Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimet syntikoille
1 2 3 4 5 6
BaariMikko
15.05.2007 16:06:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No budjetti on alle 200e. Volymeä pitää saada ihan älyttömästi... ainakin 140db. Tai siis jos soittelen rumpalin (kovaäänisen sellaisen) ja kahden kitaristin ja yhden basistin kanssa...
 
Uh huh, tuota. Suosittelen lukemaan tämän:
 
http://www.howstuffworks.com/question124.htm
 
"any exposure to 140-dB sound causes immediate damage"
 
Että tuskinpa te ihan noin lujaa soitatte.
Sorgan
15.05.2007 21:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uh huh, tuota. Suosittelen lukemaan tämän:
 
http://www.howstuffworks.com/question124.htm
 
"any exposure to 140-dB sound causes immediate damage"
 
Että tuskinpa te ihan noin lujaa soitatte.

No siis heitin siihen nopeasti jotakin. Ehkä ennemminkin 110-120dB
 
Life without music isn't a life.
Ile-
15.05.2007 22:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

110dB taitaa myös olla vielä Hartwall areenalla pidettyjen keikkojen keskiarvo ja jopa vähän yli. :p
 
Mutta tosiaan 200e ei saa oikein mitään muuta kuin jonkun t.amp paketin, johon ei kannata koskea kuin pitkällä tikulla. Voisin väittää, että paras ratkaisu olisi joku käytetty keyboardcombo. Itse ostin Peaveyn 130 wattisen 150 eurolla. Noita vaan hieman huonosti on myynnissä.
 
Jos kopioit tämän allekirjoituksen, olet idiootti.
musamies
15.05.2007 22:37:14 (muokattu 15.05.2007 22:48:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen pitänyt kiipparisteja sen verta fiksuna, ettei heille tärkeää ole kova voimakkuus. Kun viimeksi tapasin ammatikseen musiikilla itsensä elättävän kaverini, hän veteli hiljakseen akustisella pianolla isossa hotellin salissa.
 
110dB taitaa myös olla vielä Hartwall areenalla pidettyjen keikkojen keskiarvo ja jopa vähän yli. :p
 
Huomenna olisi tarkoitus mennä Sibeliustaloon kuuntelemaan konserttia. Harmi kun minulla ei ole kätevää desibelimittaria, jotta voisin raportoida keskiarvon.
 
Meikäläisellä on kiipparikäyttöön käytössä kilowatteja tehoa. En kuitenkaan yleensä tarvi paljoa tehoa koska vaikutan tarvittaessa myös muiden soittajien tai laulajien äänenvoimakkuuksiin joko mikseristä käsin tai muutoin.
 
Kaiuttimina tällä hetkellä 2 kpl 2x15" + 1" torvi ja 1 kpl laskostettu torvisubbari 18" elementillä. Kuuluu myös pianon alimmat äänet toiseen malliin kuin jostain kiipparikombosta.
 
Mutta tosiaan 200e ei saa oikein mitään muuta kuin jonkun t.amp paketin, johon ei kannata koskea kuin pitkällä tikulla.
 
Mitäs jos käyttäs ne rahat ihan vaan yhteen kappaleeseen käytettyjä normaaleja PA-kaappeja?
 
Corvus
16.05.2007 08:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisellä on kiipparikäyttöön käytössä kilowatteja tehoa. En kuitenkaan yleensä tarvi paljoa tehoa koska vaikutan tarvittaessa myös muiden soittajien tai laulajien äänenvoimakkuuksiin joko mikseristä käsin tai muutoin.
 
Keikalla, settien välissä yleisöstä kuultua: "Toi toinen kitara oli aika pinnassa ja kiippareita ei kuulunut juuri ollenkaan". Näin sitten ruuvaan kamat klippauksen rajalle ja alkaa kuulua. Ei kuitenkaan yleisön mielestä liian kovalla. Näin siis 400W huipputehot paperilla antavilla 12" bassoämyrillä varustetuilla aktiivikaapeilla. Ainoa ongelma on, että kun kaappeja soittaa näillä tehoilla, niin äänen laatu alkaa kärsiä.
 
Kaiuttimina tällä hetkellä 2 kpl 2x15" + 1" torvi ja 1 kpl laskostettu torvisubbari 18" elementillä. Kuuluu myös pianon alimmat äänet toiseen malliin kuin jostain kiipparikombosta.
 
Nämä on varmaan bändin PA-kamat, eikä kiipparin oma setti. Osaatko, Musamies, antaa jotain osviittaa, minkälaista äänenpainetta pitäisi kaiuttimista saada, jos haluaa saada kiipparit balanssiin rockrumpalin ja - kitaristien omien soittimien kanssa 50-150 hengen tiloissa? PA:n kautta tulee vain laulu ja kaikilla soittajilla on omat vahvarit/kaiuttimet.
 
Paperilla nuo käyttämäni kaapit antaa max 121dB @ 1m, mikä pienissä tiloissa, kuten treenikämpällä on aivan liikaa, mutta isommassa tilassa joutuu ottamaan kaiken irti - mikä ei äänen laadun kannalta ole hyvä asia. Olennaista on myös se, etteivät kaiutinvalmistajat välttämättä käytä samoja mittaustapoja, joten jollain toisella kaapilla tuo 121dB saattaa riittää paljon pidempään. Koska en oikeastaan tarvitse kahta kaappia, olen miettinyt vaihtoa yhteen, noin 126-130dB tuottavaan kaappiin, jonka pitäisi olla helposti roudattavissa (= ei mielellään yli 30kg painavia yksittäisiä laitteita). Kaapi sijoitettuna tolpan nokkaan. Alimmat bassot eivät ole mikään ykkösasia, mutta jonnekin 60Hz korville olisi mukava päästä - tarvittaessa myöhemmin sitten subbari mukaan. Kaikkein fiksuinta olisi tietysti, että bändi hankkisi yhteiset, kunnolliset PA-kamat, mutta tällä hetkellä tämä ei tunnu todennäköiseltä.
 
mack the knife
16.05.2007 09:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä on varmaan bändin PA-kamat, eikä kiipparin oma setti. Osaatko, Musamies, antaa jotain osviittaa, minkälaista äänenpainetta pitäisi kaiuttimista saada, jos haluaa saada kiipparit balanssiin rockrumpalin ja - kitaristien omien soittimien kanssa 50-150 hengen tiloissa? PA:n kautta tulee vain laulu ja kaikilla soittajilla on omat vahvarit/kaiuttimet.
 
Miksi sä et soita niihin PA -kamoihin? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Kiipparit PA:han ja kontrollit täysille omiin korviin päin. Rupeaa kuulumaan.
 
COVS n:o 1.
musamies
16.05.2007 10:23:12 (muokattu 16.05.2007 10:36:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä on varmaan bändin PA-kamat, eikä kiipparin oma setti. Osaatko, Musamies, antaa jotain osviittaa, minkälaista äänenpainetta pitäisi kaiuttimista saada, jos haluaa saada kiipparit balanssiin rockrumpalin ja - kitaristien omien soittimien kanssa 50-150 hengen tiloissa? PA:n kautta tulee vain laulu ja kaikilla soittajilla on omat vahvarit/kaiuttimet.
 
Sitä juuri tarkoitin, että bändin PA-kamojen ja kiipparistin oman setin välille vedettävissä yhtäläisyysmerkki. Itsellä siis oma pa.
 
Monitorointi minulla on Silentan tekemät aktiivielektroniikalla olevat kuulosuojainkuulokkeet jos on melua luvassa. Toistaa hyvin muita ääniä paitsi ei bassoja ja se ei haittaa kun alimmat äänet kuitenkin vuotaa läpi. Jos on hiljaista soittoa ilman rumpuja niin sitten en tarvi niitä.
 
Jos on jotain tolkkua hommassa, pärjää jollain 2 kpl:leellä EV:n SX 200:sia monessa tilassa. Kunnon bassojytinäähän niistä ei kuitenkaan sellaisenaan lähde. Päätteen on hyvä olla mielellään tehokas kuin tehoton. Sehän on taas pitkälti lompakosta kiinni.
 
---------
 
Mä haen sitä balanssia niin päin, että laitan tilan mukaan laulut sopivalle voimakkuudelle. Sopeutan mikserin kautta menevän muun kaman laulujen voimakkuuteen. Oletan myös kitaristien ja rumpalin tekevän näin ja jos he ymmärtää miten ollaan toimimassa, homma toimii.
 
Oman kiipparin yritän laittaa sellaiselle voimakkuudelle, että sitä on soiton aikana helppo annostella volapedaalilla.
 
Corvus
17.05.2007 20:57:37 (muokattu 17.05.2007 20:59:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi sä et soita niihin PA -kamoihin? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Kiipparit PA:han ja kontrollit täysille omiin korviin päin. Rupeaa kuulumaan.
 
Koska käytössä olevat PA-kamat riittää just lauluun - ei juuri muuhun. Jos bändi olisi valmis panostamaan kunnon PA:han, niin olisin heti mukana. Langallinen korvamonitorointi on jo olemassa, joten tämä olisi ideaaliratkaisu. Valitettavasti tällaista hinkua ei ole ilmassa, koska olemassaolevat laulukamat ovat useimpien mielestä ihan riittävät (lauluun)
 
Instrumenttivahvistimeksi riittää sitä paitsi yksi kanava: mielummin yksi hyvä kuin kaksi keskinkertaista
 
uneksija
21.05.2007 18:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen pitänyt kiipparisteja sen verta fiksuna, ettei heille tärkeää ole kova voimakkuus.
 
Mutta entäs jos bändin muut jäsenet ovat tyhmiä?
 
mack the knife
21.05.2007 18:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska käytössä olevat PA-kamat riittää just lauluun - ei juuri muuhun.
 
Yllättävän pieniin PA-kamoihin voi soittaa kiipparit laulun lisäksi.
 
COVS n:o 1.
musamies
21.05.2007 23:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta entäs jos bändin muut jäsenet ovat tyhmiä?
 
Meikäläinen sietää tyhmän tuntuista meininkiä ehkä yhden kerran.
 
Jos on kuitenkin useammin tekemisissä, niin yritän kouluttaa muita sellaisessa missä on itse fiksu ja olla alttiina oppimiselle sellaisessa missä itse tyhmä.
 
Yrittää tietenkin etukäteen aavistella onko kyseessä erityisen tyhmää vai fiksua meininkiä ja välttää menemästä mukaan täysin tyhmään.
 
Corvus
22.05.2007 02:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta entäs jos bändin muut jäsenet ovat tyhmiä?
 
Ei tämä nyt ihan näin yksinkertaista sentään (onneksi) ole.
 
Kuuntelin äskettäin amatööribändin keikkaa, jossa pianistilla oli Yamahan pieni aktiivikaiutinpari integroidulla pikkumikserillä. Kokonaisvola ei ollut rock/pop-genrelle millään lailla kohtuuton. Pianosta ei kuulunut yhtään mitään. Ei niin mitään. En tiedä miten pianisti yli päänsä kuuli mitä soittaa.
 
Leikari
22.05.2007 08:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tämä nyt ihan näin yksinkertaista sentään (onneksi) ole.
 
Kuuntelin äskettäin amatööribändin keikkaa, jossa pianistilla oli Yamahan pieni aktiivikaiutinpari integroidulla pikkumikserillä. Kokonaisvola ei ollut rock/pop-genrelle millään lailla kohtuuton. Pianosta ei kuulunut yhtään mitään. Ei niin mitään. En tiedä miten pianisti yli päänsä kuuli mitä soittaa.

 
ihan jo tavallisten rumpujen ja saksofonin kanssa pari sataa (kaverin) t-box -wattia ei ole mitenkään liikaa
 
tehoa kannattaa hommata "tarpeeksi" - reserviä on syytä olla, mutta huom!! - - lujaa ei ole pakko soittaa
 
aiemminkin kyllä olen todennut, että kun kiipparistilla on suurimmat kamat niin voi pistää liian lujaa soittavan raskaskätisen rumpalin ja kitaristin kuriin
 
toinen juttu sitten on, että ei pelkkä volumi ole tärkeätä vaan hyvä sointi
 
musamies
22.05.2007 10:54:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä näppärämpää on laittaa kiipparit tulee samoista kaiuttimista kuin laulukin. Kun mä laitan mielelläni myös basson PA:han, muodostuu kokonaisuus jota ei tule niin helposti jyränneeksi ellei ole sitten aivan tunnoton soittoja.
 
Jos kuuluu laulu, kuuluu kiipparitkin. Lisäksi volapedaali, jolla voi helposti annostella haluaako kuuluvan kovaa vai hiljaa.
 
tehoa kannattaa hommata "tarpeeksi" - reserviä on syytä olla, mutta huom!! - - lujaa ei ole pakko soittaa
 
Tätä mäkin kannatan.
 
oizo
22.05.2007 16:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta noista t boxin monitoreista? http://www.thomann.de/fi/the_box_ma120_mk_ii.htm Tuossa ois esim halvin malli.
 
Tai sitten vaikka http://www.thomann.de/fi/the_box_ma1220_mkii.htm
 
Bilebändin keikkakäyttöön tulisi ittelle monitoriksi. Hinnat ovat kohdallaan, mutta onko laatu edes välttävä? Tällä hetkellä monitorina on toiminut milloin Roland Cube -kitaravahvari (huonot saundit) ja joskus Behringerin kx1200 (jota on ihan kamala roudata, ja suuntaavuuskin on huono). Kokemuksia noista t boxeista olisi kiva kuulla.
 
sattuuhan näitä
j.s
28.05.2007 22:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäis saada koskettimille ääntä lisää. Ensin aattelin vahvistinta, mutta päädyin passiiviseen PA-settiin. Siinä samassa sais kytkettyä kaverien soittimia samaan mikseriin.
Onko kenellekään tuttuja nämä kaksi vempelettä ja voisivatko toimia käytössäni, jos käyttö on lähinnä treeneissä..
 
http://www.thomann.de/fi/phonic_phppod740d_set.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_stagepas_300.htm
 
musamies
28.05.2007 23:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bilebändin keikkakäyttöön tulisi ittelle monitoriksi. Hinnat ovat kohdallaan, mutta onko laatu edes välttävä? Tällä hetkellä monitorina on toiminut milloin Roland Cube -kitaravahvari (huonot saundit) ja joskus Behringerin kx1200 (jota on ihan kamala roudata, ja suuntaavuuskin on huono).
 
Miksette tee niinkun mä: samaa ääntä PA yläpäiden kanssa toistavat kaiuttimet korvaamaan monitoreja. Kaiuttimet ei lattialle komottamaan, vaan tolpan nokkaan esim. lavan sivuille. Voi olla joko aktiivi tai passiivi.
 
Jos on isot pääkaiuttimet, joskus niidenkin päälle saa laitettua bändille suunnatut kaiuttimet. Tolpan nokassa ne voi kuitenkin sijoittaa vapaammin. Nostaa tarpeeksi korkealle, ettei diskantti huuda suoraan jonkun korvaan. Mä en meinaa ymmärtää mitä järkee on monitoreja pitää aina maassa.
 
Sorgan
13.08.2007 18:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_110_aktivbox.htm
 
Mitäs luulette, toimiiko bänditreeni-/pikkukeikkakaiuttimeksi, johon tulisi synat ja laulu? Pitäisi riittää kovaäänisen rumpalin (ja kitaristien) kanssa soittoon.
 
Life without music isn't a life.
Janus
13.08.2007 20:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_110_aktivbox.htm
 
Mitäs luulette, toimiiko bänditreeni-/pikkukeikkakaiuttimeksi, johon tulisi synat ja laulu? Pitäisi riittää kovaäänisen rumpalin (ja kitaristien) kanssa soittoon.

 
Ei riitä. Kuolee. Pelkät synat tosta saa ehkä toistettua treeniksellä (ja keikoilla tota voi käyttää omana kulmamonitorina), mutta treenikselläkin sijoittelu on sit tärkeää, että saa laitteen äänenpaineesta suurimman hyödyn ja kuuluvuuden irti eikä tartte luukuttaa aktiivivahvistinta potikka kaakossa.
 
(Siis sekä kaiuttimen että _itsensä_ sijoittelu muihin soittajiin ja vahvistimeen nähden: mulle valkeni joskus teini-ikäisenä vasta pitkän ajan päästä, miksei ole hyvä idea istua synan ääressä bänditreeneissä tulpat syvällä päässä niin, että kaali on 20cm päässä rumpalin paiskomasta, usein avoimesta haitsusta... ei ihmekään jos ei kuule mitään vaikka ois tuhannen kilon PA)
Sorgan
13.08.2007 20:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei riitä. Kuolee. Pelkät synat tosta saa ehkä toistettua treeniksellä (ja keikoilla tota voi käyttää omana kulmamonitorina), mutta treenikselläkin sijoittelu on sit tärkeää, että saa laitteen äänenpaineesta suurimman hyödyn ja kuuluvuuden irti eikä tartte luukuttaa aktiivivahvistinta potikka kaakossa.
 
(Siis sekä kaiuttimen että _itsensä_ sijoittelu muihin soittajiin ja vahvistimeen nähden: mulle valkeni joskus teini-ikäisenä vasta pitkän ajan päästä, miksei ole hyvä idea istua synan ääressä bänditreeneissä tulpat syvällä päässä niin, että kaali on 20cm päässä rumpalin paiskomasta, usein avoimesta haitsusta... ei ihmekään jos ei kuule mitään vaikka ois tuhannen kilon PA)

No entäs tuollainen sitten:
http://www.thomann.de/fi/behringer_eurolive_b212a.htm
 
Life without music isn't a life.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «