Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: G&l L-2000
1 2 3 4
HC-Audio
09.07.2003 16:33:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo elikkäs tällästä peliä olisin hankkimassa hintaan 1600e. en oo vielä päässy koittamaan, mutta oon kuullu et soundivalikoima on valtava. kuulemma yhdistää Jazzbasson, presarin ja musicmanit. onkos kellään tällästä tai ootteko soitellu?
 
Pernax
10.07.2003 17:37:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen jo pidemmän aikaa kuolannut täysvaahterakaulaisen L-2500:n perään, ehkäpä syksymmällä voisi todella ruveta sellaista jahtaamaan kunhan rahapussi ensin osoittaisi elpymisen merkkejä. G&L:n sivuston mukaan Suomen päässä asioita hoitelisi Soundata Oy, mutta ilmeisesti kyseisen puljun pojjaat eivät mailejansa lue koska G&L-asiaa tiedusteltaessa ei vastausta ole tullut. Löytyyköhän kyseisiä kepukoita muista liikkeistä? Olisi mukava päästä suorittamaan kunnon "TM tutkii ja testaa"-tyyppinen operaatio jossain välissä. Jos jollakulla on näköhavaintoja Etelä-Suomen alueella pesivistä L-sarjalaisista voisi hän ystävällismielisesti ilmoitella niistä täällä.
 
-Pernax
 
http://www.helionprog.com
Prowleri
10.07.2003 17:43:24 (muokattu 10.07.2003 18:04:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hellas-Piano edustaa G&L:ää, siellä näytti ainakin ASAT olevan viimeksi jossa siis on käsittääkseni samat sähköt.
 
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
karhuan
16.07.2003 11:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, L-2000 on aika loistava basso. Itselläni on ollut aikoinaan nauhallinen malli ja nyt nauhaton. Vaihdon syy oli lähinnä se, että saman aikaisesti 1-bassona mulla oli nauhallinen Fenderin Jazz Bass, ja (erityisesti peukulla soittaessa) GL tuntui Jazziin verratuna raskaammalta ja kömpelömmältä. Se on kylläkin täysin tottumiskysymys - nykyään GL istuu käteen tosi hyvin myös peukutellessa.
 
Kaulan kanssa kannattaa olla tarkkana. Nauhallisessa kaula oli hieman kiero. Säätämällä sointi oli ihan ok, mutta kuitenkin...
 
Soundillisesti L-2000 on rikas. Nauhattoman kanssa soundit ovat tietysti aivan eri maailmasta, mutta säätövaraa riittää monessa suhteessa. Aktiivisuudestaan huolimatta nauhattoman kanssa parhaat soundit olen saanut kuitenkin passiivi-puolelta (vara-asento patterin loppumisen varalle). Nauhallisen kanssa asia olisi varmasti toisin.
 
Jos hyvän löydät, osta pois! Tuskin petyt.
 
Bbasisti
16.07.2003 12:14:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ainakin olen tykännyt soitella tuolla, tossa avatar kuvassa se näkyykin. Järeen oloinen peli ja saundeissa löytyy. Hellas-pianosta ostin sen aikoinaan.
 
Norsun vehkeet ja kanin tahti.
Niskamies
18.05.2006 23:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaanpas tämä topikki ylös kun on keskustelua G&L:stä.
 
More is more.
Niskamies
18.05.2006 23:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästähän pitää aloittaa uusi keskustelu. Vai löytääkö joku jonkun vanhan G&L keskustelun?
 
Löydetty on.
 
More is more.
rijopu
18.05.2006 23:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaanpas tämä topikki ylös kun on keskustelua G&L:stä.
 
Hienoa!
 
Niin. Mitä kehitystä G&L:n bassoissa on mun mielestä verrattuna vaikkapa Fendereihin.
No pikaisella miettimisellä mieleen tulee, että:
- Mainiot virittimet. Runko-osa, jonka ympärille kielet kiinnittyvät on tehty alumiinista ja tämä osa on kartoinmallinen, jolloin kielet ohjautuvat automaattisesti lähelle lapaa. Uutta on siis keveys ja käytännöllisyys. Kaulapainoisuudesta ei ole tietoakaan.
- Talla on jämäkkä ja laadukasta tekoa, ja säätäminen on helppoa.
- G&L bassojen elektroniikka on todella monipuolinen. Mikeissä on todella antava ulostulo ja ainakin L-2000 saa soundeja joka lähtöön. Tärkeä muutos esim Leon edellisiin luomuksiin Jazziin, Presariin ja Musariin on se, että bassossa on aktiivietuaste, jonka saa kytkettyä päälle ja pois.
- Ja taitaapa nuo Jenkki G&L:ät olla jopa pitkälle aitoa käsityötä, jos se jotain kiinnostaa.
 
No ainakin noi tuli näin äkkiseltään mieleen.
 
Omassa bassossani on tosiaan kaula kiinni kolmella ruuvilla, ja sitä monen oudoksuu. En vain ole itse keksinyt, mitä haittaa siitä on.
 
Niskamies
18.05.2006 23:57:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa bassossani on tosiaan kaula kiinni kolmella ruuvilla, ja sitä monen oudoksuu. En vain ole itse keksinyt, mitä haittaa siitä on.
 
En minäkään, mutta ainakin niitä Fenderin 70-luvun virityksiä on moitittu. Enemmän tietävät kommentoikaa ihmeessä.
 
More is more.
rijopu
19.05.2006 00:02:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään, mutta ainakin niitä Fenderin 70-luvun virityksiä on moitittu. Enemmän tietävät kommentoikaa ihmeessä.
 
Pitääpä huomenna ottaa oikein asiaksi testailla tuota kiinnitystä. Todennäköisesti kaulan kulmaa säätävä tilttiruuvi toimii paremmin, jos takana on vain yksi kiinnitysruuvi. Mutta tään on vaan mutu-spekulaatiota.
 
chief
19.05.2006 00:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään, mutta ainakin niitä Fenderin 70-luvun virityksiä on moitittu. Enemmän tietävät kommentoikaa ihmeessä.
 
Niitä moitittiin koska ne oli tehty hiukan huolimattomasti. Jos liitoksen tekee kunnolla niin se toimii kolmellakin ruuvilla.
 
"It's the ear, not the gear. "
J.Hollström
19.05.2006 00:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kahdessa -75:ssa 3-pulttinen kaulan kiinnitys ja olen havainnut siitä positiivisiakin asioita. Se kolmas ja alin ruuvi tulee bodyssä olevaan metallipalaan kiinni, jonka voi huoletta vetää niin kierälle kuin käsin saa, ilman vaaraa että se korkaa kierteet, kuten puuruuveilla on joskus tapana tehdä jos vetää liian kireälle. Ja se microtilttiruuvi on ihan kätevä keino säätää kaulan kulmaa, jos tuntee siihen tarvetta. Esim. jos laittaa korkeamman tallan (vaikkapa Badass), niin kaulan kulmaa säätämällä kielet saa haluamalleen korkeudelle, jos tallapaloista loppuu säätövara.
 
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
PnukBassist
19.05.2006 09:50:42 (muokattu 19.05.2006 09:51:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin haluan tuollaisen älkakstonnisen. Tai edes sen Tributen. Kyrpii ja korpeaa kun ei ole rahaa, ja olen kuitenkin tuommoisen perään kuolannut jo koko tämän vuoden puoliskon. Taidanpa odotella lottovoittoa...
 
Ja niin itse bassosta että sehän on aivan mahtava peli, oikeastaan paras mitä olen soittanu.
 
Jos nyt sitten mennään vähän offtopikkiin, kuten tässä jo tuo ruuvikeskustelun kanssa on menty, niin miten ylipäätään ne ruuvit siellä vaikuttavat? Että mitä hyötyä siitä on jos siellä on se kuus ruuvia tai kolme ruuvia? Kuulostaako se kovin erilaiselta vai mikä siinä on? Ite en oo tämmöistä hommaa oikein koskaan miettinytkään, oon vaan ajatellu että mitä enemmän ruuvia siellä on niin sitä paremmin basso kestää riehuntaa. Hehe.
 
Myynnissä Ibanez SR800
Teijo K.
19.05.2006 10:19:48 (muokattu 19.05.2006 10:20:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa!
 
Niin. Mitä kehitystä G&L:n bassoissa on mun mielestä verrattuna vaikkapa Fendereihin.
No pikaisella miettimisellä mieleen tulee, että:
- Mainiot virittimet. Runko-osa, jonka ympärille kielet kiinnittyvät on tehty alumiinista ja tämä osa on kartoinmallinen, jolloin kielet ohjautuvat automaattisesti lähelle lapaa. Uutta on siis keveys ja käytännöllisyys. Kaulapainoisuudesta ei ole tietoakaan.

 
Enpä osaa pitää näitä perinteisiäkään virittimiä epäkäytännöllisinä. Kauhean keveitähän ne toki eivät ole. Toisaalta en ole kaulapainoisuutta kokenut juurikaan Fenderin suunnittelemien bassojen ongelmaksi, lukuunottamatta yhtä G&L mallia. Tuo StingRay on ainakin ihan tasapainoinen. Ja minä olen aika hysteerisen tarkka siitä että soitin ei saa olla yhtään kaulapainoinen. Yksi mihin tuo paino lavassa vaikuttaa suoraan on ne kuuluisat deadstopit. Toisethan lisäilevät sinne lapaan kaikenlaisia metallilätkiäkin.
 
- Talla on jämäkkä ja laadukasta tekoa, ja säätäminen on helppoa.
 
Parempaan tai huonompaan, niin tämä muuttui jo MusicManissa. Ja kukas se oli kun vertailutti ulkonäöllisesti varhaista stingRayn tallaa Geeällään ja tulikin äkillinen "ahaa" elämys. Soundillisesti minulle on alkanut tulemaan sellainen ajatus, että mitä painavampi talla sitä vähemmän se puun ominaissoundi pääsee esille. Se alkaa hallitsemaan se talla sitä meininkiä. Jotkut tykkää ja toiset ei. Näitä aina esille nousevia mielipidekysymyksiä tämä. Säätöjen kannalta en ole lukuisia kertoja fenderin peltitallaa säätäessäni (kavereiden ja omien bassojen) kertaakaan törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin tai vaikeuksiin. Muutaman kerran olen kyllä lukenut säätövaran loppumisesta kesken, mutta se ei ole liittynyt mitenkään tallan rakenteeseen.
 
- G&L bassojen elektroniikka on todella monipuolinen. Mikeissä on todella antava ulostulo ja ainakin L-2000 saa soundeja joka lähtöön. Tärkeä muutos esim Leon edellisiin luomuksiin Jazziin, Presariin ja Musariin on se, että bassossa on aktiivietuaste, jonka saa kytkettyä päälle ja pois.
 
Tuo monipuolinen elektroniikka on kiva lisä sellaiselle, joka tykkää kaivella yhdestä bassosta mahdollisimman monta erilaista soundia ulos, mutta siihenkin minulla on nykyään tullut sellainen "mutta". Näet uskon vakaasti, että kaikista bassoista tulee se yksi hyvä soundi ikäänkuin "luonnostaan" ulos. Nyt jos soittaja alkaa sitä jälkeenpäin elektroniikalla muttamaan, niin siihen muutettuun soundiin tulee aina sellainen elektroniikan haju ja maku. Siksipä kolvailin Musariinkin piuhat suoraan mikiltä jakille, ja ohitin siis kaiken elektroniikan. Omissa rakenteluissani minulla on ollut kolme vaihetta. Aloitin ns. volumepotikallisella kaudellani. Sitten minulle tuli aktiivielektroniikkojen kausi, ja nyt olen päätynyt mikki suoraan jakille menetelmään. Toisinaan olen kyllä harkinnut on/off kytkimen lisäämistä noihin. Välillä nuo mitään tekemättömät potikat tuossa Musarissani harmittavat minua. Siis nyt modauksen jälkeen. Toisaalta haluan pitää tuon sellaisena, että sen voi nopeasti perua sen modauksen jos tulee vaikka tarve myydä pois tuo basso. Hotit mikit eli kauhean antava ulostulo ei aina toimi kovinkaan hyvin putkivahvistimien kanssa. Sitä etuastepierua alkaa ilmenemään liian varhaisessa vaiheessa ja tatsi on vaikeampi hallita.
 
- Ja taitaapa nuo Jenkki G&L:ät olla jopa pitkälle aitoa käsityötä, jos se jotain kiinnostaa.
 
Tämäpä juu. Toisaalta Leo selvästi peruutti yhdestä aiemmin melko mullistavana ja tärkeänä keksintönä pitämästäni jutusta, eli siitä ideasta että tehdään mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää mahdollisimman monille. Fenderithän ovat alusta lähtien olleet mitä suurimmissa määrin nimenomaan sarjatyönä tehtyjä soittimia. Ja äkkiä sen huomaan kun Fenderiä katselee miten niitä desing-ideoita on kehitelty nimenomaan sarjatyö mielessä. Toisaalta G&L:ästä ei löydy äkkiä mitään sellaista desing ratkaisua mikä varsinaisesti vaatisi käsityötä. Tavallaan ne sarjatyön vaatimuksia mukailevat ideat tehdään nyt sitten vain käsityönä. Suhtautumiseni on hieman ambivalentti tähän muutokseen.
 
No ainakin noi tuli näin äkkiseltään mieleen.
 
Omassa bassossani on tosiaan kaula kiinni kolmella ruuvilla, ja sitä monen oudoksuu. En vain ole itse keksinyt, mitä haittaa siitä on.

 
Mainioita bassojahan nuo G&L:ät on, minunkin mielestäni lukuunottamatta sitä yläsarvetonta mallia joka oli aivan liian kaulapainoinen kun sitä takavuosina testailin. Vankka peli toki sekin sellaiselle joka ei kaulapainoisuutta pidä vikana.
 
Noista suunnitelmiin tehdyistä muutoksista voikin sitten olla montaa mieltä. Toisille ne on parannuksia ja toisille huononnuksia. Tämä on ihan siitä kiinni että mitä soittimeltaan hakee. Ulkonäkö on sitten sellainen mielipidekysymys parhainta luokkaa. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Jos minulla olisi ollut tuollainen G&L runko johon olisi pitänyt tehdä kaula uusiksi, niin tuskin olisin matkinut sitä lapaa alkuperäisestä. Se jotenkin, tuota, hmm. Kolmepulttinen kaula on varmasti hyvä ja toimiva ratkaisu. En keksi mitään ihmeellistä siitä näin äkkiseltään.
 
Fenderit, Musarit vai GeeÄllät? Nojoo, meikä soittaa mieluiten Teijo-bassoilla. :)
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä
absqua
19.05.2006 13:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussa tulevalle hum.kandille. Hieno puheenvuoro.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
19.05.2006 14:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussa tulevalle hum.kandille. Hieno puheenvuoro.
 
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
mr.bungle
19.05.2006 14:15:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostakee joku minun L-2500 Tribute Premium...
 
Omia mietteitä sarjasta:
 
-Mikit vähän liian kuumat, sopii kyllä moneen tarkoitukseen, mutta se murskaava saundi syö joskus dynamiikkaa.
-Kaula on presarimallia. Itse olen jats-miehiä
-Loistava akustinen saundi ainakin saarnirungolla
-Hieno eq. Paljon käyttökelpoisempi, kuin perus bass/treble joka aiheuttaa lähinnä puuroa tai kihinää.
-Hienon näköisiä soittimia ovat.
 
bassolla hanuriin
rijopu
19.05.2006 14:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderit, Musarit vai GeeÄllät? Nojoo, meikä soittaa mieluiten Teijo-bassoilla. :)
 
No tulipas äijältä tavaraa oikein urakalla. Mä haluan kuitenkin tarkentaa, että mun puheenvuoro noista mainitsemista asioista lähti liikkeelle, siitä miten G&L:n bassot ovat kehittyneet Leon aikaisemmista tuotoksista. Missään vaiheessa en vissiin maininnut, että ovatko ne parempia tai huonompia. Sehän on ilman muuta soittaja oma tulkinta asiasta.
 
rijopu
19.05.2006 19:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussa tulevalle hum.kandille. Hieno puheenvuoro.
 
Hieno puheenvuorohan toi on, mutta mä en vieläkään tajua sen vuodatuksen syvällistä motiivia?
 
Teijo K.
19.05.2006 20:05:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno puheenvuorohan toi on, mutta mä en vieläkään tajua sen vuodatuksen syvällistä motiivia?
 
Eikös tänne pitänyt tulla kertoilemaan G&L tuntemuksistaan? No minäpä kertoilin, ei siinä sen syvällisempää ole takana. Siis siellä toisessa ketjussa kun alkoi keskustelu luistamaan "väärille urille" niin käsitin että sitä jatkettaisiin täällä?
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «