Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten paksuus
1 2 3 4
BassoSisko
22.03.2010 17:24:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Bassonkieleten paksuus vaikuttaa soitettavuuden lisäksi myös soundiin. Paksummissa kielissä on paksumpi soundi, karkeasti ottaen. Syy on siinä että paksummissa kielissä on enemmän massaa värähtelemässä.
 
Haa! Mikä on siis totuus kielten paksuudesta?
 
hollstro
22.03.2010 17:41:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Haa! Mikä on siis totuus kielten paksuudesta?
 
Kyllähän se noin on niinkuin Absqua sen sanoo, mutta väitän että yksi pykälä paksuutta lisää ei juuri korvinkuultavaa eroa tuo. Sotketaan vielä pakkaa sillä että eri valmistajilla on erilaisesta priosessista ja materiaaleista johtuen erisaundisia kieliä joten toi paksuus sinällään on vain yksi muuttuja isommassa kuviossa.
 
Kileten paksuutta ei minusta kannata valista sen perusteella mitä saundia hakee, vaan siihen vaikuttaa materiaali (Nikkeli/Teräs/...) viimeistely (hiomaton, puolihiottu, hiottu) jne...
 
Kielten paksuuden valinta riippuu mulle vain ja ainoastaan soittotuntumasta, minkalaista tatsia hakee.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
BassoSisko
22.03.2010 17:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: vaan siihen vaikuttaa materiaali (Nikkeli/Teräs/...) viimeistely (hiomaton, puolihiottu, hiottu) jne...
 
Ai, tämähän on mielenkiintoista. Voisitko please kertoa vähän lisää tästä aiheesta tai joku muu?
 
Itse oon ymmärtänyt että kielten paksuus vaikuttaa kaulan säätöön ja myös kielen pituuteen (ehkä luin jostain tai ymmärsin jotain väärin). Jos asia on näin niin vähän paksummat kielet voisi olla paremmat minun bassossani. Vai oonko nyt ihan pihalla?
 
hollstro
22.03.2010 17:57:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Ai, tämähän on mielenkiintoista. Voisitko please kertoa vähän lisää tästä aiheesta tai joku muu?
 
Itse oon ymmärtänyt että kielten paksuus vaikuttaa kaulan säätöön ja myös kielen pituuteen (ehkä luin jostain tai ymmärsin jotain väärin). Jos asia on näin niin vähän paksummat kielet voisi olla paremmat minun bassossani. Vai oonko nyt ihan pihalla?

 
sanoisin että et ole pihalla, kielen paksuus/materiaali aiheuttaa nämä ilmiöt (Kaulan ja intonaation säätötarpeen). Asiaa pitä ajatella niinpäin että kieltä ei valita noiden ominaisuuksien perustella vaan juuri päinvastoin: ensin valitaan kielet jotka ovat soittotuntumaltaan ja saundiltaan sellaiset joita haluaa, sitten säädetään basso niiden mukaan.
 
Toki jos soitin on viallien, tai muuten sellainen että sitä ei saa soitettavaksi muuta kuin valitsemalla tietyntyyppiset kielet, niinkin voi toimia.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Jamppa2
22.03.2010 18:54:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ernie balli regular slinky roundit. Soundaa kato...
 
Osta koko paketti jo tänään ja naura paskainen nauru iloisena Esso-vahvistimen omistajana tavallisille hölmöläisille.
J.Nikkanen
22.03.2010 21:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ZOG. Se on siinä.
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
hollstro
22.03.2010 21:55:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jamppa2: Ernie balli regular slinky roundit. Soundaa kato...
 
Nää on munkin suosikkikielet, olleet jo lähes 20 vuotta
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
BassoSisko
22.03.2010 22:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan kiva että ehdottelette kielimerkkejä, mutta...
 
Voisko joku kuitenkin selittää tämänkin asian?
hollstro: materiaali (Nikkeli/Teräs/...) viimeistely (hiomaton, puolihiottu, hiottu) jne...
 
Niin ja mikä merkki on ZOG?
 
hollstro
22.03.2010 22:43:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Ihan kiva että ehdottelette kielimerkkejä, mutta...
 
Voisko joku kuitenkin selittää tämänkin asian?
 
Niin ja mikä merkki on ZOG?

 
Mene vaikka tänne: http://store.daddario.com/category/145850?language_id=1¤cy_id=1 niin näet mitä materiaaleja, paksuuksia ja viimeistelyjä on tarjolla ja miltä ne valmistajan mukaan saundaavat (Bright...Melow-skaalalla)
 
ZOG-merkin idea on tehdä (tai ilmeisesti vain sarjoittaa ja myydä, ne on muiden tekemiä) kieliä joiden veto on keskenään sama. Siksi kielten paksuudet ovat epäkonventionaaliset. Daddarion saitilta tämäkin ilmiö löytyy linkistä support/string tension quide
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
23.03.2010 19:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Ihan kiva että ehdottelette kielimerkkejä, mutta...
 
Voisko joku kuitenkin selittää tämänkin asian?
 
Niin ja mikä merkki on ZOG?

 
Joo, sori. Siis jos lontoo taipuu, niin tää on ihan viihdyttävääkin tekstiä:
 
http://www.zacharyguitars.com/Strings.htm
 
Itsellä noiden kielien laitto bassoon oli hämmentävä kokemus. Toistaiseksi tuntuvat parhailta kieliltä mitä on koskaan ollut. Tunne lienee sama kun vaihtaa takasin Ernie Balleihin, Super Slinkyihin tosin.
 
http://www.456music.com/images/products/ErnieBall/2834EB.jpg
 
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
BassoSisko
23.03.2010 21:36:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Joo, sori. Siis jos lontoo taipuu, niin tää on ihan viihdyttävääkin tekstiä:
 
Äh, tylsää jaaritteluahan tuo oli kuin mikä, mutta täyttä asiaa. Olin itsekin ihmetellyt jotenkin löysää eetä, nyt se sai selityksen. Mä olen ihan myyty!
 
Ja tuosta basson säädöstä, noh, en nyt vain saa sitä kohdilleen joten kiikutan sitten fasulle, jospa nuo ammattilaiset saisivat mun bassoni säädettyä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «