Muusikoiden.net
14.05.2021
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassokaappi mataliin taajuuksiin
1 2
miciiii
15.09.2020 13:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia asioita täytyy ottaa huomioon ja mitä suosittelette, kun tarvitaan bassokajari mataliin taajuuksiin? Vire on siis matala F#.
 
J.Nikkanen
15.09.2020 13:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaappi ja vahvistinasiat kohdilleen ja hakee tukevuutta kerrannaisista eikä siitä matalimmasta mahdollisesta (23 Hz?) taajuudesta. Muistelen että Samuli (basisti1971) olisi joskus soitellut moisella mörkövireellä joten itsekkin odotan mielenkiinnolla hänen vastaustaan.
 
Kefiiri
15.09.2020 13:58:07 (muokattu 15.09.2020 13:58:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mita tuo vire tarkoittaa? Melkein oktaavi alaspäin normaalista? Totta kai pitää saada 23 Hz lävähtämään kunnolla! Valot himmenevät ja hissi pysähtyy joka plektraniskulla.
 
En ole musiikin asiantuntija.
ituvirtanen
15.09.2020 14:20:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi hyvä ymmärtää soittimestakin jotain. Ihan .45-kielisetillä tuollaista pörinää ei voi järkevästi tuottaa. Laveampi kuvaus kokonaisuudesta pändi ja värkit mukaan lukien, sitten on helpompi kommentoida.
 
Yleisohjeena leikkaisin matalimmat pois, kuten J. Nikkanen jo sanoikin. Leikkuri ehkä +30 hertsiin. Mikäli meteliä on tarkoitus tuottaa paljon, isommasta kaapista saa enemmän mutta mataluus syö joka tapauksessa tehoja ihan hirveästi. Kilowatin pääte voi tuntua pieneltä, jos edes perustaajuuden lähellä liikutaan. Kaksi 2 x 15" kaappia ja väkivahvat roudarit, siitä se mörköosasto lähtee.
 
Watteja pitää olla mutta kaapin herkkyys vaikuttaa osaltaan merkittävästi.
 
iec
15.09.2020 15:40:12 (muokattu 15.09.2020 15:41:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, eikös se juuri ole hyvä nyrkkisääntö, että 1. kerrannainen kun kuuluu, niin se riittää vallan mainiosti. Ja oman vähäisen kokemukseni perusteella näin myös on.
 
https://pbs.twimg.com/media/DodPf6yUwAE7YP5.jpg
Tuon perusteella F# perustaajuus on 23Hz, jolloin jos kaapin alarajataajuus -6dB on 46Hz tuuttaa se kyllä jo riittävän matalaa pihalle alimmalla kielellä. PA-maailmassa taitaapi olla niin että puhutaan yleensä -10dB taajuudesta, jolloin siis havaittu/aistittu äänenvoimakkuus on noin puolet referenssitasosta. Jos valmiita kaappeja katselet, niin joku sellainen missä luvataan alarajataajuudeksi 30...35Hz (lähestulkoon aina tarkoittavat -10dB taajuutta) on varmaan passeli, koska silloin -6dB piste on todennäköisesti noin 40...45Hz paikkeilla.
 
Tuossahan oli joku juttu miten nämä harmonisten voimakkuudet ovat suhteessa kielen perustaajuuteen (E-kielestä esimerkki):
https://www.stereophile.com/features/338/
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Saimou
15.09.2020 16:44:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miciiii: Millaisia asioita täytyy ottaa huomioon ja mitä suosittelette, kun tarvitaan bassokajari mataliin taajuuksiin? Vire on siis matala F#.
 
No jos itse soittaisin matalalla F#-vireellä, niin ostaisin tämän vahvistimen. Käytetty, mutta toiminee.
https://reverb.com/item/31895442-kl … hdUPGc5EmIvsJxIFvRtoD3ya5QNDmey5I5U
 
J.Nikkanen
15.09.2020 17:21:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saimou: No jos itse soittaisin matalalla F#-vireellä, niin ostaisin tämän vahvistimen. Käytetty, mutta toiminee.
https://reverb.com/item/31895442-kl … hdUPGc5EmIvsJxIFvRtoD3ya5QNDmey5I5U

 
Jos olis löysää niin ostaisin tuon muuten vaan koska miksipä ei?
 
miciiii
15.09.2020 18:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten pienemmät elementit toimii? Esim. Tossa on luvattu matalimmaks hertziks 25. https://m.thomann.de/fi/phil_jones_ … SI6IjIiLCJsYW5ndWFnZSI6ImZpIn0%253D
 
J.Nikkanen
15.09.2020 19:26:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miciiii: Miten pienemmät elementit toimii? Esim. Tossa on luvattu matalimmaks hertziks 25. https://m.thomann.de/fi/phil_jones_ … SI6IjIiLCJsYW5ndWFnZSI6ImZpIn0%253D
 
Saahan sitä mainostaa mitä huvittaa.
 
miciiii
15.09.2020 19:54:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon vielä vasta-alkaja näissä asioissa, niin mitä tarkotatte tolla kerrannaisella? Ja oon miettiny tälläisen nupin ostamista, niin onko mistäänkotoisin ton vireen kanssa? Musiikki jota soitetaan on raskasta death metallia ja idea olisi saada bassostakin djenttaava. https://reverb.com/item/29761662-da … mpaign=listing&utm_content=29761662
 
Basso jolla soitan on LTD B206 Natural Satin ja tälläisen kielet tilasin jenkeistä.
 
https://kaliummusic.com/product/string-pack-3x4i575f5ne1/
 
Progbass
15.09.2020 21:56:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miciiii: Oon vielä vasta-alkaja näissä asioissa, niin mitä tarkotatte tolla kerrannaisella? Ja oon miettiny tälläisen nupin ostamista, niin onko mistäänkotoisin ton vireen kanssa? Musiikki jota soitetaan on raskasta death metallia ja idea olisi saada bassostakin djenttaava. https://reverb.com/item/29761662-da … mpaign=listing&utm_content=29761662
 
Basso jolla soitan on LTD B206 Natural Satin ja tälläisen kielet tilasin jenkeistä.
 
https://kaliummusic.com/product/string-pack-3x4i575f5ne1/

 
Tuo on hyvä nuppi djenttihommiin. Kielisetin paksuuskin riittää kyllä, mut joudut luultavasti poraamaan tallaan isomman reiän paksuimmalle kielelle että mahtuu, kun talla on näköjään läpireiällä.
 
Itse olen soitellu F# vireessä Dingwallilla, jossa on 37 skaala matalalle kielelle ja kuitenkin on on ollut vaikee saada sitä kunnolla kuuluviin(tosin osasyynä se että soitan vain 2x12 kaapilla). Mut perussääntönä että enemmän keskiääniä/yläpäätä kuin alapäätä ja mielellään säröä mukaan.
 
iec
15.09.2020 22:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miciiii: Oon vielä vasta-alkaja näissä asioissa, niin mitä tarkotatte tolla kerrannaisella?
 
Tämän linkin tekstin loppupuolella on taulukko missä on lueteltu bassokitaran E-kielen perustaajuus ja harmoniset taajuudet joita kuuluu kielen soidessa perustasjuuden lisäksi (kutsutaan myös kerrannaisiksi)
https://www.stereophile.com/features/338/
 
Ja tuossa myös mainittiin, että perustaajuuden (Noin 40 Hz) yläpuolinen ensimmäinen harmoninen (vai kutsutaanko sitä ehkä toiseksi) joka on noin 80Hz soi yli 10dB voimakkaammin kuin 40Hz. Näin se bassokitara tosiaan toimii. 10dB voimakkaampi ääni kuulostaa ihmiskorvan +aivojen tulkitsemana noin 2 kertaa voimakkaammalta ääneltä. Vastaavasti 3dB on aika pieni muutos. Eli se vastaa karkeasti sanottuna sitä jos vaikka hifistereolaitteiston toinen kaiutin kytketään päälle/pois.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
ituvirtanen
16.09.2020 00:37:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: 10dB voimakkaampi ääni kuulostaa ihmiskorvan +aivojen tulkitsemana noin 2 kertaa voimakkaammalta ääneltä. Vastaavasti 3dB on aika pieni muutos. Eli se vastaa karkeasti sanottuna sitä jos vaikka hifistereolaitteiston toinen kaiutin kytketään päälle/pois.
 
* Teoriaosuus:
 
Korvan pienin normaalioloissa kuulema äänen voimakkuuden muutos on noin 3 desibeliä. Studio-oloissa jopa 1 dB on mahdollinen, jos kuulo toimii hyvin.
 
3 dB = tehon tuplaus, vaikkapa 100 W - 200 W, samoin 200 - 400 W tai 400 - 800 W.
10 dB = tehon kymmenkertaistus, 10 W - 100 W, samoin 100 - 1 000 W.
 
Näin ollen kaapin impedanssin puolitus kahdeksasta neljään tuottaa vain minimaalisen lisän äänenpaineeseen, vaikka watteja näennäisesti tuleekin runsaasti lisää. Toki vahvistimelle impedanssin pienentäminen tekee kovaa, koska virrat kasvavat ja lämpöä syntyy enemmän. Siksi kahdeksan on hyvä ja verraten helppo kuorma transistori- tai hakkuripäätteelle (DG).
 
Putkivärkit pitäisi sovittaa tarkemmin, tosin impedanssi muuttuu taajuuden mukana eikä ole vakio.
 
Kun tähän lisää vielä kaapin herkkyyden...
 
* Teoriaosuus loppui.
 
Lyhyesti: Darkglass on todennäköisesti sopiva vahvistin. Kannattaa panostaa isosti kaappiin, koska se tuottaa sen kuultavan äänen. Muuten tapahtuu aika tavallinen: "ostin kalliin kameran ja siihen halvan objektiivin, kun eihän siinä opiskassa ole kuin putki ja vähän lasia." No mistäs se valo sinne runkoon tulee?
 
miciiii
16.09.2020 01:05:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: * Teoriaosuus:
 
Korvan pienin normaalioloissa kuulema äänen voimakkuuden muutos on noin 3 desibeliä. Studio-oloissa jopa 1 dB on mahdollinen, jos kuulo toimii hyvin.
 
3 dB = tehon tuplaus, vaikkapa 100 W - 200 W, samoin 200 - 400 W tai 400 - 800 W.
10 dB = tehon kymmenkertaistus, 10 W - 100 W, samoin 100 - 1 000 W.
 
Näin ollen kaapin impedanssin puolitus kahdeksasta neljään tuottaa vain minimaalisen lisän äänenpaineeseen, vaikka watteja näennäisesti tuleekin runsaasti lisää. Toki vahvistimelle impedanssin pienentäminen tekee kovaa, koska virrat kasvavat ja lämpöä syntyy enemmän. Siksi kahdeksan on hyvä ja verraten helppo kuorma transistori- tai hakkuripäätteelle (DG).
 
Putkivärkit pitäisi sovittaa tarkemmin, tosin impedanssi muuttuu taajuuden mukana eikä ole vakio.
 
Kun tähän lisää vielä kaapin herkkyyden...
 
* Teoriaosuus loppui.
 
Lyhyesti: Darkglass on todennäköisesti sopiva vahvistin. Kannattaa panostaa isosti kaappiin, koska se tuottaa sen kuultavan äänen. Muuten tapahtuu aika tavallinen: "ostin kalliin kameran ja siihen halvan objektiivin, kun eihän siinä opiskassa ole kuin putki ja vähän lasia." No mistäs se valo sinne runkoon tulee?

 
Onko toi aijemmin mainitsemasi kaks 2x15" kaapit paras vaihtoehto sitten tälläiseen tarkoitukseen? Ja onko kellään omakohtasia kokemuksia matalan F# soimisesta tälläsillä kaapeilla?
 
ituvirtanen
16.09.2020 10:06:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isommasta laatikosta saa enemmän. Tilavuus vaikuttaa, basistin kamat ovat syystä suuret. Yksi 12" pahvilaatikossa voi olla kitaristille ihan OK mutta meille ei.
 
basisti1971
16.09.2020 10:08:35 (muokattu 16.09.2020 10:24:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
J.Nikkanen: Muistelen että Samuli (basisti1971) olisi joskus soitellut moisella mörkövireellä joten itsekkin odotan mielenkiinnolla hänen vastaustaan.
 
:), oikein muistelet, F#BEADG vireisellä kutosella pääasiassa soitan.
 
Bassona siis 34" Harley Benton HB6000, orkkis(passiivi)mikeillä ja -elektroniikalla, kielinä Warwickin DL+BL D&G.
F# = 0.175"
Ketjun aloittajan pidempi skaala ja paksummat kielet ovat ehdottomia parannuksia tuohon mun setuppiin verrattuna.
Kuten on tietysti laadukkaampi instrumenttikin ;).
 
Laajentunutta äänialaa en alvariinsa käytä, lähinnä mausteena, mutta "ylimääräistä" F# kieltä tulee kyllä jatkuvasti käytettyä hyväkseen 5-nauhan yläpuolella, samalla tapaa kuin aikanaan käytettiin B-kieltä vitosissa.
 

 
miciiii: Millaisia asioita täytyy ottaa huomioon ja mitä suosittelette, kun tarvitaan bassokajari mataliin taajuuksiin? Vire on siis matala F#.
 
Kuten jäsen ituvirtanen tuolla alussa totesi, kaikki lähtee kontekstista.
Eli millaisessa tilassa ja millaisella äänenpaineella matalat taajuudet pitäisi saada kuulumaan/tuntumaan ja mahdollisesti kaikkiin stagella aukioleviin mikkeihin vuotamaan ;).
 
Itse olen saanut tuollaisen tätänykyä keskimatalan vireen toimimaan niin SWR WM10:llä (DLII elementillä modattuna), SWR ST220+Laney410:llä, FAME BVH300+2*EV TL505 (118):llä, kuin suoraan tiskiin soittamallakin.
WM10 on toiminut monitorina jos olen livenä soittanut PA:han.
Lähes poikkeuksetta kaikkien vahvareiden edessä ja aina tiskiin soittaessa on ollut SVTDI-tiiliskivi "tuomassa lämpöä" ja hyvää mieltä ;).
 
Mihinkään maatavavisuttaviin äänenpaineisiin ei edes omalla "isommalla" PA:lla ole päässyt, mutta kyllä aivot sen verran huijaa -aiemmin mainitun jokaiselle instrumentin tuottamalle sävelelle uniikin ylä-äänisarjan ansiosta- että matalatkin äänet "korva" aistii, vaikkei toki samalla tapaa kuin tallenteelta hyvien luurien tai laadukkaan kotiäänentoiston kanssa.
 
Ainoastaan tuon Famen kohdalla signaaliketjussa on ollut käytössä varsinainen HPF, putkivahvistimen päätemuuntaja kun alkaa -f3 (taajuusvaste laskenut 3dB) pisteensä alapuolella rajoittamaan matalia taajuuksia varsin rankasti.
 
Jonkinlainen HPF on kuitenkin ehdottoman suositeltava värkki jo perusvireisenkin bassoinstrumentin kanssa, selkeyttää sointia suuresti "pienillä" vahvistintehoilla ja kaiutin-iskutilavuuksilla, ja kaikilla järjestelmillä säästää vahvistintehoa niille taajuuksille joilla korva on herkempi.
Jos käyttää säröä, HPF on pakollinen koska korvan kykyyn havaita kaiutinelementin ahdinko ei voi luottaa.
 

 
Noihin ylläkerrottuihin tuikitärkeisiin teoriatietoihin lisäisin Fletcher-Munson käyrät:
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
 
joilla on olennainen osansa matalien taajuuksien toistoon ja niiden aistimiseen, riippumatta siitä tuottaako äänen instrumentilla, vai toistaako tallenteelta.
 
Noita käppyröitä ajatuksella tutkimalla ymmärtää melko nopeasti miksi korkeammilla taajuuksilla käytetty nyrkkisääntö siitä että jos sävelkorkeus laskee oktaavin, pitää vahvistintehon ~kymmenkertaistua (tai jos nousee oktaavin niin 1/10 vahvistintehoa riittää), ei pidä alle ~60Hz äänillä paikkaansa.
Sitä heikommin mitä alemmas mennään.
 

 
Mitä matalien taajuuksien kaiuttimeen puolestaan tulee, eritoten livenä: "more is more & nothing is enough".
 
Tässäkään tapauksessa kaiutinelementin halkaisijalla ei ole tuon taivaallista merkitystä kuin suoraansäteilevillä elementeillä siihen rajataajuuteen jossa säteilykeila alkaa kapenemaan, merkitystä on lähinnä tehonkeston ja herkkyyden lisäksi iskutilavuudella, eli tehollisen pinta-alan ja liikepoikkeaman yhdistelmällä.
 
Käytännön haasteeksi muodostuukin se että pitkäiskuinen elementti ei etenkään suurihalkaisijaisena ole halpa, eikä toista puhtaasti kovin korkealle.
Ratkaisuina onkin joko käyttää liutaa pienempiä elementtejä, tai siirtyä monitiejärjestelmään.
 
Tuon alussasivuamani stagemikkivuodon lisäksi mielessä kannattaa pitää myös matalien (~alle 120Hz) taajuuksien toistoon olennaisesti liittyvä sudenkuoppa: kampasuodinilmiö on sitä kenkumpi ja selvempi mitä alemmas mennään.
Eli jos haikaillaan edes jonkinlaista äänikuvan selkeyttä, bassoinformaation on tultava mahdollisimman kapealta alalta/pistestä tai samalta pystylinjalta, eikä missään tapauksesa niin että basso raikaa sekä tolpanjalkasubeista lavan reunoilta, että backlinestä lavalta.
 

 
Ymmärrän kyllä täysin halun käyttää perinteistä bassovahvaria ja perinteisiä bassokaappeja, mutta oma ratkaisu on jo jonkin aikaa ollut tuo aiemminmainitsemani suoraan tiskiin soittaminen.
Nyt kun jo ennestään olemassaolleen aktiivisubin (RCF 705) kaveriksi sain muista syistä vihdoin viimein hankittua laadukkaamman aktiiviyläpään (RCF 310a mk4), veikkaan ettei paluuta entiseen ainakaan matalammilla vireillä ole näköpiirissä, ainakaan kuin korkeintaan ulkonäkösyistä ;).
Nykyinen proggis vaatii kyllä SVTDI:tä monipuolisemman etupään, mutta niitä löytyy kaupasta ja voi toki tehdä itsekin.
 
Sopivasti valkaten aktiivi "PA:n" saa myös naamioitua perinteisemmän näköisiksi bassokaapeiksi varsin helposti, joten ulkonäkökään ei välttämättä ole kuin henkinen haaste.
Wanha ACS aktiivialapääosasto (ja miksei yläpääosastokin) jota usein näyttäisi saavan liki kiitoksella, olisi sellaisenaankin varsin stageuskottavaa kamaa.
Kuten kaikki tuon ajan laitteet, vaativat tosin avointa mieltä, useampaa vahvaa selkää ja isoa pakettiautoa ;).
 
Tuo yllälinkitetty ihana torvi-läjä olisi kyllä todella mieluinen kaikki torvet on kunhan eivät ole "Saaraa"- mutta vaatii sitten tosi ison pakettiauton tai kuorkin, ja mielellään pari roudaria.
 
Onnea ja menestystä ajatuksellesi, hyvä siitä tulee jollei pähkinäbudjetilla kuvittele keskivertobaaria isompaa tilaa matalilla taajuuksilla täyttävänsä.
 

 
EDIT: Ei liity millään tapaa aiheeseen, mutta voihan ...tanan ...tana tätä aataminaikuista engineä jolle pienempikuin merkkikin on "erikoismerkki" ja kaikki sen jälkeen katoaa puff, kuin taikalohikäärmes.
Onneksi sentään jossain vaiheessa aina muistaa CTRL-A CTRL-C yhdistelmät ettei ihan nollasta tarvitse lähteä...
Vielä kun muistaisi etenkin tällaisten esseiden kanssa AINA esikatsella ennen lähettämistä...
 
T:Samuli
 
J.Nikkanen
16.09.2020 13:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samulille plussaa!
 
iec
16.09.2020 15:38:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Samulille plussaa!
 
Samulille, Ituvirtaselle ja Jnikkaselle plussaa ;) Hienoa että tyypit jaksavat jakaa osaamistaan täällä foorumilla.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
ituvirtanen
17.09.2020 00:51:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän ja kumarran.
 
basisti1971
18.09.2020 07:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kiitos ja kumarrus myös täältä.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti