HeavyMachinery 11.03.2006 10:07:06 | |
---|
Oon hieman hukassa noiden kontrollien ohjaamisesta Midi kiipparilla räkki koneeseen. Voisko joku kirjoittaa lyhyen oppimäärään midillä ohjaamisesta. Osaan kyllä kitarakamoissa sen homman mutta synien kanssa olen aivan hukassa.. Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa..... |
teroyk 11.03.2006 13:35:24 | |
---|
Oon hieman hukassa noiden kontrollien ohjaamisesta Midi kiipparilla räkki koneeseen. Voisko joku kirjoittaa lyhyen oppimäärään midillä ohjaamisesta. Osaan kyllä kitarakamoissa sen homman mutta synien kanssa olen aivan hukassa.. En jaksa nyt kirjoittaa. Noissa hommissa kannattaa ottaa ohjekirja käteen. Vilkaise vähintään Midi Implementation chart (joka on lähes jokaisen ohjekirjan lopussa), josta selviää mitä kontrolli numeroita kyseinen vehje lähettää ja ottaa vastaan. Sitten vain pistät MIDI-kanavan ja kontrollinumerot vastaamaan toisiaan. |
HeavyMachinery 11.03.2006 22:43:55 | |
---|
En jaksa nyt kirjoittaa. Noissa hommissa kannattaa ottaa ohjekirja käteen. Vilkaise vähintään Midi Implementation chart (joka on lähes jokaisen ohjekirjan lopussa), josta selviää mitä kontrolli numeroita kyseinen vehje lähettää ja ottaa vastaan. Sitten vain pistät MIDI-kanavan ja kontrollinumerot vastaamaan toisiaan. Joo peri aatteessa juu mutta esim kuin saan valittua että mitä midi kanavaa pitkin menee mikin käsky ? Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa..... |
cubasisti 11.03.2006 23:07:16 | |
---|
Kannattaa lukea Otto Romanowskin "MIDI 1.0". Vanha kirja, mutta edelleen aivan täyttä asiaa. Kirjastosta löytynee. Deadline tekee mestarin. |
Kimmo72 12.03.2006 21:47:49 | |
---|
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..."
-Kevin Moore |
Klezberg 12.03.2006 22:53:55 | |
---|
Joo peri aatteessa juu mutta esim kuin saan valittua että mitä midi kanavaa pitkin menee mikin käsky ? Tähän ei ole mitään yleispätevää mallia, vaan ihan riippuu siitä mistä laitteista ne käskyt lähtee ja mitä laitteita tai softaa niiden perässä on. Itselläni keyboardista lähtee kaikki kanavalla 1, ja Cubasesta sitten raitakohtaisesti valitaan millä midikanavalla lähtee räkkimodulille. Toimii mainiosti niin kauan kuin riittää soittaa yhtä soitinääntä kerrallaan. Mutta varmaan löytyy koskettimistoja joita pystyy splittaamaan lähettämään eri kanavilla, ja ohjaimia joissa saa eri säätimet eri kanaville, ja softeja joilla voi midiä mäpätä uudelleen eri kanaville, ja löytyy myös laitepurkkeja kaikenlaisiin tarkoituksiin. Ensimmäisenä pitää kuitenkin hahmottaa, mitä tarkalleen haluaakaan tehdä. Der bester fidler fun ale poikers iz Yankl der tsimbler. |
Leikari 13.03.2006 11:13:56 | |
---|
Ensimmäisenä pitää kuitenkin hahmottaa, mitä tarkalleen haluaakaan tehdä. ...justpa noin midin mahdollisuudet ja laitteiden ominaisuudet selkiävät tosiaan parhaiten ensin yleisesti midiin perehtymisellä (joku muukin midi-kirja on kuin romanowskin - mulla se toinen siis jossain kellarin kätköissä) sekä laitteiden manualit lukemalla. Paremmissa manualeissa midikin on selitetty ihan riittävästi alkutarpeisiin. Midi ei ole mitään rakettitiedettä tavanomaisten kosketinsoittimien käyttöliittymissä, mutta johdonmukaisesti käsitys hommasta on hyvä hankkia ja miettiä sitä mukaan ne perustarpeensa ja käyttönsä & sitten syventää tarpeen mukaan Soitetaan jamia! |