitä laitteet muihin toimintoihin tulee, ovat ne käyttökelvottomia ja soitonopettelu on todella inhottavaa ja vastenmielestä, etenkin jos on kyseessä itseni kaltainen kaveri jolle sointiväri ja dynamiikka on ollut aina kaikki kaikessa musiikissa, sen esittämisessä sekä luomisessa.
 
Ei myöskään kannata aloittaa pianolla jos ei tähtää pianistiksi, vaan hommaa kannattaa mielestäni lähestyä tuolloin enempi Hammond, Urku ja Synapohjalta. Piano kehittää taitoja pianistina, mutta sillä ei ole mitään tekemistä urkujen soiton kanssa, puhumattakaan syntikoista itsessään.
 
Haluan silti kannustaa ihmisiä siihen että pyrkivät kamarunkkareiksi, osasivat sitten soittaa tai ei. Kamarunkkaus ei ole koskaan pahasta, päinvastoin. Itselleni esim. Kamarunkkaus on ihan oleellinen asia sitä asiaa varten että jaksan opiskella musiikkia ja koittaa kehittyä soittajana. Ennen se ei nassikkana onnistunut, kun oli kotona vain se kahden markan Casio joka soittimena itsessään oli hyvin rajoittunut. Oppiminen on pirun paljon mukavampaa kun on soittimet millä sitä opetella. Tämä on vain oma mielipiteeni asiasta.
 
Luotettava.
Mr. Crowley
13.06.2011 11:36:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluan silti kannustaa ihmisiä siihen että pyrkivät kamarunkkareiksi, osasivat sitten soittaa tai ei. Kamarunkkaus ei ole koskaan pahasta, päinvastoin. Itselleni esim. Kamarunkkaus on ihan oleellinen asia sitä asiaa varten että jaksan opiskella musiikkia ja koittaa kehittyä soittajana. Ennen se ei nassikkana onnistunut, kun oli kotona vain se kahden markan Casio joka soittimena itsessään oli hyvin rajoittunut. Oppiminen on pirun paljon mukavampaa kun on soittimet millä sitä opetella. Tämä on vain oma mielipiteeni asiasta.
 
Hyviä ajatuksia Pekka.
 
Hankin varhaisteininä markan Casion. Kuvauksesi perusteella se oli vähän huonompi kuin sinun. Minulle siitä oli paljon iloa. Tein sillä pohjia, joiden päälle lauleskelin. ("Studio" pyöri c-kasettidekin pohjalla. Myös Amiga ja Soundtracker oli käytössä.) Siis halpa soitin voi olla aluksi riittävä.
 
Soittamisen opettelin kuitenkin akustisella pianolla joka kotona oli. Eli markan Casiolla en luultavasti olisi oppinut soittamaan.
 
Soittotaidon oppimisen kannalta on oleellista että soitin on riittävän hyvä. Mikä tuo riittävä sitten on, sitä en osaa tarkasti sanoa. Selvää on että markettikitaralla, jota ei saa vireeseen, ei opi soittamaan. Pari kertaa minua on nimittäin pyydetty virittämään sellaista. "Ostettiin pojalle, jos innostuisi soittamaan." Come on! Aivan hyvä akustinen Yamaha maksaa vähän yli satasen suomalaisessa kivijalkaliikkeessä.
 
"Kamarunkkaus" on kaksiteräinen miekka, enkä vakavissani ole sitä vastaan. Kamojen kanssa oppii todella paljon. Silti olen usein miettinyt (esim. KVR:ää lukiessani), tarvitsenko todella tämän efektin/kompuran/vst-instrumentin, kun minulla näitä kuitenkin jo on? Keskittyisinkö nyt biisin tekemiseen? Lopulta en voi kuitenkaan kiistää, etteikö esim. joku uusi vst-instrumentti ole tuonut minulle jotakin ideaa. Ideasta kaikki lähtee.
 
Suosittelenkin kamarunkkausta harrastettavan oman talouden ja sosiaalisten suhteiden puitteissa. Toisaalta jos akka lähtee, jää enemmän aikaa testailla uutta Fairchild 670 emulaatiota myös rumputrackiin. Siinä myös saattaa kielenkannat sen verran höltyä, että syntyy uusi superpateettinen erolaulu kuin itsestään :).
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti