Muusikoiden.net
29.10.2020

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin kontrabassolle
1
Asko64
10.01.2020 14:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia vahvistimia, kaappeja tai comboja teillä on käytössänne?
En nyt ole niinkään kiinnostunut tuosta släppäys soitosta enkä jousella soitosta koska niitä tyylejä en hallitse lainkaan. Itse soittelen tuommoista evergreen musaa. Kokoonpanossa lisäksi pari akustista kitaraa, alttofoni ja laulu.
Akustisesti tuo toimii tietty parhaiten, mutta se ei aina riitä.
Nyt olen pistänyt tuon kontran, jossa mikit tallassa, di-boksin kautta mikseriin ja siitä rcf.n subbasen kautta Mackien yläpäihin.
Saundi kuitenkin huono tai siis en ole saanut siitä kontrabassomaista.
Olisiko vinkkejä..

basisti1971
10.01.2020 16:34:39

Moi.

Asko64: Millaisia vahvistimia, kaappeja tai comboja teillä on käytössänne?

Siitä on aikaa kun viimeksi olen kontran kanssa vahvistinta tarvinnut, tai edes kontran kanssa kotoa mihinkään lähtenyt, mutta maltillisilla keikoilla ilman PA:ta käytössä oli likipitäen pelkästään SWR WM10 Eminence DLII elementillä.
Ei missään mielessä optimi, mutta ainakin itse sain mieleisen soundin ruuvattua sekä släppiin että sormisoittoon.

Muutaman kerran kun katu-uskottavuuttakin piti miettiä, oli käytössä sama "festariläjä" kuin lankuillakin: SVTDI + FAME BVH300 putkinuppi ja 2*EV TL 505 (118).

Mikkinä mulla on Art & Lutherie parlour-akkarista pöllitty piezostrippi tallassa + etunen saman valmistajan samasta kitarasta.
Eri varsin low tech ratkaisu.

Asko64: Nyt olen pistänyt tuon kontran, jossa mikit tallassa, di-boksin kautta mikseriin ja siitä rcf.n subbasen kautta Mackien yläpäihin.
Saundi kuitenkin huono tai siis en ole saanut siitä kontrabassomaista.
Olisiko vinkkejä..

Koska ainakin mun mielestä tuo on kaikkein helpoin ja varmin tapa saada aikaan luonnollinen kontrabassosoundi, tulee mieleen olisiko mikin säädöissä jotain häikkää.

Saatko suoraan äänikorttiin tms. suoraan mieleisesi soundin ulos?
Toimiiko käyttämäsi DI-boksi muiden instrumenttien kanssa?
Mikä mikki, ja jos on piezo, onko käytössä piezoetunen vai onko DI piezolle suuniteltu?

T:Samuli

Sax-pappa
10.01.2020 19:12:58

Tästä oli keskustelu jokin aika sitten
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=240538&co=30
GK näyttää olevan suosiossa.

jmr1
14.01.2020 12:40:47

Sax-pappa: Tästä oli keskustelu jokin aika sitten
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=240538&co=30
GK näyttää olevan suosiossa.

Minulla on Phil Jones Suitcase, johon olen tyytyväinen.
Passiivitulo 4 MOhm, joten etuastetta ei tarvitse käyttää, ellei välttämättä halua.
Ääni OK ja tarvittaessa vielä DI apuna.

JK
14.01.2020 14:25:25

Acoustic Image

Ei halpa mutta paras.

https://uptonbass.com/product/acous … s-amp-contra-s4-upright-bass-combo/

Itsellä tällä hetkellä käytössä lankkubasson kanssa,
mainio soundi ja potkua riittää uskomattoman paljon.

Lisäkaappikin löytyy mutta harvoin sitä tarvitsee.

Juuei.
Asko64
15.01.2020 08:50:57

Tässä mun kontrassa on mikkinä Shadow SH965 ja siitä dbx.n di- boksin kautta mikseriin. Lieneekö tuo di- boksi tarpeellinenkaan tuossa välissä?

absqua
15.01.2020 09:59:32

Asko64: Tässä mun kontrassa on mikkinä Shadow SH965 ja siitä dbx.n di- boksin kautta mikseriin. Lieneekö tuo di- boksi tarpeellinenkaan tuossa välissä?

On DI-boksi ihan paikallaan olla siinä välissä. Onko sulla Shadown oma preamp-palikka siellä myös?

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
absqua
15.01.2020 10:00:45

JK: Acoustic Image

Ei halpa mutta paras.

https://uptonbass.com/product/acous … s-amp-contra-s4-upright-bass-combo/

Itsellä tällä hetkellä käytössä lankkubasson kanssa,
mainio soundi ja potkua riittää uskomattoman paljon.

Lisäkaappikin löytyy mutta harvoin sitä tarvitsee.

Parhaudesta en lähde vääntämään, niitä kun on yhtä monia kuin persreikiäkin, mutta tuo Acoustic Image on erittäin hyvä vahvistin kontralle. Parilla keikalla ollut lainabacklinessa sellainen, ja todella tyytyväisnä olen soitellut.

Asko64
15.01.2020 10:06:36

absqua: On DI-boksi ihan paikallaan olla siinä välissä. Onko sulla Shadown oma preamp-palikka siellä myös?

Ei ole muita härpäkkeitä

absqua
15.01.2020 10:53:55 (muokattu 20.01.2020 15:10:19)

Asko64: Ei ole muita härpäkkeitä

OK. Sitä suuremmalla syyllä DI-boksi väliin.

(EDIT: Torilla joku kauppaa tällaista di-boksia:
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1503176
Omassa käytössäni on samanlainen ja olen ollut erittäin tyytyväinen)

Mulla on Shadown mikki kontrassa myös, joku vanhempi malli en muista mikä, ja se on palvellut erinomaisesti.

Edit: Nyt luin kunnolla sun avausviestin. Eli soundi ei ole niin kontramainen kuin haluaisit. Mulla on tuon em. Shadow-mikin kanssa ollut samanlaisia fiiliksiä välillä. Livenä toimii ainoana mikkinä mun mielestä hyvin (kunhan ei tarvitse jousella soittaa), mutta äänityksissä jos ottaa pelkän tallamikin niin lopputulos kuulostaa lähes sähköbassolta.

Mun kokemus aiheesta on, että tallaan sijoitettavat piezot on enempi vähempi saman henkisiä joten jos haluaa varmasti kontramaisempaa soundia niin katse kannattaa suunnata pienikalvoisiin konkkamikkeihin. Esim Thomannin t.bone-brändättu kopio hienosta DPA-pikkukonkasta on hintaisekseen todella hyvä ja sen saa basson kielenpitimeen kiinnitettyä klipsillä. Keikkaoloissa varsinkin rumpalin kanssa soitellessa konkkamikeissä on omat haasteensa kiertojen ja vuotojen jne kanssa. Sen minkä soundin kontramaisuudessa voitta häviää vastaavasti käytännöllisyydessä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti