Muusikoiden.net
06.10.2022

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefektit
1
maokkone
03.09.2022 09:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perinteisesti multiefektit on ollut no no ja moni on vannonut yksittäisten pedaalien nimeen.

Kehitys kehittyy ja näyttää nuo kitaristit siirtyvän yksi toisen jälkeen digivehkeisiin. Toki helpottaa, kun on pankeissa valmiit saundit.

Itse en ole jaksanut seurata kehitystä vaan samalla setupilla mennyt monta vuotta, eikä riitä oikein aika perehtymään, joten kysellään muusikoiden.netin raadilta.

Onko basso puolella tullut jotain game changeria? Tai jos on käytössä jokin hyväksi havaittu, mitkä ne ovat ne ominaisuudet, joiden vuoksi sitä käytät?

pvais
03.09.2022 10:43:53

Mä soitan paljon covereita, sanoisinko että bilemeiningillä, niin multiefekti on kyllä lyömätön. Basson kanssa ei tietysti ole pakko sen saundin kanssa hirveästi kikkailla, mutta onhan se mukavaa kun voi rakentaa paljon erilaisia presettejä bassollekin. Covereita kun soittaa niin biisejä on paljon eri genreistä ja saundi "tarve" melko laaja, niin tähän kyllä tuo multiefekti on hyvä. Itellä keskeisimmät jutut on putkivahvarin saundit eri eq:lla ja sitten täysin clean eri eq:lla sekä slap presetit.

Tietysti vielä asiaa auttaa kun samalla multiefektillä hoituu myös sähkökitaran ja akustisen kitaran tarpeet. Mutta onhan tämä aina semmoinen tunteita herättävä aihe ja puhtaasti soittaja kohtainen mieltymys asia. Ite löydän tarvittavat ja mieluiset saundit multiefektistä. Nyky laitteissa on todella valtavat säätö mahdollisuudet ja runsaat ominaisuudet. Kun semmoisen hommaa niin alkuun pitää kyllä paneutua ja opiskella se perusteellisesti, muuten sen kanssa on vain harmia ja tulee se mielikuva, että laita on huono.

Ite oon aina ollut semmoinen putkivahvistin ja analogi tyyppi, mutta nyt se kääntynyt tähän digihommaan. Helppous, monipuolisuus ja runsaus on vienyt voiton.

vt_17
03.09.2022 19:59:00

maokkone: Perinteisesti multiefektit on ollut no no ja moni on vannonut yksittäisten pedaalien nimeen.

Kehitys kehittyy ja näyttää nuo kitaristit siirtyvän yksi toisen jälkeen digivehkeisiin. Toki helpottaa, kun on pankeissa valmiit saundit.

Itse en ole jaksanut seurata kehitystä vaan samalla setupilla mennyt monta vuotta, eikä riitä oikein aika perehtymään, joten kysellään muusikoiden.netin raadilta.

Onko basso puolella tullut jotain game changeria? Tai jos on käytössä jokin hyväksi havaittu, mitkä ne ovat ne ominaisuudet, joiden vuoksi sitä käytät?

Mulla on Line 6:n HX Stomp toimittanut bassorigin virkaa jo useamman vuoden varsin menestyksekkäästi. Säröt on hyvät, ja mahdollisuus splitattuun signaaliin on mukava juttu. Bonuksena kitaran kanssa tietty toimii myös hienosti. Miinuksena vakiokaapit on aika tunkkaisia, mutta jollain ulkopuolisella IR:llä asia korjaantuu. Efektejä toki löytyy sitten vaikka kuinka. Liitännät on myös monipuoliset.

Neuralin Quad Cortex olisi kai sitten se ultimate digiratkaisu, mutta hintaakin on melkoisesti. Kaverilla on Helix ja QC, ja QC soundaa kuulemma basson kanssa vielä paremmalta kuin Helix-perheen laitteet. En ole itse testannut mutta kuulopuheiden perusteella näin.
maokkone
06.09.2022 07:18:47

pvais: Mä soitan paljon covereita, sanoisinko että bilemeiningillä, niin multiefekti on kyllä lyömätön. Basson kanssa ei tietysti ole pakko sen saundin kanssa hirveästi kikkailla, mutta onhan se mukavaa kun voi rakentaa paljon erilaisia presettejä bassollekin. Covereita kun soittaa niin biisejä on paljon eri genreistä ja saundi "tarve" melko laaja, niin tähän kyllä tuo multiefekti on hyvä. Itellä keskeisimmät jutut on putkivahvarin saundit eri eq:lla ja sitten täysin clean eri eq:lla sekä slap presetit.

Itsekin soitan lähinnä covereita ja ainakin houkutus on värittää soundia jonkin verran biisien ja genren mukaan. Reenit ja etenkin keikat menee jouhevammin, jos soundit on preseteissa valmiina. Ongelmana lienee vain aika tai sen puute, että ehtisi ruuvailemaan ja miettimään soundit kohilleen.

Jos vielä olisi rokkitouhuja, niin oliis melkein jopa suosisin yhtä soundia joka liimaa koko homman, mutta nyt on vähän eri menot.

maokkone
06.09.2022 07:21:15

vt_17: Mulla on Line 6:n HX Stomp toimittanut bassorigin virkaa jo useamman vuoden varsin menestyksekkäästi. Säröt on hyvät, ja mahdollisuus splitattuun signaaliin on mukava juttu. Bonuksena kitaran kanssa tietty toimii myös hienosti. Miinuksena vakiokaapit on aika tunkkaisia, mutta jollain ulkopuolisella IR:llä asia korjaantuu. Efektejä toki löytyy sitten vaikka kuinka. Liitännät on myös monipuoliset.

Neuralin Quad Cortex olisi kai sitten se ultimate digiratkaisu, mutta hintaakin on melkoisesti. Kaverilla on Helix ja QC, ja QC soundaa kuulemma basson kanssa vielä paremmalta kuin Helix-perheen laitteet. En ole itse testannut mutta kuulopuheiden perusteella näin.

HX Stomp voisi olla vielä kipurajan alapuolella, mutta Quad Cortex menee jo reippaasti yli. Näyttää noita HX Stomppeja olevan tutuilla kitaristeillakin käytösäs. Varteenotettava vaihtoehto.

Vessajono
06.09.2022 15:56:07

vt_17: Neuralin Quad Cortex olisi kai sitten se ultimate digiratkaisu, mutta hintaakin on melkoisesti. Kaverilla on Helix ja QC, ja QC soundaa kuulemma basson kanssa vielä paremmalta kuin Helix-perheen laitteet. En ole itse testannut mutta kuulopuheiden perusteella näin.

QC kyllä kaasuttais ja pahasti, mutta ei sitä hintaa vaan pysty perustelemaan itelleen mitenkään, vaikka välillä pitää kitarallakin keikkailla. Vetelen aika monetta vuotta Pod HD 500 X:llä, jonka päivittäminen HX Stompiin on kyllä käynyt mielessä, mutta eipä oo jotenkin jaksanut vaivautua. Ehkä siinä vaiheessa ku yleisöstä tulee joku valittamaan, että onpa kyllä paskat soundit sulla.

Toivottavasti Neuralin r&d:ssä on jo joku esittänyt idean jonkinlaisesta Dual Cortexista. Markkinarako kevytversiolle olis kuitenkin varmasti olemassa, ja toisaalta samaa logiikkaahan esim. Line 6 noudatti Helixien osalta: ensin sitä suurinta ja kauneinta markkinoille ja halvempia versioita sit vasta sen jälkeen.

Once is a mistake, twice is a jazz
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2022, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti