Aihe: Rumpukoneeksi..
1
samo
10.02.2006 10:56:34 (muokattu 10.02.2006 10:59:49)

...ajattelin yamaha rm1x:ää. Onko kannattava ostos jos haluan säätää elektroa sekä satunnaisesti downtempoa. Kaverina olisi microkorg. Rumpusoundeiksi haen 808/909 tyylistä kilkuttelua. Saatan käyttää myös muutenkin kuin pelkkänä rumpukoneena. Onko rm1x vaikea/helppokäyttöinen?
Kertokaa jotain faktaa. Onko ihan kannatava ostos.

Edit. katsoin kuvia ja rupesin miettimään että onko tuossa samanlainen pattern systeemi kuin esim fruityssä. Eli siihen vaan sopivaan järjestykseen rummut jne.
Leikari
10.02.2006 13:32:41
...ajattelin yamaha rm1x:ää. Onko kannattava ostos jos haluan säätää elektroa sekä satunnaisesti downtempoa. Kaverina olisi microkorg. Rumpusoundeiksi haen 808/909 tyylistä kilkuttelua. Saatan käyttää myös muutenkin kuin pelkkänä rumpukoneena. Onko rm1x vaikea/helppokäyttöinen?
Kertokaa jotain faktaa. Onko ihan kannatava ostos.

Edit. katsoin kuvia ja rupesin miettimään että onko tuossa samanlainen pattern systeemi kuin esim fruityssä. Eli siihen vaan sopivaan järjestykseen rummut jne.

sekvensserinä - etenkin livekäytössä todella hyvä

soundnit nyt on mitä on yamahan samplepohjaista - jotenkin karua - soundit kannattaa hakea muualta - demoiluun toimivat kyllä, mutta kyllä varsinainen hupi hiipuu. Toisaalta voivat mennä muun seassa ellei aseta liikaa vaatimuksia. - - ja tämä nimenomaa verraten aitoihin analogirumpusoundeihin tai hyviin sampleihin (itsellä tulevat emun koneelta). Uskoisin, että microkorg tai alesis ion tms. ovat ok-kavereita. - toisaalta: mikäli olet kovat 808/909 -fani niin hommaa joku elektron machinedrum tai joMox rumpukoneeksi.

Helppokäyttöinen kuin mikä - manuali toki on hyvä käydä läpi, että näkee mahdollisuudet. Manualikin on hyvä (ellei koneen mukana tule niin yamahan "manual library" stä löytyy.

Itse käytän sekä rumpukoneena että valmiiden 16-raitaisten musiikkiluuppien soittamiseen - esim. yhdessä synien ja emun kanssa - toimii vähän kuin akain mpc-2000 (nythän tietysti tyhjältä pöydältä lähtien ja mikäli raha ei ongelma niin läppäri, interfacet ja kontrollerit sekä ableton live olisi ratkaisu - - valmista systeemiä vaan en viitsi lähteä muuttamaan, kun sen käyttö on hanskassa ja investoinnit ajanmittaan tehty)

Nykyisten käytettyjen hinnalla (ehkä luokkaa 300,- hyväkuntoisesta) kannattava ostos tuon tyyppiseen tarpeeseen

laitehan on "midipohjainen" so. 16 raitaa. Periaate on tehdä haluamansa mittaisia patterneja (esim. 1-8 tahtia), jotka asetetaan näppäimistölle (esim. introt, perusjutut, breikit ...) - patterneista voi rakentaa biisejä tai livenä valita näppäimestä painamalla haluamansa soimaan. Työskentely on vaivalloisempaa kuin tietokoneella, mutta kaikenlaista saa tehtyä.

pelkkänä rumpukoneena ei niinkään suositeltava so. soundit jättävät toivomisen varaa & vahvuudet sekvensserissä.

ominaisuuksiin voit tutustua myös kun lataat netistä manualin ja vilkuilet sitä
Soitetaan jamia!
HK
11.02.2006 07:27:36 (muokattu 11.02.2006 07:36:13)
Tiedä sitten soundeista, mutta kenties kantsisi kuunnella (tai muistella, mikä taitaa suurelta osalta mennä ohi) :) ELO:n Calling america. :P

TS. turha hifistellä niiden kasarirumpusoundien kanssa, paskalta (hyvältä) ne silti kuulostaa :)
Peltikorva puupäässä.
teroyk
11.02.2006 13:46:48
Rumpusoundeiksi haen 808/909 tyylistä kilkuttelua.

Osta Jomox tai aito 909, niin ei tarvitse miettiä enää kone-soundeja.
Itse sain mielenrauhan aidolla 909:llä.
Noi vehkeet on hemmetin helppo ohjelmoida. Toisaalta jos budjetti
ei noita kestä, niin Korg ER-1:lläkin pääsee yllättävän pitkälle.
Mutta kyllä sitä RM1x:ääkin rumpukoneena voi käyttää ja ihan
näppäränä sellaisena, mutta ei se helppokäyttöisyydessä mene kuitenkaan
edellä mainittujen ohi.
Leikari
11.02.2006 17:09:15

muistankin kun aikanaan oulussa musiikkimiehessä uuden 909:n hintatarjous oli 6295,- fim - - se oli siihen aikaan 2/3 vuoden (syys-kevätlukukaudet) opintolainasta - jäi ilman ostamati ;-)

edellä mainittujen ohi.

JoZon monipuolisuudesta en tiedä - soundit on kyllä hyvät + tyylikkään näköinen. Hinnakkaampi myös kuin rm1x.

RM1X:stä olen tykännyt sen monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi.

Soundien hyvyyden riittävyydestä jokaisella on kantansa - puristille rm1x tuskin kelpaa 808/909:n korvikkeeksi -- joo - kuuleeko sen muun seasta on yksi asia & toinen se fiilis ja kolmas budjetti...
Soitetaan jamia!
teroyk
13.02.2006 15:08:02
muistankin kun aikanaan oulussa musiikkimiehessä uuden 909:n hintatarjous oli 6295,- fim - - se oli siihen aikaan 2/3 vuoden (syys-kevätlukukaudet) opintolainasta - jäi ilman ostamati ;-)

Toi vehje ei ole kyllä hintaansa muuttanut, vain juuri rahan arvon muutoksen verran...käytettynä joutuu edelleen maksaa aivan tuhottomasti.
samo
14.02.2006 11:51:10 (muokattu 14.02.2006 12:05:03)

soundit nyt on mitä on yamahan samplepohjaista - jotenkin karua - soundit kannattaa hakea muualta - demoiluun toimivat kyllä, mutta kyllä varsinainen hupi hiipuu. Toisaalta voivat mennä muun seassa ellei aseta liikaa vaatimuksia. - - ja tämä nimenomaa verraten aitoihin analogirumpusoundeihin tai hyviin sampleihin (itsellä tulevat emun koneelta). toisaalta: mikäli olet kovat 808/909 -fani niin hommaa joku elektron machinedrum tai joMox rumpukoneeksi.

En ole "fani" mutta tykkään 808:sta. Jomoxia mietin mutta on aika hintava vielä tässä vaiheessa.
Imatran Voima kuulemma käyttää ainakin live-säädöissä rm1xää. Onko sitten vaan sekvensserinä. En osaa sanoa.
Kävin kuuntelemassa yamahan sivuilla ( http://www.yamaha-europe.com/yamaha … mcomputer/RM1x/index.php?country=uk ) nuita demoja, ja niissä soundit oli aika lailla sitä, mitä haluan. Vai saako noita soundeja vaan kovat jätkät...

edellä mainittujen ohi.

Ostan mieluummin 808:n. Mutta hmm.. Löysinpä saksan ebaysta tr-606:n hintaan 271e. Siinä vois olla jonkunlainen rumpukone. Vintagesynthin mukaan sillä oli aika paljon kuuluisia käyttäjiäkin, joten siinä vois olla yksi mahdollisuus.

Soundien hyvyyden riittävyydestä jokaisella on kantansa - puristille rm1x tuskin kelpaa 808/909:n korvikkeeksi -- joo - kuuleeko sen muun seasta on yksi asia & toinen se fiilis ja kolmas budjetti...

Mulla luultavasti menee korvikkeena.
samo
14.02.2006 12:04:38 (muokattu 14.02.2006 12:06:11)

....
JPQ
14.02.2006 14:00:59

Sanotaan minälin olen enemmän tr-808 kuin tr-909 ja sillä ei saisi
olla väliä käyttääkö joku tunnettu jotain.
Leikari
14.02.2006 17:38:24

tr 909 enämpi house ja muu musta - munsta

- - -

kuluineen melkein 300,- jostain 606:sta - -- en maksaisi

ei minustakaan väliä, että kuka tunnettu on käyttänyt - kaikkia vanhoja synia ja rumpukoneita on joku tunnettu käyttänyt

mihinkäs tyyliin/tarkoitukseen, samo, meinaat käyttää so. soittaa??

rm1x on varmaan samolle tarpeeksi hyvä - ei minullakaan mitään tr-kulttivehkeitä ole - - vaikka tämän ketjun myötä taas kyty JormaS iin on taas virinnyt -- ostaisko seuraavaks ???
Soitetaan jamia!
samo
14.02.2006 18:44:59

No tällä vaan tarkoitin että, tiedänpä miltä suunnilleen kuullostaa.

Käyttötarkoituksena ois saada aikaan rummut, hieman bassoa (kun saan ne periaatteessa säädettyä microkorgillakin) ja jotain suhinaa. Jois johonkin haluan verrata , niin voisin sanoa seuraavat: The Prodigyn Fat of the land LP, mr oizo, Imatran Voima ja OP:L Bastards. Eli noiden tyylistä olen tekemässä.
ja noista demoista tais olla demo 5 (demo ykkösen alku?) soundien puolesta lähinnä mun musiikillisia mieltymyksiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)