Aihe: Lyhytskaalaisen kielet 1 | |
---|---|
Progorava 05.05.2024 00:52:28 | |
Näillä näkymin talouteen on tulossa ensimmäinen lyhytskaalainen (30") basso. Kyseessä on tummasoundinen kahdella bumhuckerilla varustettu vehjes, joten kirkkautta kannattanee hakea teräksisitä kielistä? Millaiseen vahvuuteen kannattaisi tähdätä? Soittotyyli on jossain määrin väkivaltainen, joten tuskin mitään ihan rimpulasiimoja kannattaa harkita.. | |
ituvirtanen 05.05.2024 10:11:20 | |
Sopiva setti löytyy vain kokeilemalla. Mitä olet käyttänyt aiemmin, mistä pidit? Viisikielisten kanssa kuvittelin aikanaan, että paksumman täytyy saundata paremmalta, kunnes vähän vahingossa .135 vaihtui paksuuteen .120 ja B heräsi ensimmäistä kertaa eloon. Soitinkohtaisia juttuja. D'Addario Pro Steels on ainakin kirkas. Mitä raskas soittotyyli tarkoittaakaan, lyhyempi mensuuri saattaa vaatia vähän paksummat kielet. Aloita vaikka 50-setillä, jos satula antaa myöten. Yhdessä kaulassa on BEAD-vireen satula (D oli muistaakseni kokoa 60) ja 40-setti vakiovireessä soi siinä ihan mukisematta. | |
Progorava 05.05.2024 15:42:35 | |
ituvirtanen: Sopiva setti löytyy vain kokeilemalla. Mitä olet käyttänyt aiemmin, mistä pidit? Viisikielisten kanssa kuvittelin aikanaan, että paksumman täytyy saundata paremmalta, kunnes vähän vahingossa .135 vaihtui paksuuteen .120 ja B heräsi ensimmäistä kertaa eloon. Soitinkohtaisia juttuja. D'Addario Pro Steels on ainakin kirkas. Mitä raskas soittotyyli tarkoittaakaan, lyhyempi mensuuri saattaa vaatia vähän paksummat kielet. Aloita vaikka 50-setillä, jos satula antaa myöten. Yhdessä kaulassa on BEAD-vireen satula (D oli muistaakseni kokoa 60) ja 40-setti vakiovireessä soi siinä ihan mukisematta. 34-tuumaisessa minulla on Ernie Ball 2832 (.050" - .070" - .085" - .105") ja niistä minulla ei ole valittamista. Kitaroissa olen tottunut siihen, että lyhyempi skaala -> paksummat kielet. Bassofoorumeita kun selasin niin jengi tuntuu laittavaan 30" bassoihin normaalia ohkaisempia kieliä, enkä ymmärrä miksi. Luulisi menevän tatsi turhan notkeaksi. Muutenkin näkyy olevan aika niukasti tarjolla lyhytskaalaiseen tarkoitettuja kieliä. No onpahan valinta "helpompi". | |
Kefiiri 05.05.2024 18:04:04 | |
Progorava: Kitaroissa olen tottunut siihen, että lyhyempi skaala -> paksummat kielet. Bassofoorumeita kun selasin niin jengi tuntuu laittavaan 30" bassoihin normaalia ohkaisempia kieliä, enkä ymmärrä miksi. Luulisi menevän tatsi turhan notkeaksi. Oman kokemuksen mukaan lyhytskaalainen basso soi paksuilla kielillä kovin yksiulotteisesti. Ohuemmilla sointi on elävämpi vaikka soittotatsista tuleekin omanlaisensa. En ole musiikin asiantuntija. | |
basisti1971 06.05.2024 07:24:30 | |
Moi. Samaa mieltä jäsen ituvirtasen kanssa, kokeilemiseksi menee löytää itselle mieleinen kielisetti. Muuttujia on yksinkertaisesti liikaa. Itse olen vähissä lyhytskaalaisissani (~32") käyttänyt ainoastaan flättejä, joten RW-tarjonnasta (joita oletan että etsit?) tai -sopivuudesta ei ole mitään hajua. Progorava: Muutenkin näkyy olevan aika niukasti tarjolla lyhytskaalaiseen tarkoitettuja kieliä. Tuo on täysin totta, ainakin jos RW kieliä haikailee suosituilta kauppapaikoilta ja tunnetuilta valmistajilta. Flättejä löytyy kenties paremmin koska ovat ainakin ennenvanhaan olleet suositumpia lyhytskaalaisten kieliä. Hiottuja (HR/GW) en ainakaan itse viimeksi etsiessäni löytänyt lainkaan. Olemassa toki on (/on ollut) joten maailmalta saa varmasti, mutta basaareista joista itse tarvikkeeni tykkän ostaa on saatavuus ollut heikko tai olematon. Progorava: No onpahan valinta "helpompi". :), no ei ole. "Lyhytskaalaisia" bassoja kun on rakenteeltaan monenlaisia, edes kaikki lyhytskaalaisen kielinä myydyt eivät kaikkiin lyhytskaalaisiin syystä tai toisesta sovi. Tai eivät ainakaan toimi halutusti. Toisaalta, joissain voi mainiosti käyttää "normimittaisia" 34" skaalalle tarkoitettuja kieliä. Tai modata niin että normimittaisia pystyy käyttämään ;). Helpompaa tietysti ~32" instrumenteilla, hankalampaa kun tuosta vielä lyhenee. Koska lyhytskaalaisten -etenkään 30" ja alle- bassojen kielet eivät ole valtavirtaa, ovat usein ainakin omasta mielestä suhteettoman kalliita, joten etsiessä suosittelen tavalla tai toisella rajaamaan hakua juuri sen instrumentin mukaan johon kieliä haikailee. Kapuloita rattaisiin lyö vahvasti se ettei kovinkaan moni valmistaja ilmoita kielen mitoista kuin halkaisijan ja summittaisen soveltuvuuden tiettyyn skaalaan, ja nuohan eivät tietty kerro vielä läheskään kaikkea tarpeellista. T:Samuli | |
ituvirtanen 06.05.2024 12:25:40 | |
Jos kielet menevät kopan läpi, voivat lyhytskaalaisen kielet olla liian lyhyet. | |
Progorava 06.05.2024 23:21:58 | |
ituvirtanen: Jos kielet menevät kopan läpi, voivat lyhytskaalaisen kielet olla liian lyhyet. Ah totta. Tässä mänöö kielet rungosta läpi. Äh :) | |
basisti1971 07.05.2024 06:55:33 | |
Moi. ituvirtanen: Jos kielet menevät kopan läpi, voivat lyhytskaalaisen kielet olla liian lyhyet. Totta. Samoin voi käydä jos instrumentissa on trapetsikielenpidin. G kieli voi myös herkästi jäädä 34":ssakin vajaaksi jos on 4 puolellaan virikoneistot ja normaalia pidempi lapa (mm. Epi VP -nykyään 60's- Thunderbird). Jne. Progorava: Ah totta. Tässä mänöö kielet rungosta läpi. Äh :) Mutta on 30", ja varsin monet lyhytskaalaiset kielet ovat 32" skaalalle, joten nuo ~5 lisäsenttiä mitä luultavimmin auttavat siihen että lyhytskaalaiset kielet voivat toimia. Ylivoimaisesti yksinkertaisin ja nopein konsti saada selville mitkä kielet omaan instrumenttiin sopisivat (ja etenkin mitkä ei), on epämnetmäisesti rohkeasti paljastaa instrumentin merkki ja malli. Tai jos on omavalmiste, mitata kielten pituudet ja kertoa ne ;). T:Samuli | |
korvaoo 09.05.2024 13:10:18 | |
lainaan julmasti tätä topiccia kun sopii aiheeseen, eli onko edes olemassa short scale värjättyjä kieliä? mienaisn sortua tommoseen iban miKro bassoon ja olisihan se aika rok jos sais jotkut muut kun harmaat kielet :) kaikki paitsi on turhaa. | |
Argonnessen 26.05.2024 22:03:07 | |
Mulla on juurikin tuo Ibanezin mikro, ja tuntuu että siihen on ylipäänsä haastavaa löytää kieliä. Saati sitten värikkäitä. Mutta olishan se hienoa kyllä :) | |
korvaoo 27.05.2024 15:43:10 | |
Argonnessen: Mulla on juurikin tuo Ibanezin mikro, ja tuntuu että siihen on ylipäänsä haastavaa löytää kieliä. Saati sitten värikkäitä. Mutta olishan se hienoa kyllä :) Ostin Pyramid black wires mustat kielet kun vähän ainoat sattui löytymään nikkelihäiriöiselle lyhyenä, mutta pitää sanoa että en noin huonosti väriään säilyttävää kappaletta ole toviin nähnyt. Yhden vähän rokimman biisin soitin plekulla ja nyt puuttuu kielistä sieltä täältä tuota mustaa väriä... Toki se ei isommin haittaa mutta voisin kuvitella että tuo on värjätty jollain perusvärillä... Saa edelleen ehdotella jos joku bongaa jostain jotain muun väristä, tai edes paremmin mustina pysyviä :) kaikki paitsi on turhaa. | |
Progorava 02.06.2024 18:42:56 | |
basisti1971: Moi. Ylivoimaisesti yksinkertaisin ja nopein konsti saada selville mitkä kielet omaan instrumenttiin sopisivat (ja etenkin mitkä ei), on epämnetmäisesti rohkeasti paljastaa instrumentin merkki ja malli. T:Samuli Squier Paranormal Rascal Bass. Tosin tuoneeko mitään lisäarvoa. Oleelliset sanottu. 30" skaala ja kielet läpi rungon. | |
Progorava 16.07.2024 12:27:29 | |
Kefiiri: Oman kokemuksen mukaan lyhytskaalainen basso soi paksuilla kielillä kovin yksiulotteisesti. Ohuemmilla sointi on elävämpi vaikka soittotatsista tuleekin omanlaisensa. Ostin kokeeksi ohuen 40-100 setin. En tykännyt yhtään. Päiväkausien totuttelun jälkeen annoin periksi ja kaivoin miljoonalaatikon pohjalta käyttämättä jääneen 50-110 setin. Tatsi tuntuu paljon luonnollisemmalta, enkä minä ainakaan osaa soundia moittia. Askartelin tuohon vielä molemmille mikeille puolituskytkimet niin on bänditreeneissä jotain tekemistä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)