Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä keytar?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
teroyk
27.09.2007 19:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoin miettimään vakavasti yrityksen perustamista, joka tekisi erilaisia MIDI-kontrollereita ja kysymys kuuluukin, kuinka moni olisi valmis maksamaan n. 600 euroa laadukkaasta keytarista? Ja laadukkuudella tarkoittaisin, että koskettimisto olisi parempi, kuin Roland AX1:ssä.
 
Olisiko vielä jotain erityistoiveita keytarin suhteen?
 
Warmen
27.09.2007 23:16:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoin miettimään vakavasti yrityksen perustamista, joka tekisi erilaisia MIDI-kontrollereita ja kysymys kuuluukin, kuinka moni olisi valmis maksamaan n. 600 euroa laadukkaasta keytarista? Ja laadukkuudella tarkoittaisin, että koskettimisto olisi parempi, kuin Roland AX1:ssä.
 
Olisiko vielä jotain erityistoiveita keytarin suhteen?

 
600e täysin uudesta, nykyaikaisesta ja parannetusta keytarista kuulostaa ihan - hyvältä :D. Kyllä menekkiä varmasti olisi. Mallejakin voisi olla pari kolme.
 
No one know's what is like, to be a batman.
keyboardplayer
28.09.2007 11:10:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sen maksaisi, jos rahaa olisi! Melkein koskettimistoa tärkeempänä seikkana pitäisin sitä ulkonäköä jos uutta mallia suunnitellaan, ei se AX1:nkään koskettimisto huono ole. Nimenomaan tyylikkäästä kiipparista voisi sen 600 maksaa.
 
Kossuisti
28.09.2007 12:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

600 euroa oikeasti laadukkaasta tatsista keytar-muodossa on järkevän kuuloinen hinta, ja vieläpä uutena. Erittäin tervetullut idea kyllä. Muutenkin kunnon midikiippareista ei oikein ole tarjontaa.
 
Murmeli
28.09.2007 13:52:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankara tuotekehittely käyntiin :D
 
"No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia."
Janne Wirman
28.09.2007 22:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoin miettimään vakavasti yrityksen perustamista, joka tekisi erilaisia MIDI-kontrollereita ja kysymys kuuluukin, kuinka moni olisi valmis maksamaan n. 600 euroa laadukkaasta keytarista? Ja laadukkuudella tarkoittaisin, että koskettimisto olisi parempi, kuin Roland AX1:ssä.
 
Olisiko vielä jotain erityistoiveita keytarin suhteen?

 
Ei se 600e paha olis jos olis hyvä ja toimiva vehje. Ja langaton. Mä kyllästyin sillon ite siihen että siinä oli piuha. Ei sen koskettimiston tollasessa tarvi rolandia kummosempi olla ei sillä kuitenkaan niitä tiukimpia kuvioita pysty vetämään. Se kosketus "ribbon"-bendi ei mielestäni ollu hyvä kun jos sen vehkeen kanssa juoksenteli ja tuli joku bendijuttu ni sormen piti osua tasan sen ribbonin keskelle että eka ääni olis vireessä. Makeen muotonen, langaton, bendi jollain keskittävällä jutulla ni mä maksaisin 600e, paitti että sä annat mulle pari ilmaseks ku ne näkyy CoB-keikoilla :)
Paa mulle viesti jos oikeesti rupeet sellasia kehitteleen.
 
Murmeli
28.09.2007 23:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://irc-galleria.net/view.php?nick=^LooRDi&image_id=67693859
ai että oli kiva suunnitella. :)
 
"No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia."
J. Cool
29.09.2007 00:00:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tänään pääsin testailee treeneissä yamaha shs-200. joku maksanu harmony-centralin mukaan $10. missä nämä kaikki keytarista kympillä luopuvat oikeen piileksivät? sanon vaan et voi hoho, aina lähti vahingossa joku nauhotettu biisin tapanen soimaan. noin 2000 nappia, joista tarvin ehkä kolmea. ainiin, se demobiisi pitäis laittaa jakoon. Ihan niinku joku vanha toton ralli ilman lyricseja. I shit you not. Koitan saada sen jakoon. Ihan helmi modulaatiokin!
 
Mun tarvehan on ehkä lähinnä huumorimielessä eli härömpikin härveli toimii jonkun aikaa.
teroyk
29.09.2007 00:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankara tuotekehittely käyntiin :D
 
Itseasiassa tuotekehittelyä mulla oli käynnissä noin vuosi sitten jo. Mutta muut kiireet ovat vieneet ja tulevat viemään aikaa vielä seuraavat 10kk. Mutta kuin vahingossa olen keksinyt langattomuuteen suhteellisen edullisen ja silti laadukkaan valmistustavan, tosin jostain digitaalielektroniikan insinööristä olis apua lopullisen version tekemissä. Keytariin unelmakoskettimen tekeminen, jossa olisi polyfoninen aftertouch ja kehittelin myös mekaniikkaa sekä sähköistä puolta. Mutta pienissä erissä sen valmistuskustannukset nousevat aivan älyttömiksi, joten koskettimisto tulisi alihankintana ja valitettavasti ilman polyfonista aftertouchia.
 
Mutta tulkaa matkaan tuotekehittelyyn:
Onko ongelma, jos Ribbon Controller jää kokonaan pois?
Kuinka monelle on ongelma, jos Program Change nappeja ei ole ollenkaan, vaan tilalla on pelkät MIDI-kanavan valitsimet?
Mikä on sopiva koskettimien määrä(omasta mielestä 2 1/2 oktaavia G:stä C:hen on hyvä)?
Kuinka monelle on ongelma, jos modulaatiopyörille (joita tulisi olemaan peräti 4), ei ole koskettimiston päässä säätöjä, vaan jokainen joutuu äänilähteen päästä säätämään ControlChange numerot kohilleen?
 
Mutta älkää odottako koskettimistoa tuotantoon, ennen vuotta 2009.
 
teroyk
29.09.2007 00:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sen koskettimiston tollasessa tarvi rolandia kummosempi olla ei sillä kuitenkaan niitä tiukimpia kuvioita pysty vetämään.
 
Optiona olisi teline, johon soittimen saisi heitetty pikaisesti tiukimpia kaksinkäsin soitteluja varten.
 
Se kosketus "ribbon"-bendi ei mielestäni ollu hyvä kun jos sen vehkeen kanssa juoksenteli ja tuli joku bendijuttu ni sormen piti osua tasan sen ribbonin keskelle että eka ääni olis vireessä.
 
Tuohon ongelmaa, minulla olisi jopa ratkaisukin, mutta siinä on omat huonot puolensa, joten suunnitelmista on aikoinaan heti alkuunsa heitetty ribbon pois.
 
Makeen muotonen, langaton, bendi jollain keskittävällä jutulla ni mä maksaisin 600e, paitti että sä annat mulle pari ilmaseks ku ne näkyy CoB-keikoilla :)
 
Joo..näkyvien artistien kanssa ilmaiskappale mainostus on halvinta mainostusta.
 
Paa mulle viesti jos oikeesti rupeet sellasia kehitteleen.
 
Pistän vasta sitten, kun ensimmäinen prototyyppi on valmis.
 
teroyk
29.09.2007 00:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tänään pääsin testailee treeneissä yamaha shs-200. joku maksanu harmony-centralin mukaan $10. missä nämä kaikki keytarista kympillä luopuvat oikeen piileksivät?
 
Ne on kuolleet sukupuuttoon.
 
teroyk
29.09.2007 00:47:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://irc-galleria.net/view.php?nick=^LooRDi&image_id=67693859
ai että oli kiva suunnitella. :)

 
Varmasti :)
Valmistusteknisesti aika mahdoton tai siis erittäin kallis.
 
keyboardplayer
29.09.2007 01:39:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta tulkaa matkaan tuotekehittelyyn:
Onko ongelma, jos Ribbon Controller jää kokonaan pois?
Kuinka monelle on ongelma, jos Program Change nappeja ei ole ollenkaan, vaan tilalla on pelkät MIDI-kanavan valitsimet?
Mikä on sopiva koskettimien määrä(omasta mielestä 2 1/2 oktaavia G:stä C:hen on hyvä)?
Kuinka monelle on ongelma, jos modulaatiopyörille (joita tulisi olemaan peräti 4), ei ole koskettimiston päässä säätöjä, vaan jokainen joutuu äänilähteen päästä säätämään ControlChange numerot kohilleen?

 
IMHO Kaikki, paitsi viimenen olisivat ainakin mun mielestä pahat miinukset. Kaksi ja puoli oktaavia ei riitä, liidisaundit, mitä tuolla soittaisi, on tehty combi -modeen, eli program change täytyisi olla saundin vaihtoon, ribbonin voisi periaatteessa korvata pyörällä, mutta ribboni toimii mielestäni paremmin ja on kosmeettisesti parempi ;>
4 modulaatiopyörää on taasen mun mielestä turhaa juppailua...niiden säätöjen puute ei tosin haittaisi.
 
Murmeli
29.09.2007 09:14:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti :)
Valmistusteknisesti aika mahdoton tai siis erittäin kallis.

katsotaan.. ;)
 
"No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia."
teroyk
29.09.2007 21:31:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaksi ja puoli oktaavia ei riitä
 
Mikä olisi sinulle riittävä?
 
liidisaundit, mitä tuolla soittaisi, on tehty combi -modeen, eli program change täytyisi olla saundin vaihtoon
 
Riittäisikö jos pystyy antamaan program changen 0-15?
 
ribbonin voisi periaatteessa korvata pyörällä, mutta ribboni toimii mielestäni paremmin ja on kosmeettisesti parempi ;>
4 modulaatiopyörää on taasen mun mielestä turhaa juppailua...niiden säätöjen puute ei tosin haittaisi.

 
Niin...olisihan siinä semmoinen mahdollisuus, että olisi kaksi mallia, joissa erona vain toisen käden toiminta:
1. 4 modulaatiopyörällä, ilman ribbonia
2. Pitkä painallusvoimakkuudenkin tunnistava ribboni, ilman modulaatiopyöriä.
Jälkimmäinen olisi kalliimpi malli.
 
keyboardplayer
30.09.2007 02:07:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä olisi sinulle riittävä?
Paljonhan toi on siitä kiinni mitä soittaa. Rolandin 45 kosketintakin tuntuu joskus jäävän lyhyeksi, joihinkin juttuihin riittäis parikin oktaavia. Sooloiluleluksi 49 olisi aika ihanteellinen. En maksaisi kuuttasataa kahen ja puolen oktaavin kontrollerista.
 
Riittäisikö jos pystyy antamaan program changen 0-15?
Kyllä se oikeastaan riittäisi. Enempi olisi tietysti plussaa.
 
Niin...olisihan siinä semmoinen mahdollisuus, että olisi kaksi mallia, joissa erona vain toisen käden toiminta:
1. 4 modulaatiopyörällä, ilman ribbonia
2. Pitkä painallusvoimakkuudenkin tunnistava ribboni, ilman modulaatiopyöriä.
Jälkimmäinen olisi kalliimpi malli.

Toi painallusvoimakkuuden tunnistus olisi kyllä kätevä systeemi. Mutta toi hinta on sinänsä kova, jollei sillä ole suurta valttikorttia rollen ax -malleihin verrattuna. Jos tällä uudella keytarilla olisi 200-300 euroo enemmän hintaa kun AX1/7:lla ja rajotteita AX:iin nähden, niin kyllä siinä keytaria ostaessa miettis, että kannattaako maksaa se 200-300 enemmän paremmasta koskettimistosta ja mahd. langattomuudesta.
 
Tohon rolandin ax-1:hteen voisi ny listata jotain mitä haluaisi ja mistä olis valmis maksamaan lisää:
+ tyylikkäämpi ulkonäkö (maalaus, materiaali, muoto)
+ langattomuus
+ 1-2 switch nappia olisi mukava siinä kahvassa olla nopeasti ulottuvissa (tyyliin tritonin switchit)
+ se painallusvoimakkuuden tunnistava ribbon
 
- ainakin mulle noi keyboard split/dual toiminnot on täysin turhia, voisi karsia pois
- reverb/chorus on/off -napit voisi karsia, ei ole ollut käyttöä
- Seq start/stop napit ja preset napit on vähän niin ja näin, niille voisi olla käyttöä, mutta ilmankin luultavasti pärjäisi. Tietysti patch up/down napit pitäisi olla.
 
Noilla vaatimuksilla hintaa voisi tulla vähän enemmänkin kun se 600 euroa, mutta olisipahan täydellinen. Nää on vaan mun mielipiteitä, kiinnostaisi kuulla muidenkin.
 
teroyk
30.09.2007 14:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonhan toi on siitä kiinni mitä soittaa. Rolandin 45 kosketintakin tuntuu joskus jäävän lyhyeksi, joihinkin juttuihin riittäis parikin oktaavia. Sooloiluleluksi 49 olisi aika ihanteellinen. En maksaisi kuuttasataa kahen ja puolen oktaavin kontrollerista.
 
49 kosketinta tekee kokonaispituuden jo hankalaksi ja painokin kasvaa.
Eikö auta, jos octave down ja up napit olisivat kahvassa helposti käytettävissä?
 
niin kyllä siinä keytaria ostaessa miettis, että kannattaako maksaa se 200-300 enemmän paremmasta koskettimistosta ja mahd. langattomuudesta.
 
Tämä ongelma on tiedossa, muuten varmaan olisinkin panostanut tähän projektiin enemmän.
 
+ tyylikkäämpi ulkonäkö (maalaus, materiaali, muoto)
 
Mitä tarkoitat maalauksella? tarkoitatko, että siinä pitäisi olla jokin kuviomaalaus?
Materiaalina on valitettavasti muoviakin, mutta muovikaan ei tarvitse olla muovisen oloista.
Aika helposti onnituu tekemään paremman muotoilun, kuin AX-sarjaan.
 
+ langattomuus
 
Ilman tätä, sitä on turha julkaistakkaa.
 
+ 1-2 switch nappia olisi mukava siinä kahvassa olla nopeasti ulottuvissa (tyyliin tritonin switchit)
 
Kolme nappia kahvaan olisi tulossa kahvaan, mutta valitettavasti ne on sustain, octave up ja octave down. Jotka olisivat käytettävissä peukalolla kahvan päästä. Täytyy miettiä, jos kahvan juureen laittaisi vielä pari nappia. Täytynee miettiä.
 
- ainakin mulle noi keyboard split/dual toiminnot on täysin turhia, voisi karsia pois
 
Joo..split on lähinnä säälittävä tollasessa soittimessa. Ja toisaalta tarvittaessa toisessa päässä voi tehdä tollaset.
 
- Seq start/stop napit
 
Olin jättämässä ne pois, mutta sitten näin hemmon, joka ei ilman niitä pärjäisi. Ne tulee, mutta ne tulee etulevyyn, huonoiten käden ulottuvilla olevaan paikkaan.
 
Tietysti patch up/down napit pitäisi olla.
 
Yllättäen nämä voivat jäädä pois ja tilalla on 16-portainen kytkin 16 patchille, sillä pelkät patch up/down napit on siitä epämääräisiä, että mistä tietää mikä on menossa.
 
Nää on vaan mun mielipiteitä
 
Kiitos mielipiteistä, sain tästä hieman ajattelemisen aihetta.
 
keyboardplayer
30.09.2007 22:54:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

49 kosketinta tekee kokonaispituuden jo hankalaksi ja painokin kasvaa.
Eikö auta, jos octave down ja up napit olisivat kahvassa helposti käytettävissä?

Nopeimmissa tiluliuissa on todella paha kyllä ainakin ton AX:n octave up/down nappia vaikea saada painettua oikeella ajalla. Onhan se 49 pidempi ja vähän painavempi, ei tosin mua haittais. En kuitenkaan lähtis AX:n 45 juurikaan typistään pituutta.
 
Mitä tarkoitat maalauksella? tarkoitatko, että siinä pitäisi olla jokin kuviomaalaus?
Materiaalina on valitettavasti muoviakin, mutta muovikaan ei tarvitse olla muovisen oloista. Aika helposti onnituu tekemään paremman muotoilun, kuin AX-sarjaan.

 
Käteväähän olisi jos ostaja saisi valmiiksi neuvotella omanlaisensa maalauksen keytarilleen (kuvio, kuva, tai ainakin väri). Ei tarvitse jälkeenpäin lähteä ostamaan maalauksia. Tietysti jotain valmiita "ei niin omaperäisiä" standard maalausvaihtoehtoja voisi olla myös. Joku puumateriaali olisi siisti, mutta ei varmaankaan kauheen mahdollinen, ainakaan halpa. Kyllä sitä muovia saa olla, lähinnä tulee pieniä turnoffeja tästä muovin natinasta mitä tää AX pitää kun kovemmin heiluttelee =)
 
Kolme nappia kahvaan olisi tulossa kahvaan, mutta valitettavasti ne on sustain, octave up ja octave down. Jotka olisivat käytettävissä peukalolla kahvan päästä. Täytyy miettiä, jos kahvan juureen laittaisi vielä pari nappia. Täytynee miettiä.
Tosiaan mielummin siihen yhden switchin laittaisin, vaikka yhden modulaatiopyörän sijaan.
 
...tilalla on 16-portainen kytkin 16 patchille, sillä pelkät patch up/down napit on siitä epämääräisiä, että mistä tietää mikä on menossa.
Niinno jos saundit on äänilähteestä järjestetty soittojärjestykseen niin ei up/down napit ole ongelma. Kaikki ei tosin saundejaan järjestä. Minkälaista kytkintä ajattelit? siis jotain potikkaa?
 
Murgo
01.10.2007 07:18:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Niinno jos saundit on äänilähteestä järjestetty soittojärjestykseen niin ei up/down napit ole ongelma. Kaikki ei tosin saundejaan järjestä. Minkälaista kytkintä ajattelit? siis jotain potikkaa?

 
Paitsi jos tulee vahingossa kaksi painallusta tai jostain syystä jää painallus rekisteröimättä, sattunut välillä, ei haittaa mitään kun lankussa on näyttö mistä voi tarkistaa vaihtuiko oikea soundi,mutta jos ei ole niin voipi tulla kämmejä.
Kiertokytkin lienee ajatuksissa?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
teroyk
01.10.2007 11:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiertokytkin lienee ajatuksissa?
 
Kyllä vain.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «