Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianopenkin ostaminen
1 2 3
baron
05.11.2009 14:15:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olazabal: Mulla on ollut viimeiset 10 vuotta pianotuolina perusmallinen konttorituoli, ilman käsinojia tietysti. En tajua mitä hyötyä on ns. perinteisestä pianotuolista. Konttorituoli on paljon parempi: niissä on usein kaasujousi, halutessaan voi nojailla soittaessa ja joskus myös pyörimis/rullausominaisuudesta on hyötyä.
 
Se on hankala roudattava.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thomas Häggblom
05.11.2009 14:59:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olazabal: En tajua mitä hyötyä on ns. perinteisestä pianotuolista. Konttorituoli on paljon parempi: niissä on usein kaasujousi, halutessaan voi nojailla soittaessa ja joskus myös pyörimis/rullausominaisuudesta on hyötyä.
 
Huumorimiehiä? :D
 
Toivottavasti et ole tosissasi.
 
Mitä v****a tuossa yläpuolella oikein lukee? :D
moder
05.11.2009 20:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän missään rullaavassa / pyörivässä tuolissa pysy paikallaan kun soittaa.
Ja pianoa soittaessa ei nojailla. Vaikka, on mullakin selkänojallinen pianotuoli. Ilmeisesti sen tarkoitus on vain näyttää hyvältä.
 
teroyk
06.11.2009 01:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyöritettävää penkkiä ei kannata ostaa missään nimessä.
 
Nelijalkaisessa ei kannata halpista kiinalaista kannata ostaa, niissä on korkeuden säätökoneisto solmussa aika äkkiä ja jalat kestämättömästi laitettu. Suosittelen eurooppalaista tekoa olevia penkkejä.
 
kiippariippa
06.11.2009 09:24:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hakemalla hakee, niin rullaavassa konttorituolissa vois olla sellainen hyöty että jos soittaessa äkisti haluu kaljan niin potkasee vaan pedaalia hiukka kovemmin niin tuoli liukuu suoraan jääkaapille. Sieltä samanlaisella potkulla sit takas.
 
Ei menny läpi vai? No ei sen pualeen, en mäkään oikeesti rullaavaa tuolia suosittelis.
 
- balanssit täysille -
Leikari
06.11.2009 11:11:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ketjun puitteissa kysyn vähän sivuun..
 
mielessäni on ollut hommata korkeampi soittojakkara/tuoli korkean synatelineen kaveriksi - alkaa vanhalla seisoskelu kyllästyttämään
 
onko kokemuksia näiden kaltaisista tuotteista:
 
http://www.thomann.de/fi/millenium_st90.htm
 
http://www.thomann.de/fi/thomann_stehhilfe.htm
 
http://www.thomann.de/fi/mey_chair_systems_af6_kl_bl.htm
 
http://www.thomann.de/fi/mey_chair_systems_af_sr_kl_ah_bl.htm
 
Mr. Crowley
07.11.2009 18:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuollainen:
 
http://www.thomann.de/fi/millenium_kb2001_keyboard_bank.htm
 
Kotona olen siinä istuskellut ja soittanut, parilla keikallakin tuo on ollut. Ei varmaan mikään maailman paras jakkara, mutta ajaa asiansa. Ei ole mikään hitsaussauma pettänyt (en tiedä sitten onko tuurilla hyvä yksilö). Ihan hyvin kasassa pysyy vaikka painankin vajaa 90 kg. En ole kyllä korkeutta juuri säädellyt, mutta sekin onnistuu jonkinlaisilla portailla.
 
Ulkonäöltään ei sovi hienon flyygelin kumppaniksi, mutta jos on varaa ostaa Steinway, niin silloin varmaan voi ostaa vähän kalliimman pallinkin.
 
Nuo muovitulpat jalkojen ympäriltä ovat hävinneet (joku hävisi ja loput revin helvettiin), niin kuin aina käy jos tuollaisen kerrankin viet kämpän ulkopuolelle.
 
Yhteenvetona: ei maksa paskaakaan ja toimii kuin junan vessa.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
MrShaft
08.11.2009 14:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiippariippa: - - rullaavassa konttorituolissa - - suoraan jääkaapille. Sieltä samanlaisella potkulla sit takas. - - en mäkään oikeesti rullaavaa tuolia suosittelis.
 
Minä taas suosittelen. Studiossa fantastinen, kun pääsee soittimelta toiselle ilman ähellystä. Se on supermukava kun koskettimet ja mikserit on optimaalisesti aseteltu. Varsinaista pianonsoittoa tai sen opettelua (TM) tää tietenkään ei ole, mutta kyllä se näinkin menee kun on se 30 vuotta rutiinia.
 
Mua huvittaa nuo jotkut pianisteista "kosketinsoittajiksi" muuntautuneet soittajat, jotka ei osaa soittaa seisaaltaan tai oikeastaan missään tahansa asennossa kuin siinä "oikeassa" pianon soittopositiossa. Katsokaa Little Richardista mallia :-)
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
joeskeli
08.11.2009 17:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

IKEA:n parin euron perusjakkaralta tässä on koskettimia tullut läimittyä jo vuosia.

Tosin jännetupen tulehduskin on joskus 1 sitten ollut, tosin epäilen Moogin potikoiden räpläämisestä lähinnä tulleen.
 
kiippariippa
09.11.2009 09:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrShaft: Minä taas suosittelen. Studiossa fantastinen, kun pääsee soittimelta toiselle ilman ähellystä. Se on supermukava kun koskettimet ja mikserit on optimaalisesti aseteltu. Varsinaista pianonsoittoa tai sen opettelua (TM) tää tietenkään ei ole, mutta kyllä se näinkin menee kun on se 30 vuotta rutiinia.
 
Mua huvittaa nuo jotkut pianisteista "kosketinsoittajiksi" muuntautuneet soittajat, jotka ei osaa soittaa seisaaltaan tai oikeastaan missään tahansa asennossa kuin siinä "oikeassa" pianon soittopositiossa. Katsokaa Little Richardista mallia :-)
 
MrS

 
No juuri tuolta pohjalta kommentissani lähdinkin, että kyseessä on nimenomaan pianonsoittoa varten (ja ehkäpä sen opetteluakin) tuleva penkki. Totta kai studiossa pyörivällä ja rullaavalla penkillä on etunsa, mutta ymmärsin että studiokäytöstä tässä ei ollut kyse. Voin olla väärässä.
 
Itsekin olen studiossa kyllä tuommoista konttorituolia kokeillut useampiakin kertoja, mutta ei ainakaan omalla kohdallani toimi. OK, jos narulle haluan jotakin mattoa laittaa, niin ei siinä mitään, kyllä minä istun sen aikaa vaikka minkälaisella pallilla, mutta jos soittaminen oikeasti vaatii tiukasti keskittymään, niin en kyllä siitä keskittymiskyvystä luovuta piiruakaan siihen että joudun miettimään että koska se penkki liikahtaa aivan oudosti tai rullaa kokonaan alta. Ennemmin sitten otan pari askelta sinne muiden kiippareiden luo sitten kun niiden äänittämisen aika on.
 
Luulenpa että alkuperäinen kysyjä ei etsinyt penkkiä joka ei nyt kaksinen pianonsoitossa ole, mutta "kyllä se menee kun on se 30 vuotta rutiinia". Voin olla tässäkin väärässä.
 
Pianisteista "kosketinsoittajiksi" muuntautuneet soittajat? Tämä meni multa vähän ohi. Tarkoititko kenties, että jos ei suosittele konttorituolia pianopenkiksi, niin ei osaa soittaa seisaaltaan? Myönnän kyllä että itse en ainakaan seisaaltani soita ellei äärimmäinen pakko ole, mutta se ei johdu siitä etten osaisi seisaaltani soittaa, vaan yksinkertaisesti siitä että en halua.
 
- balanssit täysille -
Thothmes
09.11.2009 10:30:33 (muokattu 09.11.2009 10:32:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän alkaa mennä offtopiciksi, mutta eipä ole ensimmäinen kerta tällä palstalla :)
 
Siirryin itse juuri pari viikkoa sitten soittamaan treeneissäkin istuen. Tähän asti olen soittanut kotona istuen ja Hammondilla tietenkin istuen, kun sen korkeutta on hitusen hankala säätää ja jalkiotakin oli mukava silloin tällöin potkia. Treeneissä olen silti jostain syystä soittanut seisten.
 
Pääsyy istuen soittamiseen siirtymiseen on se, että on helpompi käytellä pedaaleita. Toinen jalka on koko ajan volume/swell/expression/mikäliepedaalilla ja olen tässä Electron hankinnan jälkeen koettanut totutella soittamaan vasen jalka pianon sustainilla, joka vaihtaa Electrossa myös urkupuolella Leslien nopeutta. Treeneissä puutui ennen toinen jalka aika pahasti kun oikea jalka oli koko ajan pedaaleilla. Nyt homma on paljon mukavampaa ja helpompaa eikä tarvitse etsiskellä pedaaleita mistään johtonippujen syövereistä tai potkia niitä vahingossa kauemmas. Molemmat pedaalit ovat koko ajan kätevästi jalan alla. "Oikeat" pianistit varmaan järkyttyvät siitä, että käyttää sustainia vasurilla, mutta käy se näköjään näinkin, kun ei kuitenkaan mitään Rahmanovia pianolla soita. Yllättävän nopeasti siihen kuietnkin tottuu. Kaipa pääosa jalkaa käyttävästä ohjelmasta on jo ennestään pään sisällä, siihen tarvittiin vain pieni päivitys. Nyt jo en oikeastaan edes huomaa kummalla jalalla sustainia käytän.
 
Rock-uskottavuus istuessa ehkä vähenee, mutta eipä sitä paljon ollut ennenkään :)
 
Säädettävä korkeus ja kohtalaisen suorassa oleva istumistaso ovat minusta ne oleelliset asiat pianotuolille, tietysti sen olisi syytä pysyä myös kasassa vielä ensi vuonnakin. Sellainen penkki, jossa istutaan "takakenossa" tai siis istuintaso on taakse kallellaan, on minusta todella hankala. Konttorituolista en ole myöskään tykännyt yhtään, en halua selkänojaa puhumattakaan käsinojista :) Perusmallin selkänojaton keittiön tuoli toimii minusta hyvin, jos vain on sopivalla korkeudella.
 
Ettäs tiedätte, eipä tästä varmaan mitään apua kenellekään ollut eikä oikeastaan ketään kiinnosta :)
 
mack the knife
09.11.2009 10:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, tiedä tuosta rock-uskottavuuden menetyksestä istuen. On niitä istujia kovissakin bändeissä eivätkä häpeä yhtään.
 
COVS n:o 1.
Thothmes
09.11.2009 10:59:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mack the knife: No, tiedä tuosta rock-uskottavuuden menetyksestä istuen. On niitä istujia kovissakin bändeissä eivätkä häpeä yhtään.
 
Se on totta. Näppituntumalta sanoisin, että heviskenessä ja vastaavasti napinvääntelysyntikkahäröilyssä istuen soittavia on aika vähän. Urkurit ja pianistit soittaa pääosin istuen.
 
olazabal
09.11.2009 14:01:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiippariippa: OK, jos narulle haluan jotakin mattoa laittaa, niin ei siinä mitään, kyllä minä istun sen aikaa vaikka minkälaisella pallilla, mutta jos soittaminen oikeasti vaatii tiukasti keskittymään, niin en kyllä siitä keskittymiskyvystä luovuta piiruakaan siihen että joudun miettimään että koska se penkki liikahtaa aivan oudosti tai rullaa kokonaan alta.
 
Jep, no tämä on kyllä totta. Kannattaakin miettiä että minkätyyppistä ja -laatuista musaa aikoo soittaa, ennenkuin hankkii pianotuolin. Elikkäs jos soittaa lähinnä "mattoa" niin konttorituoli on sopiva. Jos taas musa sisältää muutakin kuin neljäsosia, ja jos soinnuissa on vaativampaa tavaraa, esim nelisointuja, niin kannattaa hommata pianotuoli. Atonaalinen musa edellyttää että penkki on jalopuuta ja päällinen mielellään aitoa nahkaa.
 
kiippariippa
09.11.2009 14:30:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olazabal: Jep, no tämä on kyllä totta. Kannattaakin miettiä että minkätyyppistä ja -laatuista musaa aikoo soittaa, ennenkuin hankkii pianotuolin. Elikkäs jos soittaa lähinnä "mattoa" niin konttorituoli on sopiva. Jos taas musa sisältää muutakin kuin neljäsosia, ja jos soinnuissa on vaativampaa tavaraa, esim nelisointuja, niin kannattaa hommata pianotuoli. Atonaalinen musa edellyttää että penkki on jalopuuta ja päällinen mielellään aitoa nahkaa.
 
Reps juu mut kalliit nelisointumatot... tulee hitonmoinen ongelma...
 
- balanssit täysille -
MarkusB
27.08.2015 20:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin katsomassa tuon wave audion pianopenkin ja oli kyllä niin kauhia että jäi kauppaan. Nitkui ja notkui joka suuntaan. Maalaukset sitä suntätä ja päällys halpiskangasta. En ostanut vaikka kipeästi penkkiä tarvitsenkin.
 
terni
09.09.2015 18:40:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymyksen kysyjälle, kyllä minäkin olisin sen 115 euron Italialaisen penkin ostanut. Vertaan Suomessa valmistettuun penkkiin, kun näin tän, niin hinnasta tuli mieleen, onko tämä harhaa vai todellisuutta. Kyllä se on todellisuutta.
Made in Finland:
 
http://www.f-musiikki.fi/pianot/pen … usta-penkki-nahka-paallinen-bentena
 
MarkusB
09.09.2015 19:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terni: Kysymyksen kysyjälle, kyllä minäkin olisin sen 115 euron Italialaisen penkin ostanut. Vertaan Suomessa valmistettuun penkkiin, kun näin tän, niin hinnasta tuli mieleen, onko tämä harhaa vai todellisuutta. Kyllä se on todellisuutta.
Made in Finland:
 
http://www.f-musiikki.fi/pianot/pen … usta-penkki-nahka-paallinen-bentena

 
Aika edullinen.... Pitää varmaan sipilän tehostaa aika rajusti tota työntekoa, että putoaa kilpailukykyiseksi italialaisen kanssa :)
 
baron
10.09.2015 17:29:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MarkusB: Aika edullinen.... Pitää varmaan sipilän tehostaa aika rajusti tota työntekoa, että putoaa kilpailukykyiseksi italialaisen kanssa :)
 
Mulla on tollainen himassa mun flyygelin kanssa. Keikoilla joissa mulla on halpiskiippari mulla on halpistuoli.
Pitäisi osata suhteuttaa asiat!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MarkusB
10.09.2015 20:47:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mulla on tollainen himassa mun flyygelin kanssa. Keikoilla joissa mulla on halpiskiippari mulla on halpistuoli.
Pitäisi osata suhteuttaa asiat!

 
Pääasia ettet sekoita noita. Esimerkiksi keikalla suomalainen tuoli ja halpiskiippari ei toimi. Toisaalta halpistuoli ja hieno flyygeli ei toimi :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «