Aihe: Digitaalipianon vire 1 | |
---|---|
![]() 04.04.2006 23:53:20 | |
Huomasin tänään kauhukseni digitaalipianoani soittaessa, että se rakkine (Casio Privia PX-300) ei ollut vireessä (esim. oktaaveissa oli selvästi kuultavaa aaltoilua). Yritin tarkistaa kaikenlaiset säädöt ja kokeilin virtojen sammuttamista ja muuta. Sadetanssia en ole kokeillut mutta en toisaalta usko, että se mitään auttaisikaan. Mikä nyt neuvoksi? Onko minun vaan raahattava soitin takaisin kauppaan? Luulin että digitaalipianot eivät mene epävireeseen. Enkä ole koskaan aiemmin huomannut tällaista ongelmaa. En minä pystynyt oikein soittamaan sitä, kun se välillä kuulosti aivan kamalalta. Harjoitus tekee mestarin. | |
![]() 04.04.2006 23:58:01 | |
Huomasin tänään kauhukseni digitaalipianoani soittaessa, että se rakkine (Casio Privia PX-300) ei ollut vireessä (esim. oktaaveissa oli selvästi kuultavaa aaltoilua). Yritin tarkistaa kaikenlaiset säädöt ja kokeilin virtojen sammuttamista ja muuta. Sadetanssia en ole kokeillut mutta en toisaalta usko, että se mitään auttaisikaan. Mikä nyt neuvoksi? Onko minun vaan raahattava soitin takaisin kauppaan? Luulin että digitaalipianot eivät mene epävireeseen. Enkä ole koskaan aiemmin huomannut tällaista ongelmaa. En minä pystynyt oikein soittamaan sitä, kun se välillä kuulosti aivan kamalalta. En tunne sun pianoasi, mutta ainakin mun pianossa on valittavissa erilaisia virityksiä, sekä tavanomaista tasaviritystä, että myös sofistikoidumpia? Et kai ole vahingossa valinnut jotain muuta viritystä? My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 05.04.2006 15:44:52 (muokattu 05.04.2006 15:46:23) | |
Huomasin tänään kauhukseni digitaalipianoani soittaessa, että se rakkine (Casio Privia PX-300) ei ollut vireessä (esim. oktaaveissa oli selvästi kuultavaa aaltoilua). Yritin tarkistaa kaikenlaiset säädöt ja kokeilin virtojen sammuttamista ja muuta. Sadetanssia en ole kokeillut mutta en toisaalta usko, että se mitään auttaisikaan. Mikä nyt neuvoksi? Onko minun vaan raahattava soitin takaisin kauppaan? Luulin että digitaalipianot eivät mene epävireeseen. Enkä ole koskaan aiemmin huomannut tällaista ongelmaa. En minä pystynyt oikein soittamaan sitä, kun se välillä kuulosti aivan kamalalta. Eikös oikeatkin pianot viritetä silleen, että ne eivät ole tasavireessä vaan että vire hieman muuttuu tietyn kohdan jälkeen ylöspäin mentäessä ja tietyn kohdan jälkeen alaspäin mentäessä? Ts. juuri ammattilaisen virittämässä pianossa pitäisikin kait kuulua oktaaveissa aaltoilua jos soittaa esim. melko ylhäältä. Mites se nyt menikään, minua tietäväisemmät? EDIT: Tohkeissani laitoin vastauksen ilman että olin kunnolla kiinnittänyt huomiota tuohon kysymys-viestin loppuosaan. Eli ei sen kyllä "kamalalta" pitäis kuulostaa jos se on oikeessa vireessä. | |
![]() 05.04.2006 17:43:29 | |
Eikös oikeatkin pianot viritetä silleen, että ne eivät ole tasavireessä vaan että vire hieman muuttuu tietyn kohdan jälkeen ylöspäin mentäessä ja tietyn kohdan jälkeen alaspäin mentäessä? Ts. juuri ammattilaisen virittämässä pianossa pitäisikin kait kuulua oktaaveissa aaltoilua jos soittaa esim. melko ylhäältä. Mites se nyt menikään, minua tietäväisemmät? EDIT: Tohkeissani laitoin vastauksen ilman että olin kunnolla kiinnittänyt huomiota tuohon kysymys-viestin loppuosaan. Eli ei sen kyllä "kamalalta" pitäis kuulostaa jos se on oikeessa vireessä. Ei pianoa ihan tasavireeseen teoriassa viritetä. Jos niitä hertsilukuja ruvetaan jokaisesta äänestä laskemaan, huomataan, että oktaavi ei ole yhtä suuri kuin 12 puolisävelaskelta. Tuota aaltoilua yläoktaaveissa en oikein voi uskoa, koska luulisi, että ammattilainen ei varsinkaan halua soittaa konserttia aaltoilevalla pianolla, vaikka olisi kuinka normaalia. | |
![]() 05.04.2006 23:03:17 | |
Asian kummallisuutta lisää se, että en minä ole aiemmin huomannut kyseisessä soittimessa mitään vikaa. Nyt kuitenkin kolmisoinnutkin saattavat kuulostaa "puurolta"...ainakin verrattuna edelliseen tilanteeseen. En usko että soittimeen olisi laitettu sellaisia viritysjärjestelmiä, joissa oktaavit eivät soi puhtaasti. Olen aina luullut, että kaikissa viritysjärjestelmissä oktaavit ovat perustsävelen monikertoja. Harjoitus tekee mestarin. | |
![]() 05.04.2006 23:25:59 (muokattu 05.04.2006 23:28:11) | |
Asian kummallisuutta lisää se, että en minä ole aiemmin huomannut kyseisessä soittimessa mitään vikaa. Nyt kuitenkin kolmisoinnutkin saattavat kuulostaa "puurolta"...ainakin verrattuna edelliseen tilanteeseen. En usko että soittimeen olisi laitettu sellaisia viritysjärjestelmiä, joissa oktaavit eivät soi puhtaasti. Olen aina luullut, että kaikissa viritysjärjestelmissä oktaavit ovat perustsävelen monikertoja. Mä nyt kävin lunttaamassa mun pianon käyttöohjeesta: 1. Equal Temperament 2. Pure Major 3. Pure Minor 4. Pythagorean 5. Mean Tone 6. Werkmeister 7. Kirnberger Oletus on toi tasavire eli "equal" siinä ja muutamassa muussa oktaavit on kohdallaan, kaikissa ei. Täähän on se ikivanha "Pythagoraan komma" eli jos panee oktaavit kohdalleen, kvintit on pielessä ja päinvastoin. (Vaik mä oon netistä paljon lukenut pianon "temperamenteista" niin älkää vaan multa kysykö, mitä noi tarkoittaa, asiantuntijat erikseen) My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 06.04.2006 09:37:15 | |
Kyseessä voi tietysti olla tuo Baronin mainitseman viritysjärjestelmän vaihtuminen, mutta epäilisin että kysyjän ongelma saattaa olla ihan vaan se, että normaalisti piano viritetään siten että alaoktaavit ovat hieman alavireessä ja taas ylhäällä ollaan hieman ylävireessä. Vuosien saatossa on havaittu että piano kuulostaa paremmalta näin. Lontoonkielinen termi asialle on stretched tuning, ja googlella löytyy lisätietoa. | |
![]() 07.04.2006 00:12:17 | |
TAI sitten piano on vain rikki Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja.. | |
![]() 07.04.2006 00:51:26 | |
TAI sitten piano on vain rikki Mulla on ollut erilaisia digikoskettimia varmaan 30 vuotta ja niitä on kohdeltu huonosti, jätetty paahtavaan aurinkoon ja vesisateeseen, kolhittu ja koskaan niitten viritys ei oo mennyt pieleen. Siksi mä ekaksi ehdottaisin muita vaihtoehtoja, mutta onhan sunkin ehdotus mahdollinen, mutta joteskin uskomaton, mieluummin siitä loppuu ääni kokonaan kuin tulee epävireinen ääni. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 07.04.2006 09:09:03 | |
hommaa pari hyväkorvaista kaveria tsekkaamaan ilman johdattelujasi, että miltä heistä vireisyys tuntuu. oletko varma, että päällä ei myöskään ole minkään sortin efektejä, jotka sotkisivat äänen ja miksipä ei voisi viedä kauppaan - vertailet siellä toiseen samanlaiseen/merkkiseen voit sitten pohtia kauppiaan kanssa, että onko kyseessä ominaisuus vai vika. mikäli kyseessä on vika niin pyydät kauppiasta korjaamaan sen - jos ei tule sopua niin kysy kunnalliselta kuluttajaneuvojalta miten on tarpeen toiimia Jonkin luotettavan tahon lausunto vireestä on sitten tarpeen hankkia. Soitetaan jamia! | |
![]() 07.04.2006 11:38:57 | |
Kyseessä voi tietysti olla tuo Baronin mainitseman viritysjärjestelmän vaihtuminen, mutta epäilisin että kysyjän ongelma saattaa olla ihan vaan se, että normaalisti piano viritetään siten että alaoktaavit ovat hieman alavireessä ja taas ylhäällä ollaan hieman ylävireessä. Vuosien saatossa on havaittu että piano kuulostaa paremmalta näin. Lontoonkielinen termi asialle on stretched tuning, ja googlella löytyy lisätietoa. Noista viritysjärjestelmistä vielä, että ainakin nuo puhtaat duurit ja mollit ovat sävellajikohtaisia, joten jos päälle on mennyt puhdas f-molli, niin c-duurin soinnut varmasti menevätkin epäpuhtaiksi. Tuo stretch tuning taas on tarkoitettu saamaan piano kuulostamaan ihmisen korvalla vireiseltä, joten vaikea uskoa että se häiritsisi. Siinä on myös kyse prosentin parin luokkaa olevasta poikkeamasta, mikä on vähän. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)