Muusikoiden.net
03.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Graphite -kaulat
1 2 3
Tana
10.02.2005 19:07:34 (muokattu 10.02.2005 19:08:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs onko nämä nyt sitten hiilikuitukaulat.. Missä bassomerkeissä olette tälläisiin törmännyt ja miten nämä eroavat puisista kauloista (reagointi lämpötiloihin, soundi, soitettavuus tms.)?

Bookayasha!
Zonebs
10.02.2005 19:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on zon legazy elite 5-kielinen,graphite kaulainen ja on kyllä hyvä,pysyy hyvin vireessä,ei paljon vaikuta lämpötila,esim lapin rundilla ottaa 609-takaa -26c sisälle +20c...soundi on makee ei kuolleita kohtia kaulalla,ainut on että kaulaa ei voi säätää se on ja pysyy siinä radius ym.

Basistin hommassa ensimmäinen juttu on se että räimii vaan eetä plekulla niin perkeleesti. Ja juo kalajaa. Ja vie kaikki naiset.
J.L
10.02.2005 20:15:42

Elikkäs onko nämä nyt sitten hiilikuitukaulat.. Missä bassomerkeissä olette tälläisiin törmännyt ja miten nämä eroavat puisista kauloista (reagointi lämpötiloihin, soundi, soitettavuus tms.)?

Ainakin Moduluksen Quantum 5 -bassossa on grafiittikaula. Tossa torilla eräs hemmo kauppasi semmosta, ja osaa varmasti kertoa paremmin kuin minä, mutta kerron mitä minulle kerrottiin.

Eli, grafiitti on pirun kova, kaulassa ei ole kaularautaa lainkaan. Säädöt siis aina kohallaan. Ja lämpötilanvaihtelun vaikutusta ei ilmene kai juuri ollenkaan, eli vire pysyy siltä osin tosi hyvin. Ja sustainia pitäs kuulema riittää. Ja grafiittikaula on ihan *"#€%#€%:n kallis! Jos rahaa olisi, oisin heti ostanu pois tuon Q5-basson mitä tuolla myytiin... Harmittaa.

Soittelen hullua mättyä näissä: Sethery & Maple Cross
Teijo K.
10.02.2005 21:36:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, grafiitti on pirun kova, kaulassa ei ole kaularautaa lainkaan. Säädöt siis aina kohallaan.

Niin niillä tehtaan kohdilla. Jos ne ei sattumalta ole sellaiset joista itse tykkää niin voi voi.

Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
rattledad
10.02.2005 22:06:53

Tuolla oli juuri puhetta hiilikuidusta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=84392&o=0&co=0

Kai enemmänkin käytetty vahvikkeena, olikohan juuri parkereissa käytetty kuusta ja hiilikuitua? Kunnolla tehty hiilikuitukaula teettää kai aika paljon käsityötä vaikkei uskoisi.

" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears
mr.bungle
10.02.2005 22:19:38

Niin niillä tehtaan kohdilla. Jos ne ei sattumalta ole sellaiset joista itse tykkää niin voi voi.

Mä olen aina ihmetellyt kaulan notkon tarkoitusta. Eikös ihan fysiikkaa ajatellen notkoton mutta vähän kalteva kaula olisi optimaalisin?

bassolla hanuriin
Zarmo
10.02.2005 22:50:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen aina ihmetellyt kaulan notkon tarkoitusta. Eikös ihan fysiikkaa ajatellen notkoton mutta vähän kalteva kaula olisi optimaalisin?

no ruuvaa kaula ihan suoraksi ja kokeille.... Saat melko lailla nostaa tallaa, jos meinaat saada räminättömäksi.

Lukekaa runoutta
Ice9: "opna kömsöst"
Teijo K.
10.02.2005 22:51:47

no ruuvaa kaula ihan suoraksi ja kokeille.... Saat melko lailla nostaa tallaa, jos meinaat saada räminättömäksi.

Minulla on, tekniikka rules. No pieni räminä ei muuta kun maustaa soittoa kivasti.

Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Tana
10.02.2005 23:29:10

Ainakin Moduluksen Quantum 5 -bassossa on grafiittikaula.

Käsitykseni mukaan kaikissa moduluksisen bassoissa on?

Onko moduluksella jonkunlainen yksinoikeus hiilikuitukauloihin? tästä päättelin:

http://myweb.ecomplanet.com/TOWN8019/mycustompage0008.htm

tsekatkaa hiilikuitukaulaisen stingrayn lavan takana oleva teksti.

Bookayasha!
Jesus Muerte
11.02.2005 03:10:49

tsekatkaa hiilikuitukaulaisen stingrayn lavan takana oleva teksti.

Jos katsoo niitä kahta kuvaa, missä Modulus mainitaan, toisessa on manufactured by Modulus ja toisessa under license from Modulus. Tästä voisi päätellä, että aikaisemmin Modulus on valmistanut nuo kaulat noihin Cutlasseihin, myöhemmin Musari on tehnyt ne itse, mutta käyttänyt Moduluksen patentoimaa kaulaa johon on ostettu vain lisenssi.

Tsekkaa Impishin uusi demo! http://www.impish-band.com
Keny
11.02.2005 08:10:05

Joo Modulus tuli ekana mieleen kanssa.Viikon verran sellasella soittelin ja jotenki jäi sellanen maku et vähän muovinen soundi oli....hyvin kirkas kuiteski.Voi olla et tietty kuvittelin vaan.
Säätää ei tosiaan voi ja oon kuullu et voi vääntyy se kaula ja niin on tapahtunutkin ja sen jälkeen ei oo mitään tehtävissä.

Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
11.02.2005 09:32:35

Täyshiilikuituista kaulaa (tahi bassoa jossa semmoinen on) en ole koskaan päässyt soittamaan. Mutta Noissa viisikielisissäni, Fendän beckki ja Iban Willis, on kaulassa vahvikkeena hiilikuidut. Kaulat tuntuvat elävän vähän vähemmän kuin noissa kokopuisissa, mutta suurin hyöty tuntuu olevan soundissa. Tuo B-kieli nimittäin on todella hyvä kummassakin ja olen ymmärtänyt että tuolla hiilikuidun tuomalla lisäjäykkyydellä on osuutta asiaan.

Oteil Burbridge kertoili beispleijerissä omasta Moduuksestaan, jonka päältä tuli peruuttaneeksi keikkapakulla. Yksi kieli katki, muuten soitin oli vielä vireessä! Ja vanhat hiilikuituiset Steinbergerithän käy vaikka rautakangesta, jos semmoiselle käytölle on tarvetta...

ja vielä.. Toinen valmistaja joka tulee mieleen, on Moses Graphite. Tekevät kauloja ja vissiin kokonaisia bassojakin.

"Aika tekee musiikille, kuten nauta tekee ruoholle. Suodattaa paskan, jäljelle jää pihvi." -Ekman
ebs
11.02.2005 11:08:32

Täyshiilikuituista kaulaa (tahi bassoa jossa semmoinen on) en ole koskaan päässyt soittamaan. Mutta Noissa viisikielisissäni, Fendän beckki ja Iban Willis, on kaulassa vahvikkeena hiilikuidut. Kaulat tuntuvat elävän vähän vähemmän kuin noissa kokopuisissa, mutta suurin hyöty tuntuu olevan soundissa. Tuo B-kieli nimittäin on todella hyvä kummassakin ja olen ymmärtänyt että tuolla hiilikuidun tuomalla lisäjäykkyydellä on osuutta asiaan.

Mulle on matkan varrelta jäänyt käteen kaksi Modulusta, joista vanhempi 80-luvun lopulta (jota pari viikkoa sitten kauppailin) ja toinen 90-luvun alkupuolen Quantum 5. Molemmat ostin kokeilematta vahvistimen kanssa ja ei ole ollut valittamista. Sain mitä hain. Kummankaan säätämisessä mieleiseksi ei ole ollut ongelmia. Tämä taas saattaa tietenkin johtua matalasta vaativuustasosta. Tuon B-kielen erinomaisuuden olen myös huomannut Moduluksissa. On hyvä ja eikä noista kyllä löydy muutenkaan kuolleita kohtia. Vireen pitämisen suhteen ei ole ollut mitään ongelmia.

HC.Pälä
11.02.2005 13:07:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vigier valmistaa myös bassoja joilla on grafiitilla vahvistetut kaulat. ( http://vigierguitars.com )
Aina pysyy vireessä vaikka raahaisinkin sen reenikämpälle talvella, siinä kun muut bassot vaatii aina ne pari viritystä kunnes ne tottuu huoneenlämpöön.
Sustainia löytyy vähän spinal tapin tyyliin: "soitan nuotin, lähden kahville, ja kun tulen takaisin, nuotti soi vieläkin".

Let the bass Kikzz.
Basismi
11.02.2005 14:58:04 (muokattu 11.02.2005 14:58:23)

Status on myös tehnyt grafiittikaulaisia bassoja jo jonnin aikaa. Yksi täyshiilikuituinen malli on 'Stealth'. Myyvät myös Fenderiin replacement-grafiittikauloja. Zon on lisännyt sittemmin kauloihin raudan, jotta reliefiä voi muokkailla haluamakseen (radiustahan on hieman huono säädellä).

Talkbassin isot pojat ovat myös kertoilleet, että auringonpaisteeseen jätettynä grafiittikaula voi nurjahtaa, which is not nice.

Viistous helpottaa soittamista!
Karlsson
11.02.2005 15:04:07

Talkbassin isot pojat ovat myös kertoilleet, että auringonpaisteeseen jätettynä grafiittikaula voi nurjahtaa, which is not nice.

Oho. Olisko valmistusvirhe?

Meinaan, että kuulustaa aika kummalta sen mukaan mitä itte on tuota hiilikuitua tullu väkerrettyä. Oliko mitää tarkemmin?

"Aika tekee musiikille, kuten nauta tekee ruoholle. Suodattaa paskan, jäljelle jää pihvi." -Ekman
Keny
11.02.2005 15:49:16

Oho. Olisko valmistusvirhe?

Meinaan, että kuulustaa aika kummalta sen mukaan mitä itte on tuota hiilikuitua tullu väkerrettyä. Oliko mitää tarkemmin?

Mä oon kans kuullu samaa kyll se vaan voi vääntyy.

Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
11.02.2005 16:02:04

Mä oon kans kuullu samaa kyll se vaan voi vääntyy.

Juu, voi kyllä, mutta se auringonvalo-hommeli kuulostaa kummalta. Niinko.

Basismi
11.02.2005 16:09:23

Tämän verran sain tongittua talkbassista. Grafiittikaula on tunteeton kosteuden muutoksille, jotka liikuttavat puukaulaa. Mutta todella extremelämpötilat näemmä eivät sille hyvää tee.

"Even then, it does warp under extreme conditions. A friend of mine played bass for the Mongolian soul group, Camerton two years ago. The gig was in a stadium in Ulan Baatar in the middle of winter. Temperatures hovered around -40deg C.

The neck of his Zon warped."

"I had an early Zon that baked in the car on a VERY hot day. Bad things happened to the neck. Joe Zon recommended heat and pressure to try to remedy, or replace. I opted for the later."

"I have asked a couple of techs around my area about their thoughts on the graphite neck. One was quite verbose about how graphite necks can warp despite what is claimed. Another tech agreed somewhat indicating that yes it can happen but not often and the fix is generally easy (something to do with heating the neck to a temperature where it can be adjusted). I can't image what it would take to warp a Modulus neck but I think it would be nice for peace of mind sake to have the truss rod."

"The neck on my older Q5 did warp ever so slightly in the heat of a container when I shipped it to hawaii, and now I wish it had a truss rod so I could give it just the tiniest bit more relief. Instead I avoid the first 2 positions on the D and G strings. Actually, I wish it had dual truss rods. A new neck is upward of $800 "

"I had a guy tell me that he had been leaving his neck-thru Modulus in the trunk of his car, and that the neck had warped. He wanted to know what could be done. (He started the conversation by asking what Modulus' warranty was, then told me what was wrong.) They wouldn't do anything for him, it was his fault, and I'm sure that it would have been too costly for them to fix."

Viistous helpottaa soittamista!
Karlsson
11.02.2005 16:24:13

http://www.bassnw.com/Used%20Basses … ull_modulus_alembic_custom_4_st.htm

Tosta tommonen...

Juuh, ekaks tulis mieleen että hiilikuitukaulan valmistus prosessissa on mennyt joku pieleen noissa tapauksissa.

Hiilikuidusta kun jotain tehdään niin siihen käytetään siis hiilikuitua (usein mattomaisessa muodossa, joka on raaka-aineena ihankuin kangasta) ja laminointi-ainetta, elikkäs hartsia. Hartsit joita olen itse käyttänyt, ovat sellaisia, että sekoitettaessa kovetinainetta niihin, ne alkavat kiehua ja siten kovettua itsekseen. Tässä kiehumisvaiheessa muotin sisään voi tulla ilmakuplia, jotka heikentävät rakennetta.

Tosin kun tuollaista kaulantapaista palikkaa tehdään, niin muotti vielä kovettumisen ajaksi laitetaan uuniin paineen aikaansaamiseksi. Eli mietin vaan sitä että ei auringon lämmittämisen pitäisi tuntua missään kun valmistusvaiheessa jo mennään sellaisiin lämpötiloihin, että piffit kärtsäis ja pahasti...

Klassinen hupailu oli muuten pyytää asiasta tietämätöntä ottamaan kiinni muotista kun hartsi alkoi kiehua. sitten katseltiin kuinka kauan se käsi siinä pysyy...

Juuh, niin, mielenkiintoista yhtä kaikki. Eli mitä me opimme tästä? Ällös luota mainosmiehen puheisiin. Siitähän tuo hiilikuidun kaikkivoipaisuus soitinrakennusaineena on lähtöisin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti