Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielien keittämisestä.
1
Aminohappo
14.06.2004 20:16:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain tuossa lahjaksi uuden kielisetin ja oli tarkoitus heittää ne kiinni, mutta entinen setti on vähän paksumpi joten haluasin säästään ne.
Joten kysyisin vähän neuvoa kielien keittämisestä.
Onko siinä jotain aikaa miten pitkää niitä pitää keitellä tai jotain ?
 
coz every girl grazy 'bout a sharp dressed man.
Wil-J
14.06.2004 20:25:55 (muokattu 14.06.2004 20:26:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistät veteen vähän esim. fairya ja annat kielten olla kiehuvassa vedessä joku 5-10 minaa... Kyllä sillä pitäisi lähteä lika. Kannattaa sitten kuivata ne aika nopeasti ettei vesi pääse vahingoittaa niitä..
 
Edit: Eikä kannata mitään parasta teflon kattilaa käyttää ;)
 
Piirakka
14.06.2004 21:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zippobensalla, pirtulla tai jollain muulla hyvällä saa kans paskaa pois kielistä jonkun nukkaamattoman liinan kanssa kun pyyhkii, ei täysin keittämisen veroinen mut kyl se soundi kirkastuu..
 
Akustiseen tätä joskus käytin, nyt ennemmin vaihdan kielet, bassolle toimii myös..
 
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
poppamies
14.06.2004 21:28:24 (muokattu 14.06.2004 21:28:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistät veteen vähän esim. fairya ja annat kielten olla kiehuvassa vedessä joku 5-10 minaa... Kyllä sillä pitäisi lähteä lika. Kannattaa sitten kuivata ne aika nopeasti ettei vesi pääse vahingoittaa niitä...
 
Aivan. Ideahan on etää rasva ja paska lähtee. Niin huvittavalta kun se kuulostaakin niin keittämisen jälkeen voi vielä paistaa uunissa 50 asteessa että kuivuvat.... Kyllä tuollaisia keitettyjä ja paistettuja kieliä voi hyvin pitää varakielinä. Niissä keitetyissä on sellainenkin etu ettei poikkea soundiltaan kovin paljon siitä katkenneesta kielestä...
 
"G-strings are for strippers"
Johannes_t
15.06.2004 10:34:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielien keittäminen on tosiaan "ihan jees" ja "tosi ookoo", ainoa _mutta_ jutussa on se, että soundi säilyy kirkkaana todella vähän aikaa, kaksi tai kolme soittokertaa. Olen homman muutaman kerran suorittanut ja tulos ollut aina sama. Ehkä muilla parempia kokemuksia?
 
chief
15.06.2004 10:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielien keittäminen on tosiaan "ihan jees" ja "tosi ookoo", ainoa _mutta_ jutussa on se, että soundi säilyy kirkkaana todella vähän aikaa, kaksi tai kolme soittokertaa. Olen homman muutaman kerran suorittanut ja tulos ollut aina sama. Ehkä muilla parempia kokemuksia?
 
Juu, sama homma. Keitin DR:n nikkeliroundit ja ne stumppas melkein saman tien.
 
"Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi." -Schopenhauer
rattledad
15.06.2004 10:49:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

keittämisen jälkeen voi vielä paistaa uunissa 50 asteessa että kuivuvat....
 
Tuosta kielten keittämisestä/paistamisesta tuli mieleen kaivaa vanhasta BP:stä Anhony Jacksonin (muisto)kirjoitus studiobasisti Ronnie Bakerista, jolla oli tapana laittaa uudet kielet käyttämättömään vanhaan bassoon, kiristää ne vireeseen ja voidella lisäksi margariinilla. Jo vuoden kuluttua ne saattoi puhdistaa ja laittaa käyttöbassoon kiinni - "still a bit on the bright side but usable".
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Wil-J
15.06.2004 12:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta pirtusta/zippobensasta vielä... Niitä kieliä voi myös liottaa siinä vaikka yön yli ja siitä kuulemma tulee vielä parempi tulos kun keittämisestä (pitäisi säilyä se kirkkaus vähän pitempään) mutta itse en ole kokeillut... Keittämisen huono puoli tosiaan on että se on hyvin lyhytkestoinen ratkaisu.
 
Jalmus
15.06.2004 13:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä itse keitän pelkällä vedellä, eli en sotke sinne mitään lisäksi. Ihan hyvin toimii mulla. Otan yleensä pois, kun vesi on kiehunut noin 30 sekuntia.
 
absqua
15.06.2004 14:55:11 (muokattu 15.06.2004 14:57:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen joskus lausunut tällä palstalla tämän saman vinkin ennenkin, mutta menköön taas:
 
Jos teillä mahdollisuus päästä jossakin käyttämään ultraäänipesuria (eli vehjettä jonka pesuteho perustuu ultraäänen taajuuksilla värähtelevään veteen) niin sillä kannattaa pestä bassonkieletkin.
Pesutulos on mun kokemuksieni mukaan huimasti parempi kuin keittämällä. Pesutulosta parantaa vielä kuuman veden ja pesuaineen käyttö.
Useimmiten ultraäänipesurilla pestään kaikenlaista kamaa jossa on niin pieniä koloja ettei niihin millään mekaanisella hankauksella tms. päästä käsiksi = bassonkielten punosten välit.
 
Toinen, hieman maanläheisempi vinkki on kielten hinkkaus astiaharjalla vesisuihkun alla. Tätä en ole itse kokeillut, mutta eräs kanssabasisteista hehkutti vielä keittämistäkin paremmaksi keinoksi... mene ja tiedä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hemmo
15.06.2004 15:50:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Provo 1: naudan kielen keitto-ohje
- 1 naudan kieli
- 1 sipuli
- 2 porkkanaa
- suolaa
- maustepippuria
- valkopippuria
- 2 rkl etikkaa
Keitä kieli kypsäksi (noin 3-4 tuntia), kuori ja säilytä vihannesliemessä.
 
Provo 2: nuudeleita bassonkielisopassa
- keitetään vanhoja, likaisia ja ruosteisia bassonkieliä vesitilkassa vähintään 4 tuntia, otetaan kielet pois
- lisätään keitinveteen suolaa, pippuria, öljyä ja nuudeleita
- keitetään kypsäksi
- Voila!
 
Provo 3:
- ei sbassokieliä keitä ku köyhät ja....nooh, en sanokaan
- joko hyväksytään kielien likaantuminen, viruminen ja vanheneminen, ja sen kun soitellaan, vuosikausia
- tai sitten ostetaan uudet kielet
 
Hemppan Ritsa & Pitsa palvelee. "Mitä sais olla?"
absqua
15.06.2004 16:01:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Provo 3:
- ei sbassokieliä keitä ku köyhät ja....nooh, en sanokaan

 
no sano vaan
 
- joko hyväksytään kielien likaantuminen, viruminen ja vanheneminen, ja sen kun soitellaan, vuosikausia
- tai sitten ostetaan uudet kielet
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Hytne
15.06.2004 18:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielien keittäminen on tosiaan "ihan jees" ja "tosi ookoo", ainoa _mutta_ jutussa on se, että soundi säilyy kirkkaana todella vähän aikaa, kaksi tai kolme soittokertaa. Olen homman muutaman kerran suorittanut ja tulos ollut aina sama. Ehkä muilla parempia kokemuksia?
 
Eikä tuo keittäminen enää jossain vaiheessa auta. Kun kielet on tarpeeksi vanha, ei siinä konstit enää kovinkaan auta.
Tässä tilanteessa keittäminen toimii mainiosti.
 
Deere on kone, muut on leluja!
Hytne
15.06.2004 18:02:52 (muokattu 15.06.2004 19:05:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tupla
 
Deere on kone, muut on leluja!
JE
15.06.2004 18:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäiskö tästä tehdä FAQ?
 
OL NIINGON GOTONAS!
poppamies
15.06.2004 18:31:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäiskö tästä tehdä FAQ?
 
Ei tartte. Kuka keittää, kuka ei...
Ei niistä uudenveroisia saa vaikka keittäisi viikon konjakissa.
 
"G-strings are for strippers"
Zonebs
15.06.2004 18:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niistä uudenveroisia saa vaikka keittäisi viikon konjakissa. AMEN
 
www.bassnw.com/bass%20fun%20links.htm
Aminohappo
15.06.2004 19:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dodi nyt on tullu ohjeita kivasti eiköhän näillä pärjää.
 
I have a phobia that someone's always there.
hemmo
15.06.2004 20:14:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäiskö tästä tehdä FAQ?
 
Ehdottomasti, ettei enää tartte ruokaohjeita ladella. 8-=
 
Hemppan Ritsa & Pitsa palvelee. "Mitä sais olla?"
lfc
16.06.2004 18:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti, ettei enää tartte ruokaohjeita ladella. 8-=
 
www.ruokailijoiden.net
 
Life is a game, that's never too lame.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «